Gå till innehåll

Hur vinner man turneringar? Dum fråga eller hur?


Tyrus

Recommended Posts

Efter att nästan bara spelat CGs under pokertiden har jag nu förtiden börjat försöka mig på att spela MTT turneringar. Problemet är dock att jag alltid åker ut på AA eller iaf som storfavorit, ta ett par exempel.

 

Hand 842538092, Started at 2006-08-13 00:55

Table 'Fukuoka': 20-20 No Limit HE (TournamentChips)

 

Seat 0: andimo (5 588 in chips)

Seat 1: sneker (3 477 in chips)

Seat 2: gogetem69 (2 870 in chips)

Seat 3: rautu-ukko (2 888 in chips)

Seat 4: risager5 (5 347 in chips)

Seat 5: TexasTee69 (1 976 in chips)

Seat 6: Sagas dad (590 in chips)

Seat 7: dragon175 (3 155 in chips) (on the button)

Seat 8: hinda73 (5 300 in chips)

Seat 9: Tyrus swe (3 025 in chips)

 

*** Blind Bet Round *** :

Dealt to Tyrus swe: Ac

Dealt to Tyrus swe: Ah

hinda73 : Post Blind (75)

Tyrus swe : Post Blind (150)

 

*** Pre-Flop *** :

andimo : Fold

sneker : Fold

gogetem69 : Fold

rautu-ukko : Call (150)

risager5 : Fold

TexasTee69 : Fold

Sagas dad : Fold

dragon175 : Fold

hinda73 : Call (75)

Tyrus swe : Bet (600)

rautu-ukko : Call (600)

hinda73 : Fold

 

*** Flop *** : 9s 8d 6s

Tyrus swe : Bet (1 500)

rautu-ukko : Raise (2 138)

rautu-ukko : All In (2 138)

Tyrus swe : Call (638)

 

*** Turn *** : [ 9s 8d 6s ] Js

 

*** River *** : [ 9s 8d 6s Js ] 7d

rautu-ukko : Show Cards

Tyrus swe : Show Cards

 

*** SUMMARY ***

Pot: 5 926 | Rake: 0

Board: [ 9s 8d 6s Js 7d ]

andimo lost 0

sneker lost 0

gogetem69 lost 0

rautu-ukko bet 2 888, collected 5 926, net 3 038 Shows [ 10c 10d ] (a straight, Jack high)

risager5 lost 0

TexasTee69 lost 0

Sagas dad lost 0

dragon175 lost 0

hinda73 lost 150

Tyrus swe lost 2 888 Shows [ Ac Ah ] (a pair of Aces)

 

Hand 796218328, Started at 2006-08-02 23:52

Table 'Nouakchott': 20-20 No Limit HE (TournamentChips)

 

Seat 0: Podj (10 195 in chips)

Seat 1: arstamper (615 in chips)

Seat 2: Robin1985 (2 650 in chips)

Seat 3: Tyrus swe (3 300 in chips)

Seat 4: kellykev (2 180 in chips) (on the button)

Seat 5: buckubad (1 270 in chips)

Seat 6: coogee.de (1 820 in chips)

Seat 7: Boerg (1 350 in chips)

Seat 8: kkeal723 (1 630 in chips)

Seat 9: cocobeloei (1 585 in chips)

 

*** Blind Bet Round *** :

Dealt to Tyrus swe: As

Dealt to Tyrus swe: Ac

buckubad : Post Blind (50)

coogee.de : Post Blind (100)

 

*** Pre-Flop *** :

Boerg : Fold

kkeal723 : Fold

cocobeloei : Fold

Podj : Bet (300)

arstamper : Fold

Robin1985 : Fold

Tyrus swe : Raise (1 200)

kellykev : Fold

buckubad : Fold

coogee.de : Call (1 100)

Podj : Fold

 

*** Flop *** : 10c 4s 6s

coogee.de : Check

Tyrus swe : Bet (2 100)

Tyrus swe : All In (2 100)

coogee.de : Call (620)

coogee.de : All In (620)

 

*** Turn *** : [ 10c 4s 6s ] 5d

 

*** River *** : [ 10c 4s 6s 5d ] 6h

Tyrus swe : Show Cards

coogee.de : Show Cards

 

*** SUMMARY ***

Pot: 5 470 | Rake: 0

Board: [ 10c 4s 6s 5d 6h ]

Podj lost 300

arstamper lost 0

Robin1985 lost 0

Tyrus swe bet 3 300, collected 1 480, net -1 820 Shows [ As Ac ] (two pairs, Aces and sixes)

kellykev lost 0

buckubad lost 50

coogee.de bet 1 820, collected 3 990, net 2 170 Shows [ Ad 6d ] (three sixes)

Boerg lost 0

kkeal723 lost 0

cocobeloei lost 0

 

Har inte HHn för denna med för ett par veckor sedan åkte jag även på AA mot A3s, ett klöver på floppen sen kom självklart runner runner färgen.

