Bjorn_ Postad 6 Januari , 2005 Rapport Postad 6 Januari , 2005 Interpoker $1/2 Hold'em (7 handed) Fortsätter bonushorandet på crypto. Bordet har ca 40% flops seen. Tror jag har en ganska stark tableimage. Motståndet håller väl normal klass för siten och nivån, dvs inte bra men heller inte värdelös. Preflop: Hero is Button with Q J UTG folds, MP1 calls, MP2 folds, CO folds, Hero raises, SB folds, BB calls, MP1 calls. Raisar framför allt för att om möjligt få mörkarna att lägga sig eller i alla fall snäva ner deras handdistribution. Tycker en sådan här hand blir mycket svårare att spela vid en eventuell träff om man måste ta hänsyn till att mörkarna kan ha i princip vad som helst. Tycker ni detta är korrekt eller bör man slänga handen? Är en syn någonsin ett alternativ? Flop: 6 5 J , (6 SB) (3 players) BB checks, MP1 checks, Hero bets, BB calls, MP1 raises, Hero reraises, BB folds, MP1 folds. Mitt första bet är ju inte mycket att snacka om. Sedan så tycker jag att jag snappar upp en viss tveksamhet från MP1 vilken jag tolkar som att han mycket väl kan vara på en semibluff (t.ex. med stegdrag eller A5) och därför reraisar jag. Vet egentligen inte om denna raise är genial eller bara rena dårskapen, har visserligen en tell men den är egentligen inte säkrare än att det kan vara ren inbillning. Results: Hero: doesn't show hand Hero collected 5½BB from Main pot Så vad tycker ni, spelar jag handen korrekt eller har jag passerat gränsen för där hälsosam aggresivitet övergår i överaggression? /Bjorn Citera
Hjort Postad 6 Januari , 2005 Rapport Postad 6 Januari , 2005 Visst kan väl en syn vara ett alternativ, exempelvis om spelarna är kassa postflopp men knappast kommer ge upp särskilt mycket preflopp mot en höjning. För övrigt så måste ju limpern ha en väldigt svag handdistribution för att en höjning ska vara någon vidare bra idé, QJo är ju inte direkt svårdominerad. Jag lutar åt en fold om det inte är ett riktigt offer som har limpat in, då blir det raise eller syn beroende på mörkarna. Sen vet jag heller inte hur mycket användbar info du hoppas få loss från mörkarna, blir potten trebetad kommer du ju ändå inte loss från paren särskilt ofta. Hur du gör mot check-raisen vet jag inte riktigt, både AJ och KJ är ju starka möjligheter. Jag gillar nog höjningen om den ger dig bra möjlighet att komma undan med 2 småbet och 1 stort för showdown mot en dominerande hand. Fast om det rör sig om en någorlunda klyftig spelare så checkraisar han ju med rätt mycket här eftersom han vet att du har en vid höjningsdistribution och oftast betar mot en check vare sig du träffat eller ej. Citera
Bjorn_ Postad 6 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 6 Januari , 2005 Hade det varit BB som checkraisat så hade jag varit mera orolig för t.ex. KJ eller AJ men de flesta höjer nog med dessa händer först in preflopp. Skulle jag gissa på fi:s skulle jag väl säga att Ax, Kxs, div små/medium par och diverse suited connectors är de troligaste händerna. Av dessa borde jag väl vara favorit mot alla suited connectors under QJ, ungefär even mot paren. Ska jag vara riktigt ärlig vet jag inte hur stark QJ är mot Ax även om Ax rimligen är favorit. Den info jag hoppas få loss från mörkarna är att de inte sitter med "skumma" händer som 93s, 58o och liknande och får in en sjuk träff som jag missar. Detta händer inte jätteofta men en flop som 9 3 J kan bli väldigt dyr i sådana fall. Vill helt enkelt hindra BB & SB får gratis/rabbaterade kort. På denna nivå kan man nästan utesluta att någon av mörkarna höjer här om de inte har en monsterhand, något som antagligen ligger rätt långt ifrån korrekt spel och underlättar/förbättrar möjligheterna för min raise rätt mycket. /Bjorn Citera
Hjort Postad 6 Januari , 2005 Rapport Postad 6 Januari , 2005 Hade det varit BB som checkraisat så hade jag varit mera orolig för t.ex. KJ eller AJ men de flesta höjer nog med dessa händer först in preflopp. Jag tror definitivt inte att de flesta höjer in med de händerna, åtminstone inte på lösa passiva bord. Då skulle ju borden inte vara särskilt passiva. Skulle jag gissa på fi:s skulle jag väl säga att Ax, Kxs, div små/medium par och diverse suited connectors är de troligaste händerna. Av dessa borde jag väl vara favorit mot alla suited connectors under QJ, ungefär even mot paren. Ska jag vara riktigt ärlig vet jag inte hur stark QJ är mot Ax även om Ax rimligen är favorit. Den info jag hoppas få loss från mörkarna är att de inte sitter med "skumma" händer som 93s, 58o och liknande och får in en sjuk träff som jag missar. Detta händer inte jätteofta men en flop som 9 3 J kan bli väldigt dyr i sådana fall. Tja, men du kommer väl ändå inte sitta och hamra in särskilt många bet på en sådan flopp/turn även om du kan vara säker på att moståndare inte har 93. Och även om du inte kan vara säker på att han inte har 93 kan du ju ändå inte folda. Jag har helt enkelt svårt att se den informationen som så våldsamt användbar. På denna nivå kan man nästan utesluta att någon av mörkarna höjer här om de inte har en monsterhand, något som antagligen ligger rätt långt ifrån korrekt spel och underlättar/förbättrar möjligheterna för min raise rätt mycket. Jo det gör det ju förstås. Frågan är ju bara om det inte gynnar limparen mer än det gynnar dig. Överlag så är det en rätt dålig vana att hålla på och höja limpare med mediokra, osuitade kort som mycket lätt är dominerade. Citera
Bjorn_ Postad 6 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 6 Januari , 2005 På denna nivå kan man nästan utesluta att någon av mörkarna höjer här om de inte har en monsterhand, något som antagligen ligger rätt långt ifrån korrekt spel och underlättar/förbättrar möjligheterna för min raise rätt mycket. Jo det gör det ju förstås. Frågan är ju bara om det inte gynnar limparen mer än det gynnar dig. Överlag så är det en rätt dålig vana att hålla på och höja limpare med mediokra, osuitade kort som mycket lätt är dominerade. Jo jag är ganska säker på att det gynnar limparen mer en mig. Om det finns ett +EV att hämta för mig så kommer det ju främst från mörkarna och inte från honom, snarare är det väl så att ger raisen ett +EV x för mig lär det också ge ett +EV y för honom där oftast y>x. Detta gör det ju på intet sätt till ett dålig spel för mig. Visst känns det illa att raisa med en hand som kan vara dominerad, å andra sidan känns det ganska kass att folda en hand som mycket väl kan vara den bästa handen. /Bjorn Citera
Hjort Postad 6 Januari , 2005 Rapport Postad 6 Januari , 2005 Tror det är bäst att du lär dig leva med den känslan. Att höja limpare med QJo kan bli en riktigt dyr vana om man ofta underskattar limparens handdistribution. Citera
Recommended Posts