Gå till innehåll

Lånar trådlöst nätverk, hur säkert är det?


goofy

Recommended Posts

Tja,

 

Jag reser en hel del och tar med laptopen så att jag kan lira poker. Jag brukar "låna" trådlösa nätverk och undrar nu hur säkert detta är? Jag är själv inte så kunnig om tekniken så jag hoppas att någon här vet!

 

Vore ju inte så kul om tex ägaren till nätverket får tag i mina inloggningsuppgifter, läser mail osv

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

 

Jag reser en hel del och tar med laptopen så att jag kan lira poker. Jag brukar "låna" trådlösa nätverk och undrar nu hur säkert detta är? Jag är själv inte så kunnig om tekniken så jag hoppas att någon här vet!

 

Vore ju inte så kul om tex ägaren till nätverket får tag i mina inloggningsuppgifter, läser mail osv

 

mvh

 

Har han inte skyddat sitt nätverk behöver du inte vara orolig känns det som.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör han inte någon form av kryptering på sitt WLAN är han en komplett idiot vad gäller datorkommunikation. Risken är då liten att den personen har kunskapen att ta sig in i din dator och stjäla viktig information.

 

Däremot finns ju risken att någon annan också går in på WLAN:et som är kunnigare och tar sig in endast för att utnyttja det eller datorerna i det på något sätt. Han skulle till exempel kunna sniffa upp all trafik i nätverket etc.

 

Se till att ha en schysst mjukvarubrandvägg, till exempel Sygate Personal Firewall, det skyddar dig mot de enklare anfallen i alla fall. Risken för ett större anfall är skulle jag säga, minimal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så farligt att köra trådlöst oskyddat? Hur lätt är det för en svensson att hacka sig in och läsa av känslig info?

 

Jag körde oskyddat ett tag när jag hade och läste då av loggarna. Kunde se att folk surfat på mitt men då det räckte mer än väl kunde jag lika gärna bju på det kändes det som. Jag menar, hur många kan med hjälp av samma anslutning hacka sig in i min dator?

 

Ska tilläggas att jag inte har nån som helst kunskap om detta, känns bara som att det krävs att man är mycket duktig för att få ut nåt av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör han inte någon form av kryptering på sitt WLAN är han en komplett idiot vad gäller datorkommunikation. Risken är då liten att den personen har kunskapen att ta sig in i din dator och stjäla viktig information.

 

Däremot finns ju risken att någon annan också går in på WLAN:et som är kunnigare och tar sig in endast för att utnyttja det eller datorerna i det på något sätt. Han skulle till exempel kunna sniffa upp all trafik i nätverket etc.

 

Se till att ha en schysst mjukvarubrandvägg, till exempel Sygate Personal Firewall, det skyddar dig mot de enklare anfallen i alla fall. Risken för ett större anfall är skulle jag säga, minimal.

 

jag har trådlöst hemma med norton som skydd, behöver ja lösenord eller nått annat mer för att skydda mig? btw så är det netgear router som jag har...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur det är längre, men förut så skickades MSN inloggningsinformation i klartext i pakteten. Så allt man behövde göra var att sniffa paketen så fick man användarnamn och lösenord till Hotmail.

 

All information som skickas i klartext kan enkelt plockas upp av någon som sitter på det. En vanlig svensson har väl inte riktigt den kunskapen, men någon som vill har inga problem med det. Jag skulle enkelt kunna göra det, allt du behöver är ett program för att sniffa paket.

 

Dessutom kan folk ta sig in i din dator väldigt enkelt om du inte skyddar dig med t.ex. en mjukvarubrandvägg. Även om du kör en mjukvarubrandvägg så hindrar det inte någon från att sniffa din trafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så farligt att köra trådlöst oskyddat? Hur lätt är det för en svensson att hacka sig in och läsa av känslig info?

 

Jag körde oskyddat ett tag när jag hade och läste då av loggarna. Kunde se att folk surfat på mitt men då det räckte mer än väl kunde jag lika gärna bju på det kändes det som. Jag menar, hur många kan med hjälp av samma anslutning hacka sig in i min dator?

 

Ska tilläggas att jag inte har nån som helst kunskap om detta, känns bara som att det krävs att man är mycket duktig för att få ut nåt av det.

 

 

Tack för alla svar! Hur läser man av loggarna och vad ser man i dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer att jag "lånar" nät jag med. Men jag kör alltid med egen krypterad trafik ala VPN (ssh-tunnel i mitt fall). Att köra på "lånade", öppna okrypterade nät med okrypterade lösenord är nog lite som att lägga upp plånboken på krogen och knalla på muggen och skita. Du får vara glad om du har den kvar när du kommer tillbaks.

 

Mitt förslag är att du skaffar en burk som du kan köra VPN (krypterad tunnel) mot när du är ute och reser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så farligt att köra trådlöst oskyddat? Hur lätt är det för en svensson att hacka sig in och läsa av känslig info?

 

Jag körde oskyddat ett tag när jag hade och läste då av loggarna. Kunde se att folk surfat på mitt men då det räckte mer än väl kunde jag lika gärna bju på det kändes det som. Jag menar, hur många kan med hjälp av samma anslutning hacka sig in i min dator?

 

Ska tilläggas att jag inte har nån som helst kunskap om detta, känns bara som att det krävs att man är mycket duktig för att få ut nåt av det.

 

Risken att nån ska hacka din dator är inte den enda risken. Hur kul vore det om någon utnyttjar din uppkoppling för att utföra skumma alt. olagliga saker. Tänk på det också allihopa.

Kör starkaste kryptering som går, dvs någon form av WPA när det gäller trådlöst nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...