Gå till innehåll

Livnära sig på poker, vad bör jag tänka på?


skywalker

Recommended Posts

Jag har lite planer på att försöka klara mig på att spela poker under sommaren. Var lite tveksam till det först. Men jag bor i studentrum och har två hyresfria måndader under sommaren så det är ett bra tillfälle att testa.

 

Situationen är som följer:

Jag har 2X kronor. Jag tror att X kronor är tillräckligt för att överleva sommaren (mat, räkningar, en och annan öl och glass kanske) och allt utöver det kan jag göra roliga grejer för. Man kan alltså säga att jag har en bankroll på X kronor. Detta är dessutom ungefär så mycker som jag ligger plus på mitt pokerspel, så jag är väl antagligen en vinnande spelare.

 

Jag har pluggat på Chalmers en massa år och har därför inte haft tillräckligt med tid för att spela seriöst. Vill gärna kombinera spelandet med läsande i böcker och forum så man känner att man har koll. Spela några timmar nån kväll i veckan är väl kul men det känns inte så fokuserat.

 

Det jag vill är att lära mig så mycket som möjligt. Dels om mig själv, vad jag klarar för nivå och hur jag kan förbättra mitt spel. Men givetvis också utvecklas som spelare. Helst inte ta för stora risker. Det är ingen katastrof om jag skulle förlora hela bankrollen, men det skulle ju vara tråkigt att få leva på nudlar och knäckebröd hela augusti.

 

Eftersom jag läst en hel del matte så har jag bra koll på sannolikheter och räknar snabbt i huvudet. Spelar både NL och FL, men NL har gått bäst. Går plus ca 90% av mina cashgame-sessioner NL, trots att jag spelar väldigt aggressivt. Men även tourneys, både single och multi. Ligger mer plus på tourneys, men det beror mest på en storvinst. Största svagheten är nog tålamod och koncentration. Men jag tror det kan bero på att jag haft tidsbrist och massa annat och tänka på. Jag vill i alla fall tro att det är så :)

 

Så, vad bör jag tänka på? För att sammanfatta vill jag:

1. Komma fram till vad jag är bra respektive dålig på.

2. Hur jag kan förbättra mina brister.

3. Bli bättre.

4. Inte ta allt för stora risker.

5. Gärna gå ordentligt plus :)

 

Ska jag spela FL, PL eller NL? Cashgames eller tourney? Spela på så höga eller så låga limits som möjligt? Några andra tips?

 

Favoritspel är Texas, och PL har spelar väldigt lite.

Alla tips och egna erfarenheter uppskattas.

 

* Fixar rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1-2. Analysera ditt spel. Använd pokertracker eller någon annan form av hjälpmedel för att hjälpa dig hitta luckor du kan täppa till. När du väl är medveten om dina brister är det lättare att hita botmedel mot dem. Detsamma gäller det du är bra på.

 

3. Erfarenhet, böcker, mentorer, pokerforum.nu :lol:

 

4. Spela spel som du har bankrulle för. Bli inte för girig dvs att du vill vinna mer snabbare än vad som egentligen är möjligt med din bankrulle.

 

5. Om din spelstil passar bra på tex TH NoLimit och du känner att du behärskar det bäst så är det väl bäst att koncentrera dig på det tillsammans med turneringar. Framförallt spela inte de tillfällen då du inte känner dig i bästa form. Att inte slänga bort pengar på skitsessionen kan ibland vara det bästa sättet att gå plus snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, vad bör jag tänka på? För att sammanfatta vill jag:

1. Komma fram till vad jag är bra respektive dålig på.

2. Hur jag kan förbättra mina brister.

3. Bli bättre.

4. Inte ta allt för stora risker.

5. Gärna gå ordentligt plus :)

 

Ska jag spela FL, PL eller NL? Cashgames eller tourney? Spela på så höga eller så låga limits som möjligt? Några andra tips?

 

1. Läs på och framför allt jobba mycket med att tänka själv. Studera sedan gamla och nya handhistorier, om du inte hittar misstag i de gamla handhistorierna så blir du ju rimligen inte bättre, och det kan ju aldrig vara bra.

 

Ett problem är ju att misstag man gör pga bristande kunskap är svåra att själv se, se till att du får input om lite olika nyckelhänder. Specifikt sådana du är osäker på och sådana som är lite mindre självklart.

 

2. Tänk igenom situationen du gör fel i själv, räkna igenom alltihopa tills du verkligen förstår vad som är rätt att göra. Om det mer handlar om fel du gör av känslomässig och fysisk utmattning, se till att spela kortare perioder samt att jobba på att vara medveten om vilket skick du för tillfället befinner dig i.

 

3. I tillägg till ovanstående så bör du diskutera andras spel och strategier, kanske även jobba med att studera spelare du vill efterlikna som spelar på lite högre nivå än vad du gör.

