Gå till innehåll

Resa i Kalifornien


Evolito

Recommended Posts

I påsk funderar jag på att för första gången besöka USA. Resmålet kommer bli Kalifornien, men mer specifierat än så är det inte ännu.

 

Jag tan tänka mig att många här har varit på besök på västkusten. Las Vegas är ett givet mål på resan och där tänker vi spendera två eller tre nätter. Vidare kan man ju tänka sig L.A, San Fransisco, Grand Canyon och så ska det finnas någon nationalpark m.m.

 

Vi tänkte hyra bil och jag skulle vilja ha lite tips om vilka ställen som är värda ett besök och gärna andra grejer som är bra att veta om Kalifornien!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan upplysa om hur länge du ska vara där?

 

Har gjort en 3 veckors tripp(*) till Kalifornien med besök i massa natianalparker (inkusive Grand Canyon) och 2 nätter i Vegas. Jag rekommenderar fler nätter i Vegas och minsta på lite andra saker. Vi var totalt 5 nätter i San Fransisco och det behövdes inte (2+3 startpunkt). Sedan var vi 4 nätter i San Diego där det finns massa skoj som San Diego Zoo och Sea World.

 

Om man inte gillar att traska runt i naturen så fungerar det aldeles utmärkt att besöka nationalparkerna via bil. Man ser mycket då man åker igenom (man kan ju stanna och kolla lite också, men man måste inte hika). Rekommenderar förutom Grand Canyon (som man bara måste se ;)) Death Valley, Yosemite (edit 050110 inte Zion som jag skrev tidigare) och en massa andra. Vid Grand Canyon rekommenderas åtminstonde att man går utmed kanten, och det är södra sidan som är besökbar från Vegas. Tar en dag att köra dit, en att vara där och en tillbaka.

 

Plocka upp en Lonley Planets bok om Karlifornien med Las Vegas och Gran Canyon för att hitta saker som du (ni) vill se. Rekommenderar den på engelska.

 

Lycka till!

 

(*) Har gjort andra utflykter åt det hållet också men denna matchade bäst det han eftersökte. Det var tripp 1, tripp 2 var 2 veckor vegas och 2 veckor annat, tripp 3 var 4 veckor vegas -3 dagar annat (missade Disney Land i LA på första trippen) (menade inte detta som någon form av skryt utan bara att jag har varit där en del :oops: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

För kalifornien så rekommenderar jag att köra uppifrån och ner :)

Norra kalifornien är väldigt vackert och väldigt olikt, både till kulturen, folket och den generella attityden. Väldigt cool att cruisa på pch (Pacific coast highway) längs med kusten. Uppe norröver så tycker jag du ska kolla in Salinas området, , verkligen "Steinbeck Country". Kolla in Big Sur längs kusten och ta dig långsamt nedåt.

 

När du har kommit till LA så tycker jag du ska bo i southbay, kanske i Manhattan eller Santa Monica, nära till hela South Bay som börjar med Palos och slutar med Palisades ungefär. Mycket att titta på, trevliga ställen att gå och käka mm. Kulturen ändras här och blir mera mex-amerikansk.

 

Om du bor i southbay kan du ta sepulveda blvd (pch som bytt namn) in "stan", igen massa att kolla på, hollywood, bel air, mm. Ett besök på Rodeo är alltid kul första gången. På vägen hem glid över till Santa Monica och ta en middag nära stranden.

 

Sen när du är klar med LA kan du fortsätta köra neråt mot San Diego, nu blir det varmare och mera mexikansk stil på det mesta. Arkitektur, mat, kultur genomsyras av Mexiko, stann lite före San Diego, och kolla in Trestles, Oceanside mm.

 

Väl I SD tycker jag du ska försöka bo I Mission eller Pacific Beach. Mycket party och ändå nära till La Jolla mm. God mat i överflöd och bra stränder.

 

Ta en sväng ner mot Imperial , nu är du nära mexiko, ta en dagstripp till "TJ" (Tijuana), drink lite tequila och några XX (gott öl) i Rosarito.

 

Voila 2 3 veckor med bil i Cali, finns ett par ställen som man måste kolla in tycker jag när man kör ner genom kusten. Wharf I San Fran, Big Sur, House of Blues in Hollywood, Manhattan I southbay + Santa Monica, Barneys i hollywood mm mm.

 

Rekommenderar inte några "turist" resemål faktiskt, om du vill så kolla in det mesta turisterna kollar på, men jag lovar att du får mer ut av din egen lilla resa och verkligen tar dig tid att se Kalifornien lite utanför turiststråken..

 

Jag bodde själv i manhattan beach i ungefär ett år, och om någon frågar mig vad man ska göra så är det här vad jag skulle rekommendera.

 

Mvh

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan upplysa om hur länge du ska vara där?

