Gå till innehåll

Allt om vattenpipa!


juttis

Recommended Posts

köpte faktiskt en ny vattenpipa förra veckan när jag var i turkiet :)

 

förstår inte riktigt din fråga om att byta ut tobaken. Tobaken tappar inte smaken före kolet har brunnit ut i alla fall, och man kan inte använda samma tobak flera gånger på olika kolbitar eftersom det har brunnit och så emellan. Sen om man förvarar tobaken väl så har det lång hållbarhet så det kan inte vara det du åsyftar heller.

 

Bästa tobakssmakerna som jag har smakat är äpple (vanligaste sorten), persika och melon. Mint och kaffe smakade inte så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man använder folie och lite kol (typ dom där man kan kan tända med tändstickor) brukar tobaken hålla längre än kolet. Man märker på smaken när tobaken är slut. Smaker är väl bara att prova allt möjligt men apelsin var ingen höjdare imo.

 

Isbitar i vattnet för kallare rök har jag hört om men aldrig provat själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isbitar är gott. Pröva även med vodka :)

 

Det viktigaste att tänka på med smaken är att du inte ska pressa ner tobaken. lägg bara i lite så att den får andas i "koppen" hålen ska inte vara för stora heller. det gör ingenting om du byter tobak efyter ett tag men den räcker ju i minst några timmar av intensiv rökning så det är lugnt! se bara till att kolbitarna är riktigt varma och det är dem du ska byta ut ofta så att pipan behåller värmen och röken blir tjockare ju varmare det är!

 

Kom ihåg täpp inte för hålen med tobak för då tränger inte luften igenom.

 

So long.!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man märker ganska kraftigt när tobaken är slut eftersom det endast smakar rent kol(spydde efter att ha dragit in rent kol utan tobak ;) ) och då är det bara att stoppa i en ny laddning.

När det kommer till att hälla i vodka istället för vatten så har jag hört delade meningar från kompisar och jag vill tillägga att jag aldrig har provat så jag vet inte vad man ska tro, vissa säger att man blir skyhög av det och man blir redigt packad medan vissa säger att det inte händer någonting alls. Detta kan bero på att man antagligen måste ha tillräkligt hög värme för att alkoholen ska dunsta.

 

Jag kan också rekomendera att blanda olika tobak T.ex cocacola och mint(låter konstigt men det är faktiskt riktigt gott) det är bara att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Tjena!

 

Alltid diggat vattenpipa, men de senaste gångerna har jag haft problem med att min vattenpipa smakar mycket kol, ibland så svider/irriteras det i halsen. Smaken från tobaken är nästan borta. Jag har egentligen inte skött om min vattenpipa särskilt bra.

 

Det jag undrar är väl kanske hur man ska sköta om sin vattenpipa (Vet att man inte ska tvätta lerkärlet) och hur jag kan få tillbaka smaken och bort med kolet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Alltid diggat vattenpipa, men de senaste gångerna har jag haft problem med att min vattenpipa smakar mycket kol, ibland så svider/irriteras det i halsen. Smaken från tobaken är nästan borta. Jag har egentligen inte skött om min vattenpipa särskilt bra.

 

Det jag undrar är väl kanske hur man ska sköta om sin vattenpipa (Vet att man inte ska tvätta lerkärlet) och hur jag kan få tillbaka smaken och bort med kolet?

 

 

Byt vatten, skölj ur alla delar.. Kan komma riktigt mysiga saker från alla håll och kanter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
Hur vet man när man måste ladda om med ny tobak? Är det så enkelt att den tappar smaken efter ett tag?

 

Nån som har några allmänna tips i ämnet vattenpipa? Typ schyssta tobakssmaker etc

 

Köpte nyligen en ny vattenpipa på vattenpipakungen, vill du ha sjyssta smaker så såg jag att dem hade tasty puff där, har inte själv provat det men har kompisar som brukar köra tasty puff, man droppar den på tobaken så får den en smak, mkt olika frukter o annat.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...