Gå till innehåll

Allt om Cannabis!


Joyga

Röker du på?  

325 medlemmar har röstat

  1. 1. Röker du på?



Recommended Posts

Jag tror dock det är svårt att få fram kausala samband.

i australien så hade över hälften av ungdomar(upp till 26år tror jag), rökt hash tidigare/eller röker på fortfarande, utav de som sökt vård för shizofreni. Tydligt samband tycker jag även om det är svårt att bevisa att det är just pg.a hashet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 74
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tror dock det är svårt att få fram kausala samband.

i australien så hade över hälften av ungdomar(upp till 26år tror jag), rökt hash tidigare/eller röker på fortfarande, utav de som sökt vård för shizofreni. Tydligt samband tycker jag även om det är svårt att bevisa att det är just pg.a hashet

 

Det säger inte så mycket om det inte ställs mot hur många som normalt röker. Typ 50 % av dagens ungdom har rökt hasch i Sverige. säkerligen mer i australien. Det kan även vara omvänt. Att personer som har genetiska predispositioner som det fint kallas kanske röker mer Hasch. Kausalitet är som sagt svårt att bevisa.

 

Men det är ganska logiska att en drog som man lätt bli nojjig av kan få följder som att utlösa värre grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det finns nya studier som visat på samband mellan hascrökning och Schizofreni. Schizofreni drabbar ofta yngre och är ofta en livslång hemsk sjukdom . Mao så är det statistiskt fler som får Schizofreni bland haschrökare än bland icke haschrökare.

 

Jag tror dock det är svårt att få fram kausala samband.

 

Vet du var man kan läsa mer om detta? Passar sorgligt väl in på en gammal vän som försvunnit in i dimmorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haschet är skadligare än marijuna. Marijuana är löven samt pistillerna och av marijuana kan man inte få någon psykos av.

 

Total tjurskit. Same same but different. Sammansättningen av cannabinoider skiljer mellan olika skördar varken man gör hasch av det eller plockar blomställningarna direkt. Mycket av den moderna marijuanan är dessutom väldigt stark, ofta lika stark som hasch.

 

Istället för swecan rekommenderar jag PubMed - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?DB=pubmed

 

För koncentration tror jag en lämplig stimulant i lägre doser, gärna med extended release fungerar bättre än cannabis. Det finns en hel del olika stimulanter och vissa kan nog passa bättre än amfetamin. Istället för amfetamin kanske ritalin i form av Concerta är ett bättre val.

 

Angående psykos så måste man ju se till hur vanligt det är i hela populationen och tänka på att IFALL det finns en korrelation behöver det inte innebära att drogen orsakade sjukdomen. Kan också vara sjukdomen som orsakade personen att försöka självmedicinera och trycka ner tidiga symptom. Min personliga uppfattning är att det verkar åt båda hållen till viss del, en person kan ta till droger för att dämpa ångest, etc. Men vissa droger, t.ex. cannabis i hög dos kan vara jobbigt för känsliga själar. Får de då en panikattack el. dyl. kan det kanske förvärra deras symptom.

 

Stimulantpsykoser är nog de vanligaste drogrelaterade psykoserna och kommer nästan som ett brev på posten om man brukar/missbrukar för hårt. Starkt psykobiologiskt orsakssamband. De är dock oftast kortvariga och kräver främst vila/sömn, mat och stöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det finns nya studier som visat på samband mellan hascrökning och Schizofreni. Schizofreni drabbar ofta yngre och är ofta en livslång hemsk sjukdom . Mao så är det statistiskt fler som får Schizofreni bland haschrökare än bland icke haschrökare.

 

Jag tror dock det är svårt att få fram kausala samband.

 

Vet du var man kan läsa mer om detta? Passar sorgligt väl in på en gammal vän som försvunnit in i dimmorna.

 

Det finns en svensk studie som kom typ 2002.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Angående psykos så måste man ju se till hur vanligt det är i hela populationen och tänka på att IFALL det finns en korrelation behöver det inte innebära att drogen orsakade sjukdomen. Kan också vara sjukdomen som orsakade personen att försöka självmedicinera och trycka ner tidiga symptom. Min personliga uppfattning är att det verkar åt båda hållen till viss del, en person kan ta till droger för att dämpa ångest, etc. Men vissa droger, t.ex. cannabis i hög dos kan vara jobbigt för känsliga själar. Får de då en panikattack el. dyl. kan det kanske förvärra deras symptom.