 

Samma sak i princip varje turnering, jag åker ständigt ut som 70-30 eller 80-20 favorit. Det sämsta läget jag brukar hamna all in med är 50-50.

 

Min strategi brukar vara att spela supertight i början (AA-QQ, AK) när blindsen är låga och öppna upp spelet när blindsen ökar lite. Detta gör ju att jag oftast ligger en bit bakom de stora chipstacksen vilket i sin tur gör man ofta hamnar all in PF pga de stora blindsen... och åker ut... ;)

 

Så frågan då... hur vinner man turneringar? Går det att vara bra på det? Jag kan ju inte att göra mycket mer än att gå med som favorit eller hur? Finns det någon strategi som jag inte lyckats greppa? Eller ska jag bara hålla mig borta från turneringar pga av all fisk med otrolig klonkförmåga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 73
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Men kom igen när du har lirat xxxxx antal turrar. Klart du åker på beats ibland. Man vinner inte alltid med AA...

 

Om du tycker det är så påfrestande så sluta spela MTT, seriöst. Vad ska du göra förutom att gå in som 80 favorit? Det vet du själv.

 

Haller med minucci har.. du kan ju inte klaga nar du far in degen som 80% favorit i potten.. forsatt trycka med 80% sa kommer du aga upp i langden saklart... ungifar sa kommer du vinna 8 av 10 (hander inte turneringar) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turneringar är bara tur.

 

Typ samma turnering i förgår.

 

What comes around goes around.

 

Table $35k Seat 10 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: leole (6070)

Seat 2: pokerb22 (19720)

Seat 3: crazycol (11267)

Seat 4: Rual_ (15130)

Seat 5: JJoink (5850)

Seat 6: psykologen (11270)

Seat 7: naiski2 (4950)

Seat 8: BRESO47 (14090)

Seat 9: Theo_Retical (14767)

Seat 10: mrtacher (6390)

leole posts small blind (50)

pokerb22 posts big blind (100)

** Dealing down cards **

Dealt to psykologen [ Ks, Kh ]

crazycol folds.

Rual_ folds.

JJoink calls (100)

psykologen raises (400) to 400

naiski2 folds.

BRESO47 folds.

Theo_Retical folds.

mrtacher calls (400)

leole calls (350)

pokerb22 calls (300)

JJoink calls (300)

** Dealing Flop ** : [ Jd, 2s, 3h ]

leole checks.

pokerb22 bets (400)

JJoink folds.

psykologen raises (2000) to 2000

mrtacher calls (2000)

leole folds.

pokerb22 folds.

** Dealing Turn ** : [ 7s ]

psykologen bets (6642)

mrtacher calls (3990)

mrtacher is all-In.

** Dealing River ** : [ 4s ]

Creating Main Pot with $14380 with mrtacher

** Summary **

Main Pot: 14380 | Side Pot 1: 2652

Board: [ Jd 2s 3h 7s 4s ]

leole balance 5670, lost 400 (folded)

pokerb22 balance 18920, lost 800 (folded)

crazycol balance 11267, didn't bet (folded)

Rual_ balance 15130, didn't bet (folded)

JJoink balance 5450, lost 400 (folded)

psykologen balance 4880, bet 9042, collected 2652, lost -6390 [ Ks Kh ] [ a pair of kings -- Ks,Kh,Jd,7s,4s ]

naiski2 balance 4950, didn't bet (folded)

BRESO47 balance 14090, didn't bet (folded)

Theo_Retical balance 14767, didn't bet (folded)

mrtacher balance 14380, bet 6390, collected 14380, net +7990 [ 6h 5c ] [ a straight, three to seven -- 7s,6h,5c,4s,3h ]

 

 

Blinds-Antes(400/800-25) - Table $35k Seat 5 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: i_HAD_outs ( $31332 )

Seat 4: AngelKat ( $24508 )

Seat 6: fafa49 ( $11968 )

Seat 7: PappasMoney ( $300 )

Seat 9: Sirpale ( $30534 )

Seat 10: psykologen ( $62855 )

Seat 8: thepitto ( $5481 )

Seat 2: Gspotwin ( $13198 )

Seat 3: rmaccov ( $34839 )

Seat 5: saltamore ( $22383 )

Trny:27193426 Level:8

Blinds-Antes(400/800-25)

i_HAD_outs posts ante [25].

