Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Men men, kör hårt ni pojkar. Jag ska inte krångla till saken genom att komma dragande med fakta.

Eftersom du hittills mest har krånglat till saker genom att inte komma dragande med fakta så skulle jag inte bli annat än jätteglad om du gjorde just det.

Anledningen till att jag vill starta ett bolag utsocknes har inte först och främst att göra med beskattning, utan med att verksamheten inte är laglig att driva i ett svenskt bolag. Och ja, jag vet att det inte nödvändigtvis räcker med att registrera ett bolag utomlands, om verksamheten fortfarande bedrivs från/i Sverige, och det gäller ju som sagt både skatten och lagligheten. I andra hand är jag intresserad av skatten. Eftersom bolaget ändå ska hamna utomlands är det ju ingen nackdel att då dessutom ta reda på vilket lösning som är mest gynnsamt skattemässigt.

Förtydling enbart för DaPine: Offshorebolag=utsocknesbolag. ;)

• Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Men men, kör hårt ni pojkar. Jag ska inte krångla till saken genom att komma dragande med fakta.

Eftersom du hittills mest har krånglat till saker genom att inte komma dragande med fakta så skulle jag inte bli annat än jätteglad om du gjorde just det.

Bara att ropa "heare heare" här. Jag är aldrig emot goda råd.

Anledningen till att jag vill starta ett bolag utsocknes har inte först och främst att göra med beskattning, utan med att verksamheten inte är laglig att driva i ett svenskt bolag. Och ja, jag vet att det inte nödvändigtvis räcker med att registrera ett bolag utomlands, om verksamheten fortfarande bedrivs från/i Sverige, och det gäller ju som sagt både skatten och lagligheten. I andra hand är jag intresserad av skatten. Eftersom bolaget ändå ska hamna utomlands är det ju ingen nackdel att då dessutom ta reda på vilket lösning som är mest gynnsamt skattemässigt.

:-)

Det är på pricken det jag också skall göra. Vi får väl hoppas att vi inte blir konkurenter ;-). Min verksamhet är laglig i de flesta länder men inte om den enbart saluförs i Sverige. Eller utomlands till enbart svenskar. Är den paneuropeisk och med säte i nått av länderna som tillåter verksamheten så blir den också, via internet, tillgänglig och tillåten för svenskar. England passar på många plan. Inte bara företagsmässigt.

Postad

Det är på pricken det jag också skall göra. Vi får väl hoppas att vi inte blir konkurenter ;-). Min verksamhet är laglig i de flesta länder men inte om den enbart saluförs i Sverige. Eller utomlands till enbart svenskar. Är den paneuropeisk och med säte i nått av länderna som tillåter verksamheten så blir den också, via internet, tillgänglig och tillåten för svenskar. England passar på många plan. Inte bara företagsmässigt.

Finns det inte bättre säten än England som är mer ekonomiska.

Irland kanske?

Postad

Irland kanske?

12,5% bolagsskatt på Irland är ok (25% på passiva inkomster).

Estland 0%

Cypern 10%

Lettland 15%

Litauen 13%

Ungern 16%

Vad är skattesatserna på brittiska kolonier (Gibraltar, Jersey, BVI)? Är det samma som "fastlandet"?

Panama, Costa Rica, Bahamas? Någon som har koll?

Postad

Irland kanske?

12,5% bolagsskatt på Irland är ok (25% på passiva inkomster).

Estland 0%

Cypern 10%

Lettland 15%

Litauen 13%

Ungern 16%

Vad är skattesatserna på brittiska kolonier (Gibraltar, Jersey, BVI)? Är det samma som "fastlandet"?

Panama, Costa Rica, Bahamas? Någon som har koll?

Tillhör inte Malta Brittiska Samväldet (eller vad det heter)?

Isf. så verkar det ju vara minder skatt eller dy. då flertalet pokersidor har sina säten just där.

F.ö. så heter det Åfftjår.

MVH

//KF

Postad
Vet inte om det är OT men går det att komma ifrån skatten om man tex vill spela EPT i Monte Carlo?

Mao går det att spela som proffs i ett företag utomlands?

