Gå till innehåll

Loyalitetspoängen på olika sajter. Läs #1!


gdaily

Recommended Posts

Vi började snacka lite om alla dessa loyalitetspoäng man får på olika sajter (FPP, VIP osv) Dom har ju ett värde, frågan är bara vad för värde... Så det tänkte jag (vi) göra en seriös uträkning på, i denna tråden.

 

Ni får väldigt gärna hjälpa till i det här projektet, genom att tipsa och komma med förslag på rimliga uträkningar i den här tråden

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?p=530965#530965

 

Vi kommer inte att behandla sajter där man kan handla profilkläder eller liknande i en VIP-shop, utan poängen skall ha ett direkt eller indirekt värde i klienten, för exempelvis turneringsregistreringar.

 

Jag kommer att ta dom enklaste sajterna först, och förutsättningarna är ju olika för olika sajter, så man får fundera lite på hur man ska göra för att få det hela överskådligt/rättvist. Eventuellt slänger jag på någon faktor beroende på hur lätt/svårt/krångligt det är att få betalt för "poängen". Håll alltså koll på detta första inlägg, för här presenteras alla förutsättningar allteftersom de ändras.

 

Jag gör en uträkning för highrollern (alltid cappad rake) och en uträkning för lowrollern (någon uppskattad rake per pott). Detta kommer skilja sig från sida till sida, beroende hur dom tar ut rake.

 

Alla beräkningar är exklusive bonusar, cashbacks och liknande, det enda intressanta för den här tråden är vad de där "fåniga poängen" egentligen har för värde.

 

För att inte komma in med några subjektiva bedömningar använder jag följande mall för antalet stjärnor:

0-4 stjärnor för möjligheterna att använda poängen

0-2 stjärnor för intjäningsförmågan

0-2 stjärnor för värdet på poängen (återbärigen)

0-1 stjärna om jag tycker det behövs för något extra (sällsynt)

 

Everest Poker star.gifstar.gifstar.gifstar.gifstar.gifstar.gifstar.gif

1000 Summitpoäng = $4 värde. star.gif

Turneringsspelare 3.2%. Highroller = Lowroller = 4% (10-mannabord) / 2.4% (6-mannabord)

Betyg i användbarhet. star.gifstar.gifstar.gifstar.gif

Intjäning: star.gifstar.gif

 

 

B2B star.gifstar.gifstar.gifstar.gifstar.gifstar.gif

1000 VIP= €10 värde. star.gif

Turneringsspelare uppskattat 4,2%. Highrollern: Mellan 2,6% (åttamanna) till 2% (sexmanna). Lowrollern: 5.7% (åttamanna) till 4,2% (sexmanna).

Betyg i användbarhet. star.gifstar.gifstar.gif

Intjäning: star.gifstar.gif

 

 

Cryptologic star.gifstar.gifstar.gif

1000 MPP = £5 = $5. star.gif

Turneringsspelaren får 1,5% (till 3%*) återbäring. Highrollern får 5% (tiomanna) till 3% (sexmanna) (*)

Användbarhet: noll i betyg

Intjäning: star.gifstar.gif

(*) Dubbelt så mycket om man spelar in poängen på dollarbord och använder dem i pundtävlingar, hälften om man gör tvärt om...

 

PokerStars star.gifstar.gifstar.gifstar.gifstar.gifstar.gif

1000 FPP = $16. star.gifstar.gif

Tävlingsspelaren har 12.5% ÅB (och högre om han har silver eller högre status). Highrollern återbäring på 9,6% (niomanna) respektive 6,4% (sexmanna)

Användning star.gifstar.gif

Intjäning: star.gifstar.gif

 

Full Tilt Poker star.gifstar.gifstar.gifstar.gif

1000 poäng = ??? värde. star.gif (Poängen har ett värde, har bara inte lyckats estimera det än. Kan komma att ändras)

Användning: star.gif

Intjäningsförmåga: star.gifstar.gif

 

Tain-nätverket star.gifstar.gifstar.gifstar.gifstar.gif

1000 FPP = $9 star.gif

Tävlingsspelaren har en ÅB på 4,5%, Highrollern mellan 4,5% (10-manna) till 2,7% (sexmanna)

Användning: star.gifstar.gif

Intjäning: star.gifstar.gif

 

Hojta till om jag räknar fel någonstanns!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Everest Poker

 

Summit Points - program

...Vi belönar varje spelare vid bordet med 1 Summit Point för varje 1$ som vi tar i husprovision, alla belopp oavsett storlek räknas in. Detta innebär att du kan tjäna upp till 3 Summit Points per giv! ... Som om detta inte vore nog, de första två spelarna vid bordet tjänar dubbla Summit Points under hela deras sittning vid detta bord.

