Gå till innehåll

Vilken bok ska jag köpa?


Henkeman

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svars 244
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej

 

Jag har läst en hel del böcker från olika förlag av olika författare.

 

Generellt sett så kan jag säga att det som kommer från 2+2 inte alls e någon höjdare. De flesta böcker du köper där hänvisar till andra böcker i deras serie, antagligen för att tjäna mer pengar (dem snåla jävlarna har väl inte vunnit tillräckligt mycket på Poker?). Hur som helst så skulle jag rekomendera er att Hålla er undan 2+2 böckerna den vettiga information du hittar i desssa böcker är inget exklusivt utan tas upp i flera andra böcker.

 

Men detta är verkligen en djungel men det finns tre böcker som ligger mig verkligen varmt om hjärtat och som verkligen har lyft mitt pokerspel till en ny dimension när jag läst dessa böcker. Därför rekomenderar jag att du läser dessa tre böcker i den här ordningen för att dessa böcker går ihop på ett mycket bra sätt.

 

Börja med Pokerhandboken av Dan Glimme

En mycket bra och välskriven bok som tar upp egentligen all teori och strategi från grunden. Du lär dig grunderna i att spela bra solid poker.

 

Efter att du läst grundkursen går du nästa steg och läser den bästa pokerbok som någonsin skrivits SUPER SYSTEM av Doyle Brunson.

Den här boken riktar sig till mer erfarna spelare så därför bör du första läsa en grundbok som Pokerhandboken för att senare när du fått lite erfarenhet från riktigt spela börja läsa om de mer avancerde dragen du kan göra vid ett pokerbord. SS stora behållning är att den tar upp alla de stora pokerformerna, dock ej Omaha. Boken är skriven på ett underbart sätt och Doyle sätt att skriva på är något helt fantastiskt. För dig som spelar Hold 'Em tar Doyle både upp limit och NO-limit och han går verkligen på djupet i dessa spel och får med nästan varenda situation du kan föreställa dig vid ett Hold 'Em bord. Alla andra kapitel om andra spelformer är också mycket bra även om jag bara läst igenom dem enstaka gånger. Något som däremot också är en fröjd att läsa är när Mike Caro skriver om mörkpoker, det fick mig nästan att lägga ner Hold 'Em och bara spela Mörkpoker för det verkade mycket roligare, även om så inte är fallet. Bokens små brister ligger í att den är nästan 30 år gamal och dagens mörk- och antesystem ser inte likadana ut längre. Den tar helller inte upp något om Omaha som blivit väldigt populärt senaste tiden. Men det ska komma en SUPER SYSTEM 2 och i den ska även spel som Omaha täckas. Den lär innehålla en del fler uppdateringar också, vi får se vad den har att erbjuda när den kommer?

 

Hur som helst boken är ett måste för alla seriösa pokerspelare. Varningen är att Doyles kapitel om NL Hold 'Em verkligen förespråkar en ruskigt aggresiv spelstil, något som passar mig väldigt bra men det finns många där ute som inte klara av svängningarna det för med sig. Men om du är en gambler och gillar att spela aggresivt så är boken rätt för dig.

 

När du är klar med hur du ska spela ska du upptäcka det tredje och kanske viktigast steget av alla nämligen den enorma psykologi som följer med spelet. Mike Caros Book of Tells är mycket värdefull läsning och den här boken ger dig mer än någon annan bok enormt stor insikt i pokerpsykologi och du lär dig hitta massor av Tells. Har du barar rätt känsla med människor kommer du efter att ha spelat ett tag med olika personer ofta kunna säga exakt vad dem har... Det är läskigt hur bra det funkar.

 

Detta blev mycket långt men jag hoppas jag fick med något vettigt.

 

Till sist för dig som inte vill spela aggresiv poker men ändå vill spela No-limit rekomenderar jag, kanske inte lika starkt men den är ändå bra, Championship Pot-limit, No-limit Hold 'em skriven av TJ Cloutier och Tom Mcevoy. Här lär du dig spela riktigt tight konservativ poker men ändå på ett lönsamt sätt om än inte i närheten av lönsam aggresiv poker.

 

Har en sista rekomendation och det är till dig som inte gillar att läsa.