 

Har gjort en 3 veckors tripp(*) till Kalifornien med besök i massa natianalparker (inkusive Grand Canyon) och 2 nätter i Vegas. Jag rekommenderar fler nätter i Vegas och minsta på lite andra saker. Vi var totalt 5 nätter i San Fransisco och det behövdes inte (2+3 startpunkt). Sedan var vi 4 nätter i San Diego där det finns massa skoj som San Diego Zoo och Sea World.

 

Om man inte gillar att traska runt i naturen så fungerar det aldeles utmärkt att besöka nationalparkerna via bil. Man ser mycket då man åker igenom (man kan ju stanna och kolla lite också, men man måste inte hika). Rekommenderar förutom Grand Canyon (som man bara måste se ;)) Death Valley, Zion och en massa andra. Vid Grand Canyon rekommenderas åtminstonde att man går utmed kanten, och det är södra sidan som är besökbar från Vegas. Tar en dag att köra dit, en att vara där och en tillbaka.

 

Plocka upp en Lonley Planets bok om Karlifornien med Las Vegas och Gran Canyon för att hitta saker som du (ni) vill se. Rekommenderar den på engelska.

 

Lycka till!

 

(*) Har gjort andra utflykter åt det hållet också men denna matchade bäst det han eftersökte. Det var tripp 1, tripp 2 var 2 veckor vegas och 2 veckor annat, tripp 3 var 4 veckor vegas -3 dagar annat (missade Disney Land i LA på första trippen) (menade inte detta som någon form av skryt utan bara att jag har varit där en del :oops: )

 

Börjar med att svara på din första fråga innan jag läser vidare. Vi ska vara där i två veckor. Vi har bokat in två nätter San Fransisco och tre nätter i Las Vegas, nio nätter tar vi på plats och det är fem dagar mellan bokningen i SF och LV och sedan fem dagar mellan LV och hemresa från SF. Nu ska jag läsa era svar :P - tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte Zion i ett tidigare inlägg utan Yosemite som ligger mer på vägen. (inget fel på Zion men jag rekommenderar det inte på denna trippen)

 

Man kan smidigt åka SF - Yosemite - Death Valley - LV. Vi åkte SF - Y på en dag, kolla Y och åka till DV (Beatty) på en dag, kolla DV och komma fram i LV sent nästa dag. Man kan kolla längre på grejerna och ta det lite lugnare :)

 

LV till Grand Canyon tar en dag (plus ett snabbt besök på Hoover Dam) + en dags besök + en dag tillbaka, man hinner åka ytterligare en bit tillbaka och man behöver inte åka via LV tillbaka mot kusten.

 

Vi var ju iväg 3 veckor och hann då Joshua tree park, San Diego (4 dagar), Los Angeles (1 dag) kollade Universal Studios (kollade inte Disney den gången men räkna en dag till för det om ni ska dit). Tar en dag från SD till LA där den mesta tiden försvinner i LA då det tar brutalt lång tid att åka omkring där. Rekommenderar att man bor nära det man ska besöka.

 

Minns inte rakt av hur lång tid det tog upp till SF igen, men ett par dagar i alla fall. Vi besökte inte allt vi borde ha på den sträckan heller.

 

Det kommer inte vara några problem att hitta något motell att bo på. Finns massor.

 

Berätta gärna hur planeringen går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Planeringen går fint.

 

Blir flyg till San Francisco, 2 nätter där, sen bilfärd med övernattning mot Las Vegas, 4 nätter i Vegas, sen bilfärd mot LA och fyra-fem nätter där innan vi far norrut mot hemresan och SF igen. I korta drag :)

 

Har en följdfråga... Vi ska hyra bil på holidayautos och har några alternativ, någon som har tips om vilken bil som är att föredra?

 

 

E2 Tillgänglig 4540 SEK 25

Exempelbil: Chevrolet Metro 2dr auto a/c

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

E4 Tillgänglig 4630 SEK 25

Exempelbil: Chevrolet Metro 4dr auto a/c

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

C2 Tillgänglig 4730 SEK 25

Exempelbil: Chevrolet Cavalier 2dr auto a/c

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

C4 Tillgänglig 4820 SEK 25

Exempelbil: Chevrolet Cavalier 4dr auto a/c

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

I2 På förfrågan 4900 SEK 25

Exempelbil: Pontiac Grand Am 2dr auto a/c

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

I4 På förfrågan 4990 SEK 25

Exempelbil: Pontiac Grand Am 4dr auto a/c

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

F2 På förfrågan 5220 SEK 25

Exempelbil: Chevrolet Lumina 2dr auto a/c

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

F4 På förfrågan 5250 SEK 25

Exempelbil: Chevrolet Lumina 4dr auto a/c

 

 

Det blir dyrare än normalt för att båda är under 25 år. Men det är alternativen hur som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...