Gspotwin posts ante [25].

rmaccov posts ante [25].

AngelKat posts ante [25].

saltamore posts ante [25].

fafa49 posts ante [25].

PappasMoney posts ante [25].

thepitto posts ante [25].

Sirpale posts ante [25].

psykologen posts ante [25].

** Dealing down cards **

Dealt to psykologen [ Ac As ]

thepitto folds.

Sirpale folds.

rmaccov: interesting call on the turn

psykologen raises [2000].

i_HAD_outs folds.

Gspotwin folds.

rmaccov folds.

AngelKat calls [2000].

saltamore folds.

fafa49 folds.

** Dealing Flop ** [ Ah, 3c, Th ]

psykologen checks.

AngelKat checks.

** Dealing Turn ** [ Qc ]

psykologen bets [3000].

i_HAD_outs: figured he was playing his stack

AngelKat calls [3000].

** Dealing River ** [ 3s ]

psykologen bets [7000].

AngelKat raises [14000].

psykologen is all-In [50830]

AngelKat is all-In [5483]

AngelKat shows [ Kh, Jh ] a straight, ten to ace.

PappasMoney shows [ 6h, 8h ] a pair of threes.

psykologen shows [ Ac, As ] a full house, Aces full of threes.

psykologen wins 38347 chips from side pot #2 with a full house, Aces full of threes.

psykologen wins 48541 chips from side pot #1 with a full house, Aces full of threes.

psykologen wins 1350 chips from the main pot with a full house, Aces full of threes.

All players are on break for 5 minutes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också svårt att anpassa mitt spel till MTT när jag är en mera CG spelare. Men många har olika spelstilar och vilket är bra för annars skulle spelet bli tråkigt. Folk chansar väldigt mycket i början för att jaga en stor stack för att sedan kunna spela ut andra. Vissa tar större chanser än andra.

Så frågan är vilken nivå av MTT spelar du på. Det blir juh självklart ett sämre spel juh lägre du spelare på. Sen som de säger att du är 80% favorit men du förlorar 20%, thats poker.

Som sagt tidigare så har jag svårt med MTT också, så jag testade med att spela en högre nivå. En 200$ freezout och spelet blir uppenbart mycket bättre och lite mera avancerat. Vilket passade mig bättre och kom rätt långt i den turneringen, finalbordet =). Så mitt tips är att spela en högre freezout turnering om du inte kan anpassa spelet till lägre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt tidigare så har jag svårt med MTT också, så jag testade med att spela en högre nivå. En 200$ freezout och spelet blir uppenbart mycket bättre och lite mera avancerat. Vilket passade mig bättre och kom rätt långt i den turneringen, finalbordet =). Så mitt tips är att spela en högre freezout turnering om du inte kan anpassa spelet till lägre nivåer.

 

asgarv

 

Den var bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få se om jag kan svara lite på vissa inlägg. Tråden var aldrig menad som en bad beat tråd, får skyllla på tilten att det lät som en.

 

Men kom igen när du har lirat xxxxx antal turrar. Klart du åker på beats ibland. Man vinner inte alltid med AA...

 

Om du tycker det är så påfrestande så sluta spela MTT, seriöst. Vad ska du göra förutom att gå in som 80 favorit? Det vet du själv.

 

Självklart vinner inte alltid AA, det vet jag gott och väl. Problemet i mitt fall är att de aldrig håller när det gäller...

 

Haller med minucci har.. du kan ju inte klaga nar du far in degen som 80% favorit i potten.. forsatt trycka med 80% sa kommer du aga upp i langden saklart... ungifar sa kommer du vinna 8 av 10 (hander inte turneringar) Wink

 

Spelar ju ingen roll om de håller i längden, det är allt som behövs på cashgames, man vet att i långa loppet tar man hem pengarna men turneringar är ju en annan sak, spelar ingen roll ifall de håller när man slår ut pyttesmå 3-4BB shortstacks när de inte håller när hela ens egna stack står på spel.

