Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Här kommer en HH till. Kommer bli så många så jag får skämmas. Men bättre fråga än leva i ovisshet :roll:

Dealer: Starting a new hand (#414298508)

Dealer: Starting a new hand (#414298508)

Dealer: pho101 posts Small Blind $0.10

Dealer: Freebie24 posts Big Blind $0.25

Dealer: Dealing cards

Dealer: Your cards 9 :spade: 9 :diamond:

Dealer: ParvelXX raises $0.50

Dealer: ProfDrFlush has left the table

Dealer: JackPott77 folds

Dealer: pho101 folds

Dealer: Freebie24 calls $0.25

Dealer: Dealing Flop

J :heart: 7 :spade: 4 :diamond:

Dealer: Freebie24 bets $0.25

Dealer: Player bobo980 has joined the table

Dealer: ParvelXX raises $0.50

Dealer: Freebie24 calls $0.25

Rätt att höja floppen? Kändes som killen han höja toppar såväl som mitten och lägsta.

Dealer: Dealing Turn

J :heart: 7 :spade: 4 :diamond: 6 :club:

Dealer: Freebie24 bets $0.50

Dealer: ParvelXX folds

Rätt att folda? Höjningen på turn pekar väl lite åt par i J. Stege känns otroligt då han gick med preflop på en höjning.

Halvhöga pockets som blir mittenpar på floppen tycker jag överlag kan vara lurigt. 77-99 ibland även TT.

Postad

Är det NL ellerFl? Är jag blind

Varför höjer ni så lite för? FL?

Förstår inte helt vad du håller på med i handen, när du har höjt på floppen men släpper på turn? Tror iofs att du är slagen, men att släppa på turn tycker jag är för vekt. du sätter honom inte på ett j eller, iom att du höjer på floppen? och det kommer ett lägre kort på turn och du släpper, varför?

Postad
Är det NL ellerFl? Är jag blind

Varför höjer ni så lite för? FL?

Förstår inte helt vad du håller på med i handen, när du har höjt på floppen men släpper på turn? Tror iofs att du är slagen, men att släppa på turn tycker jag är för vekt. du sätter honom inte på ett j eller, iom att du höjer på floppen? och det kommer ett lägre kort på turn och du släpper, varför?

Läs rubrik igen!

Postad

Hurivida man ska släppa här på turn är näst intill helt readberoende.

Du får 2-6 i odds på att syna ned hela vägen dvs du behöver vara minst 75% säker på att du är slagen för att folda.

I praktiken kommer dock fi ibland checka ett svagt toppar på river så att ibland får vi se showdown för bara 1BB då vi är slagna varför man behöver vara säkrare än så. Sedan tillkommer lite chanser att dra ut om vi är efter eller bli utdragna om vi är före.

Jag skulle i alla fall vilja vara minst 80% säker på att vara slagen här för att folda och utan read hade jag synat ned.

/Bjorn

Postad

Du får 2-6 i odds på att syna ned hela vägen dvs du behöver vara minst 75% säker på att du är slagen för att folda.

I praktiken kommer dock fi ibland checka ett svagt toppar på river så att ibland får vi se showdown för bara 1BB då vi är slagna varför man behöver vara säkrare än så. Sedan tillkommer lite chanser att dra ut om vi är efter eller bli utdragna om vi är före.

Jag skulle i alla fall vilja vara minst 80% säker på att vara slagen här för att folda och utan read hade jag antagligen synat ned.

/Bjorn

Det är möjligt att jag borde synat ner, lagt mig skulle jag gjort redan vid flopbettet om det skulle varit ett alternativ? Frågan är om jag gör rätt genom att höja floppen? Är det rätt så är det nog vettigt att syna ner handen då jag inte hade någon dunderread.

Postad

Jag skulle i alla fall vilja vara minst 80% säker på att vara slagen här för att folda och utan read hade jag antagligen synat ned.

/Bjorn

Det är möjligt att jag borde synat ner, lagt mig skulle jag gjort redan vid flopbettet om det skulle varit ett alternativ? Frågan är om jag gör rätt genom att höja floppen? Är det rätt så är det nog vettigt att syna ner handen då jag inte hade någon dunderread.

