Gå till innehåll

kilsmo - turneringar (live, MTT, SnG)


kilsmo

Recommended Posts

I torsdags var det livepoker för första gången i år för mig, en 100-kronorsturnering på kontoret med 8 deltagare. 3 priser, 400, 250, 150.

 

Speciellt inbjuden var Santana. Jag fick position på honom och passade på att re-raisa honom i början så fort han höjde. Som väntat var det bara att plocka hem markerna. Hade även position på den tredje bra spelaren. Jag lyckades att bygga stack bra, men tvingades ta syner när små stackar reraisade mig all-in och gav mig bra pottodds, och jag förlorade varje slantsingling. Byggde sedan gång på gång upp stacken igen. Med 4 spelare kvar var markerna jämnt fördelade, och jag hamnar utanför den all-in som blir, och sedan är jag i pengarna, utan att någonsin ha riskerat hela min stack. Med tanke på att jag inte fick med mig slantsinglingarna så kändes det som en stark bedrift.

 

Med 3 spelare kvar höjer jag till 7k med 1200/2400-blindar på knappen med KJo. (totalt 120k marker) Santana sitter på bb och ställer in, tror det var en höjning på 16.4k. Jag får bara runt 4k kvar om jag tar synen. Vet ju att jag ligger under här, frågan är om jag har oddsen på min sida. Jag tror att det är ett gränsfall, men väljer att syna. Det här var ett av två svåra beslut jag tvingades ta under turneringen. Möter A2 och förlorar handen. Lyckas överleva ett tag till, ett par all-iner minst, men åker sedan ut när jag ställer med 12k i sb med 52s mot bb:s A9. Santana går och vinner turneringen trots markerunderläge i starten av HU. Första gången en inbjuden gäst vinner vår jobbturnering. Och då har vi ändå haft besök av ett av Sveriges många kända pokerproffs tidigare. :-)

 

150 kronor för besväret.

 

Idag blir det månadsfinal i Norrköping. Igår blev det faktiskt livepoker också, då jag spelade cashgame, och lyckades få med mig allas pengar från bordet. För att inte förstöra mitt rykte om att vara en usel cashgamespelare, så lovar jag att aldrig göra om något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • Svars 196
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Den 27:e januari var det månadsfinal i Norrköping, 500+50, 28 deltagare. Efter en längre löptur några dar tidigare hade jag fått tillbaka den hosta som inte verkar försvinna frivilligt, och det var som värst under lördagen.

 

Klarade bitvis att spela briljant poker, men jag mådde tillräckligt dåligt för att inte orka koncentrera mig i vissa händer. Kände också att det var nära till tilten, för en gångs skull klarade jag inte av snackpåsar.

 

Vid mitt första bord sitter en kille som spelar bedrövligt, 2 platser bakom mig. Han synar med vad som helst, men lyckas träffa en hel del och få en riktigt stor stack, som sedan går berg och dalbana. Jag försöker ändå bluffa honom, men vet att det är dumt, får syn till rivern av bottenparet, han har synat min raise när han har knappen med 25o eller nåt. Senare hittar jag AQo och höjer upp ordentligt efter 2 limpare, slaskspelaren ställer in, alla andra lägger sig, jag täcker honom, men får inte så mycket kvar om jag förlorar (han har precis tappat massor). Jag tar synen, och just denna gång har han en hand, AK, men jag drar ut honom med färg. Kändes ruggigt skönt, nu hade jag en stack att spela med.

 

Mitt bord bryts, och spelar väl rätt ok ett tag, sedan kommer en snackpåse till bordet, och jag får lite problem med koncentrationen igen. Egentligen är det ett perfekt bord, men jag spelar riktigt fel i en hand som blir riktigt dyr.

 

Bordsbryte igen, och jag lyckas få en riktigt stor stack genom att floppa nötetegen på bb (24o), sb betar sitt färgdrag, jag synar, knappen som limpat ställer, sb lägger sig, och jag måste så klart syna. Knappen har limpat A9 med en ganska liten stack, riktigt kreativt spel.

 

Sedan är det nästan finalbord, och jag har fått en ännu större stack, spelar bort lite marker efter att ha hittat ett läge att stjäla potten efter 2 limpningar, men UTG-limparen ställer och jag får ge mig.

 

Sedan höjer samma spelare upp, jag är på sb, och satsar en 3:e-del av min stack på KQ (minst), får ett ställ mot mig, och väljer att lägga mig. Var så onödigt spel, kunde ha tagit det lugnt, rätta spelet är att syna, men jag ville vara kvar, kände mig så risig att det var bättre att sitta vid spelbordet än att tvingas vänta.

 

Når finalbordet.

 

Knappen höjer upp och jag bestämmer mig för att snyggspela på sb och synar med K5s för att ställa oavsett vad som kommer på floppen. bb synar dock trots att han får satsa stor del av sin stack, vilket dödar mitt drag, 3 spader på floppen och jag ger upp potten. Som tur var, för knappen hade floppat färgen. Skulle så klart ha ställt preflop om jag ska spela handen, speciellt mot den spelaren, efter detta är jag short. (hade tillräckligt för att han skulle tvingas lägga sig utan riktig hand)

 

Ställer med AJ UTG, får en syn av en stack i mittenpos som jag täcker, om än knappt, bb lägger sig med AQ (puuuh). Har spelat mot synaren där, förväntar mig en dålig syn, han spelar inte direkt smart shortstackpoker, och mycket riktigt, A8. Men 8:an kommer och jag är nästan död.

