Gå till innehåll

NLT - Checkraisad på flopp med A,K eller Q hur göra?

Recommended Posts

Postad

Här följer 2 standardsituationer som ofta uppkommer. Man har träffat TP med högsta kicker eller har ett överpar mot en farlig bräda med höga kort. Hur ofta ser ni spelare göra checkraise med TP?

På brädor med låga kort där jag blir checkraisad på flopp släppar jag sällan rakt av men hur gör vi i följande situationer:

H1:

** Game ID 893684170 starting - 2006-08-12 14:16:32

** Olive Transformer [Hold em] (0.10|0.20 No Limit - Cash Game) Real Money

- JkmB sitting in seat 2 with $17.40 [Dealer]

- erjava sitting in seat 3 with $21.35

- Elina sitting in seat 4 with $17.07

- cana88 sitting in seat 5 with $8.88

erjava posted the small blind - $0.10

Elina posted the big blind - $0.20

** Dealing card to JkmB: King of Diamonds, King of Spades

cana88 called - $0.20

JkmB raised - $0.80

erjava called - $0.80

Elina folded

cana88 folded

** Dealing the flop: Queen of Clubs, Jack of Clubs, 6 of Diamonds

erjava checked

JkmB bet - $1.40

erjava raised - $2.80

JkmB ??

FI's HD: QJ, 66 eller QQ, JJ (kanske mindre troligt men ser det ofta att folk slowar högapar till flopp)

Eller kan fi ha typ AQ eller en dålig Q? Hur ofta och i vilka fall?

H2:

* Dealing card to JkmB: Ace of Diamonds, Queen of Clubs

TheLucky1-_- folded

JkmB raised - $2.00

jontejonte folded

Julibe called - $2.00

skred called - $2.00

Stallo folded

** Dealing the flop: Queen of Diamonds, 9 of Clubs, 2 of Diamonds

skred checked

JkmB bet - $4.50

Julibe folded

skred raised - $9.00

JkmB ??

I vilka fall tar ni synen här?

När vi synar flopp så checksynar vi ner till river?, alt checkraise allin turn beronde på stack och fi?

Känns som jag lägger mig alledes för ofta på liknande flopp och ger upp massa värde utan strid..

Postad

Båda fallen synar jag och bestämmer mig på turn/river huruvida min hand är bäst. Att släppa TPTK/överpar rakt av mot en miniraise gör man inte. I vissa fall kan du höja för värde(inte information, pls) med dessa händer, men jag gillar att ha kontroll på pottens storlek på liknande brädor.

Postad
Båda fallen synar jag och bestämmer mig på turn/river huruvida min hand är bäst. Att släppa TPTK/överpar rakt av mot en miniraise gör man inte. I vissa fall kan du höja för värde(inte information, pls) med dessa händer, men jag gillar att ha kontroll på pottens storlek på liknande brädor.

Första handen synar jag nog bara och försöker hålla ner potten.

Andra handen så synar jag ibland och slår om igen ibland

Postad

Jo, det har ju blivit mode att alltid dissa informationshöjningar. Jag har lite svårt att förstå varför det skulle vara så fel i detta fall (glöm inte att det här är NL20). Du kanske har lust att utveckla?

Förövrigt: Om jag hade valt att praktisera pot control här så hade jag noga övervägt ett litet omslag på floppen. "Tyvärr" får man ju då också lite information på köpet... ;) (Jag tänker närmast på hand 1 eftersom stackdjup inte framgår i hand2.)

Postad

Saken är den att vi gör om handen till en total bluff i många fall om vi skulle få för oss att höja t ex i hand två, om han är någorlunda kompetent kommer han släppa i princip allt som vi slår och gå vidare med allt vi inte slår, samt får han möjlighet att trycka på med dragen och få oss att folda den bättre handen eftersom vi fick vår så eftertraktade information.

Informationsbetar är helt enkelt onödiga, för att inte säga värdelösa, i NL eftersom du antingen får bort alla sämre händer och vinner mindre än vad du kunde gjort, eller så förlorar du mer än vad du hade behövt gjort mot bättre händer samt riskerar att bli utbluffad av dragen som du leder mot.

Postad
Saken är den att vi gör om handen till en total bluff i många fall om vi skulle få för oss att höja t ex i hand två, om han är någorlunda kompetent kommer han släppa i princip allt som vi slår och gå vidare med allt vi inte slår, samt får han möjlighet att trycka på med dragen och få oss att folda den bättre handen eftersom vi fick vår så eftertraktade information.

Mm det där var ungefär det svaret jag väntade mig. Dock tror jag inte att resongmanget är är applicerbart på NL20. Om du inte har information (reads) som föreslår annorlunda så finns väl inga skäl att anta att en NL20-spelare är kompetent? En genomsnittlig spelare på den nivån har väl aldrig släppt TPTK (vilket förövrigt antagligen är korrekt på den nivån eftersom fi troligen sitter på mellanpar ;) )?

Informationsbetar är helt enkelt onödiga, för att inte säga värdelösa, i NL eftersom du antingen får bort alla sämre händer och vinner mindre än vad du kunde gjort, eller så förlorar du mer än vad du hade behövt gjort mot bättre händer samt riskerar att bli utbluffad av dragen som du leder mot.

Såvitt jag kommer ihåg från dessa nivåer kan man få väldigt tydliga reads på spelare, då många spelar exakt likadant varje gång med en viss typ av hand. Därav kan informationsbetar vara extremt lönsamma.

Postad

Tänkte inte på att nivån var NL20. Du kan ha rätt i att iom att nivån är NL20 är dessa händer tillräckligt starka för att helt enkelt backa upp stacken med rakt av på flop. Applicera mitt resonemang på något svagare händer i detta fall då det gäller NL20.

Ta till exempel en hand som KJ på KQ5 bräda. Här kan det vara läge att spela som föreslagits, med syn på flop, ifall samma action givits som i trådstartarens HHs