 

4. Spela lågt i förhållande till din rulle så klart. Fast som du själv säger, det är inte så jäkla viktigt att bevara din bankroll när det ändå inte rör sig om så stora pengar. Så länge du har något att falla tillbaka på så kan du ta lite halvstora risker för att hoppa upp.

 

Jag vill också minnas att det finns en artikel i gdailys hörna om lämplig rulle för big-bet, kolla in den.

 

5. Spela mot så dåliga motståndare som möjligt, specifikt sådana som inte tvekar att stoppa in stora summor i potten på syn.

 

Angåede spelet som är "slagbarast" för någon i din situation skulle jag tro att det är NL texas med inköp på 50$ eller 25$, vilket nu som råkar vara lägst på siten du spelar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att livnara sig pa nudlar ar absolut inget man som pokerspelare behover skammas over.

 

Som student OCH pokerspelare sa har jag erfarenhet av nudelkost. Det finns en massa olika maltider som kan tillagas med nudlar

 

Standard nudlar och soppa

 

men sen kan man gora nudlar med salsa och cream freiche, vilket jag rekommenderar.

 

Man kan steka nudlarna och gora chowmein med lite gront man hittar ute i rabatterna. fin fint, far man i sig vitaminer ocksa!

 

Vill man vara riktigt festlig sa kan man kopa ett paket med varmkorv och skara upp dessa i sma bitar och steka och sedan ata detta med nudlar.

 

Ketchup ar att rekommendera.

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att du tar det seriöst. Vann själv 17.5 dollar i en freeroll för 5 dagar sen och är nu uppe i 1400dollar nästan. Har tänkt att satsa gärnet i sommar. Och 1400 dollar är mkt för en som inte fylt 18 än

 

Det är nått liknande det ja planerar att göra : ) gäller bara att vinna i en freeroll först :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att du tar det seriöst. Vann själv 17.5 dollar i en freeroll för 5 dagar sen och är nu uppe i 1400dollar nästan. Har tänkt att satsa gärnet i sommar. Och 1400 dollar är mkt för en som inte fylt 18 än

 

Imponerande ökning på 5 dagar måste jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart impad med den okningen.

 

jag lyckades sjalv gora $20 till $1000 pa en vecka genom att spela cash games pa pokerroom (inga turneringar).

 

Ett rad till Jon2. Utan att veta nagot om dina pokerkunskaper sa antar jag att du inte ar sa runtinerad (jag kan ha helt fel, och var da snall att bortse fran det jag kommer att skriva)

 

$1400 kan verka mkt. Det ar mkt, MEN med den bankrollen har du max rad att spela $3/6 bord, eller .5/1 No Limit.

 

Du verkar ha kommit in i en rush, men det kan svanga mkt i poker. Sa mitt rad ar att du laser fler inlagg pa denna sidan som handlar om detta (bankroll, vilka limit man skall spela, hur det svanger) och laser nagra pokerbocker.

 

Du har fatt en fin borjan pa din pokerkarriar, men var forsiktig.

 

(som sagt, om du ar rutinerad pokerspelare, bortse fran detta ar du snall.)

 

mvh

 

Swede

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Som nybörjare inom poker, men inte nybörjare inom annat, har jag bara ett råd: Ta reda på om det verkligen är poker du vill livnära dig på. Om du idag tycker att det är kul med poker på sidan av, så lovar jag dig att du kommer att få en annan syn på spelandet när du dragit in pengar till brödfödan med det ett tag.

 

Att gå från en hobby till att livnära sig på något område är antagligen det bästa sättet att snabbt krama allt det roliga ur det. Det lustiga är att det verkar vara ganska konstant, oavsett vad det än gäller - egen och andras erfarenhet säger att det inte spelar någon roll. (Nu förväntar jag mig förstås kraftiga mothugg från några, heh.)

 

Naturligtvis stämmer det inte för alla och att testa över en sommar kan nog vara ett bra sätt att ta reda på hur det egentligen ligger till.

 

(Notering: Jag är förresten också Chalmers-student. Dags för skolmästerskap snart? :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nybörjare inom poker, men inte nybörjare inom annat, har jag bara ett råd: Ta reda på om det verkligen är poker du vill livnära dig på. Om du idag tycker att det är kul med poker på sidan av, så lovar jag dig att du kommer att få en annan syn på spelandet när du dragit in pengar till brödfödan med det ett tag.

 

Jag har inga ambitioner på att försörja mig på det året runt. Jag har nog tänkt att jag ska ha lite annan nytta av 4 års studier på Chalmers också. Men i och med att jag har rätt mycket vinstpengar redan och tror att jag kan dra in en del till om jag lägger ner lite tid på det så tänkte jag att det kunde vara en bra idé att testa i sommar. Ingen större risk i och med att jag inte behöver svälta även om det inte går så bra. Jääävligt skönt att slippa ha massa tider att passa hela sommaren och bara glida och göra vad som fallen en in.