 

Även turneringsspelare vinner! Du tjänar 8 Summit Points för varje 1$ som du betalar i inköpsavgifter, både för enbords- och flerbordsturneringar, och det finns ingen övre gräns för hur många Summit Points som du kan tjäna per turnering.

 

När du väl har dem, vad kan du då göra med dem? Lös in Summit Points för inträden till turneringar med spel om pengar, köp merchandise-prylar från Everest Poker för dem, eller spela vid våra "Points for Points"-bord och turneringar.

 

Värdet på en Summitpoäng (SP) är enkel att räkna ut, bara att kolla i klienten: 1000 SP är värt $4 i turneringsinköp. Och det verkar som att man kan använda sina poäng i alla turneringar, både MTT och SnG, dvs högsta betyg för enkelheten att casha in poängen.

 

Vad innebär detta för återbäringsprocent (ÅB) då?

 

En turneringsspelare får 8 poäng per rakedollar, dvs 1000 poäng har kostat honom $125. Detta innebär 3.2% ÅB.

 

Highrollern får 3 poäng per pott. Han betalar 0.30 i rake (10-mannabord) till 0.50 (6-mannabord), dvs för 1000 poäng har han betalt mellan 100 och 166.67 dollar. En ÅB mellan 4% (10-manna) till 2,4% (sexmanna).

 

Lowrollern betalar 4% i rake (något lägre procent än industristandard, men den tas alltid ut procentuellt, och inte i fasta steg som andra sajter, så det motsvarar typ industristandard ändå). Med andra ord har 1000 bordsrakade dollar = 1000 SM kostat honom 100 dollar i rake (10-mannabord) till 166.67 dollar (sexmannabord). En ÅB mellan 4% (10-manna) till 2,4% (sexmanna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B2B

 

Här är det genast lite krångligt, VIP-poängen har ju två värden, dels i VIP cashbacken som de flesta sajterna i B2B har, dels ett senare värde tävlingsklienten. Uträkningarna nedan är alltså oaktat vad du får i cashback från sajten - här vill vi bara veta vad dom där poängen man råkar ha på kontot är värda.

 

Värdet på en VIP är enkel att räkna ut, bara att kolla i klienten: 1000 VIP är värda 10 euro i tävlingsavgifter. Ungefär en tredjedel av MTT-tävlingarna går att betala med VIP-poäng, dvs högt betyg (lägg till VIP i alla tävlingar och B2B får maxbetyg.

 

Vad är VIP-poäng och hur kan jag använda dem?

 

Du tilldelas en VIP-poäng för varje hand i vilken du fått kort och i vilken rake uttagits med €0,31 eller mer, oavsett om du själv satsat pengar i potten eller inte.

 

VIP-poäng får man även genom att delta i turneringar. Om du är med i en freezout-turnering eller ”Sit & Go” får du 0,2 VIP-poäng för varje € som det kostar att vara med. Om du å andra sidan köper in dig i en rebuy-turnering får du 0,4 VIP-poäng för varje € som buy-in kostar. Alla ojämna tal avrundas uppåt till närmaste heltal.

 

Du får dock inga VIP-poäng när du använder redan intjänade VIP-poäng för att betala ditt buy-in.

 

Dina VIP-poäng kan användas som avgifter till turneringar. Du kan också använda VIP-poängen i olika kampanjer som vi erbjuder de spelare som spelar ofta.

 

Urk, det här var inte riktigt lätt. Jag har för mig att raken i tävlingarna är 7% på inköpet och 4% på rebuys/addons. Vi får göra lite antaganden... vår exempelspelare spelar bara 20-eurostävlingar, hälften freezeouts och hälften rebuys (där han inte gör något återinköp). Då får han 4 respektive 8 Vip för dessa, och har betalt 0,07*20*2 = 2,8€ i rake. När denna tävlingsspelare rakat ihop 1000 VIP har han alltså €233 i rake. Med andra ord motsvarar VIP:en 4,2% i återbäring

 

Highrollern får 1 poäng per pott. Han betalar 0.375 i rake (8-mannabord) till 0.50 (6-mannabord), dvs för 1000 poäng har han betalt mellan 375 och 500 dollar. En ÅB mellan 2,6% (åttamanna) till 2% (sexmanna).

