Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Detta är mitt första inlägg här på pokerforum.nu. Bara kort kan jag ju säga att jag är en färsk pokerspelare (bara spelat i cirka ett år) och att jag tål kritik för mitt spel. Jag tror inte att jag är den bäste pokerspelaren, utan satsar på att bli det. :)

Jag spelar ganska ofta turneringar, antingen SNG eller Multi, eller i något enstaka fall på Ankaret (mest för att förhoppningsvis möta någon bra och utveckla spelet).

När man spelar SNG brukar inte mer än 5-6 spelare vara kvar när mörkarna blivit höga, därför gäller mitt första problem särskilt i turneringar med lite fler deltagare (kan dock även gälla i vissa sngs).

1. Hur ska jag spela när bb utgör cirka 15% av min stack i detta läget och jag för dagen råkar få riktigt dåliga kort?

Ytterligare förklaring av problemet: I dessa lägen brukar en raise för mig innebära att jag är all-in (detta eftersom jag ändå med en normalstor raise skulle ha 50% av stacken inne och omöjligen kan folda till en reraise). Om vi säger att sb är 7,5% av min stack så går jag alltså efter 22,5 genom att betta 100 vilket jag tycker känns som dåliga odds för en komplett steal. Samtidigt - stjäl jag inte en pott på ett varv (och foldar i sb) så kommer min stack att minska med 22,5%! Gör jag det inte på två varv måste jag dubbla upp mig för att vara tillbaka i samma utgångsläge! Hur löser jag detta? Tycker det är en grymt svår situation, vore kul med synpunkter från riktigt duktiga spelare.

2. Undrar även, rent matematiskt, vad jag ska ställa för krav för att gå all-in om jag befinner mig i en situation där bb garanterat synar (bb kanske 35-40%+ av min stack) om min egen bb närmar sig. Spontant tänker man ju att man har lika stor chans rundan innan sin bb som rundan man har bb med sin random hand. Men jag tänker som så, att har jag bb så kommer den som raisat i regel att ha en hand klart över snittet (speciellt eftersom han vet att det är syn) så jag e underdog utan att ha kollat på min hand. Däremot om jag själv höjer (dvs nu är jag tillbaka i rundan innan min bb), får jag möta just bb vars hand således är random. MEN här har jag ju nackdelen att andra kan vissa styrka efter mig eftersom jag är utg samt att någon annan kunde ha slagit ut bb så jag tjänat en placering + att det ju allmänt är en nackdel att spela en hand i turneringar. Kanske blir frågan dålig utan givna förutsättningar så jag säger så här då:

Blinds 160-320. Jag har 750. De andra har mer än dubbelt så mkt som jag. 5 spelare är kvar. Jag är utg. 3st får pris. Vilka krav ska jag ställa för att ställa in markerna här?

* RP - QoS *

Postad

ja hade gått all in på alla PP. Ax, Kxs, Qxs, K8o eller bättre, och förmodligen Q9o eller bättre om ja fått skitkort hela kvällen.

varför skrev ja om du fått skitkort hela kvällen? vet inte. men som sagt, de spelar ju förståss ingen roll.

Postad
1. Hur ska jag spela när bb utgör cirka 15% av min stack i detta läget och jag för dagen råkar få riktigt dåliga kort?

I multibordsturneringar bör man försöka undvika att hamna i det här läget genom att spela mer aggressivt lite tidigare. Börja köra all-in/fold redan när du har 10-12 bb kvar i stacken. Då finns det fortfarande hopp om att du kan få stjäla lite blinds.

Men visst, man kan förlora en stor pott mot en mindre stack och plötsligt sitta med 6-7 bb ändå. Dyker det upp något läge när det finns minsta chans att ingen kommer att syna när du går all-in, gå all-in vad du än har! Dyker det upp ett läge till en flervägspott, gå all-in med händer som spelar bra mot flera spelare (t.ex. 76s). Att få en 20 %-chans att fyrdubbla är absolut värt att ta. Annars: gå all-in med alla par, Ax, Kx, plus QJ, QT, Q9, mm. Höj kraven en aning om någon redan frivilligt gått med i potten.

Postad

Summlan: Menar du som svar på fråga 2 och isf hur kan det vara en faktor vad du tidigare fått för kort?

Elvis: "Börja köra all-in/fold redan när du har 10-12 bb kvar i stacken. Då finns det fortfarande hopp om att du kan få stjäla lite blinds. " Så jag ska betta med odds 8-1 på att att jag köper blindarna även om jag inte har nåt särskilt?