Howard Lederer's Secrets to Hold 'Em och Howard Lederer's More Secrets to Hold 'Em är två mycket bra filmer där han går igenom det mesta från grunden. När jag ändå är inne på filmtips så har Mike Caro även en video om pokertells men även om man kan tro att en film vore bättre är så inte fallet. Boken ger ut mer och bättre information men videon kan vara ett mycket bra komplement.

 

Det var allt tror jag, hoppas jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte Pokerhandboken OOP? Har för mig att jag läst att det ska komm aut en uppdaterad version i mars men hittar inte länken just nu.

 

Sen har Super system kommit ut i en ny version som heter Super system II och den har uppdaterats för att passa dagens spel. Men har man redan Super system så är det nog inte lönt att uppgradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerhandboken är Out of print och en nyupplaga kommer i april (har jag för mig, snart iaf)

 

Super System II medför inte mycket nytt för NL Holdem om man redan har Super System, då kan man gott stå över.

 

Finns boktrådar om både Super System II och Pokerhandboken där det står mer om de (Kolla där om du har fler frågor om de böckerna, svar finns kanske redan, eller ställ frågan i resp. tråd så att andra får lätt att hitta svaret. :heart: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ärade pokerspelare,

 

jag har nu bestämt mig för att utveckla mitt spel genom att läsa en bra pokerbok och behöver er hjälp.

 

Boken ska passa till FL bord (texas hold em) med små insatser, t.ex. 0.10/0.20 osv. Alltså bord där folk spelar superlöst och synar det mesta bara för att "det inte kostar något". Det är där jag vill spela och jag vill göra det med vinst.

 

Tacksam för alla svar, har hört att "Small Stakes Hold'em" av David S ska passa bra, vad tror ni? Finns det något bättre eller e den boken den bästa? Jag är inte nybörjare men inte speciellt erfaren heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den låsta tråden så nämndes både Small Stakes Hold'Em och Winning Low Limit Hold'em.

 

De flesta verkar säga att SSHE är att föredra. Har inte själv läst den, men om du vill lira på superlösa bord så är WLLH bra (därmed inte sagt att den är bättre än SSHE). Den hjälpte mig att börja bygga rulle på 0.25/0.5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSH är inte en bok för nybörjare, man behöver ha lite under bältet innan man ger sig i kast med den. Om du känner dig mogen är den lysande. Internet Texas Hold'em av Matthew Hilger är en annan mycket bra FL-bok, inte minst har den en hel del handexempel att plöja igenom. Rekommenderas.

 

Det jag har hört om WLLH är att den är allt för enkel och inte innehåller särskilt mycket information.

 

Börjar man från noll tror jag att WLLH -> ITH -> SSH är en bra ordning på svårighetsgrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, jag har ju läst pokerhandboken av glimne samt några artiklar på internet, så jag tror att jag är redo för small stakes hold'em.

 

Sorry för att jag skapade en egen tråd i ämnet, och alltså dubbelpostade. Anledningen var att jag i denna klistrade tråd inte fick svar på jättelänge medans jag fick svar direkt i min egen tråd (flera dessutom) som jag skapade efter att ha väntat på svar i denna hela kvällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken utav dessa skulle du rekommendera att man läser först? Kommer nog inte beställa båda nu direkt.

 

TTOP helt klart, jag håller på att ta mig igenom den :) intressant bok, håller det mycket "allmänt" i boken, så ingen direkt spelform blir specifik, har även "Hold'em Poker: For Advanced Players" men den ska ligga stilla ett tag till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tjenare.

Jag skall försöka inhandla en bok som tar upp matten bakom poker och lite till.

Jag vill att boken ska innehålla: En mattematisk del och även hur man sätter folk på händer bland annat.

Finns det nån som bok som tar upp det jag skrivit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej !

 

Jag har tänkt att läsa ut dessa 3 böcker: SS 2, ToP och även poker for advanced players utav Sklansky och Malmuth.

 

Dessa böcker är säkert toppen men jag känner att jag vill ha nån bok som riktar sig mer till MIG och mina förutsättningar. Då jag tror att jag har samma förutsättngar som många andra här på forumet så tror jag det kan vara intressant för flera.

