Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Så första inlägget här på PF. Hoppas att inlägget hamnar rätt nu, om inte så hoppas jag att det inte blir för stor affär av det(och eventuella felstavningar)=). Då så till min fråga, jag har haft en diskution om en hand jag spelade i mitten av en MTT igår med en pokervän ( det var alltså halva startfältet kvar).

Har haft bra kort och ligger chip tvåa, chip ettan sitter på samma bord i Big blind. Han har varit mycket lös och spelar i stort sett any two all in, med andra ord en riktig tur tomte ;) Jag sitter några positioner innan knappen och får AA, alla foldar fram till mig. Jag tänker så här, fi är syn tomte och jag vill inte ge honom en billig flopp genom att standardraisa för jag vet att han kommer att syna och då kommer jag (kanske) att sitta lite illa till om han bettar ut på flopp och jag kanske tvingas att vika, eller syna och kanske åka ut?.

Vad jag har att välja på här, som jag ser det är att satsa allt, kanske åker jag ut eller vinner en monster pott, kanske får jag bara blindsen.

Min kära vänn blev dock mycket förvånad över mitt resonemang.. Han förespråkar en standardraise för att markera styrka, och sen vid eventuell syn från fi vara berädd att vika på flopp eftersom det inte är värt att åka ut i ett sånt bra läge i en turnering, visst är det ju så men varför sätta sig i ett sånt läge överhuvudtaget?

Kanske tänker jag fel, eller rätt? Skulle bli mycket glad att höra vad ni turneringsrävar har att säga =)

Postad

Du skriver inget om blinds i förhållande till stack, är ju ganska avgörande för om all-in alternativet ska finnas. Normalt sett säger jag standard raise, ev lite extra, kanske 5-7 ggr BB, om han ändå inte har koll på vad du raisar som sagt. Men vad är man rädd för? Att han ska träffa? Låter på dig som att du kommer vika om han bettar ut, han kan ju lika gärna bara träffat topp-par... låter lite väl weaktight tycker jag...

Postad

Låt mig se om jag förstått det rätt, du är rädd för att spela AA i position mot chipleadern? Framför allt om denne är en syntomte är ju det här det perfekta läget att dubbla upp. Om du är så rädd som du verkar för att åka ur en turnering, borde du kanske spela på en lägre nivå. I det här läget, bör du i stället fundera på hur du får ut maximalt med chips från chipleadern.

Postad

Med halva startfältet kvar ska du inte vara rädd för att åka ut, egentligen ska du aldrig vara rädd för att åka ut. Du har den bästa möjliga starthanden man kan få, försök få in så mycket pengar som möjligt innan floppen och släpp inte om inte floppen känns otroligt riskfylld. Här har du ju en gyllene chans att dubbla upp igen! Sen hur du ska göra för att få in så mycket som möjligt preflop, det är svårare att veta utan att ha spelat mot spelaren i fråga.

Postad

Bör tilläggas, Blindsen i det här läget i turneringen är så pass låga så det finns helt klart utrymme för spel, behöver alltså inte stjäla mörkar än för att överleva. Blinds 100-200, min stack ca:25000 :) fi 200 mer än mig.

Postad

Nä, men bzkt skrev nog det bäst, är ju faktiskt så, normalt utan read på FI hade jag ju kanske bettat 600-800 men tål han mer så tryck in mer, sen cb 80% pottbet på flopp, turn o river, först när/om han re-raisar dig ska du ta dig en funderare.

Postad

Jag förstår typ inte alls hur du resonerar. Dessutom har du utelämnat viktig fakta. Det enda du har berättat är att du ser chippon som en tomte som gärn a syner allt preflop.

Vad e stackdjupen? Hur mkt chips har du, hur mycket chips har chipleadern? Var ligger du i turneringen? Hur många är kvar? Vad e averagestack? Hur många hamnar ITM? Hur är procenten fördelad?

Dessutom säger du att du sitter nägra postioner innan knappen, lär dig gärna begrepp såsom cutoff, mp osv. Varför? Jo för att det ska vara lättare för oss på forumet att ge dig adekvata och genomtänka svar. Så du kan kanske lära dig av ditt spel och bli bättre - detsamma gäller oss som svarar på din fråga, man lär sig genom att öva, även genom att svara :)

Jag gled iväg lite från min poäng, oops, poängen var att jag ville veta hur många som var efter dig, något som skulle spelat in i min tankegång angående hur jag skulle spela.

Vad jag har att välja på här, som jag ser det är att satsa allt, kanske åker jag ut eller vinner en monster pott, kanske får jag bara blindsen.

Här tycker jag du låter som den största tomten om jag ska vara ärlig...

Du måste väl ändå förutse att du har den överlägset bästa handen om du ställer och får en syn? Det är inte ens läge att börja bli nervös, du ska vara mycket glad om du får en syn med AA allin preflop.

DOCK, tycker jag att gå allin här verkar vara det sämsta du kan göra om du inte e shortstack, vilket du inte är.

Min kära vänn blev dock mycket förvånad över mitt resonemang.. Han förespråkar en standardraise för att markera styrka, och sen vid eventuell syn från fi vara berädd att vika på flopp eftersom det inte är värt att åka ut i ett sånt bra läge i en turnering, visst är det ju så men varför sätta sig i ett sånt läge överhuvudtaget?

Du behöver inte känna dig nedslagen över att jag kallade dig tomte, menar inget illa, faktum är att din vän verkar vara desto mer tomte.

Vika på flopp efter en standardraise bara för att fi synar? Eh? Du har med största sannolikhet fortfarande den bästa handen efter flop, om han utgår från att du e slagen bara för att fi synar (när han även är en mkt lös spelare!) då spelar du mycket dåligt...

