Bjorn_Sweden Postad 28 December , 2004 Rapport Postad 28 December , 2004 Tidigare idag spelade jag "Sit and go 10 pers" $5/1 NL Tx på partypoker. Det var första rundan och jag fick QQ. Jag satt på knappen. Flera gick in med bb. Sedan gick en in med 500 marker. Detta synade jag. Jag tänkte att risken inte var så stor att han skulle sitt med något bättre. Möjligen AK. Till min förvåning höjde en av de som gått in med bb till All-in. Den som höjde till 500 gick med. Jag visste inte vad jag skulle tro. Risken att någon hade högre än jag i samma giv borde ju inte vara så stor. Nu hade jag lagt 500 och hade bara 300 kvar. Vid vinst skulle detta ge mig 2400 och göra mig så dominerande att jag med största sannolikhet skulle vinna. Jag gick alltså också in. När korten vändes upp hade den som höjt till 800 99 och den som höjde till 500 AA. AA vann naturligtvis, han fick en triss. Vi andra åkte ut med våra par. Jag har funderat så här i efterhand om det trotts allt var rätt att gå med eller om man i detta fall skulle stannat. Vad säger ni? * RP och flytt till Turneringspoker - QoS * Citera
Jensa Postad 28 December , 2004 Rapport Postad 28 December , 2004 All in eller fold är det väl som gäller? Jag hade nog gått all in mot killen som höjde 500, sen att är det ju synd att han AA. Synar du med 500 och har du ju bara 300 kvar å då är det väl i så fall lika bara att trycka in allt direkt istället. Sen kan man ju diskutera vad en höjning med 500 betyder på ett party poker bord. Ganska ofta betyder det inte AA eller KK. Men det finns säkert andra åsikter än min... Citera
summlan Postad 28 December , 2004 Rapport Postad 28 December , 2004 ja hade smackat in rubbet när killen betta 500 med QQ på hand så jag tycker du gjorde rätt. bara 2 händer är bättre än QQ och du hade chans att tredubbla markerna och dessutom få ut 2 motståndare och legat bra till att ta hem förstapriset med en ordentlig stack. en sng går ju rätt fort när det bara är 10 pers, så det är inte omöjligt att QQ är den bästa hand du kommer se under den turneringen Citera
Elvis Postad 28 December , 2004 Rapport Postad 28 December , 2004 Man ska vara försiktig med att gambla på nivå 1 i Partys SNG. Men visst, jag hade antagligen höjt all-in pre-flop och åkt ut, jag också. Vid vinst skulle detta ge mig 2400 och göra mig så dominerande att jag med största sannolikhet skulle vinna. Att lyckas kapa åt sig 30 % av markerna på nivå 1 i en SNG betyder inte att du med "största sannolikhet" kommer att vinna. Om du är en genomsnittlig spelare har du 30 % chans att vinna, inte mer. Citera
SkyRocker Postad 30 December , 2004 Rapport Postad 30 December , 2004 Jag antar att du inte hade någon speciell "read" på första killen. Personligen skulle jag lägga mig i den här situationen. Med så många rundor kvar är det onödigt att ta stora risker. Däremot så tror jag inte man går i förlust på att syna i den här situationen, spelare på den här nivån går all-in med allt möjligt skit. När den andra killen reraisar så är det en självklar syn. Citera
Oskar Postad 6 Januari , 2005 Rapport Postad 6 Januari , 2005 Aldrig att jag skulle folda QQ i det läget, det är ju bara att kolla dina pot odds, visst ökar chansen att någon har en bättre hand när det är fler spelare som går all in, men det finns ju bara 2 händer som är favoriter över dig, dvs KK eller AA. Citera
Hjort Postad 6 Januari , 2005 Rapport Postad 6 Januari , 2005 Jag tänkte att risken inte var så stor att han skulle sitt med något bättre. Möjligen AK. Här tänker du helt fel, du kan aldrig utesluta AA/KK när någon gör något konstigt preflopp, frågan är bara om dina motståndare också kan tänkas göra något knäppt med händer som 77 eller AT. I en $5+1 så kan du nog tänkas hitta tillräckligt med knäppgökar för att det ska vara värt att spela i en sån situation, men bli inte det minsta förvånad när de hittat AA eller KK. Jag tror personligen att de här situationerna är mycket marginellare än de flesta tror och det är knappast enorma pengar man tappar om man foldar. Men ska du spela här så måste du trycka, själv måste du syna alla återhöjningar pga pottodds och du blir helst av med händer som AJ om det går. Till min förvåning höjde en av de som gått in med bb till All-in. Det är esperanto för "Hej, jag har AA!" Eftersom det ligger en bit över 2500 när det kommer tillbaka till dig så har du definitivt ändå ha en syn eftersom det fortfarande finns någon liten möjlighet att du har bäst hand här och du ändå har odds att försöka dra ut. Räkna dock med att åka ut. Risken att någon hade högre än jag i samma giv borde ju inte vara så stor. Innan något alls har hänt så är det 5% att AA är ute när man själv har KK vid ett 10-bord, sannolikheten att någon har AA eller KK när man själv har QQ torde vara uppåt 10% innan någon har hänt. Jag skulle tro att det åtminstone är 70% att du är uppe mot åtminstone en AA eller KK när den här betsekvensen utspelat sig. Om dina motspelare var ens halvseriösa skulle den sannolikheten vara uppåt 99%. Vid vinst skulle detta ge mig 2400 och göra mig så dominerande att jag med största sannolikhet skulle vinna. 30% av markerna ger dig i runda slängar 30% chans att vinna. Visst har du överlägset bäst vinstchans av de kvarvarande spelarna, men jag får intrycket att det kanske inte var så du tänkte. Jag har funderat så här i efterhand om det trotts allt var rätt att gå med eller om man i detta fall skulle stannat. Vad säger ni? Det enda stället du har något att tänka på är om du ska spela vid första höjningen. Efter vad jag hört om Partys låglimit SnG så är det en rätt självklar all-in. Men du kan inte spela riskfri poker, du kommer åka ut ganska ofta när du spelar här. Dels genom att bli utdragen och dels genom att någon faktiskt hade stål. Men nu kommer den absolut viktigaste poängen: SPELA INTE TURNERINGAR DÄR 1/6 AV PENGARNA GÅR TILL RAKE! Seriöst, det du håller på med när du lirar en sån här turnering är antagligen förlustminimering snarare än något annat. $10+$1 är en mycket bättre deal även om du bara är lite bättre eller sämre än dina motståndare (alltså en förlorare). Det enskilt bästa du kan göra för att förbättra ditt turneringsspel är att köra med en bättre rakestruktur. Citera
eurythmech Postad 6 Januari , 2005 Rapport Postad 6 Januari , 2005 Men nu kommer den absolut viktigaste poängen: SPELA INTE TURNERINGAR DÄR 1/6 AV PENGARNA GÅR TILL RAKE! ey, det där är rena eldoradot jämfört med expekts .75+.25 Citera
Recommended Posts