Gå till innehåll

ARTIKEL: Bris tar emot pengar från nätpokersajt


wizzo

Recommended Posts

Spelberoendet bland unga ökar kraftigt och nätpoker pekas ut som en stor bov. Trots det tar Barnens rätt i samhället (Bris) emot pengar från ett nätpokerföretag.

 

Om två veckor planerar nätpokerföretaget Nordic Bet en pokerkväll i Stockholm dit de bjudit in alla riksdagsledamöter. För varje ledamot som dyker upp skänker Nordic Bet 2 500 kronor till Bris.

 

– Det är inte rätt. Jag sitter mitt i det här och undrar varför Bris ska ställa upp på det, säger Roger Thörn, föreståndare på Kolmårdens behandlingshem som riktar sig till spelberoende.

 

Antalet unga som ringt eller sökt sig till Kolmårdens behandlingshem har under sommaren tiodubblats jämfört med samma period förra året. Enligt Roger Thörn är det pokerboomen på nätet som lett till problemen.

En person från Bris ska vara med under pokerkvällen och ta emot pengarna.

 

- Ser du inget problem med att ni som jobbar med barn och unga får pengar från en verksamhet som skapar så mycket problem för den gruppen?

 

– Nej. Man kan ta Bingolotto, där går väldigt mycket av intäkterna till barn- och ungdomsverksamhet, säger Johnny Nordström, marknadsansvarig på Bris.

 

Lotteriinspektionen granskar nu Nordic Bets pokerkväll för att se om den bryter mot lotterilagen, vilket företaget tillbakavisar.

 

http://www.metro.se/se/article/2006/07/26/06/2106-23/index.xml

 

Är det bara jag som inte alls förstår kritiken? :shock: Även om just denna sakfråga mer verkar handla om reklamjippo och lobbying så är väl jättebra om nätbolagen tar ansvar och med pengar hjälper att hjälpa de som får problem pga för mycket pokerspelande?

 

Det låter ju på Roger Thörn som om Bris skulle sponsra Nordic Bet. Men att ta emot pengar kan väl inte va fel? Kanske vi ska sänka alkoholskatten och dra in alla bidrag till behandlingshem för alkolister, för inte kan väl de finansieras av såld alkohol som är källan till problemet? :shock:

 

Tänker jag galet? Ser verkligen inte vad som skulle vara fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Jag tror helt enkelt att man vill behålla spelmonopolet på alla sätt som går. Som det är nu, går nästan inga pengar alls till spelmissbrukare, trots att SS och ATG drar in enorma summor i vinst. Börjar då privata företag att skänka pengar till spelmissbrukare, så kan det "folkliga stödet" för monopolet börja svikta. Det krävs ju inte särskilt mycket bidrag från privata sajter förrän man skänker bort mer pengar än vad SS och ATG gör i dagsläget.

 

Ej att glömma. De olika socialdemokratiska lotterier som har tillstånd. Plus de lotterier som "föreningar" får köra. Där går väl inga som helst pengar till spelmissbrukare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla snälla snälla nån googla upp siffrorna...

 

Kollade lite snabbt, hitta inget vettigt från ATG men Svenska Spel har fördelat hela sin vinst för 2005 så här

 

-Delat ut drygt 660 MSEK till Riksidrottsförbundet.

-Delat ut 400 MSEK i Handslagspengar,

det vill säga "Idrottsmiljarden".

-Delat ut 131 MSEK till Ungdomsstyrelsen.

-Drygt 3,4 miljarder till statskassan.

 

Källa: Svenska Spels CSR-redovisning för 2005

http://svenskaspel2005csr.halvarsson.se/index.aspx?dir=p&p=2#1

 

Om pengarna som går till statskassan är öronmärkta på något sätt vet jag dock inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker kritiken är befogad. Mer för att Nordic Bet gör det i rent marknadföringssyfte. Tycker inte Bris skall hjälpa till att marknadsföra pokerspelande.

 

När jag tänker på det är det ju ganska sjukt egentligen. Använda barn i marknadsföringen. Det är jävligt klantigt gjort och lär knappast gagna någon av organisationerna. Kanske Nordic Bet som då får mediautrymme även om det är negativt.

 

Ungefär som att något spritföretag skulle sponsra. Det hör inte samman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla snälla snälla nån googla upp siffrorna...

 

OK. Man drar in några miljarder i vinst och så avsätter man *trumvirvel* 29 miljoner kronor år 2006. För 2007 har man avsatt *trumvirvel* 4 miljoner kronor.

 

Jag ÄLSKAR den sittande regeringen!

 

Jag hittade siffrorna här.

 

Även om jag tycker att spelberoende borde få större stöd så är det inte relevant att att dra fram en siffra så där.

