Gå till innehåll

kilsmo - turneringar (live, MTT, SnG)


kilsmo

Recommended Posts

Dags att uppdatera presentationen. 32 år nyss fyllda, spelat turneringspoker live sedan hösten 2003, till en början på jobbet, under 2005 sökte jag mig till andra ställen för att få möta spelare som tog pokern på lite större allvar.

 

Jag är en utpräglad turneringsspelare, visst blir det cashgame någon gång då och då, men det är inte min grej. Ser inte meningen med att försöka vinna pengar, blir snabbt uttråkad, och börjar spela händer för "rushen", det blir mycket bluffande. I en turnering har jag dock hur mycket tålamod som helst, jag vill vinna till varje pris.

 

Har spelat på nätet sedan 2004, mest SnG:s, har varit bra för att få se mycket händer, men det är så sjukt mycket roligare att spela live. Kommer inte att skriva om nätspelandet i denna dagbok.

 

Jag är amatörspelare, som inte dragit in några stora pengar på poker. Jag är tjänstledig från mitt jobb resten av året, men har ingen ambition att leva på poker under denna period. Under min tjänstledighet planerar jag att göra så mycket av det som är svårt att hinna/orka med samtidigt med jobbet.

 

Jag försöker att passa på att spela lite större turneringar, i år har det blivit både Nordic Masters och CC SM. Vann inget, bara att spendera mera för att vinna tillbaka. Ska försöka spela Malmö Open i augusti, och kanske någon turnering i Europa under hösten. WSOP ska det bli förr eller senare, tidigast nästa år.

 

Jag skriver mest om livepoker, men hoppas även ha några andra intressanta pokersaker att skriva om lite senare. Vad detta är avslöjas när det finns något mer konkret.

 

Resultatet här under är inte uppdaterat på ett bra tag, skulle jag göra det blir min ROI deprimerande. Det kommer säkert en uppdatering så fort jag cashar i en större turnering. :-)

 

Nuvarande resultat (2006-11-06): +5430kr

Spelade turneringar: 20

Segrar: 3 (15%)

ITM: 10 (50%)

Satsade pengar: 6930kr

Vinster: 12360kr

ROI: +78%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 196
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tillbakablick, SM dag 2.

 

Efter att ha spelat rätt lugnt den sista halvtimmen av dag 1, för att få chansen att överleva till dag 2, lyckades jag äntligen komma till ett bord med en känd spelare, ingen mindre än Ken.

 

Jag hade planerat strategin på förmiddagen, studerade lottningen. Riktigt hårt spel med stora risker för att få ihop en spelbar stack, och kunna börja spela poker igen.

 

Hamnar på knappen, och hoppas kunna gå all-in de första två händerna, så att min stack blir lite jobbig. (ca 17000 med en snittstack på 40000)

 

Dock får jag inte agera först, men i andra handen raisar Ken från UTG+1.

 

Jag får en jobbig känsla att han har en riktigt bra hand, så när det väl är min tur så har jag bestämt mig för att ta det väldigt lugnt om jag inte hittar ett monster. Som tur är har jag Kx och det blir en lätt läggning.

 

När alla har lagt sig visar Ken glatt upp QQ.

 

Så, vad var det som hände här? Lyckades jag hitta en tell på ett proffs? Nu blev jag ju inte kvar speciellt länge, så jag fick inte chansen att ta reda på detta. Här kommer min analys:

 

QQ är inte så bra hand att man definitivt måste få spel med den, speciellt inte när man har en så pass stor stack som Ken hade. Ken vet om att han troligen kommer att vara den mest studerade spelaren vid bordet. Så han väljer att se ut som om han har en riktigt bra hand. När sedan alla har lagt sig, vänder han upp QQ, dels för att visa att han spelar bra kort, och kunna stjäla mer senare, dels för att vi andra ska tro att han ser ut som man förväntar sig att någon ska se ut när de har bra kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte sammanfatta den senaste tidens (sedan påsken) resultat i liveturneringar, innan dagboken startade.

 

1. 2-bordsturnering (200 kr) Ljungsbro (nånstans mellan 12 och 14 spelare). Vinst.