 

.

 

Det är just det där som kallas kausala samband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att folk kan hamna i psykoser av jukka(hasch) kan jag gå i god för.. En f.d mkt mkt god vän till mig hamnade i skiten, och fortsatte efter att alla andra lade av.

 

Vi var väl ett gäng på kanske 5-6 som var i 13-17 årsåldern som fattade tycke för diverce skit (läs droger). Mestadels mariuana och hasch, men ibland vid festliga tillfällen och vid tillgång, Tjack. Vi tyckte vid tillfället att vi vart coolaste gänget i stan, och livet lekte.

 

Detta utspelade sig för 4 år sen, och jag var 16 år. Personligen så var jag vid tiden för detta mkt blyg, och hade de första åren på högstadiet mycket svårt att vara social med tjejer, samt killar jag inte kände sedan tidigare.

 

Första gången jag provade var när min kompis jag känt sen vi typ var spermier, hade lyckats fixa 2g hasch. Det var Valborgsmässoafton och året var 2002. Vi var såklart ovana samt även lite rädda, och började dagen med att leta runt lite på nätet hur man skulle inte drogen. Vi hittade en sida där det stod info om hur man bycker sina egna pipor, vattenpipor ja you name it.

 

Det slutade med att vi gled in på pizzerian och köpte en burk cola och meckade av denna till ett "rökverktyg"

 

Att röka på var underbart och många hämmningar släppte...

 

Ett år senare så var vi ett litet gäng som varje helg fixade jukka mm. Då jag kommer från en riktig jarnvägsknutpunkt där tåg från GBG, Malmö och stockhol passerar stup i kvarten var det aldrig några problem att fixa droger. Det ska oxå tilläggas att här finns 14-15 pizzerior som knappast försörjer sig på pizza utan drar in dem stora pengarna på droger/sprit.

 

Vi hamnade allihop i kläm med socialen/polisen då någons förälder hittade helgens varor i sin sons byrålåda. Vi lovade alla att sluta med detta, men började igen när det mesta snacket lagt sig. Då Nässjö är en förhållandevis liten stad så kunde man knappt gå ut utan att äldre och kloka(läs tror dem är fina) personer tittade ner på en som om man vore något slags slödder.

 

Efter ett par månader vart det midsommar och vi ville så klart ha det lite extra festligt, och både Tjack och röka inskaffades. Vi träffades alla nere i parken i stan där många ungdomar hänger och sög lite pulver samt rökte lite. Varför man både tar uppåttjack samt nedåttjack kanske många undrar men kombinationen av dessa är imo oslagbar.

 

Vi försvann senare åt olika håll till diverce fester, och hade alla en rolig kväll. Det var verkligen skitkul tills...

 

 

Jag fick ett samtal till min mobil från min mor som varit ute på stand med ett par vänninor, och hittan min vid tillfället bästakompi(kallar han Kim) helt utslagen nere i parken. En äldre "kontakt" till oss hade lurat i honom GHB i tron om att det vart alkohol, och han var vid tillfället okontaktbar. När ambulans kom till platsen så var han inte vid liv(ingen puls) med efter otaliga försök lyckades personalen få igång hjärtat på honom.

 

Han låg i koma i en vecka, och under denna tid låg jag bara och grät..

 

Han blev efter händelsen placerad på ett hem, och vi fick veta att han tydligen haft hemska förhållanden hemma, och av detta hade ingen fattat ngt.

 

När jag sedan vart och hälsade på honom så märkte jag att han inte var som vanligt. Han hade utvecklat någon form av schitzofreni, och detta skulle bero på haschet. Han berättade för mig att han aldrig lagt av utan rökte dagligen, och att ingen hade märkt något.