Postad

Jag tror Elvis menar att det är bättre att gå all in tidigare på bra kort, än vänta på att man är riktigt shortstacked och mer eller mindre blir tvingad att gå all in.

I ett läge då man blir tvingad att gå all in kommer den inte att sätta skräck i motståndarna och mest troligt kommer korten inte att vara bra. En all in tidigare betyder större stack och säkerligen bättre kort, då man kunnat vänta på dem, och på så sätt större chans att alla lägger sig och man får blindsen.

Postad

Ja, men om min avsikt är att gå all-in för att vinna blindsen och inte för att dubbla upp så måste jag ju göra det väldigt ofta om jag ska hänga med blindarnasökning med min stack, proportionellt sett. Om man tänker på att chanserna att sno potten är små när någon höjt bakom osv så blir det ännu oftare.

Huvdfrågan är dessutom hur jag ska spela när jag väl FÖRSATT mig i den här situationen, och det är den jag främst vill diskutera. Dock är jag givevis tacksam för tips om hur den undviks.

Själv tcker jag det känns värre att gå all in för 12 gånger bb än 6 gånger bb om jag inte har ett monster. Är verkligen den minimala vinster procentuellt sett av insatsen värd risken att man springer in i ett monster?

Vet inte hur jag uppfattas när man läser min text, men hursomhelst är det absolut inte min mening att vara otrevlig. Jag bara frågar för att jag vill veta varför det är rätt att spela så.

Postad

Du uppfattas inte alls som otrevlig!

Ifall du har kommit i det läge att du har väldigt lite kvar så är det svårt att ge konkreta råd, utan det blir det trista tråkiga att det beror på situationen...... vilka kort du har, vilka som är med, osv....

Jag kan ge ett exempel...

Säg att alla har foldat fram till dig. Det är bara du och SB och BB kvar. Du kikar på dina kort och ser A3, Q9, JT.... inga monsterkort direkt. Går du all in i det här läget kommer du som mest att ha två spelare mot dig, vilket jag ser som en fördel. Att vänta och hoppas på ett högt par på handen innan det är din tur att få blindsen är nog lönlöst, utan det gäller att försöka hitta ett så bra tillfälle som möjligt.

Allt beror på situationen, något som man måste själv känna när det är rätt eller inte. Sen så kommer det att handla om tur. Man kan välja ett tillfälle när det är många i potten i stället. Då minskar chansen att vinna, men om du vinner så kommer du att vinna mer istället. Frågan är vad du vill, större chans att vinna, eller lägre chans men större pott.

Postad
Själv tcker jag det känns värre att gå all in för 12 gånger bb än 6 gånger bb om jag inte har ett monster. Är verkligen den minimala vinster procentuellt sett av insatsen värd risken att man springer in i ett monster?

Ja. Det handlar inte om "minimala vinster" utan om att ge sig själv två chanser. När du går all-in med 12 bb så kan du:

1) vinna blinds:en (= ett helt varv gratis, förakta inte värdet av det!)

2) bli synad och dubbla upp (= inte shortstacked längre)

Om du väntar till du har 6 bb har du i princip bara en chans, och det är att vinna mot den som synar dig. Och även om du vinner så är du fortfarande shortstacked.

(Observera att jag talar om multibordsturneringar. I enbords brukar blinds:en göra att alla blir shortstacked ungefär samtidigt när man är fyra-sex kvar, och då får man resonera lite annorlunda.)

Postad

Vad jag är ute efter är mer generella råd hur jag ska spela om jag får riktigt riktigt dåliga kort med 10 spelare vid bordet och jag har cirka 6-7 ggr bb. I vissa sammanhang kan man ha ungefär en medianstack under de förhållandena. Då känns det konstigt att åka som 10a efter att ha gått all in utg med 32o. Undrar hur pass mkt lösare jag ska spela när min blind närmar sig och hur jag löser dilemmat att 1. hela bordet ska agera efter mig och det är rätt osannolikt att ingen synar samtidigt som 2. 23% av stacken ryker om jag foldar och sedan foldar mina blinds.

Postad

Det tråkiga är väl att det inte finns någon trollformel som ger säker framgång när man hamnat i det läget.

Det gäller att ha lite känsla och försöka hitta rätt tillfälle att gå in. Får man bara skitkort så är det inte så mycket att göra, då är chansen att man åker ut helt enkelt. En sån här gång får man förlita sig på turen. Det gäller bara att skapa så bra förutsättningar som möjligt via sina beslut.