Är inte direkt någon skatteexpert men borde det inte vara så att du betalar skatten i det landet du är skriven i? (d.v.s. Sverige)

Man kan väl inte registrera sig till EPT i ett företagsnamn? Eller?

MVH

//KF

Postad
Vet inte om det är OT men går det att komma ifrån skatten om man tex vill spela EPT i Monte Carlo?

Är inte direkt någon skatteexpert men borde det inte vara så att du betalar skatten i det landet du är skriven i? (d.v.s. Sverige)

Är inte heller nån skatteexpert men jag läste nån gång på skattemyndighetens hemsida att det finns en 6-månadersregel. Man skall vara utomlands i 6 månader, tolkade jag det som, för att inte skatta i Sverige. Men det hade med inkomstskatt att göra. Möjligen annorlunda med pokervinster. Finns säkert redan någon megatråd på PF om det här som vi snart blir hänvisade till :-)

Postad

Hehe Kollektivt tänkande. Sitter i samma tankar här

Vad krävs för att företag ska klassas som utländskt? Tex man driver ett företag från sitt svenska hem men registrerad i tex England.

Vad menar du stockdum?

En olaglig verksamhet från ett utländskt företag får inte rikta sig till enbart till svensk publik?? Så om jag skriver tex min skumma sajt till Sv, Eng, Tys, Franska. Så kommer jag undan svensk lag ???

Postad
Vad krävs för att företag ska klassas som utländskt? Tex man driver ett företag från sitt svenska hem men registrerad i tex England.

Det lutar åt att någon form av verksamhet måste ske på plats i det utländska bolaget. Det räcker alltså inte att bara ha en postbox utsocknes och sedan sitta hemma på kammaren och jobba.

Postad
Vad menar du stockdum?

En olaglig verksamhet från ett utländskt företag får inte rikta sig till enbart till svensk publik?? Så om jag skriver tex min skumma sajt till Sv, Eng, Tys, Franska. Så kommer jag undan svensk lag ???

Precis så. Men det är nog kanske beroende på verksamhetens art. Jag gjorde i alla fall så att jag tog min affärsidé till en jurist och frågade först och fick då svaret att det var ok så länge som jag inte riktade mig enbart till svenskar.

Postad

Det lutar åt att någon form av verksamhet måste ske på plats i det utländska bolaget. Det räcker alltså inte att bara ha en postbox utsocknes och sedan sitta hemma på kammaren och jobba.

Jag har ju ingen professionell erfarenhet av utländska bolag men jag har fått beskedet att jag kan starta ett bolag i England och sedan filial i Sverige och i den filialen jobba med verksamheten. Jag måste ju givetvis skatta inkomstskatt i Sverige men i och med EU/ESS så har jag full möjlighet att ha huvudbolaget i England. Och bolagets hemvisst och skatt skall då ske i England.

Postad

Jag har ju ingen professionell erfarenhet av utländska bolag men jag har fått beskedet att jag kan starta ett bolag i England och sedan filial i Sverige och i den filialen jobba med verksamheten. Jag måste ju givetvis skatta inkomstskatt i Sverige men i och med EU/ESS så har jag full möjlighet att ha huvudbolaget i England. Och bolagets hemvisst och skatt skall då ske i England.

Men ska filialen betala skatt och sen huvudbolaget blir det inte dubbel skatt??? Eller menar du att filialen betalar skatt för sin vinst och huvud bolaget för sin vinst?

Postad

Är inte heller nån skatteexpert men jag läste nån gång på skattemyndighetens hemsida att det finns en 6-månadersregel. Man skall vara utomlands i 6 månader, tolkade jag det som, för att inte skatta i Sverige. Men det hade med inkomstskatt att göra. Möjligen annorlunda med pokervinster. Finns säkert redan någon megatråd på PF om det här som vi snart blir hänvisade till :-)

Stämmer bra, det är därför alla idrottare bor i monaco. Lagen är att man ska bo utomlands majoriten av årets dagar, därför blir det över 6 månader.

Postad

Men ska filialen betala skatt och sen huvudbolaget blir det inte dubbel skatt??? Eller menar du att filialen betalar skatt för sin vinst och huvud bolaget för sin vinst?