 

Som sagt, det var inte meningen att tråden skulle bli en bad beat tråd. Jag ville snarare ha lite tips om hur man spelar turneringar. Är det "korrekt" att spela tight i början och lite mer löst när blindsen är stora eller är det bättre att slaska runt lite medan blindsen är låga och hoppas på att få en chiplead redan vid start? Vill man höja PF med händer som AA-QQ och se en flop eller vill man hellre gå all in PF? Va för justeringar måste man göra i sitt spel när man går från CGs till Turneringar?

 

Ska ta och köpa mig ett par turneringsböcker men tills dess hoppades jag att ni kunde hjälpa mig lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kom igen när du har lirat xxxxx antal turrar. Klart du åker på beats ibland. Man vinner inte alltid med AA...

 

Om du tycker det är så påfrestande så sluta spela MTT, seriöst. Vad ska du göra förutom att gå in som 80 favorit? Det vet du själv.

 

Haller med minucci har.. du kan ju inte klaga nar du far in degen som 80% favorit i potten.. forsatt trycka med 80% sa kommer du aga upp i langden saklart... ungifar sa kommer du vinna 8 av 10 (hander inte turneringar) ;)

 

mm, så pushar han 10 händer i en turnering. Enligt statistik kommer han åka ut då. Turneringar e jobbigt. Jag brukar säga till mig själv innan en turnering att ta inga risker spela nötter, aja ändå är man där och ska bluffa all in och bli callad av nån fisk som har 2 outs och självklart träffar... its tough-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kom igen när du har lirat xxxxx antal turrar. Klart du åker på beats ibland. Man vinner inte alltid med AA...

 

Om du tycker det är så påfrestande så sluta spela MTT, seriöst. Vad ska du göra förutom att gå in som 80 favorit? Det vet du själv.

 

Haller med minucci har.. du kan ju inte klaga nar du far in degen som 80% favorit i potten.. forsatt trycka med 80% sa kommer du aga upp i langden saklart... ungifar sa kommer du vinna 8 av 10 (hander inte turneringar) ;)

 

mm, så pushar han 10 händer i en turnering. Enligt statistik kommer han åka ut då. Turneringar e jobbigt. Jag brukar säga till mig själv innan en turnering att ta inga risker spela nötter, aja ändå är man där och ska bluffa all in och bli callad av nån fisk som har 2 outs och självklart träffar... its tough-

 

Varför bluffa i lowlimit turneringar...? Är det verkligen en bluff när fisken har två outs? Låter tight... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också svårt att anpassa mitt spel till MTT när jag är en mera CG spelare. Men många har olika spelstilar och vilket är bra för annars skulle spelet bli tråkigt. Folk chansar väldigt mycket i början för att jaga en stor stack för att sedan kunna spela ut andra. Vissa tar större chanser än andra.

Så frågan är vilken nivå av MTT spelar du på. Det blir juh självklart ett sämre spel juh lägre du spelare på. Sen som de säger att du är 80% favorit men du förlorar 20%, thats poker.

Som sagt tidigare så har jag svårt med MTT också, så jag testade med att spela en högre nivå. En 200$ freezout och spelet blir uppenbart mycket bättre och lite mera avancerat. Vilket passade mig bättre och kom rätt långt i den turneringen, finalbordet =). Så mitt tips är att spela en högre freezout turnering om du inte kan anpassa spelet till lägre nivåer.

 

Och vill du vara HELT säker på att vinna ska du givetvis spela de dyraste turneringarna i världen mot de allra bästa spelarna.

På det viset är du garanterad att motståndarna inte synar dig när du har bäst hand och du slipper förlora när du har bäst hand.

:roll:

 

*förlåt, det var ett onödigt inlägg, men, jag träffar alldeles för ofta på folk som frågar mig om det inte vore bättre för dem att gå upp i nivå eftersom dåliga spelare "hela tiden synar med dåliga händer och har tur"*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kom igen när du har lirat xxxxx antal turrar. Klart du åker på beats ibland. Man vinner inte alltid med AA...

 

Om du tycker det är så påfrestande så sluta spela MTT, seriöst. Vad ska du göra förutom att gå in som 80 favorit? Det vet du själv.