 

Det går mycket mera pengar än så där i olika stödformer som inte syns då de är inbakade i olika budgetar. Socialtjänst är ett exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker kritiken är befogad. Mer för att Nordic Bet gör det i rent marknadföringssyfte. Tycker inte Bris skall hjälpa till att marknadsföra pokerspelande.

 

När jag tänker på det är det ju ganska sjukt egentligen. Använda barn i marknadsföringen. Det är jävligt klantigt gjort och lär knappast gagna någon av organisationerna. Kanske Nordic Bet som då får mediautrymme även om det är negativt.

 

Ungefär som att något spritföretag skulle sponsra. Det hör inte samman.

 

Tycker du också att all ungdomsidrott bör avsäga sig Svenska Spels stöd? Det blir ju den enda konsekventa slutsatsen av ditt resonemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker kritiken är befogad. Mer för att Nordic Bet gör det i rent marknadföringssyfte. Tycker inte Bris skall hjälpa till att marknadsföra pokerspelande.

 

När jag tänker på det är det ju ganska sjukt egentligen. Använda barn i marknadsföringen. Det är jävligt klantigt gjort och lär knappast gagna någon av organisationerna. Kanske Nordic Bet som då får mediautrymme även om det är negativt.

 

Ungefär som att något spritföretag skulle sponsra. Det hör inte samman.

 

Tycker du också att all ungdomsidrott bör avsäga sig Svenska Spels stöd? Det blir ju den enda konsekventa slutsatsen av ditt resonemang.

 

 

Du får nog ta och utveckla det konsekventa för jag ser en tydlig distinktion. Uppenbarligen ser media och även kolmårdens behandlinghem den också.

 

Menar du alltså på fullaste allvar att BRIS och idrottsrörelsen är några liknande organisationer?

 

Eller att det går att jämföra ett statligt organ som fördelar pengar med ett privat spelföretag i marknadsföringssyfte?

 

Eller du kanske tycker att ett marknadsföringjippo skall agera som stödinsats mot barn som är spelberoende eller vad?

 

BRIS har sjunkigt nämvärt i mina ögon. Misstaget de gör är att de inte kan skilja på spel och spel. Bingolotto är inte samma sak som poker. Folk säljer inte huset för att köpa 100 000 bingolotter.

 

Sen avskyr jag bingolotto då jag anser det degenererande. Som företeelse är poker mer givande då det inte är passivt utan kräver engagemang. Men det är en annan diskussion.

 

Till trådskaparen kan jag säga att du tänker galet. Problemet är att BRIS genom att ta emot pengar legitimerar spelande bland yngre. Det kan låta underligt men när det handlar om marknadföring så blir konsekvensen så. Ascociationen blir BRIS= seriösa, ansvarstagande,bra ----- Nordic Bet= seriösa, ansvarstagande, bra. Tänk när kidsen använder det som argument mot sina föräldrar. "Men de sammarbetar ju med BRIS..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det nån roll varifrån pengarna kommer sålänge det inte är från vapen/knark osv? Är väl bara att tacka och ta emot och göra nåt bra av pengarna. Spelar väl ingen roll om NB får synas lite i media för det. Tror inte det 10-dubblar antalet spelmissbrukare.

 

Måhända att staten och andra endast anser att de enda som ska få driva spel är SvS. Men nu är det inte så och vill då ett privat bolag ägna sig åt välgörenhet så låt dom. Är väl lite bättre än att allt går ner i ägarnas fickor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det hjälper många gånger mer än vad det stjälper, BRIS behöver säkert pengarna till något vettigt. Vad de gör mer än att prata i telefon vet jag dock inte.

Om bris skulle få för sig att annonsera på NB´s sida så hade ingen klagat eftersom det ses som förebyggande syfte, varför ska de inte få göra pengar genom den reklamen NB får, det är ändå säkert bara Partypoker´s ev. framtida kunder de snor. Om någon har såna problem med pokern att det går ut över Barn, tror jag inte just den personen kommer ta åt sig reklamen NB får heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du alltså på fullaste allvar att BRIS och idrottsrörelsen är några liknande organisationer?

 

Båda har ungdomsverksamhet, ingen av dem sysslar med spelberoende. Så ja, för den här frågan är de tillräckligt lika.

 

Eller du kanske tycker att ett marknadsföringjippo skall agera som stödinsats mot barn som är spelberoende eller vad?

 

Är det privata företag i allmänhet du har något emot, eller är det spelföretag? För är det det förra så får BRIS svårt att ta emot någon företagssponsring. Är det det senare är ju SS precis lika illa.

 

BRIS har sjunkigt nämvärt i mina ögon. Misstaget de gör är att de inte kan skilja på spel och spel. Bingolotto är inte samma sak som poker. Folk säljer inte huset för att köpa 100 000 bingolotter.