 

Att gå från en hobby till att livnära sig på något område är antagligen det bästa sättet att snabbt krama allt det roliga ur det. Det lustiga är att det verkar vara ganska konstant, oavsett vad det än gäller - egen och andras erfarenhet säger att det inte spelar någon roll. (Nu förväntar jag mig förstås kraftiga mothugg från några, heh.)

 

Kan nog stämma. Men jag tycker det ska bli kul att få tid att satsa lite mer seriöst. Det går inte när man har så mycket annat att göra hela tiden. Sen blir det ju bara en kortare tid. Och skulle det gå över förväntan så är det ju en bonussemester i augusti.

 

Naturligtvis stämmer det inte för alla och att testa över en sommar kan nog vara ett bra sätt att ta reda på hur det egentligen ligger till.

 

Exakt. Skulle det inte passa mig så kommer jag förhoppningsvis fram till det under sommaren. Bättre att ta reda på det så fort som möjligt.

 

(Notering: Jag är förresten också Chalmers-student. Dags för skolmästerskap snart? :) )

 

Anytime! Lite live-poker vore kul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du är ganska ny inom poker och bara spelat holdem så är mitt förslag att testa lite fler spel. omaha hi/lo eller bara hi, 7cs 5cs osv det här är också spel som kräver lite mer matematiska kunskaper och det är ju en fördel för dig. En annan grej är att om fiskar spelar holdem dåligt så kommer dom väldigt ofta spela tex omaha hi ännu sämre. Ibland stöter man till och med på spelare som tror att man får använda hur många kort från handen som man vill i omaha. Katastrof för dom,guldläge för alla andra på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen rekommenderar jag SNG tourneys TH NL. Sitter själv och enbart spelar $10+1, 2-3 st samtidigt. Har lärt mig av en mentor som själv sitter och lirar 3-8 (två datorer) turneringar ($30+3 och $50+5) samtidgt.

 

Tror det är det enklaste att lära sig på kort tid och det som ger högst vinst med lägst varians. Enligt POKERCHART så ligger jag på en winrate på $11.66 i timmen med en WIN RATE ACCURACY på 78.37%.

 

Detta stämmer väl in på vad min mentor har för statistik på sina 10+1 turneringar enligt POKERTRACKER, vilket är ca $6 per turnering. Spelar du två turneringar samtidigt (med lite fördröjning på när du startar dem så du inte hamnar vi bubblan samtidigt) hinner du med båda på en timme = $12/timmen.

 

Fördelen med att spela två 10+1 i stället för en 20+2 är att variansen minskar med antalet turneringar.

 

Se det som ett litet tips på vad du kan testa under sommaren. Och som tidigare nämnt så använda Pokertracker, Pokerchart eller liknande så får du kalla siffror på vad som går bäst för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Då undrar jag som är ny på forumet och ny inom onlinepoker,

Vad är Pokertracker? och hur fungerar det?

Lite tips någon till en spelare som kör Tight Aggressive?

Någon bra bok kanske på denna pokerstilen...?

Inte gått mkt + än eftersom jag inte kommit bra i någon turnering än.

Bäst är 43 av 4000 :( Alla tips välkommna, vill lära mig spela så jag kan tjäna en extra hacka i månaden. Problemet som jag känner ibland är att min spelstil gör att jag spelar för få händer.

 

En kul fråga, vilka är era favoritspelare bland proffsen? (suttit och glott endel på WPT som jag laddat hem).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag undrar en sak. Killen är uppenbarligen jäkligt duktig. Men krävs det ändå inte en jäkla massa tur för att gå från 1000 kr till 280 000 kr på 6 månader? Oavsett hur duktig man är så låter det ganska mycket på kort tid.

Eller så är det jag som är jäkligt seg och dålig på att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar en sak. Killen är uppenbarligen jäkligt duktig. Men krävs det ändå inte en jäkla massa tur för att gå från 1000 kr till 280 000 kr på 6 månader?

Han hade säkert rätt mycket tur. Men säkert så är han också jäkla duktig, dessutom så tror jag att du underskattar hur mycket tid han la på det. De duktigare pokerspelare jag sett verkar lägga sisådär 10 timmar om dan 6 dagar i veckan på poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde förvisso inte att han lirade en kvart här och en kvart där. Utan att han spelade mycket. Iofs så kanske han redan lirat mycket på nätet innan, eller mycket live och var hyffsat duktig.

Men ändå så tyckte jag den summan lät ganska mycket, iaf med det startkapitalet. Så jag gissar att turen var på hans sida i några händer.

Men det är alltid kul att se när det går bra för folk, då behöver man inte ge upp riktigt än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...