Gå till innehåll

Guldklimpsfloden och en nybörjares vädjan om input!


asbestos

Recommended Posts

Fortsätt att läsa! Jag behöver input. För det första; jag har inte spelat en endaste sekund poker, vare sig live eller online. Alltså, inget, nada, noll. Men häng nu kvar ett tag till; för några månader sedan insåg jag att poker faktiskt verkade vara en utmaning, och köpte följande böcker:

 

Theory of poker (TOP, Sklansky)

Small stakes hold em (SSHE, Miller et. al.)

Internet texas hold em (ITH, Hilger)

Weighing the odds in hold em poker (Yao, inköpt för 3 v. sedan)

Beginner's guide to texas hold em (Byron Jacobs)

The complete book of hold em poker (Carson)

 

Eftersom jag arbetar natt, och har ett arbete som ger mig obegränsat med tid att sitta och läsa, så har jag under sommaren spenderat många timmar (120+) med att läsa, anteckna, visualisera och i allra största allmänhet klura på poker, närmare bestämt hold em. Jag har i brist på annat uttryck, "spelat i huvudet". So far so good. Nu återstår bara att börja spela på riktigt. Det här blir ett långt inlägg inser jag nu, så hämta en kopp kaffe och kom tillbaks!:)

 

För att i den mån det överhuvudtaget går slippa de mest elementära nybörjarmisstagen, så har jag alltså så långt jag kan, läst på innan. När jag börjar spela, så kommer jag förstås att under de första 40-50 timmarna att helt enkelt vara tvungen att anstränga mig för att ens greppa det mest elementära. Ungefär som att lära sig att köra bil. Till en början är växling, koppling, position etc. krångliga och kräver aktiv tanke innan det blir en självklarhet, och man istället kan koncentrera sig på själva körningen. Jag känner till och förstår det som finns i böckerna ovan, dvs ungefär allt man behöver veta om FLHE. Med detta icke sagt att jag kan tillämpa det, eller ens alltid komma ihåg det utan att ha boken framför mig!!! Outs, odds och whatever kan jag räkna på, men det sitter inte i ryggmärgen. Först när detta mer eller mindre sker per automatik, då floppen kommer och den processas sekundsnabbt, kan spelet börja. Jag har förresten roat mig med en mängd små tankeexperiment där jag försökt gå in i psyket på imaginära spelare, visualiserat mig själv genom deras ögon och så långt det går, försökt få en förståelse för spelet. Ganska feta trippar när man spelat fullring med sig själv i huvudet, och bytt utblickspunkt mellan tio olika spelare.

 

I varje fall, jag vill påstå att jag gjort min läxa än så länge. Mycket mer än såhär kan jag inte göra utan att börja spela. Jag har full (teoretisk) förståelse för pokerns slumpmässiga natur, badbeats, swings, tilt och annat elände. Och hur tjurig man måste vara, och den inte föraktliga psykologiska komponent som föreligger i form av disciplin, ett ständigt rannsakande av sitt eget spel och en konservativ hållning med bankrullen. Jag vet också att det finns många suckers, som läst en jävla massa pokerböcker, men trots detta ändå bombar totalt och skamsna efter ett halvår sätter in en annons på blocket; "pokerböcker till salu". Så till er som står i begrepp att bomba mig med svar i stilen "glöm det, läsa böcker är en sak, spela en annan, vad är ditt nick lilla akademikerfisk!" vill jag bara säga, typ, säg något konstruktivt eller skit i det. Men vad i helvete vill människan med detta inlägg tänker nog fler än en av er nu! Okej, jag skriver frågorna i punktform, och fortsätter sedan med mina idéer. En del frågor har jag svar på, det finns sökfunktioner och jag kan tänka själv, men det vore ändå sjysst med input.

 

1. Hur skall jag bäst förvalta de 3000 SEK jag avsatt för pokerprojektet? Hur hade du gjort om du vet vad du vet nu, men s.a.s. varit i min situation? En site, flera siter? SnG, MTT el. cashgames, SH el. fullgame? Rakebacks eller bonusar? Vilken nivå till att börja med givet grundkapitalet?

 

2. Vilka programvaror ska jag använda för att analysera mitt spel, hålla koll på räkenskaper etc? Jag vill ha maximal användarvänlighet, och möjlighet att analysera synnerligen exakt efteråt. Vidare vill jag ha möjlighet att ha ikoner motsv. på andra spelare, där nyckeldata för deras tidigare spel syns. Pokertracker + något mer? Eller? Är det för övrigt vanligt att folk använder gråzonsprogram som pokerprophecy etc., personligen vill jag vinna eller förlora på samma villkor som andra spelare. Men jag vill givetvis inte förlora en massa pengar för att det stora flertalet har ett informationsövertag som jag inte har.

