Gå till innehåll

NL - PFR% på short handed bord


robster80

Recommended Posts

Jag har länge spelat på FR bord och känner att jag behärskar det ganska bra men på senare tid har jag gjort ett seriöst försök till att lira mer SH. Ett probem som jag har är att min Pre Flop Raise % hamnar för lågt, runt 9-10%. Jag har svårt att komma högre när jag spelar på bord där många av motståndarna ligger runt 10 eller mer i PFR%. Enligt en viss erkänd pokerteoretiker är det bättre att spela tvärtom vad motståndet på bordet gör. Alltså tycker jag att det borde vara korrekt att dra ner på aggressiviteten lite och vänta in tillfällen att trycka tillbaka på. Det är också det jag gör och det funkar hittills ganska bra. Däremot ligger min PFR% lågt i jämförelese med vissa andra som är framgångsrika SH spelare.

 

Hur tänker ni angående detta? Och vad gör ni om många vid bordet är ganska aggressiva spelare där preflop raisarna ofta blir reraisade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen ditt dilemma. Själv kan jag också ibland få problem när någon vid bordet steamar och raisar varje pott vilket gör bordet väldigt löst. Men det gäller alla.

 

Det handlar om ökad varians. Du kommer antingen förlora mer eller vinna mer. Du måste vara extra aggressiv med bra händer. Det kanske låter som ett självklart tips, men många börjar ofta spela mycket mer passivt, för att floppa något bra som de kan spela. Det håller inte riktigt i längden eftersom man inte alltid floppar nötterna.

 

Annars är ju en lösning att byta bord om du inte trivs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska sitta och vänta på händer att slå tillbaka med så kommer du bli överkörd SH. Själv spelar jag aggressivt och känner igen ditt tankesätt hos andra spelare.

 

- vänta bara tills jag får en hand då jävlar ska han få smaka på den stora kanonen.

 

Saken är ju bara den att när dom väl ens snuddar raiseknappen så spelar man inte vidare utan en fin hand. Och under den tiden det tar för Fi att hitta en hand så har man snott och snott och snott och snott. Så man tjänar ändå på det.

 

Försök istället hitta bord med veka spelare som du kan köra över. Istället för att bli tillplattad själv. Det funkar iofs att lira tight tight på bord med absoluta galningar men dom hittar man inte ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska sitta och vänta på händer att slå tillbaka med så kommer du bli överkörd SH. Själv spelar jag aggressivt och känner igen ditt tankesätt hos andra spelare.

 

- vänta bara tills jag får en hand då jävlar ska han få smaka på den stora kanonen.

 

Saken är ju bara den att när dom väl ens snuddar raiseknappen så spelar man inte vidare utan en fin hand. Och under den tiden det tar för Fi att hitta en hand så har man snott och snott och snott och snott. Så man tjänar ändå på det.

 

Försök istället hitta bord med veka spelare som du kan köra över. Istället för att bli tillplattad själv. Det funkar iofs att lira tight tight på bord med absoluta galningar men dom hittar man inte ofta.

 

Tack för svaren!

Jag förstår absolut det du säger men jag undrar ändå hur det funkar för dig om du hamnar på ett bord där säg 4 av spelarna har en PFR på 15+ och där du försöker köra din aggressiva stil men varannan gång du raisar blir du reraisad. Trycker du tillbaka med mer marginella händer eller tightar du till dig? Jag har själv försökt kontra med en superaggressiv stil men det slutar oftast i ett regelrätt krig där vinnaren är den som är mest galen eller har mest tur. Och till sist undrar jag vad du har för PFR och var du tycker gränsen till aggressiv/vek går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska sitta och vänta på händer att slå tillbaka med så kommer du bli överkörd SH. Själv spelar jag aggressivt och känner igen ditt tankesätt hos andra spelare.

 

- vänta bara tills jag får en hand då jävlar ska han få smaka på den stora kanonen.

 

Saken är ju bara den att när dom väl ens snuddar raiseknappen så spelar man inte vidare utan en fin hand. Och under den tiden det tar för Fi att hitta en hand så har man snott och snott och snott och snott. Så man tjänar ändå på det.

 

Försök istället hitta bord med veka spelare som du kan köra över. Istället för att bli tillplattad själv. Det funkar iofs att lira tight tight på bord med absoluta galningar men dom hittar man inte ofta.

 

Tack för svaren!

Jag förstår absolut det du säger men jag undrar ändå hur det funkar för dig om du hamnar på ett bord där säg 4 av spelarna har en PFR på 15+ och där du försöker köra din aggressiva stil men varannan gång du raisar blir du reraisad. Trycker du tillbaka med mer marginella händer eller tightar du till dig? Jag har själv försökt kontra med en superaggressiv stil men det slutar oftast i ett regelrätt krig där vinnaren är den som är mest galen eller har mest tur. Och till sist undrar jag vad du har för PFR och var du tycker gränsen till aggressiv/vek går.

 

Blir jag reraisad var och varannan gång så bytar jag bord. :D alternativt så tightar jag till mig rätt rejält.

 

Det finns så många bord att välja på och jag spelar helst mot dom som låter mig dominera bordet.

 

Jag använder inte PT eller något annat program så jag har tyvärr inga direkta siffror. Men efter en 5-10 minuter på bordet så vet man vilka man kan köra med och vilka som slår tillbaka.

 

Om det är ett bord där det reraisas helt vilt så är det bara att sänka kraven för händer till showdown. 2 par till exempel blir nästan nötterna.

 

Vilken nivå spelar du på föresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Blir jag reraisad var och varannan gång så bytar jag bord. :D alternativt så tightar jag till mig rätt rejält.

