Katt3n Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 OBS! Detta är en FL-fråga! Häromdagen fick jag en, på vanligt pf-maner, ganska syrlig kommentar på mitt blindspel så jag tänkte jag skulle kolla upp resultatet där det senaste. Siffrorna jag fick var lite överraskande, så jag skulle behöva hjälp att tolka lite här. Jag gick igenom mitt resultat för varje position och la sorterade ut sb och bb för sig och klumpade ihop resultaten från alla andra positioner. Sen räknade jag bort blindkostnaden för att få ett jämförbart resultat. Slutligen räknade jag om allt i BB/100H för att göra resultaten jämförbara över nivåerna. I o m att jag räknade bort blindkostnaden så kommer snittresultaten att se väldigt höga ut som ni säker förstår. Följande fick jag fram: Level_sb$ / bb$__sb BB/100 / bb BB/100___Rest / Rest BB/100 .5/1_0.11 / 0.26__11.0 / 26.0__0.08 / 7.9 1/2__0.25 / 0.50__12.5 / 25.0__0.18 / 9.1 2/4__0.73 / 1.11__18.3 / 27.8__0.31 / 7.8 3/6__0.50 / 1.66__8.3 / 27.7__0.34 / 5.7 5/10_1.63 / 2.09__16.3 / 20.9__0.99 / 9.9 sb$ resp. bb$ avser resultatet i mörkarna med mörkarna borträknade sb BB/100 avser winrate i sb med sb borträknad rest avser resultat i snitt på andra positioner rest BB/100 avser winrate i Big Bets i snitt för övriga händer. Viktat snitt (BB/100H): SB:13.3 BB:26.0 Rest:8.1 Som ni ser är det ganska rejält övertag för winraten i mörkarna när man räknar bort det belopp jag postar. Detta tycker jag är lite underligt med tanke på min generellt dåliga position. Nu har jag kollat för totalt 40k händer varav 9k är i mörkarna. Frågor: 1. Hur många händer behöver jag för att kunna dra några slutsatser om mitt blindspel och winraten där? 2. Hur ser resultaten ut? Tolkar jag det rätt när jag får det till att jag spelar i princip bäst från blindsen av alla positioner? Vad anses vara en bra winrate från SB resp BB? Citera
Myssion Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Jag märkte ett liknande mönster i mina NL-stats när jag räknade bort kostnaden för blindsen, men grävde aldrig djupare i det just då. Ska man börja spela fler skräphänder i dålig position kanske...? Det sagt, så höjer jag mer preflop. Citera
Katt3n Postad 16 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Jag tyckte det var lite underliga siffror eftersom man ju skall ha någon form av relation mellan EV och sen position. Att BB har bättre resultat än SB köper jag eftersom man ibland får se floppen gratis i BB samt att man har position på SB i blindwars. Citera
eurythmech Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Alltså vadå...det vore väl konstigt om man inte gick plus exklusive mörkkostnad? Citera
Katt3n Postad 16 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Alltså vadå...det vore väl konstigt om man inte gick plus exklusive mörkkostnad? Läs igen är du snäll, du missar poängen. Citera
chlu Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Alltså vadå...det vore väl konstigt om man inte gick plus exklusive mörkkostnad? Läs igen är du snäll, du missar poängen. Det gör nog jag också: Du tänker lite fel tror jag. Du har inte bättre resultat i mörkerposition än utanför. Du jämför resultaten efter att ha gett en stor rabatt i blindpositionen. T ex för BigBlind: 26 BB/100H. Det faktiska resultatet är ju 26BB - (100*0.5BB) = -24BB / 100H. Om jag tänker rätt så kan du inte ta bort blindkostnaderna. I alla fall inte på det där sättet. Det är inte som en rake som drabbar alla händer lika. Det är ett tvångsbet helt enkelt och ditt resultat från blindsen är negativ, för dig som för alla andra. På 2+2 (som jag får lita på eftersom det är den enda källa för sånt jag har) har jag någonstans sätt vad man kan förvänta sig för resultat från mörkarna, men jag hittar inte den posten just nu. Har för mig det är någonstans mellan -0.1 och -0.25. Det du möjligen skulle kunna göra är att ta bort de händer du inte hade spelat ur mörkerpositionen om du inte varit tvungen. Endast då får du en rättvis jämförelse. Citera