Om hela bordet ska syna efter dig kanske du ska försöka gå in med kort som gör sig bättre mot flera motståndare, typ 67 och liknande. Att gå in med Q8 är säkerligen sämre.

Postad
Vad jag är ute efter är mer generella råd hur jag ska spela om jag får riktigt riktigt dåliga kort

Ett generellt råd: du får chansa och hoppas på turen.

Ett generellt råd till: var hellre för aggressiv än för passiv. Är du för aggressiv kan du ha tur, är du för passiv är det kört vad som än händer.

Då känns det konstigt att åka som 10a efter att ha gått all in utg med 32o.

Ett konkret råd: gå inte all-in utg med 32o.

I övrigt: se tidigare inlägg i den här tråden. ;)

Postad
Om hela bordet ska syna efter dig kanske du ska försöka gå in med kort som gör sig bättre mot flera motståndare, typ 67 och liknande. Att gå in med Q8 är säkerligen sämre.

Även om hela bordet ska agera efter en, så är det osannolikt att flera synar. Det troliga är att en gör det, och därmed är Q8 mycket bättre än 76.

Postad

Är verkligen 76 så bra mot många spelare vid en all-in situation? Styrkan i en sådan hade sitter väl i att man kan vinna fina potter när man väl prickar och inte betalar av när man missar. Utan att ha nåt statistikprogram eller något kött på benen så undrar jag om handen vinner mer än 16,7% av 6-vägspotter där alla kort läggs ut exempelvis, vilket i det här fallet ju borde vara det relevanta.

Så lösningen är alltså att man kan tänkas gå all in trots att man har dåliga kort och trots att man inte har några pengar sedan tidigare inne i potten, helt enkelt för att man är chanslös att vinna turneringen annars?

Postad
Summlan: Menar du som svar på fråga 2 och isf hur kan det vara en faktor vad du tidigare fått för kort?

hmm. ingen alls :) vet faktiskt inte varför ja skrev så. vart lika förvånad själv när ja läste va ja skrivit hahaha

Postad
Är verkligen 76 så bra mot många spelare vid en all-in situation?

Ja.

Ett exempel:

7s 6s

Qd 8d

As Qc

4d 4h

76 är inte favorit heads-up mot någon av de andra tre, men om alla fyra är med så kommer 76 att vinna 26,5 % av gångerna (bara AQ är bättre med 29,1 %).

Postad

Jag tror dig när du säger det, men ett exempel känns ju inte som ett bevis :)

Man tackar för hjälpen. Nu blir det skånecupen. Hoppas ännu fler svar har kommit in när jag är tillbaka :)

Postad
Vad jag är ute efter är mer generella råd hur jag ska spela om jag får riktigt riktigt dåliga kort med 10 spelare vid bordet och jag har cirka 6-7 ggr bb. I vissa sammanhang kan man ha ungefär en medianstack under de förhållandena. Då känns det konstigt att åka som 10a efter att ha gått all in utg med 32o. Undrar hur pass mkt lösare jag ska spela när min blind närmar sig och hur jag löser dilemmat att 1. hela bordet ska agera efter mig och det är rätt osannolikt att ingen synar samtidigt som 2. 23% av stacken ryker om jag foldar och sedan foldar mina blinds.

UTG spelar man inte dåliga händer, aldrig någonsin.

Då är det bättre att betala blindsen, hoppas att ett par mindre stackar synar och vill se flop och gå all in på BB.

Det brukar gå vägen om du känner att du har några fi som gärna vill se floppen för dom har nån medelhand men som kommer få lov å satsa mer än hälften av sin stack om du går all in för att få se floppen och har jag ett sånt läga bryr ja mej inte om va ja har för kort på hand, för det är egentligen oväsentligt, du vill ju vinna handen preflop.

Och tror du att chansen att dom lägger sej är tillräckligt stor för att du ska våga gambla är det bara å trycka.(i såna lägen lönar det sej verkligen om man har en tight image)

Scenario 2. säg att 2 st gått all in före dej, då hade jag tryckt med ganska många händer utan ess. (iom att fi troligen har ett ess vill ja hellre sitta med säg 78 än A5 för då har ja 2 hålkort ja kan träffar par med för att vinna och helst suited connector) för du har chans att tredubbla dina chips.

Postad

menar du att jag ska trycka in hela min stack som syn när jag har 87o och två man är all in? kan jag inte hitta bättre spots än så? 0 stealchans o klar risk att en har ett överpar, är ju min spontana reaktion. men jag kanske missförstår.