Gå till innehåll

FLT - 74o, mörkförsvar som går för långt.


Hjort

Recommended Posts

Paradise Poker 10/20 Hold'em (5 handed)

 

Ganska vild och lös bordstämning, UTG har höjt min mörk i stort sett varje gång och jag har fått 0 gratisfloppar det senaste taget och därtill blivit tvungen att folda en massa pga kassa kort, vilket antagligen uppmuntrat höjarna ännu mer. Antagligen hade bästa lösningen varit att byta bord eller plats.

 

Preflop: Hero is BB with 7c, 4d.

UTG raises, MP folds, Button folds, SB folds, Hero calls.

 

Här synar jag alltså, vilket antagligen är för löst. Min motståndare är riktigt aggro och kommer aldrig ge mig några som helst gratismöjligheter samtidigt som jag är tvungen att syna ned i stort sett varje träff oavsett hur skrämmande brädan blir. Nominellt så har jag runt 32% pottandel här, men ärligt talat så tror jag den sjunker en hel del pga min motståndares aggressiva, och ibland ganska kompetenta spel.

 

Flop: (4.50 SB) Qd, 2d, 7s (2 players)

Hero checks, UTG bets, Hero calls.

 

Här vet jag att han betar så gott som 100% av tiden när jag checkar, jag känner mig också säker på att han kommer syna en checkraise med nästan alla sina händer och trebeta med en massa par. Han kommer också säkert beta igen om jag synar och checkar.

 

Här satsar jag alltså på en dubbel checkraise, eller kanske bara nedsyn beroende på turnkortet. Orsaken att jag vill höja turnen istället är dels för att jag misstänker att han kan bli pottstuck med en del händer som jag vill ha loss om potten blir för stor på floppen och också för att turnraisen kommer se mer skrämmande ut och förhoppningsvis lägger is på hans betande de gånger han har en bättre hand än mig.

 

Turn: (3.25 BB) Jh (2 players)

Hero checks, UTG bets, Hero raises, UTG calls.

 

Inget vidare kort för mig egentligen, men jag är fortfarande knapp favorit mot hans handdistribution. Synen är inte särskilt rolig, men behöver nog inte betyda par.

 

River: (7.25 BB) Jd (2 players)

Hero checks, UTG checks.

 

Här tänker jag mig att han nog foldar de flesta sämre händer än min men ändå kommer göra några försök med oparade bluffar. Kan vara helt fel tänkt.

 

Final Pot: 7.25 BB

 

Results below:

Hero has 7c 4d (two pair, jacks and sevens).

UTG has Ac 7d (two pair, jacks and sevens).

Outcome: UTG wins 7.25 BB.

 

* Liten RP :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här synar jag alltså, vilket antagligen är för löst. Min motståndare är riktigt aggro och kommer aldrig ge mig några som helst gratismöjligheter samtidigt som jag är tvungen att syna ned i stort sett varje träff oavsett hur skrämmande brädan blir

 

Problemet med att syna med de här händerna är just att det lätt blir som rubriken antyder - det går för långt.

 

Möter man en aggresiv spelare vill man in stort set floppa 2-par eller stege. Möter man spelare som är betydligt enklare att sätta på kort när de raisar är det förstås lättare att veta var man står men det kan lätt bli dyrt när man träffar ett par med en sån här skithand om bordet inte ser så skrämmande ut i övrigt.

 

eventuellt skulle en reraise preflop vara bättre för att sätta hårt mot hårt och ta kommandot över potten men antagligen är det bara att folda och hoppas på lite bättre ammunition när han anfaller nästa runda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möter man en aggresiv spelare vill man in stort set floppa 2-par eller stege.

Jag är rätt nöjd med A-högt eller bottenparet mot överaggressiva spelare.

 

Möter man spelare som är betydligt enklare att sätta på kort när de raisar är det förstås lättare att veta var man står men det kan lätt bli dyrt när man träffar ett par med en sån här skithand om bordet inte ser så skrämmande ut i övrigt.

Fast med en spelare som man vet var man har när han höjer är ju 74o alldeles för svag att syna mot. Som jag ser det vet man rätt väl vart man har den här typen av motståndare, alltså de kan ha lite vilka kort som helst.