 

3. Hur ska jag på bästa sätt nyttja mig av detta forum? Posta handhistorys och be om feedback?

 

4. Använder någon av er här på forumet av någon slags mentala el. visualiseringsövningar för att förbättra ert spel? Hur gör ni isåf? Jag menar, om spjutkastare får bättre resultat av det, så borde ju pokerspelare kunna få ändå bättre resultat.

 

5. Hur många använder Wilson Turbo o. likn., är det värt för en total nybörjare att experimentera med simuleringar? Vad tror ni?

 

6. Kommer botar att inom en snar framtid (ett år eller mindre) att börja spela en stor roll på FL låglimitbord (och därmed fullkomligt förstöra internetpoker)? Vad är era kvalificerade gissningar om dagsläget på botfronten? Jag är en hängiven anhängare av teknologi, men pokerspel ska ske mellan människa och människa, eller möjligen mellan bot och bot.

 

För att få koll på spelet så behöver jag göra tre saker; spela, analysera mitt spel och få feedback från andra. Men hur ska jag göra för att få koll på själva pokerscenen, det är ett inte så litet problem! Inom hifi-sfären, orkidesamlarsfären, biltrimningssfären eller ungefär vilken livaktig subkultur som helst, så finns det alltid bra, halvbra och riktigt pissiga forum och informationskällor. Någonstans i bruset finns the nuts s.a.s. Pokersfären är milt sagt brusig. Jag har kommit fram till att detta forum samt 2+2 verkar stabila. Fler förslag?

 

Mina mål med pokerspelandet skiljer sig inte från någon annan nybörjares; att bli svinrik fort som satan, vinna WSOP nästa år och glida runt med platinablonda babes i Las Vegas. Men om jag för en stund återvänder till verkligheten så kan jag omformulera mig och säga att mitt mål är att bli en så skicklig pokerspelare som jag kan bli. Att maximera den potentialen i den mån den finns.

 

Vad tycker jag om böckerna då? Jo, alla är bra, inkluderat Carsons bok. Många verkar gnälla på honom och hans bok (han har gett ut en ny nu), men som ickespelande pokerwannabe (alltså en vars åsikt inte är värd så mycket vad gäller just detta!) vill jag påstå att den har en del mycket tänkvärda poänger, inte minst vad gäller spelartyper och psykologi. Till skillnad från Sklansky och Malmuth verkar han trots att motsatsen ofta påstås, ha inte så litet självdistans. Weighing the odds är superbra, SSHE som verkar vara en bibel för de flesta innehåller mycket bra, men är enl. mig slarvigt skriven och onödigt komplicerad. Det som sägs kan sägas på ett enklare sätt. ITH har många bra handexempel, och ToP är ju ett referensverk att alltid återgå till (även om jag hatar allt jävla fjäskande för Sklansky på 2+2, de har ju knappast monopol på vetande) Byron Jacobs bok är en synnerligen bra nybörjarbok, med "nybörjar" understruket.

 

Det blir inga fler böcker på ett tag, möjligen undantaget HEFAP. Jag har sneglat på Jacobs&Brier "How good is your limit hold em?", Slotboom "Hold em on the come", Feeney "Inside the poker mind" samt Ciaffones "Improve your poker" och "Middle limit hold em poker".

 

Jag har 100-120 timmar/månad att spendera på pokern, utan att försumma någon annan aspekt av tillvaron (alternativet just nu är annars att dricka bira med polarna eller låta hjärnan förtvina med en massa trams) och kommer därför i dagarna påbörja projekt "500 timmar" Målet är att efter 500 timmar göra en analys av mitt spelande, mina vinster och/eller förluster, för att därefter se om jag har en fingervisning om jag lutar mot EV+ eller EV- vad gäller mitt pokerspelande som helhet. Mitt tillgängliga kapital är 3000 SEK. Min strävan är att vinna så mycket som möjligt (vad annars?!), därefter om så icke blir fallet, i följande fallande ordning; att gå +/- 0, att inte förlora alltför mycket och slutligen att inte gula helt och hållet utan till varje pris hålla sig kvar, om så på lägsta av låga limiter. Insatser utöver de 3000 SEK är inte aktuella förrän de 500 timmarna har gått.

 

FL fullring blir vad jag börjar med. Men jag kommer att prova på potlimit, nolimit och shorthanded. Det jag tycker är roligast är jag förstås bäst på och vice versa, det ger sig allteftersom.

