Gå till innehåll

BOK: Nyupplaga "Pokerhandboken" av Glimne


gdaily

Recommended Posts

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

 

Tror för övrigt inte att Sklansky och hans gossar känner till det. Jag har t o m varit inne på en hemsida som de tvingat ägaren att ändra p g a att starhandstabellerna var snodda från deras böcker.

 

Huh? Detta verkar vara att gå lite för långt, idéer och koncept kan väl inte patentbeläggas. Dom kan inte tvinga folk att inte använda deras starthandstabeller lika lite som Einstein kan kräva royalty varje gång nån skriver E=mc2...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huh? Detta verkar vara att gå lite för långt, idéer och koncept kan väl inte patentbeläggas. Dom kan inte tvinga folk att inte använda deras starthandstabeller lika lite som Einstein kan kräva royalty varje gång nån skriver E=mc2...

De har åtminstone försökt tvinga folk till just det ett flertal gånger, bland annat har de där tabellerna tagits bort från faq:n till rgp pga hot om stämning från 2+2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar ni att Theory of poker och Pokerhandboken är i stort sett samma bok eller? Vill gärna ha svar av dom som har läst båda...gissningar undanbedes....

 

Har läst Pokerhandboken men inte ToP och har funderingar på att köpa nån av SLanskys böcker....

 

Om det är skillnader så vad är skillnaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tror för övrigt inte att Sklansky och hans gossar känner till det. Jag har t o m varit inne på en hemsida som de tvingat ägaren att ändra p g a att starhandstabellerna var snodda från deras böcker.

 

Huh? Detta verkar vara att gå lite för långt, idéer och koncept kan väl inte patentbeläggas.

 

I USA kan de faktiskt det. Jag är absolut ingen expert på detta, men i Sverige har vi inte en lika stark immaterialrätt, även om vi inte helt saknar vi den. Du får ju inte sno en design eller en text hur som helst. Kravet för att den ska bli skyddad är att den har en viss konstnärlig verkshöjd och det är det väl tveksamt om en enskild tabell kan anses ha. Om däremot stora delar av en bok är snodda torde det röra sig om ett ganska solklart brott mot upphovsrätten.

 

Sedan kompliceras det ytterligare av att det rör sig om internationell upphovsrätt, men det finns allmänt antagna konventioner för att lösa sådana tvister. Hoppas verkligen att Two Plus Two Publishing m fl prövar detta. Om det som skrivits i tråden stämmer kan Glimne mycket väl vara en brottsling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det ska tydligen komma en reviderad upplaga 2005 på 16 extra sidor.

 

Den som inte orkar vänta på den kan få köpa min bok för samma pris som på bokhandeln så köper jag den nya sen när den kommer ut igen. Man kan knappt se att den är läst tidigare.

 

EDIT: ser att den nya versionen tydligen ska komma i april, så det är nog värt att vänta på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska tydligen komma en reviderad upplaga 2005 på 16 extra sidor.

 

Den som inte orkar vänta på den kan få köpa min bok för samma pris som på bokhandeln så köper jag den nya sen när den kommer ut igen. Man kan knappt se att den är läst tidigare.

 

EDIT: ser att den nya versionen tydligen ska komma i april, så det är nog värt att vänta på ;)

 

Har du någon länk till påståendet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska tydligen komma en reviderad upplaga 2005 på 16 extra sidor.

 

Den som inte orkar vänta på den kan få köpa min bok för samma pris som på bokhandeln så köper jag den nya sen när den kommer ut igen. Man kan knappt se att den är läst tidigare.

 

EDIT: ser att den nya versionen tydligen ska komma i april, så det är nog värt att vänta på ;)

 

Har du någon länk till påståendet?

 

http://www.adlibris.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska tydligen komma en reviderad upplaga 2005 på 16 extra sidor.

 

Den som inte orkar vänta på den kan få köpa min bok för samma pris som på bokhandeln så köper jag den nya sen när den kommer ut igen. Man kan knappt se att den är läst tidigare.

 

EDIT: ser att den nya versionen tydligen ska komma i april, så det är nog värt att vänta på ;)

 

Har du någon länk till påståendet?

 

http://www.adlibris.se

 

Missade det. Tack så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Upphovsrästtbrott kan knappast försvaras med att det är praktiskt att det finns något på svenska. I så fall bör relevanta böcker översättas istället, om det nu finns marknad för det.

 

Eller så kanske jag ska skriva en serie om Parry Hotter som pluggar på Oghwarts. Hmm, låter lite lukrativt faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upphovsrästtbrott kan knappast försvaras med att det är praktiskt att det finns något på svenska. I så fall bör relevanta böcker översättas istället, om det nu finns marknad för det.

 

Eller så kanske jag ska skriva en serie om Parry Hotter som pluggar på Oghwarts. Hmm, låter lite lukrativt faktiskt.

 

hmm, undrar om jag inte såg filmversionen av den på Canal+ vid 00.30 häromdagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är sugen på att börja lira fixed. Hittils har jag spelat No-Limit i några månader och det har gått hyffsat. Ligger väl ungefär 1100 dollar plus på 0.1/0.25.

Tror ni att Pokerhandboken kan fungera bra för att lära mig grunderna i fixed så att jag kan lira limits kring 1/2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis läst klart boken för ett par dagar sen och börjat spela online en hel del. Pokerhandboken är en lättläst och underhållande och tar upp viktiga delar för nybörjare. Jag tyckte att den hade ett underbart lättläst spåk och den var mycket bra som första bok!

 

ANG. Plagiatet verkar det ju som att Glimne borde skämmas, men det är ändå en mycket bra bok som ger en en solid grund att stå på. Jag efterlyser dock lite större genomgång på att räkna odds och chans osv för o få lite riktlinjer för hur man kan tänka.

 

Är du ny på poker och inte vill läsa på engelska är det helt klart ett bra köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du ny på poker och inte vill läsa på engelska är du körd.

 

Rättade din post.

 

Haha du har rätt. Men som första bok kan det ju va skönt o slippa sätta sig in i ett helt nytt sätt att tänka på ett språk som inte är ens modersmål. Det va mer åt de hållet jag tänkte :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...