Sansrom Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Är inte det här besläktat med Lex Storåker-fenomenet, d.v.s. en bluff som ger dig odds att syna en all-in? Lite luddig jämförelse kanske, men i och med att du har tvångspostat en mörk får du väldigt bra pottodds, vilket ger en boostad vinst. Du kan alltså inte helt sonika dra av din tvångspost, eftersom den är -EV från första början och ger dig odds att syna med många händer. Ett extremexempel brukar hjälpa. Säg att BB är 10 enheter och ingen nånsin sitter med mer än 11 enheter vid bordet. Det blir ju då naturligtvis lättsynat vad du än har i BB, men du kan ju inte lägga till 10 enheter på ditt resultat sedan för att utvärdera resultatet för positionen. Äh, det blev nog mer förvirrande än jag tänkt, chlu skrev ju rätt bra. Citera
Katt3n Postad 16 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Det gör nog jag också: Du tänker lite fel tror jag. Du har inte bättre resultat i mörkerposition än utanför. Du jämför resultaten efter att ha gett en stor rabatt i blindpositionen. T ex för BigBlind: 26 BB/100H. Det faktiska resultatet är ju 26BB - (100*0.5BB) = -24BB / 100H. Om jag tänker rätt så kan du inte ta bort blindkostnaderna. I alla fall inte på det där sättet. Det är inte som en rake som drabbar alla händer lika. Det är ett tvångsbet helt enkelt och ditt resultat från blindsen är negativ, för dig som för alla andra. Det du möjligen skulle kunna göra är att ta bort de händer du inte hade spelat ur mörkerpositionen om du inte varit tvungen. Endast då får du en rättvis jämförelse. Jo, jag vet hur en blind fungerar, men tack chlu och sansrom för exemplen som rätade ut mitt tankefel. (läs och lär, eurytmech ) Poängen var för att förtydliga: Jag var fundersam över att jag hade bättre resultat från blindsen än andra positioner, inte att jag fick ett positivt resultet (som jag även skrev i första posten) Anledningen till att jag gjorde den rensningen var för att kunna jämföra spelet mellan blindpositionerna och resten. Det var bara en kosmetisk förändring, kanske ett tankefel inser jag nu, men det var också därför jag blev tveksam till om jag tänkte rätt från början. Jag tar till mig poängen av att man ju har "fått tillträde" till handen till ett rabatterat pris tack vare blindsen och att min "resultattvätt" var lite knas. Det "rätta" resultatet finns ju tillgängligt hela tiden i o f s. På 2+2 (som jag får lita på eftersom det är den enda källa för sånt jag har) har jag någonstans sätt vad man kan förvänta sig för resultat från mörkarna, men jag hittar inte den posten just nu. Har för mig det är någonstans mellan -0.1 och -0.25. Har letat på 2+2 och också sett något nångång i tiden, men jag kan tyvärr inte hitta det Med -0.1 och -0.25 menar du i big blinds eller big bets då eller? Jag får helt enkelt jaga vidare på 2+2 efter bra svar på fråga 2. Nån som har en susning om svaret på fråga 1: Hur många händer som behövs för att man skall kunna dra några slutsatser? Edit: Ett tydligt tecken på att blindens storleks betydelse på avkastningen enligt sansroms resoneman syns f.ö. på resultatet för SB på 3/6-nivån där sb bara är en tredjedel av BB gör det olönsamt att komplettera i fler fall än på andra nivåer. Citera