 

Nej, men folk säljer huset efter att ha torskat på SS. Så den jämförelsen är väldigt relevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju världens mest lättköpta reklam. Erbjud pengar, få löpsedlar och om det mot förmodan dyker upp några gubbar rör det sig max om ett tjugotal.

 

Kan inte hela riksdagen dyka upp och vägra spela en hand av principskäl så att NB åtminstone får pynta en rejäl bit över en halvmille?

 

Och jag tycker det är en relevant frågeställning om BRIS verkligen ska ta emot pengar av Svenska Spel också. Om det är fel att legitimera Nordic Bet på det sättet, och det tycker jag nog, så är det även fel att legitimera Svenska Spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till er som anser att BRIS inte bör ställa upp på ett sådant här jippo:

 

Anser ni att BRIS även bör säga nej till regelrätt företagssponsring, utan krav på motprestation?

 

Spontant: Inte som princip. Men den måste göras med stor urskillning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att de ska kunna ta emot spons från all sorts verksamhet de inte aktivt tagit ställning mot. Anser de att nätpoker är nedbrytande för ungdomen, så visst, då köper jag ett nej. Har de inte den åsikten förstår jag inte varför de inte skulle ta emot pengarna.

 

Däremot tycker jag de skulle ha krävt betydligt högre belopp för ett sådant explicit PR-knep som detta. Här rör det ju sig om kaffepengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att de ska kunna ta emot spons från all sorts verksamhet de inte aktivt tagit ställning mot. Anser de att nätpoker är nedbrytande för ungdomen, så visst, då köper jag ett nej. Har de inte den åsikten förstår jag inte varför de inte skulle ta emot pengarna.

 

Däremot tycker jag de skulle ha krävt betydligt högre belopp för ett sådant explicit PR-knep som detta. Här rör det ju sig om kaffepengar.

 

Jo, men bris är ju inte mycket mer än sitt varumärke. Så jag tycker de bör vara försiktiga med att välja kontroversiella samarbetspartners.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag delar helt klart majorj åsikter i frågan.

BRIS är grymt viktiga.

 

En sak jag funderat lite kring senaste dagarna (som bara är lite halvt OT) är:

Vad tror ni om möjligheterna för eller vettigheten i:

En pokersite som donerar en ansenlig andel av sina rakeintäkter till välgörande ändamål ?

Ni som funderar på ett svar får gärna tillägga om era svar är beroende av huruvida pengarna går till brunnar i Zimbabwe, BRIS eller föreingar för spelberoende.

 

/ anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du alltså på fullaste allvar att BRIS och idrottsrörelsen är några liknande organisationer?

 

Båda har ungdomsverksamhet, ingen av dem sysslar med spelberoende. Så ja, för den här frågan är de tillräckligt lika.

 

Eller du kanske tycker att ett marknadsföringjippo skall agera som stödinsats mot barn som är spelberoende eller vad?

 

Är det privata företag i allmänhet du har något emot, eller är det spelföretag? För är det det förra så får BRIS svårt att ta emot någon företagssponsring. Är det det senare är ju SS precis lika illa.

 

BRIS har sjunkigt nämvärt i mina ögon. Misstaget de gör är att de inte kan skilja på spel och spel. Bingolotto är inte samma sak som poker. Folk säljer inte huset för att köpa 100 000 bingolotter.

 

Nej, men folk säljer huset efter att ha torskat på SS. Så den jämförelsen är väldigt relevant.

 

Idrottrörelsen sysslar med att aktivera ungdomar vilket i slutändan resulterar i proffs idrottmänniskor som tjänar multum av pengar. Utgallringen börjar redan innan tonåren.

 

BRIS arbetar med barn i kris som får stryk av sina föräldrar osv. De sysslar ENBART med stödverksamhet. Det är en stor skillnad.

 

Jag försökte att förklara hur marknadsföringen fungerar men det förstod du uppenbarligen inte. Det är skillnad om BRIS får bidrag av Ikea även om man kan ascociera Kamprad med nacismen.

 

Sen verkar du inte ha förstått att SS ger inga bidrag. Det gör staten. Staten i detta fall är tjänstemän någorlunda oberoende av SS. Denna process är extremt komplicerad då det involverar mycket politik men oftast grundar den sig på expertis och forskning. SS gör ingen marknadsföringjippo av det heller för den delen. Dessutom är det inte något försvar att SS gör något. Diskussionen handlar inte om SS. Det är en annan diskussion som redan stöpts och blöts i andra trådar.

 

Hade det handlat om att Nordic Bet hade skänkt lite pengar i det tysta så är det väl mer legitimt men så är icke fallet. Det är inte svart på vitt som de flesta här verkar anse.

 

Min spådom blir att BRIS avbryter sammarbetet. Om det nu går i detta sena skeendet.

 

Jag tycker det är en sellout från BRIS sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...