 

Nu förtiden går det inte att prata med honom då han kan få för sig att man snackat skit, slagit hans flickvän ja vad som helst. Sist jag umgicks med honom vart vi i biljardhallen och lirade lite. Efter typ en timma började han vifta med kön och skrek att polisen var i lokalen. Fick senare höra att han varit där 2 dagar tidigare och slängt alla blåa bollar(2;or) i tron am att dem skulle vara buggade av polisen. Till saken hör att han sedan GHB:n går på regelbundna drogtester och alltid varit ren.

 

MAO Haschen har skadliga effekter och KAN osaka psykoser!

 

 

Tänk på detta innan ni röker en jolle framför datorn

 

Detta är inget att rekomendera och det har tagit min bästa vän ifrån mig.... :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett samtal till min mobil från min mor som varit ute på stand med ett par vänninor, och hittan min vid tillfället bästakompi(kallar han Kim) helt utslagen nere i parken. En äldre "kontakt" till oss hade lurat i honom GHB i tron om att det vart alkohol, och han var vid tillfället okontaktbar. När ambulans kom till platsen så var han inte vid liv(ingen puls) med efter otaliga försök lyckades personalen få igång hjärtat på honom.

 

Han låg i koma i en vecka, och under denna tid låg jag bara och grät..

 

Han blev efter händelsen placerad på ett hem, och vi fick veta att han tydligen haft hemska förhållanden hemma, och av detta hade ingen fattat ngt.

 

När jag sedan vart och hälsade på honom så märkte jag att han inte var som vanligt. Han hade utvecklat någon form av schitzofreni, och detta skulle bero på haschet. Han berättade för mig att han aldrig lagt av utan rökte dagligen, och att ingen hade märkt något.

 

Nu förtiden går det inte att prata med honom då han kan få för sig att man snackat skit, slagit hans flickvän ja vad som helst. Sist jag umgicks med honom vart vi i biljardhallen och lirade lite. Efter typ en timma började han vifta med kön och skrek att polisen var i lokalen. Fick senare höra att han varit där 2 dagar tidigare och slängt alla blåa bollar(2;or) i tron am att dem skulle vara buggade av polisen. Till saken hör att han sedan GHB:n går på regelbundna drogtester och alltid varit ren.

 

MAO Haschen har skadliga effekter och KAN osaka psykoser!

 

 

Tänk på detta innan ni röker en jolle framför datorn

 

Detta är inget att rekomendera och det har tagit min bästa vän ifrån mig.... :cry:

 

Klart sorglig historia.

 

Dock tycker jag inte att det på något vis fastställer att cannabis kan orsaka psykos, så som du försöker säga. Varför skulle historien visa på det? Utifrån berättelsen verkar det som att personen i fråga helt klart tillhörde en riskgrupp, och varken du, jag eller någon annan vet om han hade fått dessa problem ändå. Schizofreni debuterar oftast i tonåren eller som ung vuxen.

 

Överhuvudtaget måste koman, etc. varit en stor kris. Cannabisen må ha katalyserat eller förstärkt hans problem, men jag tror inte på något direkt orsakssamband.

 

Känner själv en person med "kontrollerad" schizofreni. Personen i fråga rökte mycket cannabis och tog andra droger innan första utbrottet. Jag skippar omständigheterna, men varken jag eller personen i fråga tror nog att cannabis i sig var någon direkt orsak till personen problem. Snarare är det nog så att folk försöker kontrollera sina problem med droger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att denna tråden ens finns gör mig f-n förbannad. Bara luffare som drogar överhuvudtaget :evil:

 

Kaffe är en drog [so they say anyway!], Alkohol är en drog.

 

Så typ 93% av Sveriges befolkning [eller nåt] är pundare och luffare.

 

Ganska roligt att folk bara klassar Cannabis som extremt farligt, till skillnad mot alkohol, bara för att det är lagstadgad.

 

Nu har jag själv inte provat på Cannabis och har ej heller några intentioner till det men debatten om "Cannabis mindre farligt än alkohol" etc. är alltid lika intressant.

 

Sedan kommer det en massa roliga inlägg som "Bara luffare som drogar överhuvudtaget.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Hoppas någon kunnig kan svara på detta, eller länka mig till någon sida som kan besvara det...

 

 

Hur farligt är marijuana egentligen? När man röker det så blandas inte det med tobak väl?