 

Jag har spelat i 5 månader och går skapligt plus. tar pokern seriöst men ligger fortfarande på låga limits, spelar 010-020 och 025-050 NL. Jag skulle dock vilja ha en bok som riktar sig just mot Internetpoker på Low stakes OCH emot NL.

 

Finns det någon sån bok som är bra ? Finns det någon sådan överhuvudtaget ?

 

Vore tacksam för svar !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äger i dagsläget bara Theory of Poker av Skalansky och Pot-Limit & No-Limit Poker. Det är alltså dags att bygga på pokerbiblioteket.

Tänker göra en beställning från amazon.co.uk och behöver tips på böcker som ska ingå i beställningen.

Två böcker är redan givna.

Det är Harrington on Holdem och Psychology of Poker av Schoonmaker.

Är duktig på cashgame men rätt svag på tourneys så Harrington on Holdem är ett naturligt val. Psychology of Poker har jag hört gott och kan bli intressant att studera det psykolgiskt bakomliggande faktorerna.

 

Men nu är jag mer osäker vad jag ska beställa.

Är inte intresserad av FL böcker utan fokus ligger helt på NL.

Super System är troligen ett måste också, men frågan är om det då räcker att beställa SS2?

 

Spelar även en del Omaha och är lite nyfiken på How Good Is Your Pot Limit Omaha av Stewart Reuben och How Good Is Your Pot Limit Omaha?

av Bob Ciaffone. How Good Is Your Pot Limit Omaha är slut och beräknas kommer tillbaka tidigast i Juli, så den får vänta.

Är dessa böcker värda att investera i?

 

Vill även veta vilka givna böcker jag har missat.

Vägledning önskas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Funderar på att skicka efter några böcker från Amazon.com någon som vet vad frakten för 5-6 böcker blir?

 

Undrar också om någon har erfarenhet om någon av dem här 3 böckerna.

Hittar inte så mycket när jag har sökt.

Är dem två första för Fixed Limit? (spelar no-limit)

 

1.Winning Secrets of Online Poker

2.Winner's Guide To Internet Poker

3.Poker Tournament Tips from the Pros: How to Win Low-Limit Poker Tournaments

 

Tror ni någon av dem kan vara något att ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs att Pokerhandboken har kopierat mycket utav "Theory of poker", stämmer det eller? För jag har redan den förstnämnda och kanske är dumt att beställa den andra då, på engelska.. Spelar mestadels NL cashgame och ibland tournaments.

Ska jag beställa PL & NL Poker kanske? Eller Super System II. Vilken skulle ni rekommendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att skicka efter några böcker från Amazon.com någon som vet vad frakten för 5-6 böcker blir?

 

Hur fungerar det med moms och tull om man beställer från USA?

 

När jag pluggade för några år sedan beställde jag en del böcker direkt från amerikanska förlag. Man slapp då betala moms och tull. När man beställde från Amazon.co.uk var man tvungen att betala svensk moms, för amazon.co.uk var så stora, så de hade något avtal med Sverige om att svenska kunder skulle betala svensk moms (på den tiden bokmomsen var 25 %).

 

Har någon lite färskare uppgifter på hur äcklig den svenska tullen är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs att Pokerhandboken har kopierat mycket utav "Theory of poker", stämmer det eller? För jag har redan den förstnämnda och kanske är dumt att beställa den andra då, på engelska.. Spelar mestadels NL cashgame och ibland tournaments.

Ska jag beställa PL & NL Poker kanske? Eller Super System II. Vilken skulle ni rekommendera?

 

Det finns kapitel i ToP som är oändligt mycket bättre än någonting som finns i Pokerhandboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs att Pokerhandboken har kopierat mycket utav "Theory of poker", stämmer det eller? För jag har redan den förstnämnda och kanske är dumt att beställa den andra då, på engelska.. Spelar mestadels NL cashgame och ibland tournaments.

Ska jag beställa PL & NL Poker kanske? Eller Super System II. Vilken skulle ni rekommendera?

 

Det finns kapitel i ToP som är oändligt mycket bättre än någonting som finns i Pokerhandboken.

 

Okej.. så, vilken tycker du jag ska ta? har inte läst någon bok innan så en lättläst och inte allt för avancerad bok är att föreslå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...