 

Hittar dock AA lite senare på sb, och får lite stack igen. Sedan in med pengarna med J7s i första bästa ohöjda pott, syn från mittposition av KQ och jag är ute. Inte mycket att säga om den här turneringen, var inte värd att hamna ITM, vilket jag heller inte gjorde, men det var å andra sidan inte 2 av de som gjorde det heller. Lyckades i alla fall hålla ihop mitt spel ibland, och läste spelare riktigt bra, men var för ofokuserad för att följa mina läsningar i alla lägen.

 

Hade förresten 4:e lektionen av min pokerskola på jobbet, rivern, vilken var riktigt lyckad. Lärde dem lite pottoddsbeslut på rivern, om man ska syna eller inte. Som avslutning körde de lite cashgamespel utan pengar, och om spelet gick till showdown så analyserade jag handen öppet innan korten visades. Under lektionen hade jag gått genom att man inte kunde sätta en spelare på en specifik hand, utan på en HD, men motbevisade nästan mig själv med träffsäkra analyser.

 

Favorithanden var följande. 5 spelare vid bordet, 25/50-blindar. Knappen (lös-passiv spelare som inte har spelat speciellt mycket) limpar, bb, som jag tycker spelar naturligt bra poker utan att ha lärt sig det ordentligt, höjer upp till 200 (sb har synat innan), knappen funderar länge och synar.

 

Flopp QJT, check från bb, bet från knappen, syn. 4:a på turn, check från bb, knappen betar, syn från bb. Redan nu känner jag mig säker på vilken hand bb har. River Q, bb betar ut, får ett enkelt omslag och synar. Säger åt bb att jag är helt säker på vad han har, AK, och säger att han spelat snyggt. Knappen har kåk tror jag, men är inte 100% säker. Blev lite förvirrad av den eftertänksamma synen preflop (med par eller QJ, QT hade han nog inte tvekat). Så handen är tydligen Q4s. :-)

 

I flera andra händer har jag rätt också, men som tur var gissar jag fel ibland, så att HD-utlärningen inte helt spolieras. Framförallt talar jag om för dem om jag tycker att de spelat bra eller inte. Lektionen uppskattades jättemycket, och det kändes som jag hittat helt rätt i formen för första gången.

 

Den roligaste lektionen blir lektion 5, då jag ska gå genom turneringspoker. Det blir lite ICM och $EV. Efter det ska jag utvärdera lektionerna, och se om jag ska gå vidare med detta, kanske fler lektioner eller hålla lektioner för andra grupper. Kanske en bok också, om jag lyckas hitta tillräckligt annorlunda material jämfört med de böcker som redan finns. Har en idé till hur den ska vara, men det gäller att få ihop det också. Vore ju kul med en pokerbok som skrivs av en amatörspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikväll åkte jag till Norrköping för att spela 300+30-kronorsturnering. 10k marker. Med förhoppning om att få se slalomens andra åk under spelandet. Som tur var fanns en TV i närheten, så det blev det bästa av två världar.

 

Motståndet var nog lite bättre i snitt än vad det brukar vara där. 27 spelare.

 

Lyckades träffa en del tidigt och bygga upp stacken lite, men hamnar i en situation där jag måste syna en reraise på floppen, och tappar ned till 12k, från en stack strax över 15k. Ingen större skada skedd, men jag bestämmer mig för att jobba upp min stack lite igen.

 

Sitter på knappen, stor stack höjer tidigt i position till 1200 (200/400-blindar). Jag hittar KJo på knappen och bestämmer mig för att sätta press, och committar mig till potten genom att höja upp till 4k (har 7.7k kvar tror jag). Får till min förvåning syn (efter mycket lång betänketid). En 7-hög flopp, och en liten fundering från motståndarens sida följt av en check, varvid jag blixställer. Lång fundering igen och han foldar 88. Jag visar min skräphand. Jag har nått mitt mål på stackstorlek för tillfället, och planerar att gå in i en lugn period. Har även en bra loose-aggressive spelare vid bordet, som är mycket observant, och har inget emot att bygga på min bluffimage, han har räknat ut (och påtalat) att jag måste bluffa en hel del på floppen.

 

15 spelare kvar. Loose-aggro-spelaren sitter 2 positioner före mig. Han höjer upp från knappen bara några händer senare till 1200. Jag hittar TT på bb med 16.3k i stacken. Jag slår upp till 4.5k. På grund av allt som har hänt så förväntar jag mig att det kan komma ett omslag. Mycket riktigt, jag får en all-in emot mig och även om jag teoretiskt sätt skulle kunna lägga mig i det här läget, så går det inte med tanke på situationen och motspelaren. Jag har tillräckligt mycket marker kvar för att kunna lägga mig mot ett omslag om jag inte har en hand. Jag synar, möter stålhanden K3o, och åker ut eftersom det kommer en kung på floppen.

 

Min motspelare tror att han gör rätt spel här, vilket det normalt sett kan vara. Vad han inte vet är att jag lagt om min strategi, och jag hade inga som helst planer på att spela dyra händer mot den svåraste spelaren vid bordet utan en hand.

