Gå till innehåll

Ge handikapp till supertomtiga polare?


Strixx

Recommended Posts

Hejsan....

 

Har ett par kompisar som tycker det är jätte roligt med poker, men vill absolut inte lära sig något.. :? Vi träffas en gång i månaden, och har tidigare bara spelat 5-card draw, vilket även jag suger på.. :evil:

 

Men nu har jag fått dom att inse att det är mycket roligare med TH eller 7-card stud... Vilket är både bra och dåligt.. Jag vinner ju överlägest varje gång, och är rädd för att dom ska tröttna snart... Det vill man ju inte, och jag kan lätt fejka en förlust bara för att få dom att forsätta spela.. Men i alla fall nu till frågan..

 

Dom är ju super loose alla... Dom kan omöjligt lägga ner en hand förrän rivern kommer, och lastar in hur mycket pengar som helst i potten för dom kan ju para esset på handen när rivern kommer... Suck... ;)

 

Så jag vill på något sätt ge dom lite handikap... Min egen idé är att vi kör med både ante och mörkar. Anten är lika stor som lilla mörken eller halva lilla mörken. På så vis så får dom ju bättre pottodds på skräphänderna.. Jag tyckte också att vi skulle köra FL, men det vill dom inte. Dom har ju sett på tv, och tycker det är så häftigt att ställa in hela stacken.. :cry:

 

Vi spelar SnG, för att ingen ska tilta och spela upp hela månadslönen.. :twisted: .. (skämt)... Jag tyckte det gav dem mest fördel, då det begränsar deras förluster en kväll..

 

Någon som har lite idéer för att ge dessa tomtar större chans??

 

RP - Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni nu spelar SnG, dvs små tävlingar, så kan dom få större startstack än du, exempelvis 50-100 % mer marker. Då har de råd med en all-införlust och fortfarande ha chansen att slå upp sig och vinna tävlingen.

gdailys lösning fungerar, men problemet är att det kan vara svårt att komma överens hur mycket marker varje spelare ska börja med.

 

Den här lösningen har jag provat med framgång:

 

När man köper in sig i turneringen så får man t.ex. 1000 marker och ett par rebuyknappar.

Det kostar ingenting att använda rebuyknapparna och man kan inte betala för fler rebuys.

Mao så har alla ett par gratis rebuys.

 

Rebuys får användas om man har 1000 marker eller mindre.

 

Efter 4 perioder tas rebuyknapparna bort.

Resultatet blir att du inte kommer använda lika många rebuys som de andra och har därför fått mindre marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni nu spelar SnG, dvs små tävlingar, så kan dom få större startstack än du, exempelvis 50-100 % mer marker. Då har de råd med en all-införlust och fortfarande ha chansen att slå upp sig och vinna tävlingen.

gdailys lösning fungerar, men problemet är att det kan vara svårt att komma överens hur mycket marker varje spelare ska börja med.

 

Den här lösningen har jag provat med framgång:

 

När man köper in sig i turneringen så får man t.ex. 1000 marker och ett par rebuyknappar.

Det kostar ingenting att använda rebuyknapparna och man kan inte betala för fler rebuys.

Mao så har alla ett par gratis rebuys.

 

Rebuys får användas om man har 1000 marker eller mindre.

 

Efter 4 perioder tas rebuyknapparna bort.

Resultatet blir att du inte kommer använda lika många rebuys som de andra och har därför fått mindre marker.

 

Intressant lösning - ställer krav på ens egen diciplin så man inte slaskar för att man själv kan göra de där rebuyen. Stora fördelen som jag ser det är att man lämnar ett handikapp till kompisarna utan att tala om att man lämnar handikappet, dvs kompisarna behöver inte få skrivet på näsan att man tycker dom är urusla - vilket kan vara bra för den framtida vänskapen. Speciellt om någon av polarna utvecklas så man inte längre vill lämna handikapp!

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora fördelen som jag ser det är att man lämnar ett handikapp till kompisarna utan att tala om att man lämnar handikappet, dvs kompisarna behöver inte få skrivet på näsan att man tycker dom är urusla - vilket kan vara bra för den framtida vänskapen. Speciellt om någon av polarna utvecklas så man inte längre vill lämna handikapp!

gdaily, du hänger med alldeles för snabbt, du får inga rebuyknappar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att tipsa expekt eh? ;)

 

Ärligt talat så tror jag dom kommer få det svårt även om dom får göra rebuys. Sätter sig en avarage spelare på en dubbel stack mot en tomte (Som dessutom är på tilt efter att ha gjort en rebuy) så är det inte särskilt svårt att plocka dom där markerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att tipsa expekt eh? ;)

 

Ärligt talat så tror jag dom kommer få det svårt även om dom får göra rebuys. Sätter sig en avarage spelare på en dubbel stack mot en tomte (Som dessutom är på tilt efter att ha gjort en rebuy) så är det inte särskilt svårt att plocka dom där markerna.

