Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Visst går det att besvara din fråga med ett 90% konfidensintervall. Frågan blir då;

Hur många händer måste du spela för att med 5% sannolikhet ha fått 3 straight flush på given?

Hur många händer måste du spela för att med 95% sannolikhet ha fått tre straight flush på given?

Enligt elvis är första svaret ca 65000 händer och det andra svaret

ca 510 000 händer så däremellan borde det ligga med 90% sannolikhet.

(om jag kommer ihåg min statistik rätt)

Postad
Visst går det att besvara din fråga med ett 90% konfidensintervall. Frågan blir då;

Hur många händer måste du spela för att med 5% sannolikhet ha fått 3 straight flush på given?

Hur många händer måste du spela för att med 95% sannolikhet ha fått tre straight flush på given?

Enligt elvis är första svaret ca 65000 händer och det andra svaret

ca 510 000 händer så däremellan borde det ligga med 90% sannolikhet.

(om jag kommer ihåg min statistik rätt)

Nej, det är fel.

Den fråga man besvarar då är hur många händer man kan spela om sannolikheten för att få tre straight flush ska ligga mellan 5 % och 95 %.

Att sannolikheten för att få tre straight flush är 95 % om man spelar 510000 händer betyder inte att man med 95 % sannolikhet har spelat mindre än 510000 händer om man fått 3 straight flush.

Edit:

Oops, blev fel. Ska vara:

Den fråga man besvarar då är hur många händer man kan spela om sannolikheten för att få tre straight flush ska vara minst 5 %.

Att sannolikheten för att få tre straight flush är 5 % om man spelar 510000 händer betyder inte att man med 95 % sannolikhet har spelat mindre än 510000 händer om man fått 3 straight flush.

Postad

Ber om ursäkt, blev felformulerat.

Hur många händer måste du spela för att med minst 5% sannolikhet ha fått exakt 3 straight flush på given?

tror jag stämmer bättre, betyder att du får ett intervall mellan dom tal jag nämnde. Då är det 90% sannolikhet att du ligger i intervallet med antal händer.

(eller så är detta också helt fel)

har du spelat fler än 510000 händer är sannolikheten mindre än 5% att du har fått exakt tre straight flush.

Postad
Ber om ursäkt, blev felformulerat.

Hur många händer måste du spela för att med minst 5% sannolikhet ha fått exakt 3 straight flush på given?

tror jag stämmer bättre, betyder att du får ett intervall mellan dom tal jag nämnde. Då är det 90% sannolikhet att du ligger i intervallet med antal händer.

(eller så är detta också helt fel)

har du spelat fler än 510000 händer är sannolikheten mindre än 5% att du har fått exakt tre straight flush.

Du resonerar fel när du säger (vilket du gör, om ej uttryckligen) att det faktum att sannolikheten för att få tre straight flush är 5 % när man spelar x händer betyder att sannolikheten att ha spelat mer än x händer är 95 % om man fått 3 straight flush.

Låt mig visa ett grundläggande exempel. Vi säger att om A inträffat så är sannolikheten att B inträffar 25 %, om A ej inträffat så är sannolikheten att B inträffar 75 %.

Dvs P(B | A) = 0.25, P(B| A-komplement) = 0.75

Var är sannolikheten att A har inträffat om vi vet att B inträffat? 25 %? Nej, absolut inte!

P(A | B) = P(B | A) * P(A)/P(B)

och P(A), P(B) är okända!

Vi kan omöjligt uttala oss om sannolikheten att A inträffat.

För övrigt var sannolikheten att få 3 straight flush när man spelar 510000 händer inte 95 % utan 5 %.

Edit:

Dessutom, för att få konfidensintervall som du vill få, då ska du inte titta på sannolikheten vid x antal händer, utan du måste summera "svansen" 1, 2, ..., x-1 antal händer. Det är sannolikhetsinnehållet i den svansen som skall begränsas till 5 %. Fast för att få några sannolikheter att räkna på där behöver vi som sagt en a priori sannolikhetsfördelning.

Om vi skulle anta en likformig a priori sannolikhetsfördelning med ett intervall på säg 1 till 1 miljon antal händer, skulle sannolikheten för att man fått n antal händer givet att man fått 3 straight flush vara lika med sannolikheten att få 3 straight flush på n antal händer, gånger en normaliseringskonstant.

Så här ser fördelningen ut onormaliserad (samma värden som Elvis presenterade), och det är alltså innhållet i svansen som skall begränsas för att få ett konfidensintervall, vi ska inte begränsa där kurvan går över 5 % som du tänkte dig.

http://www.cyd.liu.se/~rasol615/strflush.gif

* LP - QoS *