Gå till innehåll

NLT - Trn, fold av AA för att tjäna pengar?


J_T

Recommended Posts

Det var ju en lång diskussion om att folda AA i första handen på wsop, därför ställer jag samma fråga fast nu gäller det slutskedet.

 

Detta hände mig i en mindre turnering men jag drar jämnförelsen med wsop istället så blir konsekvenserna mycket klarare (summorna högre).

 

Det är fem personer kvar och du har BB som är 25000, din stack är 100000 efter du betalat BB.

Chipleader sitter utg och han höjer till 150000, han sitter med en miljon marker. Nästa spelare går allin med 250000. Knappen synar med 200000 (allin) sb foldar (han har 600000 marker) och du har AA i bb så vad gör du nu?

 

Om man ser till priserna så är de som följer 1 ger 5milj 2 ger 2,5milj 3 får 1milj och 4 500tusen tillsist får 5an 300tusen.

Det ger helt andra förutsättningar eller hur?

 

Ska man syna allin och gå mot tre andra händer för att vinna en jättepot men också riskera att åka som femma och få ett förhållandevis dåligt 5e pris?

 

Eller folda och hoppas att chipleader slår ut två andra vilket skulle ge 700tusen extra?

 

Vad är chansen att mina AA tar huvud potten men att det ändå ska åka två om chipleader tar sidopotten (att han synar är väl närmast självklart)?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ässen är bara 60% favorit och chansen att bli utdragen känns överhängande.

 

Obs att du har minst chips och dina Äss måste slå de andra tre händerna annars är du ute.

 

vore kul med fler synpunkter..

 

60% är väl mer än tillräckligt för att mer än tredubbla stacken. Du lär knappast få något bättre tillfälle senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om man synar och 4-dubblar har man en bra chans på 5 mille.

 

2. Om man lägger sig är det inte alls säkert att någon annan åker ut. Knappen (200k) är favorit till att ha bästa handen (annars skulle han inte synat) , CO (250k) har också en bra hand, medan chipleadern kan ha bullat med lite vad som helst.

 

Lätt syn tycker jag. Situationen är inte alls lika extrem som den som beskrivs i Tournamentpoker For Advanced Players.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns läge jag skulle kunna lägga AA på ett finalbord med så stor priser men i det exemplet du tar upp hade jag aldrig kunnat vika AA..

 

Med största sannolikhet åker max en ut i denna handen vilket gör att din fold KAN ge dig 200K mer men däremot släger du bort chansen att fyrdubbla din stack och den chansen kommer inte tillbaka igen..

 

Skulle nu ingen åka ut och dina AA hade vunnit hade det nog varit ganska svårt att släppa det någonsin..

 

Plus killarna måste ha jäkligt starka händer också som går all in när dom vet dom får syn.. Chipleadern kan ha random hand typ killen med 250K typ JJ AK AQ QQ TT kan t om 99 och andra killen som synar all in med 200K måste enligt mig ha minium QQ vilket ger dina AA väldigt bra odds mot dom händerna om dom har PP och en av dom t om AK or AQ.. Farligast är chipleadern mot din AA förmodligen med en T9 s eller så..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den turneringen jag spelade så hade hade chiplead KQs, co xxo (ren bluff) och knappen JJ.

 

Jag foldade faktisk Ässen och här var det tur för chipleadern drog in en färg och slog ut de andra vilket gav mig ca 100E extra.

 

Nästa hand var jag tvungen att gå allin och åka ut ändå.

Jag hade bara 5% av markerna på tre spelare så att syna kommer jag göra varje gång detta inträffar igen.

 

Det kan nästan vara synläge med KK och QQ också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör väl mitt debut inlägg genom att besvara denna fråga!

 

Tycker det vore rätt så korkat att överhuvud taget delta i wsop om

man inte är inställd på att kunna gå all in med AA om någon tvingar en till det pre flop???

 

Vad fan gör man där om man är rädd för att förlora?

 

De som är rädda att förlora sina pengar har ingen chans!

Man måste spela i förhoppning om att göra succe, sen så

vet man oftast innan om man tillhör en av de bästa.

Tron på sig själv och rädsla för ingen och inget är nyckeln

samt att man inte gör några korkade saker och att man

kan hantera en bra stack vilket väldigt få poker spelare

kan :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ju vara så att man tycker att man själv är så duktig och att man har en sån stor edge på de andra att man kan spela ut dem på sina kunskaper och deras felbeslut, och därför skippar man sån här all-in lägen..

Någon som tror att han är så duktig är definitivt inte så duktig. För övrigt så är det svårt att se ett tydligare exempel på att spela ut motståndarna med sina egna kunskaper och deras felslut än att få in degen med AA preflopp. Och det är ännu svårare att hitta ett tydligare utspel än någon som lägger AA preflopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...