Lägger du den här handen mot ett flopbet är det korrekt för BB att alltid syna dig preflop (om ingen annan är i potten) och alltid betta ut på floppen oavsett kort. Dvs att folda mot hans flopbet är en mycket dålig idé!

Det finns passiva motståndare mot vilka det kan vara rätt att lägga men mot typisk fi så är det bästa spelet normalt sätt att höja flop och syna ned turn och river. Höjning på turn är inte heller nån dum idé mot vissa spelare (fold om man blir trebettad).

Utan read finns det inte många lägen att folda denna hand.

/Bjorn

Postad

Som en "pedagogisk bonus" är här ett axplock på händer du slår som en någorlunda rationell BB skulle kunna spela så här.

8 :heart: 7 :heart:

5 :club: 5 :diamond:

5 :diamond: 7 :diamond:

8 :spade: 8 :club:

5 :diamond: 6 :diamond:

A :heart: 7 :heart:

T :spade: 8 :spade:

Betänk också att ju vekare du spelar i en sådan här situation, desto mer uppmuntrar det BB till aggresivt spel.

/Bjorn

Postad
Som en "pedagogisk bonus" är här ett axplock på händer du slår som en någorlunda rationell BB skulle kunna spela så här.

8 :heart: 7 :heart:

5 :club: 5 :diamond:

5 :diamond: 7 :diamond:

8 :spade: 8 :club:

5 :diamond: 6 :diamond:

A :heart: 7 :heart:

T :spade: 8 :spade:

Betänk också att ju vekare du spelar i en sådan här situation, desto mer uppmuntrar det BB till aggresivt spel.

/Bjorn

Tack Björn, det är precis den här typen av svar jag vill ha! Nu blir det till att vara mer aggro!

En annan tanke jag hade var rörande mittenpar (ej pocket) på samma typ av flop. Skall de spelas på samma sätt? Min hand är ju HU hur skulle du skilja på spelet om vi var tre som såg floppen?

Postad

Tack Björn, det är precis den här typen av svar jag vill ha! Nu blir det till att vara mer aggro!

En annan tanke jag hade var rörande mittenpar (ej pocket) på samma typ av flop. Skall de spelas på samma sätt?

Altså det beror ju lite exakt vad du har mellanpar med för hand. Generellt sätt så är ett mellanpar oftast starkare än ett PP mellan högsta och näst högsta kortet i sådana här lägen.

Tar vi ditt exempel här så har ju A :club: 7 :club: fem outs mot topparet (givet att fi inte har AJ) jämfört med två för 99. Har din hand ytterligare sekundära drag som om vi exemplet hade haft A :heart: 7 :heart: eller 7 :diamond: 8 :diamond: är det ju ytterliggare en fördel.

Omvänt så har fi ibland extra outs mot mellanparet som han inte hade haft mot ett PP om vi leder. En åtta kan ju i exemplet vara en out mot A7 men inte 99. Oftast överväger dock den första effekten.

Min hand är ju HU hur skulle du skilja på spelet om vi var tre som såg floppen?

Kort svar, JA det är en STOR skillnad.

Framför allt så blir det inte alls lika lönsamt att bluffa och semibluffa mot tre motståndare då chansen att ta potten direkt är så mycket mindre. Bluffar man mot en motståndare som lägger sig i 30% av fallen* så tar man ju potten direkt i 30% av fallen vilket gör att det är värt att bluffa in i en pott på bara drygt tre bets (mindre om man också har outs).

Möter man två motståndare med samma foldbenägenhet kommer man bara vinna potten i 9% av fallen vilket gör att det krävs en pott på runt 11 bets för att det ska vara värt det vilket oftast inte är fallet.

(*) Om du i situationer som den i exemplet viker 30% av dina händer mot flopbet från en aggresiv motståndare så lägger du helt klart för många händer. Någonstans mellan 10 och 20% är mera rimligt.

Kan ju vara en intressant övning, ta de händer du höjer med först in på floppen och plocka ut de 10-20% sämsta på den flopen (givetvis med hänsyn till att de olika händerna är olika vanliga) så kommer du se att 99 inte ens är nära...

/Bjorn