bandini Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Egentligen behöver det det inte vara så konstigt. På SB och BB spelar du en massa händer som ger dig lätta beslut. Antingen träffar du tvåpar, set eller större monster med halvknasiga händer (som du skulle slängt UTG) och vinner stora potter mot folk som slowspelar AA (eller nåt annat dumt exempel), eller så lägger du handen direkt =billigt. Om man i, säg mittenposition, väljer att spela 99 och floppen gör att du tvingas gissa och ibland går hela vägen till river utan träff så kostar det mer än det smakar och ger ett litet ev+. Citera
Katt3n Postad 16 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Egentligen behöver det det inte vara så konstigt. På SB och BB spelar du en massa händer som ger dig lätta beslut. Antingen träffar du tvåpar, set eller större monster med halvknasiga händer (som du skulle slängt UTG) och vinner stora potter mot folk som slowspelar AA (eller nåt annat dumt exempel), eller så lägger du handen direkt =billigt. Om man i, säg mittenposition, väljer att spela 99 och floppen gör att du tvingas gissa och ibland går hela vägen till river utan träff så kostar det mer än det smakar och ger ett litet ev+. Nä, kanske inte. Dock skulle det vara intressant med någon form av siffror på vad som anses som ett bra resultat och inte. sSjälvklart är ju allt över blindkostnaden ett plus, men hur mycket över är "bra" och vär är gränsen för det möjliga? Citera
chlu Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 På 2+2 (som jag får lita på eftersom det är den enda källa för sånt jag har) har jag någonstans sätt vad man kan förvänta sig för resultat från mörkarna, men jag hittar inte den posten just nu. Har för mig det är någonstans mellan -0.1 och -0.25. Har letat på 2+2 och också sett något nångång i tiden, men jag kan tyvärr inte hitta det Med -0.1 och -0.25 menar du i big blinds eller big bets då eller? Jag får helt enkelt jaga vidare på 2+2 efter bra svar på fråga 2. Det är i big bets och jag tog till den ganska vida rangen för att om jag minns rätt så fångar jag både SB- och BB-resultatet inom den. Men jag kan också minnas fel så ta det hela med en stor nypa salt. Citera
eurythmech Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Bah! Jag tar åt mig all ära Citera
Katt3n Postad 16 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Bah! Jag tar åt mig all ära Klart du gör det, med dagens mest pedagogiska one-liner Klurade lite på huruvida man kan räkna bort blindsen som jag gjorde och kom fram till att det går utmärkt sålänge man håller sig till att jämföra blindsen mellan nivåerna. Att möblera om i blindsen och räkna på hur mycket man tar tillbaks med blindsen borträknade går således alldeles utmärkt att göra. Jag gjorde så från början för att jämföra blindsen på de olika nivåerna och om det gick att hitta nåt kul samband, t.ex. om det var tuffare på högre nivåer eller nåt. Grodan jag gjorde var att jämföra dessa värden med värdena på positionerna utanför blindsen, vilket är lite dumt såklart eftersom det är svårt att räkna ut hur mycket en postad blind bör påverkar slutresultatet. Det gav mig såklart ytterliga saker att fundera på (som om jag behövde det ). Citera
morberg Postad 16 Augusti , 2006 Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Klurade lite på huruvida man kan räkna bort blindsen som jag gjorde och kom fram till att det går utmärkt sålänge man håller sig till att jämföra blindsen mellan nivåerna. Och givet att SB är lika stor del av BB såklart. Letade runt efter lite poster om spel från mörkarna (jag vet att jag har postat ett inlägg här någonstans med mina stats från SB och BB, men hittar inte det) hittade jag ett tips från Gyre om en 2+2-tråd med mycket info. Citera
Katt3n Postad 16 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 16 Augusti , 2006 Jupp, morberg, för SB får man tänka lite. Tack för länken. Hittade också en länk efter löjligt mycket letande på 2+2 Citera
Recommended Posts