Gå till innehåll

pottodds


mARCURY

Recommended Posts

hej hej!

 

Om vi säger att någon har ett flushdrag och oddset att lyckad på turn är då 4.22:1 om vi säger att potten är på 20 och någon bettar 10 så blir de pottodds 3:1 dvs fold. Men om vi drar samma sak fast oddset på att lyckas på river så är oddset 1,86:1 och pottoddset 3:1. Hur kan de vara värt att syna på river och inte på turn? Eller är de jag som tänker galet nu?

 

/tack

(hitta ej någon tråd om just de här)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit mARCURY, hoppas att du kommer trivas här.

Det är utmärkt att du letat topic innan du startade ny, inte alla som gör det. Synd att du inte hittade någon som passade. I den topic gästvänlige Swalling tipsade om hittar du lite tips kring grundläggande beräkningar av pottodds och annat matnyttigt.

 

Jag skulle ta en kik där till att börja med och se till att det sitter, det är lätt att bli förvirrad.

 

I ditt exempel skriver du att potten är 20 och någon bettar 10. Det kommer då ligga 30 pesetas i potten som du måste betala 10 för att vara med och fajitas om, eller hur?

 

Kolla igenom den lilla matteguiden och kolla därefter igenom dina tankar, tog en snabbkoll i FAQ och nybörjardelen och fann att du inte är helt ensam med dina funderingar. Lycka till.

 

En fundering om potodds?

Odds? Har använt sökfunktionen!

What are my chances of sucking out on my opponent in Hold'em?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lupus123: tack så mycket för svaret, mjoo såg att jag gjort ett litet misstag där.

Jag vet hur man räknar pottodds och använder de när jag spelar, har nog använt de i 3-4 veckor nu. Men jag förstör inte hur de kan vara mer lönsamt att syna när de är ett kort kvar och inte två. De är någonting jag missar, men kan tyvärr inte sätta tummen på de. Är de så att eftersom de försvinner ett kort som INTE är de jag vill ha på turn blir oddset _mycket_ bättre och större chans att jag får de på river? Men är verkligen skillnaden så stor att oddset ändra från 4:1 till 2:1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten p för att träffa en av nio outs på the turn är 9/47. Oddsen är då 1/p-1 mot 1, dvs 4.22 mot 1.

 

Sannolikheten q för att träffa en av nio outs på the turn eller the river är 9/47+38/47*9/46. Oddsen är då 1/q-1 mot 1, dvs 1.86 mot 1.

 

Sannolikheten r för att träffa en av nio outs på the river är 9/46. Oddsen är då 1/r-1 mot 1, dvs 4.11 mot 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag sitter och läser ditt inlägg som tror jag att du har missuppfattat en sak. Som i ditt exempel så är det ungefär 4:1 att sätta draget på turn och oddset är ungefär detsamma (lite sämre) att sätta det på river.

 

Det du snackar om 2:1 är att sätta färgen på turn ELLER river, dvs du kommer att se både turn och river för de 10 du har satsat. Ett konkret exempel är när du är allin och är säker på att se både turn och river, då är oddsert 2:1 att klonka färgen på turn ELLER river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm såg att jag skrev fel i all hast när jag skrev inlägget. De blir väll 3:1 om han bettar 10 i en pott på 20, Man kan vinna 30 och måste satsa 1!?

Hej, ta det lite lugnare så blir det inte så mycket slarvfel och du kommer sannolikt få bättre och gladare hjälp. Jag förstår att du menar "måste satsa 10?" och inte "måste satsa 1!?" som du skrivit ovan. Använd dig gärna av knappen "förhandsgranska" och läs igenom och fundera igenom en extra vända innan du postar, för med sig många fina fördelar.

 

Du... kanske kommer på svaret själv och det är ju det bästa! :)

Du... kanske kommer på att du tänkt helt tokigt och funderar lite till och det är ju kanon det också! :)

Du... kanske kommer på att du slarvat friskt i din/dina frågor och kommer på att det kanske blir lättare för de mer kunniga att hjälpa dig om du faktiskt skriver vettiga frågor. :P

 

Heja heja!

/ anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okok, om vi tar de från början:

Turn: Pottodds: 30:10 (förkortning 3:1)

Odds att lyckas 4,22:1 = ej värt att syna

 

River: Vi låtsas som om ingen bettade när flopen visades men nu bettar någon när turn ligger på bordet. 20 i potten en person bettar 10. Pottodds: 30:10 (3:1)

Odds att lyckas: 1,86 = call

Stämmer de här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okok, om vi tar de från början:

Turn: Pottodds: 30:10 (förkortning 3:1)

Odds att lyckas 4,22:1 = ej värt att syna

 

River: Vi låtsas som om ingen bettade när flopen visades men nu bettar någon när turn ligger på bordet. 20 i potten en person bettar 10. Pottodds: 30:10 (3:1)

Odds att lyckas: 1,86 = call

Stämmer de här?

 

Läs gärna mitt inlägg ovan än en gång. Det stämmer inte att du har ca 2:1 odds att sätta draget på river! Att sätta draget på turn är i praktiken lika stor som att sätta den på river. Ditt odds "1.86:1" gäller på båda gatorna - turn och river. Med andra ord, du sätter färgen på turn ELLLER river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jozoa: aha nu förstår jag :lol: förstod inte riktigt först, nu klarnar hela skiten. så oddset 4,22 är om jag endast har tänkt att se turn och de andra som jag snackar om är för både turn och river. Så i princip så är de bättre att räkna med oddset 1,86 om man är all-in eller tänkt att syna både turn o river, och 4,22 är om man endast hade tänkt att se turn. (så som du skrev i ditt inlägg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...