 

Lowrollern då. Svårt att göra en uträkning, men som tur kan vi använda någon som kör PT.

 

Supergrindar en bonus på 0.25/0.5. Över de senaste 4 dagarna har jag lirat 19.428 händer.

Totalt betalda raken är $5.303.35.

Average player/hand: 5.24

Antal VIP: 4317

 

Sen står det i mina stats i PT att JAG betalt $661.15 i rake, men jag vet inte riktigt vilken man ska räkna med. Det får du bestämma

 

Okej, så gott som något. 1000 vip kostar 1228 i bordsrake, dvs 234 personrake, på sexmannabordet (175 på åttamnnabordet om vi multiplicerar med 6/8). Detta motsvarar 5.7% (åttamanna) respektive 4,2% (sexmanna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cryptologic:

 

Tilta mig inte!

 

Man kan använda MPP (My Poker Points) för att betala rakedelen i vissa turneringar. Samt vissa inköp i vissa sajtspecifika "frirullar". Det är det enda jag hittade.

 

Och på äkta Cryptoligicanda så har det ingen betydelse om man spelar Pund, Euro eller Dollartävlingar - 1000 MPP är värd 5 enheter i registreringsavgift. Ska man optimera så ska man alltså plocka in MPP:na på dollarbord och använda dom i pundtävlingar - så det gör vi i kommande uträkningar. Med andra ord är 1000 MPP = £5 = $5. Betyg noll för inflexibiliteten att använda dom.

 

What are "My Poker Points?"

 

My Poker Points - MPPs - are loyalty points which you earn each time you sit down and start playing at a cash table on Betfair Poker.

 

Points are earned as follows:

 

mypokerpoints_table1.gif

 

Okej, det här var ingen rolig läsning:

 

Turneringsspelaren Breaking News: I alla fall Williamhill och Sunpoker har ändrat sig, jag förutsätter att det är lika på alla andra sajter i nätverket (men dessa har inte uppdaterat hemsidan)

 

Fee x 3, rounded up to the nearest 0.25

For example, a £3 + £0.60 tournament entry would earn 0.6 x 3 = 1.8, which rounds up to 2 MPPs.

Alternatively, a $1 + $0.10 tournament entry would earn 0.1 x 3 = 0.3, which rounds up to 0.5 MPPs.

The MPPs are credited to your MPP balance at the point you are either eliminated from, or win, the tournament.

 

Som om vi spelar en $10+$1 turre så får vi 3MPP. När vi spelat 333 sådana turneringar har vi fått ihop 1000 MPP = 5 enheter återbäring. Det var inte mycket, 1,5% (3% om man tjänar in det i dollartävlingar och plockar ut det i en pundtävling) men det är i alla fall något. Detta innebär också att Cryptonätet får en (tveksam) stjärna till i betyg.

 

 

Highrollern får 1 MPP per hand. 1000 MPP innebär alltså 100 rakade enheter (tiomanna) respektive 167 (6-manna) för en återbäring på 5 respektive 3% (dock, om du rakar in poängen på dollarbord och plockar ut dom i pundtävlingar så blir det ju dubbel återbäring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PokerStars

 

1000 FPP är värd $16 om man som som silver eller guldmedlem använder dom för att köpa presentkort eller startavgift till söndagens $215-tävling.

 

Det går alltid att använda FPP-poängen för inköp i satelliter till EPT, WSOP och liknande. Här varierar värdet beroende på hur många som deltar, men det hamnar runt $15 för 1000 FPP, men ibland är det upp mot $30 och ibland ner till $10.

 

Det går även att köra lite "dyrare" FPP-satelliter till söndagens $215-turneringar. Här är värdet $16 för 1000 FPP.

 

Medelbetyg för användbarheten för poängen

 

1. Earn FPPs for cash game play

One (1) Frequent Player Point (FPP) is awarded for playing a hand in which the rake reaches:

 

$0.40 for fixed limit poker games with stakes $0.50/$1.00 and lower

$0.75 for fixed limit poker games with stakes $1/$2

$1.00 for

pot limit poker games

no limit poker games

fixed limit poker games with stakes $2/$4 and higher

Note: If the rake reaches $3, then each player dealt into the hand receives a second FPP.