 

eventuellt skulle en reraise preflop vara bättre för att sätta hårt mot hårt och ta kommandot över potten men antagligen är det bara att folda och hoppas på lite bättre ammunition när han anfaller nästa runda.

Grejen var väl att jag inte ville göra potten för stor med en skithand, jag siktade ju på att ta den här osynad så att han skulle lära sig en läxa. Om potten blir trebetad är risken för nedsyn med a-högt lite väl stor. Men jag känner mig nu rätt säker på att det var ett misstag att spela handen preflopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt nöjd med A-högt eller bottenparet mot överaggressiva

 

En aggressiv/lös spelare har förmodligen sämre hand än än solid men om du snärjer in dig för långt kan du förlora en mycket större pott mot en aggro spelare/ precis som att du kan vinna en mycket större pott. Ens grundstrategi är dock knappast att försöka vinna stora potter med de där starthänderna utan det du ville var att sätta stopp på att han skulle sno dina blinds hela tiden. Därför menar jag att man inte vill snurra upp sig i stora potter med de där skithänderna då du även om du träffar par kan ligga efter/ fi har många outs/ du vet inte vad du står.

 

Fast med en spelare som man vet var man har när han höjer är ju 74o alldeles för svag att syna mot. Som jag ser det vet man rätt väl vart man har den här typen av motståndare, alltså de kan ha lite vilka kort som helst.

 

Här menar jag att ditt primära syfte var att få dem att sluta raisa dina blindar. Det är lite motsägelsefullt med att du skulle veta var du har honom om han stjäl hela tiden men det skulle vara lättare att veta var du stod efter floppen.

 

 

[/code]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En aggressiv/lös spelare har förmodligen sämre hand än än solid men om du snärjer in dig för långt kan du förlora en mycket större pott mot en aggro spelare/ precis som att du kan vinna en mycket större pott.

Japp, potterna blir mycket större mot aggressiva spelare, men man behöver inte alls lika material för att göra en stor pott mot en sådan spelare en mot en tightare, mer förutsägbar spelare. Poängen är att det är rätt onödigt att vänta på stora händer innan man spelar tillbaka rätt hårt mot en sån här lirare.

 

Ens grundstrategi är dock knappast att försöka vinna stora potter med de där starthänderna utan det du ville var att sätta stopp på att han skulle sno dina blinds hela tiden. Därför menar jag att man inte vill snurra upp sig i stora potter med de där skithänderna då du även om du träffar par kan ligga efter/ fi har många outs/ du vet inte vad du står.

När jag tittat närmare efter så var det ju så att han attackerade mörkarna alldeles för mycket preflopp så det hade ju varit ett misstag av mig att få honom att göra det mindre eftersom det hade lett till att han gjort färre misstag.

 

Frågan är ju bara vart man ska dra gränsen för att försvara mörkarna mot en sån här spelare. Det måste ju vara väldigt lågt och kanske med en tanke åt att spela en del på implicita odds, 74o kanske fortfarande är för kass men 74s är det knappast inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

74o kanske fortfarande är för kass men 74s är det knappast inte

 

Mycket möjligt. Även om färgen är ett longshot så är det en hand/drag där man vet att man förmodligen spelar för att vinna potten om man träffar. Enkelparet med kukkicker är jobbigare men du vet ju hur tight jag är 8-) .

 

Har din morgon varit ordentligt krasslig eller kommer du och toppar när du tiltade av på 30/60 NL och vann en 3000 dollarspot snart ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har din morgon varit ordentligt krasslig eller kommer du och toppar när du tiltade av på 30/60 NL och vann en 3000 dollarspot snart ?

Nej, blir inte någon 30-60NL för mig ikväll. För dagen så är jag väl nere $900 från toppnoteringen och ned $700 från start, vilket ju inte är särskilt farligt egentligen. Ska bli friska tag igen ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har din morgon varit ordentligt krasslig eller kommer du och toppar när du tiltade av på 30/60 NL och vann en 3000 dollarspot snart ?

Nej, blir inte någon 30-60NL för mig ikväll. För dagen så är jag väl nere $900 från toppnoteringen och ned $700 för start, vilket ju inte är särskilt farligt egentligen. Ska bli friska tag igen ikväll.

 

That's the spirit ! God tur som Loket brukade säga !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ge mig matte på den?

Njae.

