Bjorn_ Postad 6 Januari , 2005 Rapport Postad 6 Januari , 2005 Interpoker $1/2 Hold'em (10 handed) Fortsätter bonushorandet på crypto. Bordet har ca 40% flops seen. Tror jag har en ganska stark tableimage. Motståndet håller väl normal klass för siten och nivån, dvs inte bra men heller inte värdelös. Preflop: Hero is MP1 with A Q UTG raises, UTG+1 folds, UTG+2 folds, Hero reraises, MP2 folds, MP3 folds, CO folds, button folds, SB folds, BB folds, UTG calls. Plockar upp Big Chick suited och blir ju naturligt spelsugen. Uppskattar dock inte en raise från UTG men beslutar mig snabbt för att trebetta. Visserligen finns det ju en risk att jag är dominerad men den gatan går ju åt andra hållet också. Detta är egentligen hela kärnfrågan i denna HH, reraisar du med AQs mot en raise från UTG?!? Anser själv att raise eller fold är de enda vettiga alternativen. Svara gärna på detta innan du läser fortsättningen (i vitt). Flop: 2 5 7 (7½ SB) (2 players) UTG checks, Hero bets, UTG folds Visar han svaghet så är jag ju inte fegare än att jag drar iväg en semibluff som denna gång går hem. Results: Hero: doesn't show hand Hero collected 3½BB from Main pot /Bjorn Citera
Hjort Postad 6 Januari , 2005 Rapport Postad 6 Januari , 2005 Även om jag själv kör med raise eller fold så tror jag inte att det är nödvändigtvis den enda fungerande strategin. Generellt sett så trebetar jag med AQ, vare sig den är suitad eller ej, när jag får en höjning från tidig position. Om det är någon som jag vet är tight har jag dock inte så mycket emot att lägga den. Jag skulle nog förresten säga att du gör ett tunnt valuebet på floppen snarare än att du semibluffar. Eller kanske inte, shorthanded hade det definitivt varit ett valuebet. Semibluff känns ju rätt märkligt, för inte sjutton får du loss en bättre hand på den floppen, eller? Citera
Bjorn_ Postad 6 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 6 Januari , 2005 Jag skulle nog förresten säga att du gör ett tunnt valuebet på floppen snarare än att du semibluffar. Eller kanske inte, shorthanded hade det definitivt varit ett valuebet. Kan ju vara allt från en ren bluff, semibluff eller ett valuebet, beror ju på hur motståndaren spelar. Semibluff känns ju rätt märkligt, för inte sjutton får du loss en bättre hand på den floppen, eller? Jag tror jag skakar loss AK och AQ vilket jag också tror är fi:s troligaste händer. Är fi vek kan han väl även tänkas släppa t.ex. 88 eller 99. Personligen brukar jag inte höja med dessa UTG och om jag nån gång gör det så inte tusan släpper jag dom mot ett bet på den floppen men tänkbart är det nog. Själv brukar jag raisa följande händer UTG: AA, KK ca hälften av gångerna (annars limp-reraise), AK, AQ, KQo, QQ, JJ, plus AJ och AT de flesta gångerna Tycker detta är en ganska lös höjningsdistribution UTG men vad ska man gissa att fi kör på? /Bjorn Citera
Hjort Postad 6 Januari , 2005 Rapport Postad 6 Januari , 2005 Folda AK på den floppen! Inte en chans om han är det minsta lös. Och ett överpar, det finns liksom inte att någon foldar det där. Hitta en sån snubbe på ett löst bord är ju minst sagt som att hitta en nål i en höstack. Däremot kanske man skulle kunna få loss underpar, vilka för övrigt definitivt är check-raise material på en sån här flopp. Citera
Bjorn_ Postad 6 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 6 Januari , 2005 Klart att man kan hitta folk som foldar AK på en sådan flop, är han weak-lose är väl det t.o.m. ett ganska troligt spel. Jag har ju "uppenbarligen" ett (högt) överpar och i så fall är det ju helt rätt att folda. Tror många spelar AK (och liknande) i tidig position som "flop'or'drop" speciellt om de fått agresivitet imot sig. Givetvis borde man väl betta ut AK på den floppen men å andra sidan borde man väl cappa preflop också. (Jag hade gjort det i alla fall.) Hur som helst är det väl rätt ointressant om det är ett valuebet eller en semibluff. Så här ser jag det: i) Foldar han en bättre hand är det kanonbra ii) Foldar han en sämre hand med outs (typ AJ, AT, KQ) är det också bra, bättre än att ge gratiskort i alla fall. iii) Synar han med ovanstående händer är det också bra efterssom han knappast har pottodds för det. iv) Check-synar han med JJ, TT, ... är det också bra efterssom hans hand knappast är stark nog att slöspelas. (Visserligen hade jag kunnat få ett frikort här, men å andra sidan kan jag ha köpt ett frikort till turn speciellt om det kommer ett scarecard.) Nedsidan är förståss att han kan sitta och garva åt mig med AA, KK eller QQ men det känns som att det får man ta. /Bjorn Citera
Recommended Posts