Gå till innehåll

NLT - SvS, tufft beslut på flop!

Recommended Posts

Postad
Varför denna konstanta "höj för att veta var du står"-hysteri? Syna flopp och omvärdera turn.

Med en CR här gör du din hand till luft.

Det var det jag kände sen när jag tänkte igenom handen. Checkraisen kan man göra med vilken hand som helst. Det kvittar nästan att jag har träff för att jag måste vika för omslag ändå.

Syn skulle varit det bästa spelet.

Postad
Poker handlar i mångt och mycket om att maxerima sina vinster (när man har bäst hand) och minimera sina förluster (när man har sämst hand). Genom att räjsa "för information" åstadkommer man oftast raka motsatsen, d.v.s. man minimerar sina vinster (när man har bäst hand) och maximerar sina förluster (när man har sämst hand) istället.

Det är inte första gången du skriver det där, eller hur 8-)

Postad
Det var det jag kände sen när jag tänkte igenom handen. Checkraisen kan man göra med vilken hand som helst. Det kvittar nästan att jag har träff för att jag måste vika för omslag ändå.

Syn skulle varit det bästa spelet

Njaa, raise på den brädan är inte alltid ett så dumt alternativ om du tror fi kan bluffställa för att han "vet" att du infohöjer.

Postad

grejjen är ju att du förmodligen kommer bli tvungen o folda på turn lr river i detta scenario, eftersom du har ingen aning var du står, kan han lätt bluffa bort dig om ett skrämsel kort kommer. Plus att du är slagen av 4'a händer som fi kan ha, JJ-AA.

jag e säker på att många här vet mycket mera än mig, men det är bara vad jag tror.

Postad
grejjen är ju att du förmodligen kommer bli tvungen o folda på turn lr river i detta scenario

Det betyder inte att det är fel att syna.

kan han lätt bluffa bort dig om ett skrämselkort kommer.

Om ett överkort faller så är det oftast lika mycket ett skrämselkort för fi som för oss. Dessutom har vi höjt preflopp, synat reräjs, samt tjecksynat flopp, det är inte många som dubbelbarrelar med luft efter den betsekvensen, på den brädan.

Plus att du är slagen av 4'a händer som fi kan ha, JJ-AA.

Återigen, det där är ett argument för att syna, inte för att höja.

Om man så illa tvunget "måste ta reda på var man står", så är det ju bättre att beta ut floppen än att köra en tjeckräjsbluff med en hand som har showdownvärde.

Postad

Syn skulle varit det bästa spelet

Njaa, raise på den brädan är inte alltid ett så dumt alternativ om du tror fi kan bluffställa för att han "vet" att du infohöjer.

Du menar alltså att räjs+syn av omslag är en vettig standardlinje i den här handen/i den här typen av situationer?

Postad
Myssion; Nej, inte standard. Men fi uppfattas ju i denna hand som lös och aggressiv och har man själv en aggressiv image så är det ett ganska vettigt spel.

Har inte suttit så länge på bordet.

Anar att Cristo är ganska lös och aggresiv.

Tycker definitivt inte att vi har underlag för att fi skulle ha en sådan read på oss, eller att vi skulle ha det på honom.

Och även om vi har en sådan read, vinner vi tillräckligt ofta här för att väga upp mot de gånger han faktiskt slår TPKT? Kan vi få JJ-AA att folda tillräckligt ofta? Kommer det vi tjänar på vår image genom att vi oftare får syn av sämre händer när vi har stål att väga upp de gånger vi oftare får syn när vi semibluffar drag med samma betsekvens?

Jag förstår vad du menar, men det känns ytterst skakigt.

• 2 months later...
Postad

Tycker det är ganska uppenbart att du sitter i en dålig sits,

du raisar 4gg BB ur kass position och blir reraisad preflop.

På flop checkar du och får en raise mot dig som bjuder in dig

till en syn till turn.

Mest troligt har han ju AA-JJ, alla andra PP's verkar väl hemskt

idiotiskt att reraisa med pre. Men det händer ju att folk gör det.

Jag hade synat hans flopbet och checkat turn.

Bettar han turn hårt är det ju bara att folda.

Nån som reraisar min standardbet på 4-5bb preflop vill

jag inte spela hårt mot om jag inte har riktigt stål.

Vill du?

Postad

Alla som säger fold pre, man kan inte slänga när han är så schysst och minraisar för 60 till att syna och inbjuder till att få sitt överpar spräckt. gäller bara att slänga flop när man är helt hundra på vad han håller.

Postad
Varför denna konstanta "höj för att veta var du står"-hysteri? Syna flopp och omvärdera turn.

Med en CR här gör du din hand till luft.

Just för att det är effektivaste sättet att få reda på var man står/enda sättet att få honom att vika sig.

Jag hade efter flop lagt en bet/call eller bet/fold beroende på read.

Iom att du checkar bjuder du in till raise med any hand. Han kan sitta på alla drag, höga kort eller any PP för att göra den raisen, hade du öppnat bettandet på flop hade du haft större fördel.