 

Jag spelade lite på sparlåga under den alpina sändningen, inget större trixande då. Jag är nöjd med mitt spel, tyckte egentligen inte att jag hann göra något misstag på de 2 timmar jag fick spela. Var inte ute efter att spela briljant poker, men lyckades hålla mig från att ta förhastade beslut. Hade varit trevligt att se om jag skulle ha klarat av att hålla lugnet efter en uppdubbling, men så blev det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

300+30-kronorsturnering igen i Norrköping igår. 41 spelare. 6 priser. Har det ganska jobbigt i början då jag inte får några kort och bordet är slaskigt, men foldar nästan alla händer och vinner ett fåtal så jag håller kvar startstacken. Spelar senare en hand från sb i strid mot bb, betar flop och turn, men får check-folda river, så jag tappade ned till lite under 9k. Inget märkvärdigt alls i den handen.

 

De slaskigaste åker ut eller byter bord, och blindarna går upp, så det blir lite större lägen att spela händer. Korttorkan fortsätter, men jag håller mig flytande.

 

Till slut blir blindarna så pass höga att det är läge att ställa med tanke på min stack. J7s är en bra hand UTG med 6 personer vid bordet, all-in från knappen som hade lite mer än mig och en snygg syn från bb (den var inte alls billig), så det börjar kännas tungt. Knappen har 88, bb har T6s, jag sätter kåk och tripplar.

 

Lite senare höjer jag upp UTG med KJo till 3.3k, blindar 600/1200. Spelare i mittenposition ställer. Jag funderar ett tag, tror det kostade mig något mer än 7k att ta synen, borde vara marginellt med tanke på att han precis förlorat några potter, jag synar, möter KK och floppar på knektar. Flytet håller i sig.

 

Kommer till finalbordet med i stort sett medelstack. Går väl rätt bra trots avsaknaden av kort, men spelar KQs i tidig position, får syn från knapp och bb, och CB:ar halvpott när esset kommer. Knappen slår om all-in och jag får en av bordets minsta stackar efter detta. Nåväl, håller mig kvar till ITM utan någon mer synad all-in.

 

Ställer med J8, får syn av bb som har A7 eller nåt. Dubblar upp. Ställer in 10bb från sb med 45s, syn från bb med KJo (tack för den synen!). Flop Jxx, en klöver. Turn knekten i klöver, river klöver. Dubblad igen.

 

Till slut är vi 3 kvar, blindarna är 4k/8k, får faktiskt en riktigt bra hand under kvällen då, på bb hittar jag KK när alla har lagt sig. Men för övrigt är det riktigt kallt, min markerstapel mals sakta ned, och jag bestämmer mig för att ställa in 82k från knappen om jag hittar en hand. QTo och pengarna åker in. Oturligt nog hittar storstacken på bb AJo och tar synen. Denna gång lyckas jag inte dra ut, det kommer både A och T på floppen.

 

Förutom KK där i slutet, så hade jag TT tre gånger eller nåt, och några par i storleksordningen 88-55. Vad jag kan minnas hade jag aldrig AK-AJ. AT hade jag en gång tidigt som jag fick kasta gratis.

 

Jag spelade helt ok, oturen med hålkorten kompenserades av tur i allin-situationerna. De spel jag var tveksam till var för det första synen med KJo, hade dock en del marker kvar, och det var fortfarande en rätt lång transportsträcka till pengarna, det var så mycket gränsfall att det knappt går att avgöra om det var rätt eller inte i en sådan situation. För det andra, CB:t med KQs med ess-floppen mot 2 spelare var nog mitt sämsta spel, eftersom det kostade mycket av min stack och det var mycket nära pengarna. Kändes som om jag hade lite för mycket marker för att lägga handen pre-flop, men väldigt dyrt att sedan spela vidare.

 

Nåväl, 1450 friska pokerpengar för 3:e-platsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kan jag ge lite lektioner till en turist med solsting, Kinky!

 

Nåväl, ingen livepoker på ett tag nu, förra helgen orkade jag inte, och den här helgen orkade jag nästan.

 

Börjar hitta tillbaka till hälsan, efter någon typ av förkylning sedan en vecka innan jul, så har det känts bra sedan i onsdags, och jättebra idag. Blev en mils löpning och enda problemet var att jag kände mig otränad, ingen hosta eller annat. Har även börjat laga mat igen, och modifierat mitt standardrecept för vegetarisk röra så att den gick från att smaka nyttigt till makalöst gott. Att jag i tisdags bestämde mig för att boka tid hos doktorn, och besökte denna i fredags gjorde visst susen, min kropp gillar inte doktorer och ser tydligen till friskna till.

 

Förra helgen blev det en hel del nätpoker för första gången i år, lyckades klämma in det i TV-kalendern, det blir nog lite nu i helgen också.

 

Nästa vecka blir det resa till Oslo, kanske livepoker på fredagen i Norrköping, men blir då nästan en timme sen då Oslotåget inte är anpassat efter min pokerklocka, så vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ibland är man bra sjuk...

