Bjorn_ Postad 23 December , 2004 Rapport Postad 23 December , 2004 UKbetting $1/2 Hold'em (10 handed) Dags för ny bonus. Bordet har ca 45% flops seen. Har nyss satt mig (första varvet) men redan vunnit två hyggliga potter och fått lite respekt. Är ju väl tidigt att dra några sutsatser men det gjordes en del usla insatser i de potter jag vunnit. Preflop: Hero is MP2 with Q T UTG calls, UTG+1 folds, UTG+2 folds, MP1 folds, Hero calls, MP3 calls, CO folds, Button folds, SB calls, BB checks Händer som den här (dvs två klädda unsuited kort där inget är esset) spelar jag i de lägen som jag bedömmer dom som spelbara väldigt "flaxigt". Blandar rätt friskt mellan fold, syn och raise beroende på humör, bordstämning och ren slump. Detta är förmodligen tveksam poker men i alla fall svårt att läsa för fi. Flop: 6 8 T (5 SB) (5 players) SB checks, BB checks, UTG checks, Hero bets, MP3 calls, SB folds, BB calls, UTG folds Med check fram till mig så är ju rimligtvis TP med överkorts kicker värt ett bet. enda orosmolnet är att någon lär sitta på stegdraget men det får man ju leva med. Får två syn, tyvär är en av dom MP3 som har position på mig men det viste jag ju när jag gav mig in i handen. Turn: (4 BB) 9 (3 players) BB checks, Hero bets, MP3 folds, BB folds Det finns ju kort jag hellre sett om man säger som så. Att någon drog in stegen är ju helt klart en möjlighet. Å andra sidan har ju jag nu i alla fall drag till en översteg så när BB checkar tycker jag det kan vara värt en semibluff. Results: Hero: doesn't show hand Hero collected 4 BB from Main pot Tycker dessa händer (KJo, KTo, QJo & QTo) är klart svårspelade i mellan och i viss mån även sen position. I tidig position är det ju en självklar fold så där är det inget problem i alla fall. /Bjorn Citera
m_sjoberg78 Postad 24 December , 2004 Rapport Postad 24 December , 2004 Jag skulle folda QT off 9 gånger av 10 preflop, men om jag spelar den skulle jag raisa som första man. I övrigt spelade du handen bra. Finns ingen anledning att checka turn bara för att det ligger en fyrstege när du är uppe mot en motståndare. Det kortet är lika skrämmande för honom som för dig. //Marcus Citera
Bjorn_ Postad 25 December , 2004 Författare Rapport Postad 25 December , 2004 Ska jag vara ärlig så foldar jag nog oftast QTo i mellanposition, kanske inte riktigt 9ggr av tio men oftast. Anser dock att ibland med rätt kombination av motstånd, egen form och bordsimage det kan gå att mjölka ut en EV på kanske 0.00-0.03BB på en syn eller raise men det är som sagt väldigt situationsberoende och antagligen schablar jag bort det då och då. Hurivida man skall spela händer med EV mycket nära noll är ju i sig en intressant diskusion. Värderar man bara den omedelbara inkomsten så är det antagligen ett dåligt spel. Om man därimot lägger in värderingar av framtida förbättringar av ens spel pga extra erfarenhet samt ickemonetära belöningar som rent underhållningsvärde är det antagligen korrekt. För att återgå till handen i sig så tycker jag att det är just den typen av träff man vill ha, det känns som att handen är klart starkare om man träffar TP med det undre av korten än tvärtom. Vet inte om det verkligen är så men jag tycker den blir lättare att spela då. Vad gäller betet på turn så känns det som ett typiskt läge där ett bet tjänar flera olika syften som kanske inte var och ett är starka nog för att vara korrekt men samantaget gör det till en nödvändighet. För övrigt så anser i alla fall jag att om jag checkar så är det rätt för MP3 att betta näst intill oavsett vad han har eller i alla fall bluffa nästan lika ofta som han har en vettig hand. Givet detta så blir jag ju ändå tvungen att syna och då kan jag ju lika gärna betta och därmed ha en chans att själv stjäla potten. /Bjorn Citera
Hjort Postad 28 December , 2004 Rapport Postad 28 December , 2004 Ska jag vara ärlig så foldar jag nog oftast QTo i mellanposition, kanske inte riktigt 9ggr av tio men oftast. Anser dock att ibland med rätt kombination av motstånd, egen form och bordsimage det kan gå att mjölka ut en EV på kanske 0.00-0.03BB på en syn eller raise men det är som sagt väldigt situationsberoende och antagligen schablar jag bort det då och då. Hurivida man skall spela händer med EV mycket nära noll är ju i sig en intressant diskusion. Värderar man bara den omedelbara inkomsten så är det antagligen ett dåligt spel. Om man därimot lägger in värderingar av framtida förbättringar av ens spel pga extra erfarenhet samt ickemonetära belöningar som rent underhållningsvärde är det antagligen korrekt. Fast jag är rätt tveksam till att en hand som QT vid ett rakeat bord verkligen har ett EV nära noll. 0,03BB känns i vart fall som en rätt hög snittvinst för den här situationen och bör rimligen till väldigt stor del komma från att mörkarna lägger sig. För att återgå till handen i sig så tycker jag att det är just den typen av träff man vill ha, det känns som att handen är klart starkare om man träffar TP med det undre av korten än tvärtom. Vet inte om det verkligen är så men jag tycker den blir lättare att spela då. Själv brukar jag inte få välja vilket av korten jag parar. Citera
Bjorn_ Postad 28 December , 2004 Författare Rapport Postad 28 December , 2004 Vill bara förtydliga att jag tror man kan få ut 0-0.03BB i de lägen när jag anser den värd att spela, största faktorn här är om man har ett psykoligiskt övertag på bordet eller inte. Tror också att den viktigaste faktorn till att få ut ett (litet) plus ur denna hand handlar mer om att fi gör grova misstag än något man själv gör med handen. Dvs förhoppningen är att kunna spela handen ungefär breakeven de 90% av händerna som fi spelar hyggligt eller bra men att de 10% av händerna någon av fi gör ett grovt misstag kunna kapitalisera på det. De två mest uppenbara misstagen de kan göra (som hjälper dig) är ju att ge ett felaktigt frikort eller folda (eller calla) för mycket då du semibluffar. Båda blir ju troligare om fi är "rädd" för dig, därav vikten av att ha ett psykologiskt övertag på bordet. /Bjorn Citera
Hjort Postad 29 December , 2004 Rapport Postad 29 December , 2004 Jag tycker det är lite svårt att veta när man har ett "psykologiskt övertag" och när FI bara fått taskiga kort ett tag, helt enkelt en faktor som är svår att räkna med. Dessutom tror jag att break-even är optimistiskt mot en någon som spelar ok postflopp om de inte har en sjukt svag limpdistribution utg. Citera
Recommended Posts