Gå till innehåll

NLT - SnG, Slå om mot storstacken på bubblan


Recommended Posts

Level V (75/150)

Seat 1: Fill557 (6253 in chips)

Seat 3: Myssion (1825 in chips)

Seat 6: aintnostupid (4397 in chips)

Seat 9: petter85 (1025 in chips)

Myssion: posts small blind 75

aintnostupid: posts big blind 150

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion :Xy: :Xy:

petter85: folds

Fill557: raises 150 to 300

Myssion: raises 1525 to 1825 and is all-in

 

Med vilken HD slår ni om här? Fill557 har varit relativt aggressiv och kan troligen vara ännu aggressivare nu när han är storstack, så hans HD är relativt vid. Å andra sidan är BB tillräckligt stor för att kunna skada honom allvarligt vid en konfrontation, vilket eventuellt snävar ner hans HD något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefärligt. Beroende på vad jag visat upp för händer tidigare men i stil med:

66+

A7os+

K9s+

KTos

Alldeles för löst tror jag. Tror din FE är för låg för att du ska vilja ställa med den HD:n. Har han visat sig vek mot omslag, så kanske, men normalt synar han väl väldigt ofta med tanke på stackdjup. Tänk på att det är på bubblan, får vi syn måste vi vara rätt stor favorit för att det ska vara +$EV.

 

Nu har ju Myssion "facit" i och med SnGPT ;), men spontant något i stil med AJ+, KQ, 88+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett generellt fall, kanske något i still med 99+, AQs+, AKo

 

Men det här är så readberoende. Minraisar han för att han är en mupp eller för att han kan tänkas vilja stjäla billigt och kunna slinka vid mothugg?

Spelar han för många händer? Har han svårt att släppa vid omslag, trots att han borde? Osv osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har han facit på vad man ska ställa in med? Beror väl på motståndaren.

"Facit" var lite ironiskt, men det borde inte vara alltför svårt att göra en uppskattning av vilken HD (egentligen hur stor andel av hans höjnings-HD) han vill syna med och stoppa in i SnGPT. Då får man i alla fall en fingervisning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter aningen invecklat att räkna ut det där. Tycker det verkar lite för tight att bara ställa in med AQs+ där. Tycker ni det är så viktigt att dom är suited? IMO spelar det ingen roll vid en ALL in konfrontation. Höga kort som gäller.

 

 

Tar ni "tight-asses" någonsin någon förstaplacering, eller bubblar ni ev. kommer 3:a mestadels ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ni det är så viktigt att dom är suited? IMO spelar det ingen roll vid en ALL in konfrontation. Höga kort som gäller.

 

Ehm...det ger typ 4% extra värde eller nåt...

Att höga kort gäller stämmer inte alls. Det avgör oftast vem som är favorit i en given matchup, men det är liksom inte sååå relevant.

 

Tar ni "tight-asses" någonsin någon förstaplacering, eller bubblar ni ev. kommer 3:a mestadels ;)

 

Vad ska man säga...bubblan är viktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag satte mig och räknade lite. Fick lite konstiga resultat, så jag har säkert gjort fel någonstans. Här kommer beräkningarna i alla fall:

 

Chipfördelning och $EV vid ställ + syn och vinst:

4428	0.3095
3725	0.2851 <-- Myssion
4247	0.3036
1025	0.1018

 

Chipfördelning och $EV vid ställ + fold:

5953	0.3552
2275	0.2237 <-- Myssion
4247	0.3094
1025	0.1118

 

Chipfördelning vid fold:

6478	0.3698
1750	0.1951 <-- Myssion
4247	0.3142
1025	0.1209

 

$EV(ställ+syn och förlust) är ju 0.

 

Antag att han minihöjer med 100*x % av händerna och att han synar en all-in med 100*y %. Antag också att din vinstchans vid ställ och syn är 100*z %.

 

Då får man (tror jag ;) )

 

0.2237 * (1 - y/x) + 0.2851 * y/x * z > 0.1951

vilket ger att

    ( 0.1951 - 0.2237 * (1 - y/x) )
z > -------------------------------
            0.2851 * y/x 

Hur stor vinstprocent vi behöver beror alltså bara på hur stor andel av händerna han synar med utav de han minihöjer med. Man får väldigt konstiga värden om y/x är väldigt litet, så jag undrar om det är något fel här. Om y/x = 0 är det ju inte så konstigt att z blir knepigt, eftersom man då inte behöver någon vinstchans. Antingen säger knepigheterna något om att modellen inte riktigt räcker till, eller så säger den en massa om mig...

 

Skit samma, ni får rätta mig om jag har fel. Här kommer några exempel på resultat:

 

x = 20% {66+,A4s+,K8s+,Q9s+,J9s+,T9s,A9o+,KTo+,QTo+,JTo} enligt pokerstove

y = 10% {88+,A9s+,KTs+,QTs+,AJo+,KQo}

 

ger z > 58.4%, vilket ger att vi måste ha en HD på {88+,AJs+,KQs,AKo} för att ställa.

 

x = 30% {55+,A2s+,K5s+,Q7s+,J8s+,T8s+,98s,A7o+,A5o,K9o+,Q9o+,J9o+,T9o}

y = 20% {66+,A4s+,K8s+,Q9s+,J9s+,T9s,A9o+,KTo+,QTo+,JTo}

 

ger z > 63.4%, vilket ger en ställ-HD på som är något vidare än den förra, typ {88+,ATs+,KTs+,QJs,AJo+}

 

Om

x = 30%

och y = 10%

 

så får vi z > 50% => {88+,A9s+,KTs+,QTs+,AJo+,KQo}, alltså kan vi ställa med en vidare HD om han är mindre synbenägen (of course), dock inte sådär jättevid.

 

Slutsatsen är väl att man måste vara rätt tight i sin ställ-HD, åtminstone nånstans under 10% av händerna.

 

Jaja, ni får leka lite själva om ni orkar. Jag har lagt alldeles för mycket tid på det här redan. ;)

 

Såga mig om jag har fel, jag misstänker att så är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot en aggresiv spelare kan man tänka sig slå om här. Lite ugglor i mossen anar jag iallafall (wt-fiskspelare LOL) när han bara höjer till 2x BB,kan betyda att han har en marginell hand och vill se flop billigt elle så kan han ha en riktigt bra starthand. Men i det läget som M ser ut att vara i så slår jag om med 66o eller bättre.

 

(66s har jag fått live en gång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog ställt med typ 88+, A9s+ AT+ eller något sånt. KQ är väl egentligen en ställhand också isåfall, men jag ogillar den handen just p.g.a. att den är dog mot så många Ax som mupparna älskar att spela. Har han en så vid stöld-HD som han verkar ha här så är det väl korrekt att resteala med den också antar jag.

 

I handen hade jag TT och ställde varpå han vek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...