 

Idag bär det av till Stockholm för att spela Nordic Masters. Hade inte haft några planer på att spela den, började bli lite sugen i onsdags p.g.a. pokerabstinens, men kunde inte vara med eftersom torsdagen var uppbokad med möten. Igår kväll fick jag dock reda på att man kunde få plats i fredagsheatet, och med lite bokningshjälp fick jag en plats.

 

Får se om jag bara har sett till att höja värdet i turneringen för de andra spelarna, eller om jag lyckas klonka. Kul i alla fall att få spela mot riktigt bra spelare igen.

 

Blir kanske lite dagboksskrivande från turneringen, lite jobbigt dock att knappa på mobilen, sist jag gjorde det gick pauserna mest åt till att skriva inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst höjde jag värdet i Nordic Masters.

 

Jag spelade ovanligt slaskigt, var hungrig på att spela händer med bra spelare vid bordet. Var inte så väl förberedd innan turneringen, blev ju lite stressigt, var hela tiden på gränsen till tilt med en överhoppad lunch innan turneringen. Fick sjukt bra kort alldeles i början, de första 4 händerna var 22, JJ, AJs, AA. Var inte så många vid bordet då, men jag fortsatte att spela många händer även efter detta, tills jag bluffade bort halva stacken. Lyckades ändå hålla uppe spelet skapligt, men kände att det när som helst kunde brista. Efter drygt 2 timmar blev det så, och jag blev tyvärr utslagen på det misstaget också.

 

Brukar ju inte posta många händer här, men när man bränt 25.9k kan det vara värt lite extra arbete. Var inblandad i några tuffa potter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tidigt i turneringen och jag är på slaskhumör.

 

Blindar 25/50, startmarker 10k, jag har i princip startstack.

 

Spelare precis innan mig höjer till 150, jag synar med stålhanden J9 i spader, Christoffer Ståhle synar 2 platser bakom mig. 525 marker i potten.

 

Floppen kommer Axx, med xx i spader. Han som höjde pre satsar 450, jag tänker först lägga mig men synar i alla fall, Ståhle synar också. 1875 marker i potten. En 8 på turn, ej spader. Check från höjaren, jag satsar 1000 marker. Ståhle synar, höjaren lägger sig.

 

Nåväl, 3875 marker i potten. Jag är rätt orolig i det här läget, jag har en känsla av att Ståhle har Ax i spader. Så jag beslutar mig för att checka om färgen sitter. På rivern blir det inte spader, utan x. Då var man tom som vanligt. Tyckte ändå att jag hade spelat handen på ett sätt som borde tyda på styrka, så jag betar 3k. Ståhle funderar nog 3 minuter innan han synar. Ståhle visar A8 i spader för 2-paret. Jagvet inte hur nära det var att han la sig, men jag är ganska övertygad om att han hade lagt topparet där. Efter detta var jag nere på 5k.

 

Inte direkt ovanligt att jag bluffar bort halva stacken tidigt, men jag oroade mig inte så mycket för just detta, jag brukar kunna komma igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan lite roligare hand.

 

Spelare i tidig position höjer till 200, 25/50-blindar. Jag har c:a 5k, hittar AJ och beslutar mig för att ta hem den här potten. Jag höjer till 700. Höjaren synar. Flopp Txx, check följt av en bet på 1.1k från mig. Efter lite funderande så får jag en syn. 3675 i potten. Funderar om det är en stålsyn eller något lite vekare, och tycker det verkar som om det här är en pott som är min om han checkar turn. turn x. Check följs av en all-in från mig på väldigt nära pottstorleken. Den förväntade folden kommer och jag visar snabbt min hand, Det var dags att byta växel, sluta slaska, och genom att visa handen gav jag en signal till mig själv att nu är det dags att slå om spelet.

 

Det här var den hand som jag kände att jag var medveten om vad som hände genom hela potten. Huvudet var tillfälligt fritt från tilt och istället väldigt klart.

 

Jag är verkligen alltid tom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, då blir det den tråkigaste handen, den som kostade mig turneringen och som jag spelade obegripligt i, jag tiltade.

 

Jag har varit tight ett tag, haft korttorka. Hittar ännu en stålhand på cut-off, JTo, Bo Sehlstedt synar på bb. Jag hade 6k när handen startade, Sehlstedt hade kanske 18k, kanske lite mindre, han hade i alla fall pris vunnit kanske 5k i en pott strax innan.

 

Blindarna var 75/150, min höjning var till 500. Potten 1075.

 

I början av handen är jag faktiskt rädd för en trap här, synar han mig för att jag har slaskat tidigt i turneringen med lite vad som, eller synar han för att jag har spelat tight sista tiden, och hoppas att han ska kunna busta mig med en bra hand. Nåväl, Jxx, check från Sehlstedt, jag funderar på att checka min träff, men betar sedan 800 för att vika vid omslag. Sehlstedt höjer till 2k och jag har i praktiken lagt handen. Sitter och funderar en stund, mest på om jag ska visa min hand när jag lägger mig. Tiden går...