2. Earn FPPs for tournament play

Five (5) FPPs are awarded for each $1 in tournament fees paid.

 

Tävlingsspelaren får 5 poäng per dollar betald i rake (om man har silverstatus eller högre får man mer, men vi räknar på bronsstatus nu tycker jag). Dvs $200 relkade dollar för 1000 FPP, dvs 12.5% ÅB.

 

(Stars har sällsynta reloadbonusar, men när dom har en så spelar turneringsspelaren med över 100% faktisk rakeback, inte illa)

 

Highrollern får alltså två FPP per hand. Efter 500 händer har han fått 1000 FPP och rakat 1500/9= 167 respektive 1500/6= 250, dvs en återbäring på 9,6% (niomanna) respektive 6,4% (sexmanna)

 

Forts följer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Full Tilt Poker

 

Be a VIP with Full Tilt Poker's Frequent Player Points!

 

The more you play, the more you earn!

 

Full Tilt Poker offers the best points reward system in the industry. We offer you one point for every dollar in rake that is dropped, including fractional points. Most sites limit you to a maximum of one point for every hand; we let you earn up to 3 points per hand.

 

You can also earn points playing in tournaments and Sit & Go's. Earn 7 points for every $1 in entry fees, with no limit to the number of points you can earn per tournament.

 

There are multiple ways to use your points, including entries into special points tournaments, and redemption for merchandise. Start collecting points now - you can redeem them for jerseys, shirts, hats and more!

 

 

Jahaja, än så länge har jag inte fattat vad poängen råkar vara värda. Det finns begränsade tävlingar att använda dom i, men poängens värde verkar vara beroende på hur många som anmäler sig till turneringen.

 

Poängen går att använda till satelliter till 200K-garantitävlingen och till vissa större event som exempelvis WSOP. Men inte så mycket mer, och det finns inget "fast pris" på poängen, så att räkna ut eventuell ÅB är meningslöst. Än så länge har de låga betyg, men om/när jag får fatt på mer info eller svar på lite frågor så kan jag kanske uppgradera dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tain

 

Hur funkar FPP?

 

FPP står som sagt för Frequent Player Points. FPP kan i huvudsak användas till ”buy-ins” i turneringar men det kommer också bli annonserat om övriga promotions där man kan få användning av dessa poäng. FPP är också ett mätinstrument för när man är berättigad andra promotions, tex vid värvning och insättningsbonus.

 

I cashgames delas FPP ut efter följande mall:

 

Rake FPP/Player

$0.25 - $0.49 0.25

$0.50 - $0.99 0.50

$1.00 - $2.99 1.00

$3.00 -> 1.50

 

 

Tänk på att man inte behöver vinna potten för att bli krediterad med FPP. Det räcker med att vara delaktig i potten. Översikt över FPP finns i ”cashier” på pokerklienten.

 

För turneringar och ”Sit and go” gäller:

 

FPP utsänt för varje 20 cent man betalar i rake. Med andra ord 5 FPP per dollar.

 

Värdet på poängen är inte riktigt lätt att räkna ut - Tain har tyvärr valt att ta ut FPP-rake på sina FPP-turneringar också, helt i onödan. Beroende på vilken nivå man kliver in i satellitpyramiden så är värdet lite annorlunda. Tanken bakom är säkerligen att 1000 FPP = $10, men så har någon programmerare slängt på FPP-raken - så det faktiska värdet ligger på 1000 FPP = $9, ungefär (mellan 9.5 och 7,3). Om någon från Tain läser det här - ta bort FPP-raken och ni gör er själva en tjänst (dessutom kommer ni upp en halv stjärna till då)!

 

Poängen kan användas till dels "Big Cash for FPP"-tävlingarna och dels till satelliter till söndagens $109 tävlingar, dvs ett begränsat standardaktikt utbud.

 

Turneringsspelaren får 5 FPP för varje rakad dollar, dvs 1000 FPP har kostat 200 dollar i rake. En återbäring på 4,5%

 

Highrollern får 1,5 FPP per pott, dvs 1000 FPP har kostat $200 (10-handat) till 333 (sexhandat). Återbäring på 4,5% (10-manna) till 2,7% (sexmanna).

 

Lowrollern ber jag att få återkomma till, någon som har bra pokertrackersiffror eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...