 

Vi kan ju köra en snabb pokerstove på det hela:

 

Hand 1: 36.8699 % [ 00.35 00.01 ] { 7c4c }

Hand 2: 63.1301 % [ 00.62 00.01 ] { AA-22, AKs-A2s, KQs-K2s, QJs-Q2s, JTs-J2s, T9s-T2s, 98s-93s, 87s-83s, 76s-74s, 65s, AKo-A2o, KQo-K4o, QJo-Q6o, JTo-J7o, T9o-T7o, 98o-97o, 87o-86o, 76o }

 

Då får man ju förstås räkna med att det alltid försvinner $2 och att potterna blir ganska uppbetade så man får ju inte riktigt de fina 3,5:1-oddsen som det kan verka vara utan istället sämre än 3,3:1 (sämre för att det kommer kosta hyffsat de gånger man träffar och är slagen). Kanske är för marginellt vid ett rakeat bord, men jag tror inte det är så långt ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja. För det första verkar det vara ett dåligt val av bord, paradise är väl inte direkt stället med mycket klåpare och 10/20 är ofta en dålig nivå (storslaskarna sitter oftast högst upp eller långt ner, en hög mellannivå som 10/20 brukar innebära kompetent motstånd) men det vet du säkert redan, du beskrev ju motståndet som oftast kompetent. Att syna med en hand som 74 verkar dumt, ok att du troligen har odds att göra det om ni bara skulle lägga ut fem kort och se vem som vann men du har dålig position och får svårt att veta var du står i potterna. Procentmässigt är det kanske en riktig syn men pengamässigt tror jag inte att det är det. Och det är en sjuhög... jag försvarar hellre mina blinder mot lösa spelare med K6 än 74s, mot tighta lägger jag givetvis ner med båda.

 

Men nu har du iaf synat och klonkar mittparet. Ett alternativ som du inte nämner är att helt enkelt betta ut, det skulle jag göra. Om han sedan höjer eller synar så famlar man ju lite i blindo efteråt men så blir det om man spelar 74o. På en höjning skulle jag nog syna och checka turn, på en syn skulle jag beta igen på turn oavsett vilket kort som kommer. Genom att check-syna floppen och check-raisa på turnen skapar du en stor pott, något du egentligen inte vill! Leder du på floppen så har han troligen odds att spela vidare så du vill gärna att han foldar, ge honom en chans att göra det genom att betta ut (Ciaffone skriver mycket bra (allt Ciaffone skriver är bra (jag skulle gifta mig med Ciaffone om han inte var en gammal gubbe från Michigan)) om det hela i Middle limit holdem, en utmärkt bok)!

 

På det stora hela tror jag dina misstag var 1. game selection och 2. prefloppsynen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ge mig matte på den?

Njae.

 

Vi kan ju köra en snabb pokerstove på det hela:

 

Hand 1: 36.8699 % [ 00.35 00.01 ] { 7c4c }

Hand 2: 63.1301 % [ 00.62 00.01 ] { AA-22, AKs-A2s, KQs-K2s, QJs-Q2s, JTs-J2s, T9s-T2s, 98s-93s, 87s-83s, 76s-74s, 65s, AKo-A2o, KQo-K4o, QJo-Q6o, JTo-J7o, T9o-T7o, 98o-97o, 87o-86o, 76o }

 

Då får man ju förstås räkna med att det alltid försvinner $2 och att potterna blir ganska uppbetade så man får ju inte riktigt de fina 3,5:1-oddsen som det kan verka vara utan istället sämre än 3,3:1 (sämre för att det kommer kosta hyffsat de gånger man träffar och är slagen). Kanske är för marginellt vid ett rakeat bord, men jag tror inte det är så långt ifrån.

 

Förutsätter inte de där siffrorna att man alltid vet när ens bottom pair håller, vet när man är slagen osv? 74s är ju inte direkt en hand som spelar sig själv. Sedan ställer jag mig tvivlande till att så bra händer som t.ex. T3s borde vara med i den beräkningen, men jag spelar iofs inte samma limits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja. För det första verkar det vara ett dåligt val av bord, paradise är väl inte direkt stället med mycket klåpare och 10/20 är ofta en dålig nivå (storslaskarna sitter oftast högst upp eller långt ner, en hög mellannivå som 10/20 brukar innebära kompetent motstånd) men det vet du säkert redan, du beskrev ju motståndet som oftast kompetent.