 

Jag har genom noggranna studier kommit fram till att en duktig spelare vinner i längden, eller i varje fall att de har ett övertag och möjlighet att vinna. Jag var tvungen att genom en massa läsande helt enkelt konstatera att så var fallet. Jag är övertygad om att minsta gnutta tvivel på den punkten annars gör sig påmint direkt då det går dåligt; "det är bara slump! sajterna är riggade! spelet är totalt oförutsägbart! jag har sådan jävla otur!" Tidsaspekten kan inte heller nog understrykas, hundratals, tusentals timmar av korrekt spel krävs. EV+, men över tid. Efter att jag insett detta, vilket jag gjorde rätt snart, så blev jag såld. Av någon för mig okänd anledning så känner jag att jag helt enkelt måste bli hyfsad, gärna världsbäst, på poker. Så här uppfattar jag poker:

 

Det finns ett limbo bortom tid och rum. En plats som inte är en plats utan ett medvetandetillstånd. Ett konglomerat av psykologi, matematik och slumpmässiga händelser. Ingen kan resa dit med fysiska färdmedel, och ingen kommer heller dit mot sin vilja. Där verkar logik och kaos sida vid i myriader av sammanlänkade flöden. Där råder Heisenbergska principer tillsammans med ett visst mått av förutsägbarhet. Givet erfarenhet och navigeringsförmåga kan man förutsatt att man stannar nog länge, kröka rymden till sin egen fördel, och därmed få en del av de guldklimpar som cirkulerar att sakta klustra sig ner i säcken man bär på. Welcome to pokerspace!

 

 

O yes vad flummigt, läge att sova nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Spela riktigt Low Limit till att börja med för att lära sig spelet då det nu verkar (enligt min uppfattning av din text) inte ens har sett två äss eller dy.

 

(Du kommer bli riktigt utdragen och tomtar kommer syna och dra ut dig på Runner-Runner flush etc. etc.)

 

Sedan när du börjar känna dig bekväm i spelet så är en bra generell regel att tillämpa 3000BB-regeln, som är en bankrulleregel.

 

Du ska ha 3000BB (Big Bets) för din nivå innan du går upp till nästa nivå.

 

 

 

2. Jag använder PokerOffice som visar odds, spelartyper (Tight-Aggressive, Loose-Passive etc.).

 

PO lagrar alla händer som du sedan kan analysera efter din session.

 

 

 

3. Posta HH's alt. starta en Dagbok (som du där i Postar HH's och Bad Beats)

 

 

4. Använder ej det så svarar inget mer.

 

 

 

 

Hoppas nu Pokern går bra för dig och förbered dig på utdragningar och allt annat som är vackert med Pokern!

 

Du verkar ha en stabil plan och håll till den nu och spela inte på för höga nivåer (moneymanagment!!!!)

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att fler än jag orkar läsa hela ditt inlägg, för det var en rätt kul resa i dina tankegångar, mycket eftersom jag själv började i precis motsatt ände. Jag spelade poker i många år med kompisar utan att egentligen veta vad jag sysslade med innan jag började läsa på. Mina tankar kring dina frågeställningar lyder som följer.

 

1. Eftersom du har som mål att utveckla dina färdigheter snarare än dra in pengar skulle jag i din situation satt in rubb och stubb på World Poker Exchange a.k.a. WPX, och spelat fullring FL $0.5/1. Detta eftersom de har 100% rakeback, vilket är lika bra, eller bättre, än de flesta bonusar, samt att du kan koncentrera dig på spelet och inte på att cleara bonusar.

 

Men se för Guds skull till att spela ett antal timmar med playmoney först, så du är bekant med gränssnittet och nått ett lugn med vad det är du företar dig. Du kan säkert testa ett antal av de koncept du läst om i böckerna, men räkna inte med att de alltid får önskad effekt eftersom folk som spelar på playmoneybord spelar rätt galet.

 

2. Jag använder själv Pokeroffice 2, och är nöjd med det. Det ger möjlighet att studera sitt spel i efterhand på ett antal sätt. PO2 har också de ikoner och statistik över motspelarna som du efterfrågar. Däremot stödjer inte PO2 WPX ännu, men det ska komma.

 

3. Jag tycker att du ska starta en dagbok om du har för avsikt att posta mycket HH:s.

 

Lycka till!

