anth Postad 6 Januari , 2005 Rapport Postad 6 Januari , 2005 När det gäller poker så är den enda lag som jag känner till den som säger att det är olagligt att arrangera spel om pengar för allmänheten. Men finns det någon lag som styr åldern på spelarna, t.ex. att det är straffbart att tillåta omyndiga spelare delta i spel om pengar? När det gäller Svenska Spel så måste man vara minst 18, förutom Cosmopol där det är 20 som gäller. Citera
Tobbo Postad 3 Februari , 2005 Rapport Postad 3 Februari , 2005 Är rätt säker på att det är helt lagligt om det sker i slutet sällskap. Starta en förening edit: oj helv..såg inte datumet Citera
freeman Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 personlig anser ja 18år mest för att inte en "snorunge" på 15år lossar 2000kr snor pengar av päron och lossar mer och sen har du en cirkel Citera
Che Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 Personligen skulle det kännas lite fel att spela mot en 15 åring då han förmodligen inte har en egen inkomst. Iofs kasnke han borde skylla sig själv enligt vissa. Men då han är så pass liten anser jag att jag har del i det. Citera
anth Postad 4 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 4 Februari , 2005 Jag visar med en absurd linkelse så ser ni vad jag är ute efter: Det är fullt lagligt att öppna en bastuklubb, men det är olagligt att släppa in minderåriga där eftersom sex med minderåriga är olagligt. Finns det någon lag som talar om vad omyndiga får/inte får göra med pengar utan målsmans tillstånd? Citera
Nickefik Postad 4 Februari , 2005 Rapport Postad 4 Februari , 2005 Personligen skulle det kännas lite fel att spela mot en 15 åring då han förmodligen inte har en egen inkomst. Håller helt och hållet med dig. Men ifall man skulle spela tex en turnering med lågt inköp så ser jag inget problem med att en spelare skulle vara under 18 år. Så länge som man inte "tar" (man kanske får spö också...) en massa pengar från den unga spelaren så är det ingen fara. Min sambo har en 12 år gammal son som brukar vara med ibland när vi kör 50:-´s turneringar. (Bra sätt för honom att dryga ut veckopengen.... ) Ja, jag vet, uppmuntra barn till att spela om pengar så där..... men vänta bara tills ni ser honom i WSOP! Citera
borne Postad 14 Mars , 2005 Rapport Postad 14 Mars , 2005 Jag är 17 år och spelar på internet. Har så gjort i ett par månader nu. Stacken har långsamt vuxit och jag har satsat på att bli bättre i mitt spelande. Man ser på WPT och de som spelar där började spela när de var runt 20. Jag känner mig "med i matchen" när jag började spela som 16 åring och har därmed en god start. Men i samma veva som jag började blev det extremt stort med poker i större delar av landet. De reklamer som förekommer på alla komersiella kanaler är på visst sätt positivt eftersom det lockar mycket fisk till borden och de "ledande" bolagen som Expekt, Ladbrokes och Multipoker. Citera
gdaily Postad 14 Mars , 2005 Rapport Postad 14 Mars , 2005 Finns det någon lag som talar om vad omyndiga får/inte får göra med pengar utan målsmans tillstånd? Ja, minderåriga får inte ingå avtal, exempelvis avtal om köp. Strikt juridiskt skulle alltså det vara förbjudet för en minderårig att gå och köpa mjölk (men givetvis efterlevs det inte) Citera
anth Postad 15 Mars , 2005 Författare Rapport Postad 15 Mars , 2005 Finns det någon lag som talar om vad omyndiga får/inte får göra med pengar utan målsmans tillstånd? Ja, minderåriga får inte ingå avtal, exempelvis avtal om köp. Strikt juridiskt skulle alltså det vara förbjudet för en minderårig att gå och köpa mjölk (men givetvis efterlevs det inte) En minderårig är inte myndig. Jag har för mig att målsman har rätt att häva ett köp om en minderårig köper något. Om så, betyder det att om en minderårig köper in sig i en turnering så kan mamma/pappa komma instormande dagen efter och begära pengarna tillbaka? Citera
gul Postad 15 Mars , 2005 Rapport Postad 15 Mars , 2005 Finns det någon lag som talar om vad omyndiga får/inte får göra med pengar utan målsmans tillstånd? Ja, minderåriga får inte ingå avtal, exempelvis avtal om köp. Strikt juridiskt skulle alltså det vara förbjudet för en minderårig att gå och köpa mjölk (men givetvis efterlevs det inte) En minderårig är inte myndig. Jag har för mig att målsman har rätt att häva ett köp om en minderårig köper något. Åldersgränsen för att ha rätt att ingå köpeavtal (eller vad det är dom kallar det) ligger väl vid 16, eller om det till och med är 14 Citera
borne Postad 16 Mars , 2005 Rapport Postad 16 Mars , 2005 Min fråga är om det är juridiskt att spela om man är under 18 år? Vissa sajter tillåter inte detta det vet jag. Jag spelar ofta tillsammans med min far och kontot är även skrivet på honom. Citera
anth Postad 16 Mars , 2005 Författare Rapport Postad 16 Mars , 2005 Min fråga är om det är juridiskt att spela om man är under 18 år?Vissa sajter tillåter inte detta det vet jag. Jag spelar ofta tillsammans med min far och kontot är även skrivet på honom. Jag tror faktiskt inte att det finns någon lag som hindrar att man spelar om man är under 18år. Däremot så har alla nätpokersajter lagt till den klausulen i avtalen med sina kunder, vilket därmed blir juridiskt bindande. Så länge det är din farsa som sätter in / tar ut pengar på sajten så bryr sig inte nätpokersajten. Om du går ut i media och säger att du är under 18 och spelar med ett speciellt nick på en speciell sajt så kan det hända att sajten stänger av kontot. Om du skulle spela bort massor med pengar så är det ju din farsa som förlorar dem - om han är oförsiktig och lämnar ut användarnamn och lösenord till pengakonton får han skylla sig själv. Det du kan åka dit på är om du snott hans lösenord, dvs att han inte gett ut det frivilligt. Citera
airhead Postad 16 Mars , 2005 Rapport Postad 16 Mars , 2005 Finns det någon lag som talar om vad omyndiga får/inte får göra med pengar utan målsmans tillstånd? Ja, minderåriga får inte ingå avtal, exempelvis avtal om köp. Strikt juridiskt skulle alltså det vara förbjudet för en minderårig att gå och köpa mjölk (men givetvis efterlevs det inte) En minderårig är inte myndig. Jag har för mig att målsman har rätt att häva ett köp om en minderårig köper något. Åldersgränsen för att ha rätt att ingå köpeavtal (eller vad det är dom kallar det) ligger väl vid 16, eller om det till och med är 14 Stämmer bra dock gäller det för eget förvärvade pengar. Citera
borne Postad 18 Mars , 2005 Rapport Postad 18 Mars , 2005 Jag menar man kan ju starta företag när man är 16 år. Citera
Recommended Posts