 

Sedan börjar det snurra. Det är bara massa fragment i huvudet, jag tappar all fokus. Jag har ju träffat, det gör jag nästan aldrig. Sehlstedt slog om en annan spelare förut, och då hade han en hand. Försöker han utnyttja detta? Varför höjde han bara till 2k, vill han visa styrka och ta hand som potten billigt, han har inte commitat sig till syn med en dålig hand och floppen var ju faktiskt inte så bra för en cutoffhöjning. Jag har absolut ingen känsla för att han är svag. Visa knekten. Visa knekten. Vad lite marker jag har. Han har nog inte en knekt i alla fall. Vilken dålig kicker jag har. Visa knekten. Han har nog inte ett triss, utan underpar, överpar eller tom. Visa knekten. Nu måste jag bestämma mig, min hand är ju så dålig. Jag är ju alltid tom, varför skulle han inte tro att jag är det den här gången, men jag har ju för en gångs skull träffat. Jag har träffat! Visa knekten. Ååååh vad huvudet är tomt. Nu kan jag inte tveka längre, sluta tänka. Innan jag fattar det har jag ställt in mina marker. Syn från Sehlstedt. AA.

 

Som vanligt har jag inte tur när jag själv tycker att jag har gjort ett dåligt spel. Blankt, blankt, ridå.

 

Nåväl, ska snart göra en liten analys av denna hand, den är svårare än vad jag trodde just när det hände, då tyckte jag förutom de 3 sekunder det tog att ställa att fold var självklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som utlovat, en eftertänksam analys av sista handen. Jag spelade fel, ingen snack om det, detta är inget rättfärdigande, bara lite funderingar kring själva situationen.

 

Att syna på bb kan man göra med ett gäng händer. Med tanke på mitt stackdjup så kan det nog begränsa lite, med tanke på min position kan man utgå från att jag inte behöver vara så stark. Man kan också välja att bara syna med en rikigt bra hand pga detta för att kunna vinna fler marker.

 

Floppen Jxx. Hur stor är chansen att cutoff har träffat detta? Väldigt låg. Det kommer troligen en CB i alla fall. Och mycket riktigt, det gör det, chansen att jag inte skulle CB:a är rätt liten, 800 in i potten.

 

Nu kommer en checkraise till 2000. Det ligger 1875 i potten, om bb är tom så måste detta drag vinna potten lite oftare än varannan gång. Eftersom jag bara skulle få kvar 3500 om jag tog synen, så kan syn uteslutas. Chansen till träff eller färdig hand är bra mycket lägre än 50%. Så checkraisen just som situationen ser ut är mycket kraftfull, och jag anser att det nog är läge att göra den riktigt ofta.

 

Nu kommer en annan intressant sak. Eftersom jag bara har 3500 extra, så behövs 29% vinstchans för att ta synen om jag ställer. Denna syn ska man inte ta om man har bluffat, vilket gör bluffcheckraisen väldigt billig.

 

Givet detta plus lite räknande på hur ofta det måste vara bluff för att vara lönsamt så tror jag inte att ett ställ där är så tokigt. Menmen, att ta beslutet för att det snurrar i huvudet är verkligen tokigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu var det ett tag sedan jag spelade live. Har spelat en del på simbapoker för att kvala till SM, det har inte gått men trots investeringen i satelliter har jag klonkat en del i turneringar och trot eller ej även lite i cashgames på sajten så jag är faktiskt uppe på plus nu.

 

Mina resultat har varit lite trista, i satelliterna 3:a och 4:a, i en andelsturnering till SM 3:a, och nu igår i en vanlig turnering 3:a. Innan igår har jag funderat på om jag har en rejäl lucka i mitt turneringsspelande med 3 spelare kvar (har mycket 3:e-platser lite överallt). En del kan nog förklaras med detta, men även när jag spelar bra så kommer oflytet med 3 spelare kvar. Jag kan dra ut vem som helst tidigare i turneringarna, men med 3 kvar är allt mitt flyt borta och inte ens bästa handen håller, eller så springer jag in i stål. Gårdagens upplevelse gav mig i alla fall tillbaka självförtroendet i spelet med 3 spelare, även om jag inte lyckades så bra. Ska lägga oron för att jag spelar dåligt med 3 spelare åt sidan ett tag och ta tag i det senare mer grundligt och utarbeta en strategi som känns bra. När jag anser mig vara en bra HU-spelare är det extra trist att åka ut som 3:a.

 

Det blir inget SM den här veckan, eftersom jag missade satelliterna har jag bestämt mig för att jobba i stället.

 

Nästa stora livespel är en turnering i maj i Norrköping.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I helgen blev det mycket onlinepoker. Vet inte varför, var nog lite trött så jag orkade inte göra något vettigt. Spelade Simbas $2000 guranteed och misslyckades som vanligt vinna, fick nöja mig med en 2:a plats.

 

Har även tittat lite på amatöronlinepokervideos, klart underhållande!

 

Ååååh vad hungrig jag är. Har dragit igång en 20-veckors diet, vettig kost tillsammans med hård träning, har tagit mig genom första veckan nu. Hungrig varje dag.

 

Ny plan för en ytterligare livetävling, Casino Cosmopols junitävling för enbart svenska deltagare tänkte jag försöka spela. Jag skippar WSOP i år, ska njuta av den svenska sommaren i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I onsdags spelade jag en 500+50-turnering. Jag hade inte ätit innan så jag hade inte så stora förhoppningar, tänkte slaska ett par timmar, och om jag åkte ut spelade det inte så stor roll.