2. 1-bordsturnering (100 kr) jobbet (10 spelare). Vinst.

3. SnG SM (2200 kr), oplacerad.

4. SnG SM (2200 kr), vinst.

5. SnG SM (2200 kr), 2:a plats.

6. SnG SM (2200 kr), oplacerad.

7. SM (10500 kr), runt 70:e plats av 300.

8. 2-bordsturnering (100 kr) Ljungsbropoker (18-20 spelare). Oplacerad.

9. 1-bordsturnering (100 kr) Ljungsbropoker (8 spelare). Vinst.

 

Så, det har varit en bra period, även om jag inte spelat så mycket. 4 vinster och en andraplats på 9 försök. Ja, visst har jag backat lite under perioden totalt, men det var det värt för att få spela SM.

 

Det som framför allt har fungerat är spelet jag presterat, resultaten får mest ses som att variansen har varit på min sida. (och att motståndet inte varit så starkt, förutom i SM)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då har man precis kommit tillbaka från turneringen i Ljungsbro. 100+10kr, 16 startande.

 

Spelade väl helt ok, fram till en nyckelpott. Jag raisar UTG QhTd, är väl 6 personer vid bordet, får syn av bb, som har en stack som täcker mig. 3 hjärter på bordet, 98x, Jag får en bet mot mig på 1000 (har glömt hur mycket som var i potten, men tror det kan ha varit 1300). Jag är lite trött på att killen har träffat varenda hand han har spelat de sista minuterna, jag bestämmer mig för att slå om till 3000. Han synar. Det kommer skräp på turn. bb checkar. Är ju så uppenbart hur man ska spela här egentligen, men jag betar 5000 ändå. Jag får så klart omslag all-in, och jag viker, med bara drygt 7000 marker kvar. Så onödigt, jag får ju chansen att ta ett frikort.

 

Men, men, jobbar upp mig en bit igen, till runt 9000, sedan raisar jag från cut-off med K7s, och får 2 syner av sb och bb. 3000 i potten. Kommer en del höga kort, men ingen A eller K. Check flop och turn. Jag betar 1500 kr på rivern utan träff, sb synar och bb lägger sig. sb visar 43, och har träffat ett par i 4:or på rivern. Surt.

 

Sedan lite senare åker jag ut, har QJo på sb, drygt 2000 i potten efter det. knappen har raisat, bb lägger sig. Träffar J på flop. Checkar, vill ha in mer marker i potten, följs av en check. Kommer ett lågt kort till, Jag betar 2000, får syn. 4, på rivern, nu ligger det 2456J på bordet, med 2 spader, går all-in med mina sista knappt 3000, får syn av K3 i spader, han hade hålstegdrag och färgdrag på turn. Spelade inte denna hand som jag brukar, ville bygga upp en bra stack, men det var ju inte så bra.

 

Som tröst blev med +580kr plus på cashgame 1/2 efter det, minns inte hur länge sedan det var jag plusade på cashgame. Nåväl, nästa gång hoppas jag att jag inte ska behöva spela cashgame.

 

Riktigt sur på mitt spel i nyckelhanden, det var länge sedan jag spelat en hand så dåligt i en turnering. I Norrköping den 26:e blir det inga sådana misstag. Jag vet inte om det blir något mer spel före det, ska försöka reda bort på lite semester snart, årets semester börjar förhoppsningsvis i slutet av denna vecka.

 

Så:

 

Liveresultat: -110kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jaha, ännu en turnering i Ljungsbro. 110 kronor inköp, 10 spelare.

 

Får rätt kalla kort, men det går ändå rätt skapligt, spelar lugnt i början och lyckas sedan stjäla till mig en hel del marker. Når snittstack när det är 5 spelare kvar. Med 4 kvar och på bubblan så gör jag ett så dåligt spel att det inte finns på kartan, lika dåligt som Fribergs parsyn med överkort och färgdrag på WSOP.

