Gå till innehåll

FLT - Anklagad för tomtigt spel, rätt eller fel?


APC

Recommended Posts

Bakgrundsfakta:

Är en ganska färsk spelare som gör endel tveksamma calls, ibland ger detta bra utdelning, oftast inte. Detta spel är på Party FLT - 0,5/1.

 

Bordsstämning

Har inte suttit så länge vid bordet men ingen spelare utmärker sig speciellt (ännu).

 

Handen

#Game No : 1358610808

***** Hand History for Game 1358610808 *****

$0.5/$1 Hold'em - Tuesday, December 28, 12:47:23 EDT 2004

Table Table 13036 (Real Money)

 

Seat 1 is the button

Total number of players : 9

 

Seat 1: BridgesBayou ( $25.25 )

Seat 4: thecbass ( $16.5 )

Seat 6: SPM1974 ( $3 )

Seat 7: dirtypom ( $13.75 )

Seat 9: Chakde ( $32 )

Seat 10: RatMatters ( $36.25 )

Seat 3: APC ( $32.75 )

Seat 8: ISingGodilaA ( $48.75 )

Seat 2: qpark ( $25 )

 

APC posts small blind [$0.25].

thecbass posts big blind [$0.5].

 

** Dealing down cards **

Dealt to APC [ 4c 6h ]

SPM1974 calls [$0.5].

dirtypom folds.

ISingGodilaA folds.

Chakde folds.

RatMatters calls [$0.5].

BridgesBayou folds.

APC calls [$0.25].

thecbass checks.

 

Callade denna runda eftersom det var en billig syn och jag tänkte att om jag träffar kan jag få skaplig utdelning.

 

** Dealing Flop ** [ Ad, 5d, 3h ]

APC bets [$0.5].

thecbass folds.

SPM1974 calls [$0.5].

RatMatters calls [$0.5].

 

Jag bettade här. Detta för att få möjlighet till ett gratiskort i nästa runda. (RatMatters slowspelar sitt 2 par vilket jag kan vara tacksam över.)

 

** Dealing Turn ** [ 4d ]

APC checks.

SPM1974 checks.

RatMatters checks.

 

Detta kort hjälpte inte så därför check. (RatMatter fortsätter slowspela), jag får ett gratis kort. Tror inte jag hängt med om ett bett kommit.

 

** Dealing River ** [ 7c ]

APC bets [$1].

SPM1974 is all-In [$2]

RatMatters calls [$2].

APC calls [$1].

 

Där satt den. Blev dock orolig att någon slowspelat en färg annars hade jag gjort en re-raise.

 

APC shows [ 4c, 6h ] a straight, three to seven.

SPM1974 doesn't show [ 2c, 2d ] a straight, ace to five.

RatMatters doesn't show [ As, 5c ] two pairs, aces and fives.

APC wins $9 from the main pot with a straight, three to seven.

 

Blev efter detta grovt anklagad i chatten för att vara en jultomte som inte visste något om poker, medans han var jätteproffsig som slowspelade två par när det fanns riks för färg + stege. Finns visserligen endel sanning i att jag från och till spelar tomtigt men lite koll har jag. Var detta så amatörmässigt som han säger eller spelade jag rätt? Kommentera gärna hur ni grort i samma situation med bett mm.

 

(Kuriosa: Limpade senare i spelet med samma hand från sb och träffade två par på river. Detta var tomtigt spelat de vet jag då jag synade några höjningar med lägsta paret, efter detta lämnade RatMatter bordet med några nya grova ord (som enligt mig var mer korrrekta denna gång).)

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt tycke så ska man inte calla med 46s i SB så det var väl det största misstaget tycker jag. Pokerteorin säger ju att det rätta är att folda eller höja, du höjde, de andra calla, sen att du fick ett gratiskort är ju bara att tacka och ta emot. Jag skulle ha spelat likadant efter floppen men jag skulle aldrig ha callat med den handen preflop.

 

Slutsats: Bra spelat efter floppen. De andra får skylla sej själa om de slöspelar 2paret när det finns stege och färgchans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APC, du spelade inte särskilt tomtigt här. Att ur tidig position satsa på floppen med stegdrag tror jag inte är så bra i längden, men den här gången fungerade det ju fint eftersom folk checkade snällt på turn:en (en med tvåpar och en med stege! :-o).

 

Generellt tror jag mer på att "köpa sig frikort" från sen position med draghänder. Själv hade jag checkat floppen och synat en bet.

 

Blev efter detta grovt anklagad i chatten för att vara en jultomte som inte visste något om poker

 

Svara "hey, any two cards can win" och låt dem fortsätta tjafsa. Det behöver inte vara negativt att de tror att du är en tomte. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt tycke så ska man inte calla med 46s i SB så det var väl det största misstaget tycker jag. Pokerteorin säger ju att det rätta är att folda eller höja, du höjde, de andra calla, sen att du fick ett gratiskort är ju bara att tacka och ta emot. Jag skulle ha spelat likadant efter floppen men jag skulle aldrig ha callat med den handen preflop.

 

Slutsats: Bra spelat efter floppen. De andra får skylla sej själa om de slöspelar 2paret när det finns stege och färgchans.

 

Jag brukar inte syna med sådana kort, bara nån gång då och då om jag sitter i sb utan höjning.

