Gå till innehåll

Pokerspelare, likheter med sociopater?


Swede

Recommended Posts

men det verkar vara ett pokersyndrom. Det ar manga pokerspelare som skrammer mig. Laste en trad pa RGP om hur nagon jamforde pokerspelare med sociopater (nu tycker jag inte att man skall ga sa langt, men det fanns anda lite validitet i det inlagget) och som sagt, det fanns likheter.

 

nu sager jag inte att Johan ar en sociopat - vill verkligen poangtera att jag INTE sager att han ar rubbad eller sociopat eller nagot, utan denna diskussionen fick mig bara att vilja skriva om mina tankar om pokerspelare - men overlag sa verkar manga av de storre pokerspelare ha lite sana drag. De ar sjalviska, tror att alla ar till for deras noje, blir sa otroligt forbannade pa andra spelare nar de fangar sitt fargdrag eller str8 drag pa rivern, men tycker det ar det naturligaste om de sjalv gor det (och snalla kom inte och sag att detta ar "normalt" beteende att inte kunna se pa sitt spel det minsta objektivt. Visst kan man bli besviken om man fangar en triss med sin pp AA pa floppen och nagon synar en hela vagen med 4farg pa floppen och fangar en flush - och nu syftar jag pa limit poker - men det ar inget daligt spel av killen med tvafarg)

 

Kolla bara pa Phil Hellmuth. Han blir sa chockad o sur nar nagon har lite tur emot honom, men marker inte hur ofta han sjalv har tur. Och det ar inte som han gor sig till, utna jag tror att han verkligen inte marker det.

 

poker har ju tyvarr en blanding som vaskar fram det varsta ur manniskor.

- man spelar om pengar (chansen att vinna pengar har alltid lockat otrevliga typer)

- det ar ett skicklighetsspel med ett relativt stort turmoment

- och det ar beroendeframkallande

 

som sagt, vill poangtera att detta inlagget har inget med Johan Storakers att gora. Jag har aldrig traffat honom, sa jag vet inget om hur han ar som person, eller hur han ar som pokerspelare.

 

(och om ni vill moderator, sa far ni garna flytta denna traden till ett stalle ni tycker det ar mer passande)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Hmmm, kollade igenom lite pa mina tidigare tradar, och jag tycker denna fortfarande ar intressant. Blev ju ingen diskussion av det forsta gangen jag posta den, men jag tycker den ar lika aktuell nu som forr.

 

Sen jag skrev posten har mkt hant. T.ex. kan jag saga att de flesta amerikaner pa mellanhoga limits besitter de har dragen. Senast i Vegas blev jag chockad av deras table manners. Kastar korten pa dealersen, eller t.o.m. motspelarna.

 

Sjukt.

 

De besitter verkligen sociopatiska drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de är med största sannolikhet inte sociopater/anti-sociala/psykopater då denna personlighetsstörning skulle göra att de sket i outs och liknande. Däremot så kan jag tänka mig att folk efter ett par drinkar tror att de är bäst i världen och därför ser andra som "river-fags". Det är inte heller alldeles för ovanligt att de som är bäst inom sin gren ofta får lite narcissistiska personlighetsdrag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå till mitt tidigare inlägg om badstreak så håller jag med dig. Nån sorts generell uppfattning bland spelar verkar vara att Dom andra är värdelösa och bara har tur - varför vinner jag inte med AA AK etc.

 

När jag själv prickar färgen är det pga. jag är sån outstanding pokerspelare.

 

Det viktigaste är nog att inte tappa fattningen. Om du vill bli/tror att du är pokerproffs måste man även hantera sådana situationer proffsigt.

 

Dessutom blire färre besök till IKEA :-) haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vara otrevlig mot sina motspelare kan å andra sidan vara bra... kan bli en syn extra om någon är förbannad på en och vill ta ens pengar...

 

Jag forsoker verkligen att inte vara otrevlig. Tycker den stilen inte passar vid ett pokerbord. Men jag vet ju att folk lyckas.

 

Daremot alskar jag att fejktilta live och tjana storkovan ;-)

 

Men tillbaka till topic. Jag tror ju verkligen att sana spel som poker lockar viss typ av folk. Aggressiva, uppblasta, pomposa typer som har svart att se att allt i varlden ar inte till for just dem. Tur att det finns sana som JAG som kan ta ner dem pa jorden ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan en hel del om psykopater och tror att vissa pokerspelare definitivt har drag av psykopati eller till och med är psykopater. Det beror dock lite på hur man definierar psykopati.