 

Shortstack (något shortare än mig) raisar UTG. Jag har T8s och synar på bb. Floppen kommer K86, med ett färgdrag i annan färg. Ungefär 6000 i potten, vi har ungefär 15000 var (100000 marker på bordet). Jag checkar med planen att checkraisa all-in om jag får läge. Han ställer. Jag blir bedrövad att jag inte fick spela mitt fina spel, och funderar längre än vad jag brukar göra. Av någon konstig anledning väljer jag att syna (det enda jag har att skylla på är att jag hade slarvat med maten efter dagens träning), inte för att jag på något sätt tror att jag leder, utan för att jag inte gillade att jag inte fick re-raisa. Även mot ett färgdrag ligger jag illa till, och storleken på potten motiverar på inget sätt en syn. Har nog aldrig tidigare gjort en sån här syn i en turnering. Jag möter Kx, och får som vanligt ingen hjälp av turn och river om jag gör ett dåligt spel.

 

Jag är i alla fall nöjd med hur jag hanterade mina marker i vissa delar av turneringen, lugnt och försiktigt skaffade jag mig marker och skuggade snittstacken även när spelare åkte ut. Det var enorm korttorka, och först mot slutet får jag händerna AQ och AK. Min vana trogen var antalet par enormt låg, om jag minns rätt var mitt högsta par 4:or.

 

Så, liveresultat är nu -220kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, ännu en turnering i Ljungsbro. 110 kronor inköp, 10 spelare.

 

Får rätt kalla kort, men det går ändå rätt skapligt, spelar lugnt i början och lyckas sedan stjäla till mig en hel del marker. Når snittstack när det är 5 spelare kvar. Med 4 kvar och på bubblan så gör jag ett så dåligt spel att det inte finns på kartan, lika dåligt som Fribergs parsyn med överkort och färgdrag på WSOP.

 

Shortstack (något shortare än mig) raisar UTG. Jag har T8s och synar på bb. Floppen kommer K86, med ett färgdrag i annan färg. Ungefär 6000 i potten, vi har ungefär 15000 var (100000 marker på bordet). Jag checkar med planen att checkraisa all-in om jag får läge. Han ställer. Jag blir bedrövad att jag inte fick spela mitt fina spel, och funderar längre än vad jag brukar göra. Av någon konstig anledning väljer jag att syna (det enda jag har att skylla på är att jag hade slarvat med maten efter dagens träning), inte för att jag på något sätt tror att jag leder, utan för att jag inte gillade att jag inte fick re-raisa. Även mot ett färgdrag ligger jag illa till, och storleken på potten motiverar på inget sätt en syn. Har nog aldrig tidigare gjort en sån här syn i en turnering. Jag möter Kx, och får som vanligt ingen hjälp av turn och river om jag gör ett dåligt spel.

 

Jag är i alla fall nöjd med hur jag hanterade mina marker i vissa delar av turneringen, lugnt och försiktigt skaffade jag mig marker och skuggade snittstacken även när spelare åkte ut. Det var enorm korttorka, och först mot slutet får jag händerna AQ och AK. Min vana trogen var antalet par enormt låg, om jag minns rätt var mitt högsta par 4:or.

 

Så, liveresultat är nu -220kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade en 50+10-kronors-turnering på Ljungsbropoker ikväll. 12 deltagare, idag blev det vinst. Nyckelpotten kommer ganska tidigt, jag har väl spelat upp mig till 12000 marker, och jag beslutar mig för att ta en syn på en raise när jag sitter i position med KJs. Det blir en bet på 2000 från raisaren på en låg flop, jag har färgdraget och höjer till 6000, bara raisaaren kvar i potten, han slår om med knappt 5000 till, så jag måste så klart syna. Han har TT, vilket är ett kanonläge för mig. Missar turn och träffar kung på rivern, och sedan uppe i en bit över 20000 marker. Från denna tidpunkt tror jag inte att jag nånsin har mindre en 20000 marker, det blir en behaglig resa till finalbordet, har 2/3-delar av alla marker vid heads-upen, som blir ganska lång. Hamnar all-in då jag har överkort mot pockets, förlorar och är nere i 1/3:e-del av markerna, men vinner en slantsingling igen och får tillbaka min ledning.

 

Jag spelade stabilt, inga dumma händer, något som varit ett problem de sista 2 gångerna.

 

360 kronor rätt ned i pokerkassan.