 

 

Att röka hasch, som säkert är kännt, kan ju ge så kallade psykoser och sen sägs det ju finnas ett samband till schizofreni också. Och eftersom det röks tillsammans med tobak så finns det ju risk för lungcancer m.m också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas någon kunnig kan svara på detta, eller länka mig till någon sida som kan besvara det...

 

 

Hur farligt är marijuana egentligen? När man röker det så blandas inte det med tobak väl?

 

 

Att röka hasch, som säkert är kännt, kan ju ge så kallade psykoser och sen sägs det ju finnas ett samband till schizofreni också. Och eftersom det röks tillsammans med tobak så finns det ju risk för lungcancer m.m också.

 

Man kan röka marijuana med eller utan tobak. http://www.swecan.org kan säker ge dig information.

 

 

Edit: http://swecan.org/modules.php?name=Facts

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas någon kunnig kan svara på detta, eller länka mig till någon sida som kan besvara det...

 

 

Hur farligt är marijuana egentligen? När man röker det så blandas inte det med tobak väl?

 

 

Att röka hasch, som säkert är kännt, kan ju ge så kallade psykoser och sen sägs det ju finnas ett samband till schizofreni också. Och eftersom det röks tillsammans med tobak så finns det ju risk för lungcancer m.m också.

Det beror på vad du menar med farligt och vad du vill ha ut av ditt liv. Det är farligt att spela poker också. Sannolikt farligare än att röka hasch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas någon kunnig kan svara på detta, eller länka mig till någon sida som kan besvara det...

 

 

Hur farligt är marijuana egentligen? När man röker det så blandas inte det med tobak väl?

 

 

Att röka hasch, som säkert är kännt, kan ju ge så kallade psykoser och sen sägs det ju finnas ett samband till schizofreni också. Och eftersom det röks tillsammans med tobak så finns det ju risk för lungcancer m.m också.

Det beror på vad du menar med farligt och vad du vill ha ut av ditt liv. Det är farligt att spela poker också. Sannolikt farligare än att röka hasch.

 

mjo det är mycket som är farligt här i livet, bara att leva ett liv är fan farligt.. Nej det jag menade var de negativa effekterna av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En aktion som är lik den som användes av IWW, tidigt 1900-tal. Vad tror ni?

 

En dag ställer sig två modiga personer på torget. Den ena har flera spliffar som han sakta röker utav. Tids nog kommer polisen och trixar ner dig med ett brottargrepp. Du gör inget motstånd annat än att inte röra dig, dvs låta dem bära bort dig. Den andra personen filmar allting med videokamera.

 

Nästa dag, eller närhelst han kan i nära anslutning till den första gången, så går han dit igen och gör samma sak, röker spliffar till polisen kommer. Andra personen filmar igen.

 

Ett plakat med texten "narkotikalagarna är farligare än cannabis", eller något annat mer slagkraftigt, skulle kunna vara medhavd.

 

Mer effekt blir det också om en annan individ är med varje gång som har tio flaskor absolut vodka, oöppnade, ståendes framför sig. Plakat "alkohol är också en drog". Detta är inte olagligt och kommer bli en fin kontrast till den bortburne cannabisaktivisten.

 

Upprepa detta varje dag till det att fler ansluter med spliffar på torget, fler bortförda människor och fler plakat.

 

När tillräckligt många blivit bortförda för detta harmlösa brott så måste opinionen vända mer till vår fördel.

 

Detta kommer kanske framkalla den aha-upplevelsen vi hoppas på.

 

Det ska verkligen kännas som att det slösas med repressiva polisresurser på onödigheter som cannabis, vilket kommer visas iochmed att vi inte ger upp och ständigt återkommer.

 

Ännu effektivare blir det om vi varannan gång (fast slumpmässigt) har en snubbe som röker spliff på legal herbs och som är ren på thc, men som har samma plakat. Då kanske polisen för bort honom olagligen.

 

Det kommer skapa mycket förvirring och är bra rent spelteoretiskt eftersom vi balanserar strategin med att bluffa. Det blir också billigare eftersom vi får samma effekt men slipper böter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...