Gå till innehåll

Grinda poker samt plugga ekonomi


Kissemissen

Recommended Posts

Förresten, suger det att plugga ekonomprogrammet? :shock:

 

Vill inte vara någon domedagsprofet.... men ekonomi är en billig utbildning för högskolorna därför har alla en sådan utbildning. Det examineras tusentals studenter varje år, antal lediga jobb kommer aldrig ens komma i närheten av en matchande siffra. Vill du ha ett bra jobb måste du läsa på handels eller sätta VG i varenda kurs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, suger det att plugga ekonomprogrammet? :shock:

 

Vill inte vara någon domedagsprofet.... men ekonomi är en billig utbildning för högskolorna därför har alla en sådan utbildning. Det examineras tusentals studenter varje år, antal lediga jobb kommer aldrig ens komma i närheten av en matchande siffra. Vill du ha ett bra jobb måste du läsa på handels eller sätta VG i varenda kurs.

 

Nja, det stämmer inte riktigt.

 

Att det finns många ekonomutbildningar i Sverige beror inte på att det är en billig utbildning utan snarare på att det är många som vill läsa den. Sen är det kanske lite lättare för en liten högskola (i säg Trollhättan eller Borås) att rekrytera något så när kompetenta lärare i ekonomi än om man skulle starta en utbildning i rymdfysik.

 

Arbetsmarknaden för en civilekonom är inte alls så dyster som mickol hävdar. Man måste inte läsa på handels eller sätta VG i varenda kurs för att få ett jobb (även om det naturligtvis kan hjälpa). Just nu är arbetsmarknaden rätt kärv (men inte omöjlig), om 3-4 år kan det vara en helt annan situation.

 

Vilken inriktning du har på dina ekonomstudier spelar nästan större roll för dina möjligheter att få ett jobb än var du läste eller vad du fått för betyg. Läser du en inriktning mot redovisning och revision är utsikterna tvärt om mycket ljusa.

 

Var man läst spelar viss roll för hur lätt det är att få jobb. De stora kända ställena har en fördel dels för att de vanligen kan hålla en långsiktigt sett högre kvalité på sina utbildningar, dels för att det finns många som läst där som numera är arbetsgivare. Handels i sthlm har är den skola som har (och kommer troligen att ha) det bästa ryktet/nätverket, sen kommer utbildningarna vid de stora universitetsorterna (Lund, Ggb, Stockholm, Linköping, Umeå mfl).

 

Sen spelar intresse för utbildningen en otroligt viktig roll. Läs hellre något som du tycker är roligt och intressant än något som du bara läser för att du tror att du skall få jobb sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför så bråttom att börja plugga om du räknar med att komma in i uppsala så småningom? Har du läst företagsekonomi A tror ja inte du kan söka till ekonomprogrammet.

 

Att bara handels å Vg studenter får jobb känns lite väl hårt. Om det bara kan lugna ner sig i mellanöstern så blir det nog bra. Dessutom har ALLA jag känner som läst färdigt ekonomutbildningen på andra ställen än handels fått ett jobb, som åtminstone stämmer hyfsat bra överens med deras planer, inom ett år efter avslutad utbildning. Men ska man bli chef inom sitt drömområde å tjäna storovan direkt, ha då ska man väl kanske helst kanske läsa på Handels.

 

Alla jobbar iofs i sthlm eller utomlands, så ja vet inte hur det är om man pluggar på en liten ort å planerar att bli kvar där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kanske lite sent svar men men ;)!

 

Kaiser: Skrev lite dumt tidigare.. Kommer börja på Gävle och förhoppningsvis plugga där första 2-3 terminerna för att sedan hoppa på samma årskull på ekonomprogrammet i Uppsala! Mina betyg räcker inte att komma in från början men genom att ta ovanstående väg har jag hört att man ska kunna trixa in sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl dela med mig lite av mina erfarenheter. Jag har pluggat i uppsala i 7 terminer nu. Min ambitionsnivå med studierna är att G räcker fint, men hittills har det blivit ungefär 50-50 mellan G och VG. Jag har ännu inte bommat en tenta sen jag flyttade till uppsala, dock hade jag ett mindre lyckat år på KTH innan jag kom hit.

 

Första terminen som jag spelade poker seriöst var VT-05. Den terminen läste jag den extremt lätta kursen FEK A. (företagsekonomi) Jag lade ner ungefär 20h i veckan på studierna, och 40h i veckan på att grinda. Studierna gick helt okej, och pokern klart över förväntan med tanke på att man var nybörjare. Kan väl tillägga att min aptit för att festa mer eller mindre har dött vid det här laget vilket naturligtvis gör det betydligt lättare att lägga 60h i veckan på "jobb".

 

Efter 6 härliga veckor i thailand under regnperioden i slutet av sommaren, som visade sig vara väldigt torr och solig, var det poker och studier som gällde igen. HT-05 läste jag NEK C, (nationalekonomi) som här i uppsala kallas "väggen". Tidsfördelingen mellan studier och poker blev nu ungefär 35h i veckan på studier och 25h på poker. Tentorna blev nu nätt och jämnt godkända, och även C-uppsatsen blev godkänd efter att ha panikskrivit 12h om dagen under mellandagarna. Ändå helt okej måste jag säga med tanke på svårighetsgraden.

Pokern går okej även om jag egentligen är för feg och inte går upp i nivå som jag borde. Väljer istället att ligga kvar och 4-bords-grinda på en nivå där jag känner mig trygg. Inkomsten är klart godkänd men jag känner inte att jag utvecklas särskilt mycket.

 

Med endast 1 termin kvar till examen, skoltrötthet, bra inkomst från pokern och taskig arbetsmarknad för nationalekonomer valde jag att ta helt ledigt från studierna VT-06. Tanken var väl att jag nu skulle kunna lägga ungefär 60h i veckan på pokern, men det stannade vid 40h. mer än så orkar jag tydligen inte mentalt.

Pokern fortsätter att gå stabilt, och mitt spel har visserligen blivit bättre, men jag är fortfarande för feg när det gäller att gå upp i nivå. jag provar en eller två veckor, men så fort en badstreak kommer halkar jag ner igen.

Socialt har det inte varit bra att ta studieuppehåll, jag kommer inte alls ut lika mycket och träffar kompisar etc. Sen har styrketräningen blivit lidande eftersom jag oftast brukade träna på väg till eller från skolan. Dessutom blir badstreaks mycket mer påfrestande psykiskt när man har pokern som enda "jobb". Det är verkligen en mental bergochdalbana att grinda poker på heltid!

 

Den här sommaren vart det ett 6-veckors besök hos bekanta i USA, helt utan poker. Nu ska det bli skönt att komma igång med plugget igen. NEK D är det som gäller. Jag tror att tidsfördelingen kommer bli ungefär som när jag läste NEK C, 35h på studier, 25h på poker. Eventuellt kommer jag bara läsa kurserna (2*5 poäng) och spara D-uppsatsen (10 poäng) till i vår.

 

Min poäng är väl att det inte har varit några problem att kombinera ekonomistudier och poker för mig :)

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...