 

23 detagare, med ovanligt många bra spelare. Tog ruggigt många dåliga beslut, hade inte känslan. Ställde med 14bb med 88, fick syn av AKs på bb, ledde ända till rivern. Det var skönt att få gå hem i skaplig tid i alla fall. :-)

 

Åkte väl runt 18:e-plats eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I torsdags avslutade jag pokerskolan på jobbet med en frirulle för de som hade varit med. De 5 som hade varit så duktiga att de deltagit i varje lektion gick med på att låta 2 personer som inte gjort det att vara med för 100 kronor, och jag fick också vara med genom att lägga till bra mycket mer till frirullen.

 

8 spelare totalt alltså. Den totala prispotten 1000 kronor, med fördelningen 500, 300, 200. Från början var det tänkt att vara 2 priser med 300 och 150 kronor. Ganska mycket extra tillskjutet med 3 personer med andra ord.

 

Jag fick se de flitiga 5 spela ganska bra, med några bottennapp.

 

Denna hand är ett exempel. Spelare i mittenposition höjer till 800 med 150/300-blinds. Jag synar med ATo. Floppen kommer T72, med 2 klöver. Han betar 2500, jag funderar en stund med tror att jag leder, så jag höjer all-in med 10-12k till. Efter lite funderande synar han och jag tror att jag är ute. Han har dock J2s i hjärter, skönt. :-) Han offrade nog minst 80% av stacken i den handen, och som lärare var jag inte stolt över den synen. ;-) Nåväl, min hand höll.

 

Det var sista handen jag spelade om hela min stack i hela turneringen, som jag till slut vann, och sparade en del pengar på de pengar jag hade stoppat in i frirullen, så jag backade bara 300 kronor. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår spelade jag Simbas $2000 guranteed. Som oftast gick det bra, jag var motiverad att spela, och dubblade upp ganska tidigt. Var 98% favorit när pengarna åkte in så lite svårt att bli utdragen. Spelade riktigt bra, men råkade ut för 2 bad beats mot samma spelare. Först han i sb, jag i bb. Han raisar, jag slår om med QQ, han ställer in, jag får 2:1 för mina pengar och synar så klart. Han visar QTs och sätter färgen. Det var ganska mycket av stacken, men jag tiltade inte ett dugg. Karaktär. Spelade sedan upp mig och det börjar se bra ut igen. Senare läge mot samma spelare, han raisar, jag har 77. Eftersom han var så dum att slå om senast så tar jag det säkra före det osäkra och gör en kraftig reraise all-in. Han hittar synen med A5o, och träffar så klart esset.

 

I detta läge är blindsen höga och min stack liten, men lyckas dubbla stacken utan att bli synad. Sedan kommer ett läge när samma spelare ställer från sb, jag bestämmer mig för att syna med ATo, var en ganska dyr syn, han har A7o och drar faktiskt inte ut.

 

Nåväl, når finalbordet och får ta en chansning med 4 kvar, har c:a 7k kvar, en spelare höjer från knappen, blindar 750/1500, jag sitter på sb och väljer att ställa trots att han är commitad. De andra hade mycket större stackar än mig så kände mig tvingad att ta risken. Han synar med 68 och min hand håller faktiskt.

 

Lyckas bli chiplead till slut med 3 kvar, förlorar med A8o mot 77, sedan hamnar de 2 andra all-in mot varandra, och den med störst stack vinner. Jag har nog runt 30% av markerna, och spelar mycket dåligt i HU:n som bara varar 3-4 händer. Men fram till HU:n spelade jag otroligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 3 veckor sedan började jag använda mig av 20/20-metoden, en egenhändigt konstruerad diet för att gå ned 20 kg på 20 veckor.

 

Den har hårda regler på vad man får äta och regelbundenhet, plus träning, men är inte så extrem eftersom man inte orkar träna om man inte får i sig tillräckligt med energi.

 

Nåväl, 20/20-metoden består av 5 faser:

 

---

 

Fas 1:

3 veckor

Löpning 5 mil/vecka

Viktnedgång 5 kg

 

Fas 2:

3 veckor

Löpning 6 mil/vecka

Viktnedgång 4 kg

 

Fas 3:

4 veckor

Löpning 7 mil/vecka

Viktnedgång 4 kg

 

Fas 4:

5 veckor

Löpning 9 mil/vecka

Viktnedgång 7 kg

 

Fas 5:

5 veckor

Löpning 7 mil/vecka

Viktnedgång 0 kg

 

---

 

Nu är fas 1 avslutad och träningsmålet höll. Dock tappade jag bara 4 kg, men det är inte så bara det. Bonuskilon som är kvar hamnar i fas 5. Första veckan var jag riktigt hungrig, men det går över mer och mer. Nu är det inte heller någon katastrof om jag inte klarar 20-kilosmålet, går jag ned 12 kg totalt så är det helt ok. Men lyckas jag kan jag sälja metoden dyrt till Aftonbladet. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Förra onsdagen var det en 100-kronors kontorsturnering med 9 deltagare. Kom 5:a, spelade riktigt dåligt en hand, men den är inte så spännande så jag ska inte dra den här.

 

Sitter och laddar inför turneringen i Norrköping på lördag genom att kolla en massa på poker. Ska nog bli riktigt sugen att göra bra från mig på Casino Cosmopol SM en vecka senare också.