 

Haller med minucci har.. du kan ju inte klaga nar du far in degen som 80% favorit i potten.. forsatt trycka med 80% sa kommer du aga upp i langden saklart... ungifar sa kommer du vinna 8 av 10 (hander inte turneringar) ;)

 

mm, så pushar han 10 händer i en turnering. Enligt statistik kommer han åka ut då. Turneringar e jobbigt. Jag brukar säga till mig själv innan en turnering att ta inga risker spela nötter, aja ändå är man där och ska bluffa all in och bli callad av nån fisk som har 2 outs och självklart träffar... its tough-

 

Varför bluffa i lowlimit turneringar...? Är det verkligen en bluff när fisken har två outs? Låter tight... :D

 

:lol:

Det här är ju den roligaste tråden sedan "pinsamma händelser"tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också svårt att anpassa mitt spel till MTT när jag är en mera CG spelare. Men många har olika spelstilar och vilket är bra för annars skulle spelet bli tråkigt. Folk chansar väldigt mycket i början för att jaga en stor stack för att sedan kunna spela ut andra. Vissa tar större chanser än andra.

Så frågan är vilken nivå av MTT spelar du på. Det blir juh självklart ett sämre spel juh lägre du spelare på. Sen som de säger att du är 80% favorit men du förlorar 20%, thats poker.

Som sagt tidigare så har jag svårt med MTT också, så jag testade med att spela en högre nivå. En 200$ freezout och spelet blir uppenbart mycket bättre och lite mera avancerat. Vilket passade mig bättre och kom rätt långt i den turneringen, finalbordet =). Så mitt tips är att spela en högre freezout turnering om du inte kan anpassa spelet till lägre nivåer.

 

Och vill du vara HELT säker på att vinna ska du givetvis spela de dyraste turneringarna i världen mot de allra bästa spelarna.

På det viset är du garanterad att motståndarna inte synar dig när du har bäst hand och du slipper förlora när du har bäst hand.

:roll:

 

*förlåt, det var ett onödigt inlägg, men, jag träffar alldeles för ofta på folk som frågar mig om det inte vore bättre för dem att gå upp i nivå eftersom dåliga spelare "hela tiden synar med dåliga händer och har tur"*

 

Jag förstår din poäng och de flesta som säger sådant där är antagligen inte tillräckligt bra mot varken bra eller dåligt motstånd. Men jag vill ändå hävda att det (i alla fall i teorin) kan finnas spelare som är vinnande i lite dyrare turneringar men förlorande i de allra billigaste.

 

Alla är vi väl ändå överens om att man måste spela på olika sätt beroende på nivån på motståndet? Ett klassiskt exempel är ju att man i 9 fall av 10 inte ska försöka bluffa mot en dålig spelare som ej reflekterar över motståndarens hand. Generellt sett gäller att ju billigare turnering, ju sämre motstånd. Undantaget får väl anses vara stora turneringar som går att kvala in till. Nåväl, vet man med sig att man har svårt att spela mot dåliga spelare ska man givetvis försöka hitta en turnering där antalet dåliga spelare är så lågt som möjligt.

 

Om någon är skickligare på att spela finliret med bluffar, semibluffar och andra moves så ska denne någon självklart inte spela i turneringar där den typen av spel inte fungerar. Det finns säkert många spelare där ute som är duktiga att spela mot medelbra och kanske rentutav bra spelare men som inte kan anpassa sitt spel efter motståndet och därmed är de rent ut sagt dåliga mot dåliga motståndare.

 

Observera att jag inte menar att motståndarna ska vara bättre än spelaren själv, då är det per definition omöjligt för spelaren att vara vinnande i det långa loppet. Nej, jag menar att motståndarna ska vara bättre än de allra sämsta spelarna (de som spelaren har svårt att spela optimalt emot).

 

Nu är ju allting relativt och jag har svårt att se att en spelare som spelar nära nog optimal poker mot medelbra och bra motstånd i onlineturneringar skulle vara vinnande mot riktigt vasst motstånd i de dyraste turneringarna. För de bästa spelarna bör rimligtvis klara av att anpassa sitt spel till motståndaren, oavsett dennes nivå. :)

 

Jag skulle i alla fall inte alls utesluta att det finns ett antal spelare som skulle lyckas bättre (läs: spela närmare optimal poker) om han tar steget från säg turneringar med inköp på omkring 10 dollar till turneringar med inköp på omkring 50 dollar. Skillnaden i skicklighet är inte enorm men det är en skillnad och den skulle teoretiskt sett kunna vara tillräckligt stor för att spelaren ska gå från förlorande till vinnande MTT-spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför spelar du inte tigtare istället när blindsen ökar och i början när blindsen är låga försöker du att bygga upp en stor stack. För om du har en lite stack när blindsen är höga så måste du ställa in ofta.

 

Exakt tvärtom ska man spela. Svinthight i början och agg som fan i slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...