:club::diamond::heart::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man limit så nämns även siffran 300 BB också i diskussioner om bankrullekrav. 3000 brukar gälla för bb som i big blinds, och då är det No Limit det handlar om. Självklart är detta bara riktlinjer, och om du vill känna dig ännu tryggare är det bara att spela på lägre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man limit så nämns även siffran 300 BB också i diskussioner om bankrullekrav. 3000 brukar gälla för bb som i big blinds, och då är det No Limit det handlar om. Självklart är detta bara riktlinjer, och om du vill känna dig ännu tryggare är det bara att spela på lägre nivåer.

 

Lite slarvfel.

 

300BB för Limit (Big Bets). Var det jag mena.

 

Tackar Bro!

 

Samt 30 inköp för NL.

 

Men detta är generella regler, du kan behöva fler, du kan behöva mindre. Det märker du nog (beror mycket på spelstil etc.).

 

 

Till FiSherman63:

Tack för ett bra svar.

Istället för att säga vad du tyckte du fel så gav du din åsikt i frågan och fördjupade hela min tillvaro till det bättre.

 

säg något konstruktivt eller skit i det.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, ovanligt med ett ordentligt och genomtänkt första inlägg (som dessutom inte handlar om "bad beats" eller motspelarna är tomtar och man förlorar fast man är bäst).

 

För det första tycker jag du ska starta en dagbok, du verkar gilla att skriva och fundera över pokern så det blir nog mycket intressant att följa dina framgångar. :)

 

TOP, SSH, ITH, Yao är nog en mycket stabil start för att spela FL och eftersom det är det du har läst om och inte spelat något tidigare så tycker jag du ska spela FL full ring till att börja med.

 

1. Bonusar ($500 är väl optimalt att starta med isf. så man kan maxa de flesta bonusarna (20% upp till $100 är rätt vanligt även om det är jobbigare att cleara bonusar nu än det var för 1-2 år sen, det är inte lika generöst idag) eller spela på WPX som är rakefritt.

 

2. Poker Office 2 funkar bra och har kanonsupport här på forumet.

 

3. Skriv en dagbok :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Bonusar ($500 är väl optimalt att starta med isf. så man kan maxa de flesta bonusarna (20% upp till $100 är rätt vanligt även om det är jobbigare att cleara bonusar nu än det var för 1-2 år sen, det är inte lila generöst idag) eller spela på WPX som är rakefritt.

 

Jag tänkte på samma sak. Party Poker och Empire Poker erbjuder båda $100 i inskrivningsbonus och man kan då spela på deras nybörjarbord. FL FR $0.10/$0.20 fungerar utmärkt om man ska köra deras bonus som nybörjare (en rejkad hand vid en pott om $1).

 

Kör du Party och Empire fördubblar du nästan din rulle bara så där. Det är en bra start. Dina 3,000 SEK blir väl ca $400, vilket inbringar $80 i bonus på första sajten. På andra sajten kan du maxa bonusen och sätta in $500.

 

Se till att skaffa NETeller. Helt gratis och du förflyttar pengar snabbt mellan olika sajter. Det bästa och billigaste sättet att fylla upp sitt NETellerkonto med pengar är genom en banköverföring från din bank. Det tar 2 bankdagar, så se till att ordna det direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt givetvis spela alla frirullar du bara hittar.

 

Som Tandemcykeln säger, du ska absolyt inte välja en sida och spela där livet ut, utan använda Neteller för att flytta pengar fram och tillbaka och ta tillvara på de erbjudanden som finns hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle som många andra här beskrivit spelat FL $0.5-1 fullring. Börja med ett bord åt gången och växla upp till fler bord när du känner dig mogen. Använd Bonuswhores guide för att komma igång med bonusjagandet. Det finns tabeller för varje sida som beskriver värdet per timme för respektive bonus på respektive nivå.

Skaffa Neteller för att flytta runt pengarna smidigt. De dagar det tar att få in pengarna till neteller använder du att analysera ditt spel och se vad som gått bra och vad som gått sämre.

Jag använder pokertracker med gametime+ för att få statistik över mina motspelare. Det är ett bra hjälpmedel, speciellt när du börjar spela fler bord.

Försök att inte hoppa för mycket mellan olika spel, utan koncentrera dig på ett lämpligen FL med tanke på dina böcker.

Pokertracker kan du få gratis genom att signa upp via någon tredjeparts sida. Använd google så får du tips, du kan pm:a folk här om du känner dig osäker på sidans tillförlitlighet.

WPX har jag inte spelat ännu, jag spelar uteslutande mot bonusar, men planerar att spela där en del i Augusti.

Du ska absolut inte gifta dig med en sida, utan flytta runt pengarna för att alltid spela mot en bonus, allternativt på wpx.