Ta en titt på dagens paradise igen, visst finns det mycket slaskare där nu både på 5-10, 10-20, 15-30 och 20-40.

 

 

Att syna med en hand som 74 verkar dumt

Ja vi har nog etablerat att synen var dålig där. men tänk också på att den här snubben har cappat preflopp med J7o. Så jäkla stark är hans handdistribution inte i det här läget.

 

Men nu har du iaf synat och klonkar mittparet. Ett alternativ som du inte nämner är att helt enkelt betta ut, det skulle jag göra.

Varför då? Han kommer att beta 100% av sina händer om jag checkar, visserligen kommer han höja mig med några av sina händer som är sämre än 74o också, men jag tror inte det ger mig riktigt möjlighet att trebeta. Jag ville utnyttja hans extrema överaggressivitet helt enkelt.

 

Om han sedan höjer eller synar så famlar man ju lite i blindo efteråt men så blir det om man spelar 74o. På en höjning skulle jag nog syna och checka turn, på en syn skulle jag beta igen på turn oavsett vilket kort som kommer. Genom att check-syna floppen och check-raisa på turnen skapar du en stor pott, något du egentligen inte vill!

Poängen med att sätta in raisen då var ju att visa maximal styrka och få honom att lägga händer som han annars kanske bara synat ned mig hela vägen med, såsom AT. Nu hade han ju iofs antagligen inte foldat AT på turn ändå. Aja, ska tänka igenom det där lite. Men när någon lägger in 1,5 stora bet på automat så känns det som det går att utnyttja på något sätt.

 

Leder du på floppen så har han troligen odds att spela vidare så du vill gärna att han foldar, ge honom en chans att göra det genom att betta ut

Sant, fast jag trodde att han ofta helt enkelt skulle höja mig för att se vart jag stod, nästan oavsett vilka kort han hade och sen skulle han vara tvungen att syna trebetet och efter det skulle han ha odds hela vägen till rivern.

 

På det stora hela tror jag dina misstag var 1. game selection och 2. prefloppsynen.

Om misstaget var game selection så var det nog för att jag ännu inte riktigt lärt mig hantera superaggro spel, inte för att där inte fanns några pengar att hämta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Att syna med en hand som 74 verkar dumt

Ja vi har nog etablerat att synen var dålig där. men tänk också på att den här snubben har cappat preflopp med J7o. Så jäkla stark är hans handdistribution inte i det här läget.

 

Men 74 tjänar väl inget på att han kan ha många olika händer? Kx tjänar på det för du är inte dominerad lika ofta och leder mot en hel del händer "hot or cold". 74 ligger efter nästan allt oavsett om han är superlös eller inte, att han kan spela många händer gör det väl bara mer svårbedömt hur du ska spela ett par i sjuor med överkort på floppen?

 

Men nu har du iaf synat och klonkar mittparet. Ett alternativ som du inte nämner är att helt enkelt betta ut, det skulle jag göra.

Varför då? Han kommer att beta 100% av sina händer om jag checkar, visserligen kommer han höja mig med några av sina händer som är sämre än 74o också, men jag tror inte det ger mig riktigt möjlighet att trebeta. Jag ville utnyttja hans extrema överaggressivitet helt enkelt.

 

 

Leder du på floppen så har han troligen odds att spela vidare så du vill gärna att han foldar, ge honom en chans att göra det genom att betta ut

Sant, fast jag trodde att han ofta helt enkelt skulle höja mig för att se vart jag stod, nästan oavsett vilka kort han hade och sen skulle han vara tvungen att syna trebetet och efter det skulle han ha odds hela vägen till rivern.

 

Jo, men du får ju in extrapengar i potten och om du tror att han raisar med allt både preflopp och på flopp så kan det väl inte vara helt fel. Bästa sättet att ge honom dåliga turnodds är väl att checksyna floppen och beta ut på turn. Man kan inte äta och behålla kakan.

 

Shorthanded med aggrospelare är ju svårt, man vet sällan var man står. Du verkar fundera på hur man ska krama ur sista blodsdroppen när du har en dålig hand med en marginell träff även för shorthanded, jag tror att det är att göra det väldigt svårt för sig. Jag tror att det är mycket lättare att spela ganska rättframt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...