 

Tycker oxå det var riktigt dumt av honom att sölspela sina två par och att de nästan var minst lika tomtigt i så fall.

 

Elvis: Jag är så dålig på att komma på bra "one liners" när jag sitter och spelar så jag brukar bara tacka för komplinangen och sen va tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker de va bra spelat. det är ju inte tokigt att spela en skithand nån gång då å då för att det ska bli svårare för motspelarna att läsa dej.

 

att du sen vinner och dom tycker du är en megatomte är ju bara å tacka för. då är de bara å spela strikt för folk lär ändå syna ner dej om dom tror du är en tok.

 

så ok. ingen bra hand att gå med preflop, bra postflopspel och i efterhand så va de ju en bra hand att gå med på iom att du dels vann potten och kommer tjäna pengar på resten av spelarna runt bordet i fortsättningen för dom tror du spelar any 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker de va bra spelat. det är ju inte tokigt att spela en skithand nån gång då å då för att det ska bli svårare för motspelarna att läsa dej.

 

Jag spelar 1/2 på pacific och folk läser inte dej kan jag lova, härom dan så satt jag och foldade ungefär 40 händer i rad, ganska tajt alltså

 

När jag fick upp KK så började jag satsa och reraisa, jag får med mej säkert 5 pers som bara callar hela vägen nån höjning kanske. Vid showdown tror jag det är 3 pers kvar och jag vinner med högsta paret. Vid det laget så borde de ju fattat att jag har en bra hand om jag har foldat ~40 händer i rad. Men icke, de callar hela vägen för att se min hand :P

 

Jag klagar iaf inte, men jag kan med säkerhet säga att om de inte läser mej på de nivåerna så läser dem nog inte på de lägre nivåerna :spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största tomten är ju killen som slöspelar ett tvåpar när det ligger en massa drag på bordet.

 

Sen kanske det är *lite* tomtigt att se en flop med 64o men de gånger man får en hand är det ju ofta väldigt oväntat, och i lilla blinden får du ju 50% rabatt så...

 

Sen fattar jag i och för sig inte din motivation om gratiskort, i och med att du är först att prata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen fattar jag i och för sig inte din motivation om gratiskort, i och med att du är först att prata.

 

Näe den är lite långsökt. Såhär med facit i hand var det nog jag som försökte vara lite taktisk och tänkte att jag skulle tjäna gratiskort och få dom att tro att jag skulle göra en check-raise om dom bettade. Jag tänkte nog lite för långt i just de läget :roll: .

 

Tack för alla kommentarer kring mitt inlägg och om ni ser mig på en site, se upp om jag har 46o på handen..... ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APC, du spelade inte särskilt tomtigt här. Att ur tidig position satsa på floppen med stegdrag tror jag inte är så bra i längden, men den här gången fungerade det ju fint eftersom folk checkade snällt på turn:en (en med tvåpar och en med stege! :-o).

Potten är ohöjd mot tre motståndare, känns som det finns en riktigt fin möjlighet att ingen av motståndarna har något att komma med (men som ändå är favorit mot stegdraget). Eftersom han har öppet stegdrag så måste han ju ändå syna när någon har esset, lika bra att försöka plocka potten från motståndarna de gånger de inte har bättre än K-hög eller ett taskigt par.

 

Problemet med att checksyna är: Du kommer så gott som enbart få lägga in bet mot bättre händer, du kommer aldrig få potten rätt av, du kommer aldrig kunna korpa åt dig foldequity på turn, du kommer få finna dig i pinsamheter som att bli slagen av T-hög från gång till gång. Fördelen är att du mot kassa händer kommer få ett gratiskort, problemet då är ju förstås att de också får det och allmänt kan få mer mod i potten senare (vilket är dåligt då man oftast missar). Mitt andraspel efter att beta ut är nog snarare att checkraisa än att check-syna.

 

Om jag blir synad av en spelare så trycker jag allra oftast igen på turn (mot någon som är tight-aggro och trixig kan det vara bättre att check-syna och folda rivern exempelvis), om det är två synare på floppen blir det antagligen check-syn.

 

Liten not om den här turnen. Visserligen så blev du synad av två spelare på floppen och det gick in en hög med drag, men mot de allra flesta händerna dina motståndare kan ha här så har du rätt gott om outs. eftersom du ändå måste syna ett bet och har representerat en hyffsat stark hand så kan det vara värt att fundera på att fortsätta med det, ett sånt här kort kan ju exempelvis få bägaren att rinna över för en hand som 88 eller 77. Beror rätt mycket på hur aggressiva och envisa dina motståndare är antar jag.

 

På rivern så är det en "bra" (man ska ju bluffa med sina allra sämsta händer) hand att bluffa med om man missar stegen eftersom den har väldigt nära 0 i pottandel om man checkar den. Kan ju vara både check-fold och bet-fold beroende på situationen där. Träffar man så betar jag nog bara vidare större delen av tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte du spelade bra - inte av anledningen som du tror, att det finns chans att få gratiskort om du betar på floppen (för det fungerar inte ur tidig position) utan som herr Hjort skriver att det är ett utmärkt läge för en semibluff - du kan vinna potten här och nu, eller köpa in din stege.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...