 

Så nu är det totala resultatet +80 kronor.

 

Gjorde förresten en monstersyn i sista handen av det efterföljande cashgamet. Har raisat till 10 kronor med J9s på 1/2NL, får en syn, så det är strax över 20 kronor i potten. Floppen kommer Txx, T i klöver. Jag checkar, han ställer mig all-in, jag har strax över 60 kronor. Jag synar efter lite betänketid med mitr runner-runner-färgstegdrag. Han visar Tx, klöveress på turn och klöveråttan på rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde förresten en monstersyn i sista handen av det efterföljande cashgamet. Har raisat till 10 kronor med J9s på 1/2NL, får en syn, så det är strax över 20 kronor i potten. Floppen kommer Txx, T i klöver. Jag checkar, han ställer mig all-in, jag har strax över 60 kronor. Jag synar efter lite betänketid med mitr runner-runner-färgstegdrag. Han visar Tx, klöveress på turn och klöveråttan på rivern.

 

:lol: wp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100+10 kronors turnering i Ljungsbro. 8 spelare.

 

Börjar bra, höjer upp i mittposition med Q8o, får syn avv bb. Kommer inte ihåg floppen, färgdrag ute och jag träffar inte. Jag betar både flop och turn och får syn. På rivern träffar jag 8:an och känner mig säker på att jag leder trots överkort, så jag checkar ned och bb kastar sitt färgdrag i mucken innan jag visat min fina hand.

 

Sedan redan i 2:a perioden har jag en limpare framför mig, jag limpar med jag också, med drömhanden 43s. Tror vi blir 6 personer i potten.

 

Flop 25T regnbåge. Jag betar 400, limparen bakom mig slår upp till 1200. En försiktig spelare men min förkärlek till runner-runner-färgdrag gör att jag tar synen. En knekt i min färg på turn, jag checkar, får en bet på 2500 emot mig, och ställer sedan in min stack. (jag borde ha haft ca 6500 kvar att höja med här) Jag får blixtsyn av 25. Inget av mina 15 outs dyker upp på rivern utan det kommer en 10:a och jag är ute på plats 8.

 

Lite onödigt riskabelt spel, men bra att göra det i den här turneringen i stället för i helgen. Jag kunde ha valt att syna på turn, men jag hoppades vara uppe mot AT eller någon liknande hand som skulle gå att lägga. Hade nog aldrig vågat bluffställa när 10:an kom på rivern, ser ingen hand som jag skulle kunna tvinga bort ur potten (förutom just 25, och den var jag inte riktigt beredd på).

 

När jag sedan ställer på rivern kan man tycka att jag borde få respekt för en bra hand, ett drag känns ganska långsökt. Och limpar med dåliga händer är inte riktigt min spelstil (JTs är en troligare hand i det här läget, vilket jag också försökte spela på). Menmen, den image jag har hos den här spelaren är att jag gör ganska många spel. Han träffade ju även riktigt bra med en kass hand, och då är det inte lätt att lägga den.

 

Just det här är rätt intressant, ungefär hälften jag spelar mot tror att jag gör spel mot dem hela tiden, andra tror att jag är för tajt. Det är en underbar image att ha, som går att utnyttja. Av de jag har spelat med kan jag inte på rak arm säga någon som uppfattas på liknande sätt.

 

Så, nu är det totala resultatet -30 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis hemkommen från månadsfinalen i Norrköping.

 

500+50 i inköp, 52 deltagare.

 

Börjar lite halvdant, efter en stund är jag nere på 7600. Höjer upp till c:a 1000 på 150/300, får syn av duktig lös och aggressiv spelare.

 

Flopp T92. Jag checkar och får bet mot mig på 2500, jag ställer in resten och får syn. Möter QJ, betydligt värre än jag hade befarat. Jag vinner dock slantsinglingen. Ganska snabbt därefter limpar jag med 44, det gör det löse spelaren också, knappen höjer till 1200, jag tar en syn. Flopp Kx4, jag checkar, knappen betar 3000, jag ställer och får syn av AK. (han hade kanske 9000 marker kvar) Så nu är jag med i spelet riktigt bra.