Om jag ska försöka beskriva så gott det går hur jag hade spelat utifrån det lilla du berättat om bordet, spelarna, chipstackarna osv. Så blir mitt svar detta:

Gör en standardraise, eller som bzkt skrev, raisa så mkt som du vet att han synar. Om du vet att han synar 8x BB så ska du såklart raisa så mkt, du vill ha in så mkt pengar i potten preflop som möjligt. Efter han synat så kommer han vara i sämst position, han börjar med andra ord agera, förmodligen betar han ut om han e loose, varför bli rädd? Om brädan e totalt ofarlig skulle jag slowspelat till turn för att där göra en reraise. En lös spelare får man ofta ut mycket pengar ifrån om man slowspelar, för dom tenderar att betta och betta.

Eller om du är osäker på var du står och brädan e farlig, gör en reraise för att se om han synar. Du har med största sannolikhet bäst hand postflop.

Så... blev ganska långt...

Mvh Tottyville!

Postad

Jag är inte alls rädd för att spela handen, men det kommer andra lägen, kanske bättre? där jag inte är uppe mot en lös chipleader, den enda som täcker mig. Kan väl säga så att jag valde att inte spela handen= jag gick all in med 25K för att vinna 300 i blinds. vilket kanske inte är allt för begåvat, men jag är iaf medveten om det. Dock så får jag syn i den här handen. av just chipleadern på bb. Jag anser iaf att jag spelar handen rätt i det här läget, sen att jag blir utdragen har inte så stor betydelse (det är inte en freeroll), turneringar går varje dag.

Min pokerpolare tycker att jag spelade handen som en tomte, vilket kanske så är fallet, att jag skapade stort värde för syn av fi? Att fi skulle lätt kunnat sätta mig på en bluff?

Postad

Tackar för ett givande svar Tottyville! och alla andra så klart =) så klart svårt att ge ett riktigt bra svar om vad som är rätt och fel när man har så begränsad information liksom. Tror dock att jag har fått de svar jag behöver :) ha det bra! och lycka till vid borden!

/P

Postad

Jag väljer att ställa för att jag vet att det är rätt stor chans att han synar, han har varit all in ett par händer irad med skräp och vunnit. Som sagt jag gick all in med mina AA och får syn av fi´s K3os som träffar trissen i 3or.. fast det är liksom inte poängen. Men som sagt så var han "rätt" lös =)

• 3 weeks later...
Postad

Halloj!

Okej, inte mkt info om handen men jag håller med om att det är drygt att skriva ALLT som behövs (självklart är det bättre för oss som svarar) men av den infon jag fick av dig säger jag följande:

raisa 4-5 ggr BB och om

1. han lägger sig så gör det inte så mkt, du vinner potten.

2. han synar.

3. han höjer. Då går du all-in, det finns chans att syntomten även synar den, lägger han sig så har du vunnit en ännu större pott och har psykologiskt övertag på honom.

Om han synar:

1. Ser floppen bra ut för din del (inga färgdrag eller stegdrag)?

- betta typ 80% av potten.

2. Ser floppen dålig ut för din del (två färg eller två kort i rad)

- Gå all-in (du ger honom troligen inte tillräckliga pottodds för syn, synar han ändå, spelar han förlorande spel i längden, vilket hans motspelare vinner på i längden) Visst han kan ha träffat två par, eller set, men det händer inte så ofta så det får du riskera.

Okej, om floppen ser bra ut för din del OCH han synar. Gå all-in på turn, oavsett vilket kort som faller ner, han kommer ändå syna dig på turn med ett vanlig raise på både turn och river annars (han var syntomte va?).

Vem vad händer om det kommer tre kort i samma färg på floppen eller typ 8-9-10? Checka och kolla vad han gör och gå på magkänsla.

Jag vill hemskt gärna har synpunkter på mitt resonemang, tack!

Postad
Halloj!

2. Ser floppen dålig ut för din del (två färg eller två kort i rad)

- Gå all-in (du ger honom troligen inte tillräckliga pottodds för syn,

Okej, om floppen ser bra ut för din del OCH han synar. Gå all-in på turn, oavsett vilket kort som faller ner, han kommer ändå syna dig på turn med ett vanlig raise på både turn och river annars (han var syntomte va?).

Vem vad händer om det kommer tre kort i samma färg på floppen eller typ 8-9-10? Checka och kolla vad han gör och gå på magkänsla.

Jag vill hemskt gärna har synpunkter på mitt resonemang, tack!

Jag håller delvis med Tonylonns resonemang, förutom att det som chiptvåa är onödigt att gå all in om det kommer två i samma färg. Det räcker med en potbet för att ge honom dåliga odds. Du har ju marker för att spela på turn och lämna en öppning om fi har tex set.

Men håller inte med om att checka 8-9-T suited. Även här potbet (kanske halvpott), slår han om är det dags att börja fundera på läggning. Om du checkar ger du ju fi enorma möjligheter att bluffa hem potten.

simp: förespråkar standardraise preflop eftersom det är fler vid bordet. Du vill inte börja spela som en galning för att straffa turledaren. Det är inte du mot honom. Det här ser jag ibland. Folk börjar skriva nedlåtande i chatten om muppen som går all in. Sedan åker de med mellanpar mot muppens triss. Till slut åker muppen ut men inte förrän han tagit ett par bra spelare med sig.

Visst, det ser ut som om du spelade den här handen rätt och hade sjuk otur, men i ditt läge i längden är det ett dåligt spel i MTT. Shortstackad är det rätt.

Vad det gäller din kompis skulle jag föreslå att du utmanade honom HU om riktigt mycket pengar.