Nej nej. Han ska betala bolagsskatten i UK och inkomstskatten i Sverige.
Postad

Stämmer bra, det är därför alla idrottare bor i monaco. Lagen är att man ska bo utomlands majoriten av årets dagar, därför blir det över 6 månader.

Det finns ju ingen kontroll av det så lagen verkar lite löjlig även om jag förstår att den måste finnas.

Jag tycker det är lite underligt att inte flera av de svenska proffsen är skrivna utomlands. Eller det verkar vara så i alla fall? Men det lär väl ändras snart. Speciellt när/om skattereglerna ändras.

Postad

Har inte hunnit titta på samtliga 92 länkar som jag fick av Cyntax (Tack!), och därmed inte hunnit kika på samtliga i den här tråden, men är det någon som känner till en sajt som har gratis konsultation angående offshore-bolag?

Postad

Det här var intressant.

Att anlita en jurist som någon skrev kan jag avråda från. Det kostar massor, och när hans råd sedan går åt helvete och skattmasen knackar på dörren med synpunkter kan juristen som sicket en fet faktura rycka på axlarna ock såga

-"skatter ansvarar bolagsmannen för själv, det är inte mitt ansvar" (se hur det gick för Percy Nilsson i MIF som fått goda råd från dyra jurister...

Vill du komma undan med så låg bolagsskatt som möjligt, se efter ett land som har dubbelbeskattningsavtal med sverige, men låg bolagsskatt. Kommer osökt att tänka på England.

Skatteparadis är ingen bra lösning för en hederlig kille som du :)

Postad
Att anlita en jurist som någon skrev kan jag avråda från. Det kostar massor, och när hans råd sedan går åt helvete och skattmasen knackar på dörren med synpunkter kan juristen som sicket en fet faktura rycka på axlarna ock såga

-"skatter ansvarar bolagsmannen för själv, det är inte mitt ansvar" (se hur det gick för Percy Nilsson i MIF som fått goda råd från dyra jurister...

Sh*t happens lixom. Om man ska tänka som du gör ska man aldrig lyda några råd från någon?
Postad

Sh*t happens lixom. Om man ska tänka som du gör ska man aldrig lyda några råd från någon?

Jag är ändå övertygad om att det är bättre att ta råd än att inte göra det. Grejen är väl att man bör kolla upp från mer än en källa om det är en tvivelaktig lösning eller om det är beprövad praxis etc.

Ett tips jag har fått är att hålla mig bort från allt utanför EU. Annars lät såväl Seychellerna som Mauritius som heta alternativ. 8-) Problemet med Mauritius är att det kostar $100K att starta ett AB där. *Kikar i spargrisen* Nix, får bli någon annanstans.

Postad

Man bör vara mycket selektiv när det gäller rådgivning.

Speciellt när det gäller att starta utländska bolag. Det finns en uppsjö av jurister, advokater och "bolagsbyråer" som hjälper till med rådgivning kring off-shore bolag. Jag har sett och hört så många av dessa rådgivare som undanhåller information eller ger felaktig information (för att själv profitera) att man blir mörkrädd.

De lovar upplägg och konstruktioner som är "vattentäta" och som på laglig väg undanhåller skatt.

Huvuddelen är ren bluff. (och varför skulle de sälja så eminenta lösningar till små företag och privatpersoner för struntsummor?)

Skatteplanering handlar inte om att lägga bolag i skatteparadis utan om att lägga olika bolag i "legitima" länder för att utnyttja inkonsekvenser i de olika ländernas skattelagstiftningar.

Ska man som Myssion köra ett bolag (i mindre omfattning) och ha låg skatt "i början" är England ett säkert alternativ till off-shore. (england är en ö, är det då off-shore?)

/ Johan på sitt dystraste humör

Postad

Japp, man får helt klart sålla. Särskilt om det gäller utanför EU.

Lite andra frågor som har dykt upp:

- Måste man ens ha ett bolag? Om jag virkar koftor och säljer på internet, går det inte alldeles utmärkt att göra som privatperson? Blir det någon skillnad om jag säljer koftor för 150:-/månad och om det är 15.000:-/månad?