Gå till innehåll

BOK: "The Education of a Poker Player" av Yardley


Hjort

Recommended Posts

"The Education of a Poker Player" av Herbert O. Yardley

 

Behandlade spel: 7 card stud (samt några varianter), 7 card stud hi/lo, mörkpoker (ett flertal varianter), 5 card stud, 6 card stud, samt lowball.

 

Spelmässigt så är boken inte särskilt intressant annat än för nybörjare. Strategierna är väldigt tighta och någorlunda aggresiva. Spelar man efter boken kommer man spela konservativt, vilket är bra för en nybörjare, men utan att veta riktigt varför. Boken beskriver bara hur du ska spela, inte varför något är bra eller dåligt eller hur man räknar ut det.

 

Den är skriven någorlunda av självbiografiskt i en ganska literär stil, det finns alltså en historia i det hela inte bara pokerinstruktion. Boken beskriver hans gröna ungdom runt sekelskiftet när han lärde sig spela poker i en skum bar, samt en period i Kina där han undervisar sin tolk när de båda inte jagar tyska spioner eller besöker bordeller. Yardley var till skillnad från de flesta pokerförfattare en riktigt intressant figur, bland annat så ledde han USA:s kodknäckningsarbete under första världskriget samt arbetade med kryptografi för Chiang Kai Check. Så det blir lite James Bond över det hela (Ian Flemming tyckte för övrigt mycket om boken). Utöver pokerinnehållet så diskuteras lite allmän livsfilosofi och blandad skörlevnad.

 

Jag tyckte om boken tillräckligt mycket för att köpa den trots att jag läst den innan som lånebok, men orsaken är främst det biografiska/litterära innehållet snarare än för att förbättra mitt pokerspel. Termen biografiskt bör nog förresten tas med en nypa salt då Yardley hellre berättade en bra historia än en överbelamrad med en massa tråkiga fakta.

 

Här är lite relevanta länkar:

 

En prissamanställning från flera av de största nätbokhandlarna - http://www.bokfynd.nu/...

(lägsta priset är 152 kr inklusive frakt)

 

Amazons boksida - http://www.amazon.co.uk/...

 

En snabb sökning i rec.gambling.poker - groups.google.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en bra recension Johan Hjort!

 

Nu har jag fått för mig att jag först ska ta en kolla på THe, men om min poker-obession håller i sig så kan jag klart tänka mig läsa boken! :)

 

btw, dom två sista länkarna är samma! :)

 

(kortade ner länkarna lite, hope you don't mind! :))

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...