 

Nja, det är ju inte säkert att hjälten vinner markerna mot tomten, det kan vara tomte ett som vinner över tomte två, och då har hjälten fortfarande bara startstack. Så det borde vara en hygglig lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat så tror jag dom kommer få det svårt även om dom får göra rebuys. Sätter sig en avarage spelare på en dubbel stack mot en tomte (Som dessutom är på tilt efter att ha gjort en rebuy) så är det inte särskilt svårt att plocka dom där markerna.

 

Det är större chans att de dåliga spelarna kommer att utnyttja rebuyknapparna än att de bra spelarna gör det.

Så resultatet blir i stort sett detsamma som det system som gdaily föreslog.

 

Även med gdailys system så kommer antagligen den bättre spelaren att vinna i längden, men med mitt system så skriver man inte på näsan på de dåliga spelarna att de är just dåliga, som gdaily så väl uttryckde det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dom nu vill spela för pengar får dom räkna med att förlora sin pengar. vill dom vinna finns det HUR mycket info på nätet som helst, ladda ner en proramvara och spela för lossas pengar ja dom kan göra mycket för att lära sig.

 

Sedan hade jag spelat så att säga var 3:e gång ser man til att någon av sina polare vinner och hamnar själv på 3 plats någon gång sämre. sedan vinner man ett par gånger så man ligger pluss hela tiden. Att spela av en bra polare hans pengar är inte kul men dom har valt att gå in själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spela lite sämre händer, eller lägg en bättre hand i showdown. Är de bra kompisar man lirar mot känns det ju inte spec roligt å plocka deras pengar varje gång. Se till så du ligger plus å slaska tillbaka lite pengar åt dom. Så har ja gjort flera ggr.

 

Jag ser det som en träning och spelar en hel del marginella händer för att förbättra mitt postflopspel och read. givetvis förlorar jag en del på det, men de är ju de som är själva tanken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Du får ta en tequilashot varje gång du vinner en pott. Det borde jämna ut spelnivån rätt fort.

 

Hade jag inte tyckt så illa om tequila så hade det fungerat... :lol:

 

Men annars tror jag nog vi ska prova detta med rebuy-knapparna... Låter som en mycket bra idé, som kan vara till nytta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi spelade oxå alltid 5-draw med knektöppning, spreadlimit, men när sen några av oss fick upp ögonen för TH och att det faktiskt finns teorier och grejer som man kan lära sig något av det hela så har det sen blivit så att vi i princip bara lirar sit'n'go:s.

 

Vi är rätt jämna i spelkvalitet, men ibland kommer det någon ny och skall vara med (svärfar igår t.ex. :D) som utan problem raisar en 7 :heart: 8 :heart: 9 :heart: -flop med 4 :heart: Q :spade: och sen fortsätter satsa trots att han har folk mot sig och det inte ens kommer nån mer hjärter.

 

Tycker dom att det fortfarande är kul att spela så tror jag inte det spelar någon roll för dom att du vinner, kanske har dom inte ens lagt märke till det. Du kan ju tipsa dom om lite länkar där de kan läsa lite mer om starthänder t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

mina kompisar brukar ju vinna händer genom att ständigt dra hela vägen till rivern, så det är ju deras relation till vinst genom det sättet att spela.

 

jag lär dom lite, förhoppningsvis så blir dom bättre spelare så vi fortsätter att spela ihop. vem som tar pengarna spelar inte så stor roll i slutändan, jag ska ju inte försörja mig på mina vänner. men är det inte folk jag är polare med så kör jag som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här lösningen har jag provat med framgång:

 

När man köper in sig i turneringen så får man t.ex. 1000 marker och ett par rebuyknappar.

Det kostar ingenting att använda rebuyknapparna och man kan inte betala för fler rebuys.

Mao så har alla ett par gratis rebuys.

 

Rebuys får användas om man har 1000 marker eller mindre.

 

Efter 4 perioder tas rebuyknapparna bort.

Resultatet blir att du inte kommer använda lika många rebuys som de andra och har därför fått mindre marker.

Tja, om man nu verkligen är duktig så hittar man väl istället den optimala sättet att spela under dessa rebuy-förutsättningar, och har fortfarande ett stort övertag. Känns som att det snarare blir svårare att veta vad optimalt spel blir under dessa förutsättningar, fast de dåliga spelarnas spel kanske automatiskt blir mindre dåligt med dessa rebuyknappar eftersom det optimala spelet kommer innebära att spela mycket lösare och riskera sina chips till skralare odds. En situation där man kan riskera alla sina chips på en ~50 % vinstchans blir ju plötsligt mycket fördelaktig t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, om man nu verkligen är duktig så hittar man väl istället den optimala sättet att spela under dessa rebuy-förutsättningar, och har fortfarande ett stort övertag.

Instämmer,

men tanken med systemet är endast att de som är dåliga ska få spela lite mer än 5 minuter innan de åker ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...