 

Det finns så många bord att välja på och jag spelar helst mot dom som låter mig dominera bordet.

 

Jag använder inte PT eller något annat program så jag har tyvärr inga direkta siffror. Men efter en 5-10 minuter på bordet så vet man vilka man kan köra med och vilka som slår tillbaka.

 

Om det är ett bord där det reraisas helt vilt så är det bara att sänka kraven för händer till showdown. 2 par till exempel blir nästan nötterna.

 

 

 

 

Vilken nivå spelar du på föresten?

 

Ja det var väl ungefär så jag också resonerade. Helt klart är ju table selection viktigt men det känns som att ett väldigt aggressivt bord kan vara väldigt attraktivt om man lugnar ner sig lite och väntar på lägen. Jag ska testa lite olika bord i fortsättningen för att se vad jag trivs bäst med.

 

Jag spelar som sagt i vanliga fall FR och ligger då på NL200-NL400. SH har jag precis tagit upp igen och har börjat på NL50 och NL100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant tråd. Har själv testat SH en del både NL och FL men har problem att vinna där. Fulla bord har jag inga problem med.

 

Största skillnaden är att SH spelarna vågar mer och bluffar mer. Omställningen till SH är svår då man gärna inte reraisar tom vid fulla bord. Men rätt medicin verkar vara att panga på ordentligt. Det klassiska är då man höjer, missar med sina överkort, betar ut och blir reraisad.

 

Känner igen resonemanget med att man sitter och väntar in bra kort men det funkar inte så bra då fi lägger sig omgående precis som du säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant tråd. Har själv testat SH en del både NL och FL men har problem att vinna där. Fulla bord har jag inga problem med.

 

Största skillnaden är att SH spelarna vågar mer och bluffar mer. Omställningen till SH är svår då man gärna inte reraisar tom vid fulla bord. Men rätt medicin verkar vara att panga på ordentligt. Det klassiska är då man höjer, missar med sina överkort, betar ut och blir reraisad.

 

Känner igen resonemanget med att man sitter och väntar in bra kort men det funkar inte så bra då fi lägger sig omgående precis som du säger.

 

Helt klart är ju post flop spelet otroligt viktigt i SH. Personligen är det nog här jag har hittat min edge eftersom mitt preflop spel har haltat lite har jag tagit igen det genom ett väldigt aggressivt postflop spel mycket grundat på reads. Men jag känner igen det där du säger om missad flop med överkort och en reraise emot sig. Har man bara bra reads kan man i vissa fall ändå trycka tillbaka. Reads är mycket viktigare i SH än i FR.

 

För övrigt tycker jag att FR spel är som att spela poker mot små tama får och SH är som att spela mot 5st Clint Eastwoods med laddade revolvrar. Ibland blir det riktig pang-pang poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SH får man oftast en ganska bra känsla av vilket sinnesmod spelarna har för tillfället. Det är dessutom lättare att tilta någon SH, eller utnyttja någon som är på tilt pga att de inte kan sitta och folda och folda i samma utsträckning som på FL för att blindsen kommer oftare. Alltså måste dom komma in i matchen igen snabbt. Iofs kan man göra det men det utnyttjas inte speciellt ofta.

 

shit, blinds igen. Och så höjer den jävla **** mig igen. Jag har bara 25os men om jag bara träffar det minsta så checkraisar jag den jäveln all in.

 

Någon sånt känns det som dom tänker ibland. Lättare pengar finns inte. Och det händer 100 gånger fler gånger SH än på FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant tråd. Har själv testat SH en del både NL och FL men har problem att vinna där. Fulla bord har jag inga problem med.

 

Största skillnaden är att SH spelarna vågar mer och bluffar mer. Omställningen till SH är svår då man gärna inte reraisar tom vid fulla bord. Men rätt medicin verkar vara att panga på ordentligt. Det klassiska är då man höjer, missar med sina överkort, betar ut och blir reraisad.

 

Känner igen resonemanget med att man sitter och väntar in bra kort men det funkar inte så bra då fi lägger sig omgående precis som du säger.

 

Men jag känner igen det där du säger om missad flop med överkort och en reraise emot sig. Har man bara bra reads kan man i vissa fall ändå trycka tillbaka. Reads är mycket viktigare i SH än i FR.

 

.

 

Trycka tillbaka helt tom utan drag eller träff är ett dåligt spel. Du kanske lyckas 1 gång och blir ägd 15.

 

Just varför det är dåligt är att om Fi synar din rereraise, vad gör du då på turn? ställer in i desperation? Oftast kostar det minst halva stacken att göra ett sånt spel.

 

Reads är mycket viktigt som du säger. Det gäller ju att ha koll på vilka man kan pusha och vilka man inte gör det på.

 

Sen en annan viktigt sak att tänka på SH är smallstackarna. De brukar alltid finnas 1-2 per bord. Att man inte commitar sig helt postflop med ett cb och sånt. Men det har du säkert koll på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tiltar i princip inte i FR, iaf inte så att man blir arg och trycker emot tom men har tyvärr tiltat en del i SH. En variant på tilten som ibland kommer i FR är att jag börjar spela fler händer, limpar mer, raisar mer med skräp osv. Receptet är att spela fler bord för att det inte ska bli tråkigt.

 

Ett ganska vanligt scenario då jag ska träna SH är enligt följande: Börjar spela 1 bord SH och tänker nu ska jag fan koncentrera mig och enbart spela det bordet. Efter några varv blir det tråkigt och ett bord till åker upp. Dock är jag med stor sannolikhet EV- spelare på SH vilket resulterar i större förlust och tilten kommer som ett brev på posten. Om jag inte tiltat i SH hade jag nog varit mindre EV- än idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...