 

Idag gjorde jag min sista långa dag på jobbet för i år. Har semester och tjänstledigt resten av året. Ska bli riktigt skönt att göra något annat än att jobba ett tag. Lite poker lär det nog bli, men jag har ingen lust att tillbringa en massa tid på onlinepoker, blir väl till att grinda liveturneringar. Hittar jag klonken i Stockholm så har man en rulle till att spela i stort sett alla turneringar i Europa under hösten. Det vore något det. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad dålig jag är. Spelade 2000+200-kronors turnering i Norrköping. Lyckades åka ut först av alla de 28 deltagarna.

 

Nåväl, får JJ under första perioden, 25/50, med 15k i startstacken. 7 spelare vid bordet. Jag höjer upp från mittenposition till 150. sb och bb synar. Flopp J98. Check/check. Jag betar 400. Får syn från sb. K på turn, check mörkt. Jag checkar bakom. River T. Bet 1200. Jag betalar av med trissen. sb har Q6. Så kan det gå när man försöker sig på pottkontroll och vill kunna lägga en värdebet på rivern.

 

Får inte direkt spelbara händer efter detta, så tightar en bra stund. Försöker stjäla någon gång, misslyckas, försöker sedan igen och lyckas. Inte så spännande. Det är inte så att jag någonsin träffar en flopp.

 

Nåväl, handen med stort H. Blindarna uppe i 150/300. Jag får den andra vettiga handen för dagen, AKo på bb. Bästa esset hade varit A9o som jag foldade pre, annars inga händer med 2 höga kort. Limp från UTG. Spelare i mittposition slår upp till 1000. Jag har knappt 13k och höjer till 4k. Limparen viker och höjaren ställer och har väl knappt 1000 marker mer än mig. Tycker att bordet känns lätt så vill egentligen vika, men mattehjärnan säger mig att jag inte kan det. Jag tar synen, möter AA och är ute.

 

Jag inser hur dåligt mitt spel är, det går ju faktiskt att syna pre så man inte känner sig commitad. Raisa mindre gillar jag inte ur position, men om jag ändå skulle göra det hade det ju kunnat vara till 3.5k så det hade känts enklare att vika mot ett ställ. Problemet är att även om jag sätter min motståndare på QQ+, så har jag i princip oddsen på min sida. Lägger jag till AK eller JJ så är det en måstesyn. Det var riktigt nära att jag vek ändå, dels för att det är en lång resa hem, dels för att jag verkligen trodde att han satt på AA. Mycket trevligare att spela på känsla än att spela matematiskt. Dags att undvika att sätta sig själv i de här lägena. 28bb kändes som en ok stack, även om man var commitad oddsmässigt.

 

Jag måste lära mig att spela i sådana här standardsituationer. 700 hade det kostat, eftersom jag hade missat floppen.

 

Nu gäller det att hitta tillbaka till spelet, som varit svagt det här året, för om en vecka är det Casino Cosmopol SM. Den lilla småtilt som jag har när jag spelar borde kunna försvinna efter en veckas ledighet, även om den funnits där under hela året.

 

Hett tips för den som vill få en fisk vid sitt bord, jag planerar att spela på söndagen, dvs 1B.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fas 2 av 20/20-metoden avklarad. Blev bara 4 mil löpning per vecka, hade lite krämpor så jag valde att hoppa över en del pass i stället för att bli invalid.

 

Viktnedgång 2.6 kg, jämfört med målet 4 kg, ingen katastrof. Nu är det totalt 6.6 kg på de första 6 veckorna, så jag är 2.4 kg efter målet. Nåväl, det går bra i alla fall, det är det viktiga.

 

Fisken har bestämt sig för att flytta första dagen på SM till lördagen i stället.

 

Funderar mest över hur jag inte skulle kunna vinna SM. Det är ju inte ens ett riktigt SM, då blir det ju ännu lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade dag 1A av poker-SM. Inköp 10500 kr. Var otroligt laddad. Temat var tight, men tidigt får jag problem.

 

Jag höjer med AJ från ganska tidig position till 200 efter en limp om jag minns rätt. Knappen synar och även limparen. Floppen kommer Jxx. Jag betar 500. Spelare som jag antar är lite halvgalen synar från knappen. Turn x, jag checkar, han betar 1000, jag synar. River Q, möjlig runnerrunnerfärg har gått in, jag checkar, han betar 2000 och jag foldar. Ville inte tappa mer marker så tidigt, det kommer förhoppningsvis bättre lägen.

 

Killen som vann denna pott mot mig var antingen dålig eller också tiltade han stenhårt. När han har tappat en del marker på bluffar och slask så träffar han en stege samtidigt som färgen kommer. Den andra spelaren (som jag fick för mig var bordets bästa spelare) betar, och tiltarn slår om. Sedan kommer ett omslag till och tiltarn synar och förlorar mot färgen. Tycker det är så dåligt spel att det inte är sant.

 

Vid bordet har jag 2 spelare 2 och 3 steg vänster om mig som gillar att syna. Jag tar det lugnt för jag vill inte bli inblandad mot dessa för mycket, de hade båda synat till sig stora stackar.

 

Det spelades grymt mycket stora potter tidigt vid vårt bord, och ytterligare en spelare åker ut tidigt.