 

Jag har studerat spelarna lite i WPT och där ser man dock ganska många nervösa spelare vilket definitivt talar emot att de är psykopater.

 

Att psykopater skulle strunta i outs som någon tidigare skribent sagt är bara bull. Det är nog en stark fördel att vara så kalkyrerande och icke påverkad av socialt tryck utifrån när man spelar poker.

 

Det här tycker jag är viktigt när man väljer förebilder. Många tycker ju att det är bra egenskaper att vara så pass stark som en psykopat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De ar sjalviska, tror att alla ar till for deras noje, blir sa otroligt forbannade pa andra spelare nar de fangar sitt fargdrag eller str8 drag pa rivern, men tycker det ar det naturligaste om de sjalv gor det (och snalla kom inte och sag att detta ar "normalt" beteende att inte kunna se pa sitt spel det minsta objektivt. Visst kan man bli besviken om man fangar en triss med sin pp AA pa floppen och nagon synar en hela vagen med 4farg pa floppen och fangar en flush - och nu syftar jag pa limit poker - men det ar inget daligt spel av killen med tvafarg)

 

Kolla bara pa Phil Hellmuth. Han blir sa chockad o sur nar nagon har lite tur emot honom, men marker inte hur ofta han sjalv har tur. Och det ar inte som han gor sig till, utna jag tror att han verkligen inte marker det.

 

Det är klart det blir olika effekter om man blir utdragen eller om man är den som drar ut. När man blir utdragen så är man ju oftast redan inställd på att kamma hem potten, det är dina pengar, men så kommer någon annan och tar den ifrån dig. När man är den som drar ut så är man beredd på att man förmodligen kommer förlora handen, men när man träffar så får man en lättande känsla.

 

Dock så tycker jag ju helt klart att man ska hålla de känslorna i styr. Blev förvånad av att läsa att det hör till vanligheten att folk slänger kort omkring sig. Är de lika dåliga spelare som de uppför sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan en hel del om psykopater och tror att vissa pokerspelare definitivt har drag av psykopati eller till och med är psykopater. Det beror dock lite på hur man definierar psykopati.

 

Jag har studerat spelarna lite i WPT och där ser man dock ganska många nervösa spelare vilket definitivt talar emot att de är psykopater.

 

Att psykopater skulle strunta i outs som någon tidigare skribent sagt är bara bull. Det är nog en stark fördel att vara så kalkyrerande och icke påverkad av socialt tryck utifrån när man spelar poker.

 

Det här tycker jag är viktigt när man väljer förebilder. Många tycker ju att det är bra egenskaper att vara så pass stark som en psykopat.

Psykopater ser väl inte till konsekvenserna av sitt handlande? Då borde de lämpligen vara så att de inte bryr sig om outs i samma utsrtäckning som andra... Sen skall man nog passa sig för att jämställa personlighetsdrag med en personligehetsstörning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sen jag skrev posten har mkt hant. T.ex. kan jag saga att de flesta amerikaner pa mellanhoga limits besitter de har dragen. Senast i Vegas blev jag chockad av deras table manners. Kastar korten pa dealersen, eller t.o.m. motspelarna.

 

Sjukt.

 

De besitter verkligen sociopatiska drag.

 

Du skämtar?? Hoppas dom blir utdragna i en "gränd" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Psykopater ser väl inte till konsekvenserna av sitt handlande? Då borde de lämpligen vara så att de inte bryr sig om outs i samma utsrtäckning som andra... Sen skall man nog passa sig för att jämställa personlighetsdrag med en personligehetsstörning...

 

Det är väl självklart att de gör. ;)

 

Gör man inte det så förstår man inte att en boll rullar om man sparkar på den.

 

Det saknar inlevelseförmåga och kan inte känna empati. De är egoistiska men kan vara väldigt kalkyrerande och intelligenta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Följande artikel:

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,701182,00.html

 

Kanske kan tillämpas på pokerspelare också?

 

Det intressanta är i slutet av artikeln

...det finns omständigheter där naturligt förekommande känslor måste undertryckas så att ett genomtänkt och potentiellt klokare beslut kan fattas, sade Baba Shiv på Stanford Graduate School of Business

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...