Starta en dagbok, det tror jag att du är bäst betjänt av, men du kan även posta händer under HH delen. Nu försvinner tyvätt Hjort som är en grymt duktig pokerteoretiker men det finns många andra duktiga här med.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Hur skall jag bäst förvalta de 3000 SEK jag avsatt för pokerprojektet? Hur hade du gjort om du vet vad du vet nu, men s.a.s. varit i min situation? En site, flera siter? SnG, MTT el. cashgames, SH el. fullgame? Rakebacks eller bonusar? Vilken nivå till att börja med givet grundkapitalet?

 

Jag skulle föreslå SNGs, med rakeback. SNGs är ett enkelt sätt att lära sig spela poker, det går att få mycket träning för inte en så dyr peng. Det är dessutom små swings och det är svårt att tilta på SNGs.

 

2. Vilka programvaror ska jag använda för att analysera mitt spel, hålla koll på räkenskaper etc? Jag vill ha maximal användarvänlighet, och möjlighet att analysera synnerligen exakt efteråt. Vidare vill jag ha möjlighet att ha ikoner motsv. på andra spelare, där nyckeldata för deras tidigare spel syns. Pokertracker + något mer? Eller? Är det för övrigt vanligt att folk använder gråzonsprogram som pokerprophecy etc., personligen vill jag vinna eller förlora på samma villkor som andra spelare. Men jag vill givetvis inte förlora en massa pengar för att det stora flertalet har ett informationsövertag som jag inte har.

 

Pokertracker eller pokeroffice kan nog båda tillfredställa dina behov gott och väl.

 

 

3. Hur ska jag på bästa sätt nyttja mig av detta forum? Posta handhistorys och be om feedback?

 

Posta handhistorys, be om feedback, läs om poker, läs diskussioner m.m. Du borde dessutom ha en pokerdagbok där du skriver om dina upplevelser vid pokerbordet, du brukar språkets konst och det är nog många som tycker det är intressant att läsa om dig, du är i en situation som knappt någon på det här forumet är. Du verkar dessutom disciplinerad och ambitiös. Skriv pokerdagbok, det är mitt bästa råd hur du använder forumet till ditt projekt!

 

4. Använder någon av er här på forumet av någon slags mentala el. visualiseringsövningar för att förbättra ert spel? Hur gör ni isåf? Jag menar, om spjutkastare får bättre resultat av det, så borde ju pokerspelare kunna få ändå bättre resultat.

 

Nja, har aldrig testat sådant. Är kanske värt att testa, kan tänka mig att det är tiltmotverkande.

 

5. Hur många använder Wilson Turbo o. likn., är det värt för en total nybörjare att experimentera med simuleringar? Vad tror ni?

 

Har aldrig testat något sådant, kan tyvärr inte svara på det.

 

6. Kommer botar att inom en snar framtid (ett år eller mindre) att börja spela en stor roll på FL låglimitbord (och därmed fullkomligt förstöra internetpoker)? Vad är era kvalificerade gissningar om dagsläget på botfronten? Jag är en hängiven anhängare av teknologi, men pokerspel ska ske mellan människa och människa, eller möjligen mellan bot och bot.

 

Jag tror personligen inte det kommer att ske. Allting handlar om pengar, och pokersiterna kommer lägga ner enorma belopp på att stoppa botarna. Jag tror de kommer att lyckas genom att de hittar sätt att göra så att det inte går att ansluta program till deras site. Därmed kommer också pokeroffice och dylikt försvinna, det är nog en förutsättning för att få bort bottarna. Som sagt det är bara gissningar.. finns ett ex antal trådar på forumet om det, bara att söka :)

 

 

 

Lycka till! Du kommer nog att gå långt vid pokerborden, du verkar ha disciplin och ambition, det är viktiga egenskaper i poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera worldpx.com som pokersite.

Där får du en kontinuerlig hundraprocentig "bonus" och kan koncentrera dig helt på pokern.

 

Skulle även starkt rekommendera dig att satsa på fullring texas hold´em eftersom det är det du är bra på. Sätta dig o spela sitngo är ju att slösa bort nästan alla tankeverksamhet du lagt ner hittils.

 

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Till FiSherman63:

Tack för ett bra svar.

Istället för att säga vad du tyckte du fel så gav du din åsikt i frågan och fördjupade hela min tillvaro till det bättre.

 

Jag tyckte ingenting var fel. Lämplig storlek på bankrulle avgörs delvis av psykologiska faktorer, så whatever rocks your boat typ. Däremot tyckte jag att siffran du nämnde var förvånansvärt hög, därav interjektionen.

 

säg något konstruktivt eller skit i det.

 

Jag tolkar det som att du anser att det du skrivit ovan var konstruktivt. Intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...