Ali G in da USA Postad 18 Juli , 2006 Rapport Postad 18 Juli , 2006 Det är så att jag har problem med två stycken likadana datorer. Båda är av modellen Fujitsu Siemens Scaleo 800S. Det hela började för ung. 5 månader sedan. Den ena datorn började att helt plötsligt stängas av, vilket var otroligt jobbigt, då det kunde hända mitt under spel. Den stängdes av ungefär var 15:e min kanske(aldrig regelbundet dock), och så höll det på i drygt en månad. Sen "dog" datorn. Den går nu mera inte att starta, då det inte händer något, när man "trycker på knappen" utom att den börjar lysa. Ingenting händer dock inuti datorn. Min "jobbdator" blev nu en "alldator". Fungerade bra. Men. Bara i ungefär 3,5-4,5 månad kanske. Sen började datorn att stängas av i tid och otid, likadant som den andra datorn. Men med den här datorn fick jag även stora problem med skärmen också. När datorn stängdes av, kunde man inte få i gång skärmen (/datorn), då datorn var på, men skärmen bara blinkade. Så jag fick vänta i en kvart varje gång det hände, för att datorn/skärmen skulle bli "återställd", och fungera som vanligt igen. Sen "dog" denna dator också. Den går nu mera inte att starta, då det inte händer något, när man "trycker på knappen" utom att den börjar lysa. Ingenting händer dock inuti datorn. Jag har nu fått gå över på en tredje dator, som bara låg hemma och skräpade. Modell: tidigt 90-tal. Försäkringen på bägge datorerna har gått ut. Dem är tre respektive fyra år gamla. Antagligen är det någonting med strömmen inuti datorn. Eventuellt finns det stora mängder damm i burken, påverkar detta någonting? Någon som vet vad felet är? Hur kan man komma till rätta med det felet/felen? Tack så mycket! /Ali G in da USA Citera
snudde Postad 18 Juli , 2006 Rapport Postad 18 Juli , 2006 låter som det skulle kunna vara så att den överhettats o sen bränt moderkort/processor/minne/nätagg/graffekort eller nåt annat. datorn brukar nämligen ha en spärr som gör att den stänger ner när det blir för varmt, har den dock då startats upp snabbt igen många gånger kan den ju ha överhettats. om burken är dammig beror det förmodligen mycket på detta eftersom fläktarna blir fulla i damm o inte orkar dra så bra. är bara min tanke om vad det kan vara men borde funka att byta trasiga delar hoppas det hjälper! Citera
Recommended Posts