 

Senare är blindarna 75/150. En av limparna limpar UTG. Raymi Sanchez, som nyligen kommit till bordet limpar också. Jag trodde det var en annan gnufare, men Molle som kom till bordet lite senare rättade mig när jag sa att jag slagit ut hans polare Sebastian. :-)

 

Nåväl, jag slår upp till 800 från knappen med stålhanden KJo. Får syn av både superlimparen och Raymi.

 

Floppen kommer Qxx. De checkar till mig, jag betar 2000, riktigt bra flopp mot 2 andra spelare, men superlimparen synar och Raymi lägger sig.

 

Turn T. Yes! Superlimparen checkar. Jag tar ett gratiskort. Rivern är blank och vi checkar ned och han visar AQ. Efter detta har jag nog runt 5k kvar.

 

Lite senare höjer UTG till 525. Jag har ca 4.7k kvar och sitter i UTG+1 med QQ och ställer in alla markerna. Rundfold till UTG som funderar ganska länge. Oklart om det tog tid eftersom det var ett tungt beslut eller för att han var bakis. En liten stund innan han synar talar han om att han har AK. Han tar synen och fantastiskt nog står QQ. Ibland är poker enkelt.

 

Nåväl, blinarna är uppe i 100/200, Raymi slår upp till 600 2 steg från knappen. Han får syn av knappen, som jag tror är Viet Van, bakiskillen synar från sb, jag har bb och hittar KK. Slår upp till 3.2k, jag har väl drygt 9k kvar. Raymi funderar lite halvlänge och jag får känslan av att han håller på att sugas in i potten. Han ställer in sina 5.6k, jag tycker det ser ut som Viet ska ställa in sina marker som är bra många flera än mina men så var det inte. De foldar fram till mig, och jag synar efter jag fått veta hur mycket marker Raymi hade. Raymi visar upp AJ vilket förvånar mig. Mina kungar håller.

 

I det här läget har jag 15k och bestämmer mig för att spela fortsatt lugnt.

 

Fortsättning följer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara några minuter senare sätter sig gnufaren Molle till vänster om mig. Tror det var fortsatt 100/200. Om jag minns rätt är det här andra potten vid bordet som Molle är med. Jag synar i sb med JJ. Molle slår upp till 700, jag slår om till 2.2k.

 

Molle ställer in sina marker, drygt 9k. Jag funderar ett tag, och ångrar hur jag resonerade. Jag ångrar inte nödvändigtvis hur jag spelade. Det första jag börjar räkna på är pottoddsen och hur mycket jag får kvar om jag synar. Ser att det blir ungefär 5k, och att jag behöver runt 35-40% för att ta synen. Genom att oddsen är så pass dåliga jämfört med hur mycket av stacken jag offrar så vet jag att jag måste vika en hel del händer här som jag skulle kunna tänkas spela likadant med. Jag tror att jag har mindre än 50% chans att vinna potten, men tycker mig inte kunna lägga handen. Men det kändes ändå inte alls bra att ta synen. Det kändes kallt.

 

Molle visar KK och jag drar inte ut. Vad var då felet i handen? Ja, förutom att jag kunde ha spelat den rakare och fått in alla pengar genom att ställa själv, så var problemet själva resonerandet vid synen. Jag borde i stället för att sitta och räkna pottodds först ha resonerat mig fram till vilken HD Molle kunde tänkas ha. Sedan räknat oddsen. Nu blev det tvärtom, och då har man oftast sämre information om vilken HD det är, eftersom man vänder sig inåt när man funderar över pottodds. Sedan får man dra till med en medel-HD utifrån luft, och ska man hålla på med sånt kan man ju lika gärna spela nätpoker. Jag kanske hade kommit fram till samma beslut i alla fall, men just på vilket sätt jag synade ångrar jag, det var enda handen jag ångrade under hela turneringen.

 

Blindarna går upp till 100/200/25, och vårt bord bryts efter ett litet tag.

 

Jag hamnar vid ett bord där jag inte känner igen någon. Nåväl, med knappt 5k i stacken spelar jag redan andra handen 2 positioner från knappen med AJs. Jag höjer till 600. Knappen synar. sb funderar högt om att han ska slå om, säger att han har haft mycket flyt tidigare, men vi kommer överens om att han lika gärna då kan slå ut mig efter floppen. bb synar också. Floppen kommer K83, alla i hjärter. sb betar 1200. bb foldar. Jag säger att jag ska bara kolla om jag verkligen har färgen, jag har faktiskt glömt men är ganska säker på att jag hade minst en hjärter. Jodå, jag har en färdig färg och stoppar in. Knappen foldar och sb säger har du färgen så bjuder jag på det och synar med 33. 8:an kommer redan på turn och att spela nötterna funkade inte denna gång. Det var väl runt 100 spelare kvar av de 145 som startade när jag åkte ut.

 

Ska skriva ett inlägg om själva arrangemanget också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Läste din "20/20"-metod och det dök upp några frågor.

1. Hur ser din kost ut varje vecka? (Exakt.)

2. Hur ser dina erfarenheter av konditionsträning/sport-ing ut innan upplägget började?

3. Törs du bjuda på ålder/längd/vikt?

 

Tjo o tack för läsningen.

Mvh,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...