 

Med 2 bord kvar börjar snittstacken på att komma ifatt mig. Först nu börjar jag få riktiga stålhänder. En sak som händer är att jag raisar upp med QJs men får en all-in av bb som jag så klart viker. Men jag minns detta, och utkräver hämd några händer senare. Samma kille raisar, jag går all-in med QTs på knappen och han viker.

 

Min stack är 60000 då en jobbig sak händer, 1000/2000, en kille (som spelar ganska löst) går all-in från cut-off med 14500. Jag hittar AK och kan ju inte hitta ett vik mot honom med den handen. Jag hoppas jag har honom täckt, men möter T9. T på flopp, sedan en dam, men ingen hjälp, så jag får inte guldläget med 75k marker.

 

Når finalbordet med en av de mindre stackarna (minst?) Runt 32000 i stacken med 9 personer kvar. 6 priser. Spelar på lite lugnt och vinner lite marker upp till 40000. Hittar AQ i UTG, raisar till 12000 på 2000/4000 (eller var det 1500/3000 och 10000), får en all-in mot mig. Orkar inte spela med liten stack så jag tar en lite tveksam syn med AQ, möter AK. A på flopp och Q på turn, trevligt.

 

Försöker jobba mig upp mer från detta men när jag tar mig upp åker jag med jämna mellanrum på ett reraise där jag måste vika. Har tappat lite en raise med 19000 från lösa spelaren som ställde med T9 tidigare, jag slår all-in från bb med 88, och han viker sig trots att jag bara hade drygt 40000 till.

 

Till slut är jag i alla fall itm, och det är 5 spelare kvar, jag har drygt 90000 marker, sitter på sb, hittar stålet J8s. Blixtsyn från bb som har 44 och kanske 155000 i stacken. Färgdrag på turn, men träffar varken färg eller par.

 

Surt att åka på grund av en skitsyn. Menmen, spelade helt ok genom hela turneringen (synen med AQ var det sämsta jag gjorde), inget glansspel, men hittade värde där det behövdes. Jag slapp AA, men hittade KK 3 eller 4 gånger, och JJ en gång.

 

Utbetalning för 5:e platsen blev 2600, så nu har jag plussat 2020 kronor totalt.

 

7 spelare från Linköping, platserna 1, 5, 11, 12 plus lite sämre, och som vanligt dominerar Linköpingsspelarna i Norrköping.

 

Jag har spelat 5 turneringar med 50-100 deltagare, och placerat mig på finalbord och ITM i alla. Riktigt bra resultat, även om jag inte tagit hem någon. Den här gången var det nära, hade bättre läge med 5 kvar än jag haft tidigare, strax under snittstacken, och hade nått snittstack om killen med 44 hade haft vett att släppa handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där ja, klonken satt där den skulle i Ljungsbropokers månadsfinal. 300+30 kronor, 7 spelare.

 

Gick bra till en början, men bluffar bort pengar i en pott med missat drag. Sedan misslyckas någon mer bluff, och jag är nere under 7000. Höjer med A5 i cut-off, får syn av knappen (tight spelare) och av Kinky på bb. Floppen är A64, med möjligt färgdrag. Kinky betar ut 1500, bra tänker jag, är troligen slagen av knappen men han kommer nog vika om jag ställer. Mina kvarvarande 6000 går in i potten, knappen vågar inte spela utan slänger sin hand (han sade efteråt att han hade ess med skaplig kicker), och Kinky synar med parträff och färgdrag. Esset håller, trots en 5:a på turn som gav stegdrag.

 

Sedan gick det bara uppåt, Kinky åker, sedan är det julafton, lättstulet och välbetalt när jag väl har en hand. Leder lite vid heads-upen, men bluffar och missar floppar oerhört mycket. Till slut kommer jag i ordning, AQ mot JJ all-in preflop, och jag träffar. Får alla marker utom 2100, med 600/1200 blinds. Förlorar 2 all-in, vinner en osynat, och vinner sedan den sista med AQ igen mot T9.

 

Spelade ganska bra, var lite ofokuserad i början av heads-upen.

 

1470 nya sköna pokerkronor. Totalt resultat 3160 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...