Gå till innehåll

NLT - Hur bettar man toppair på lågt floppade kort?

Recommended Posts

Postad

Tjena,

Har ingen specifik handhistorik, men jag undrar allmänt hur man spelar toppair på en låg flop. Men tänk er följande:

• Du sitter med K :spade: 5 :club: på Big Blind

• Floppen kommer: 2 :club: 5 :spade: 3 :diamond:

• Nivån är .25/.5, du sitter med $50(buy-in), det är ca 5 spelare plus dig med i potten, ingen har höjt preflop.

På en sådan flop känns det som att du får med dig båda överpar (inte helt onaturligt), men även händer som KQ osv, överkort. Och sannolikheten att det kommer högre kort är ganska stor och skulle det inte göra det är stegchansen stor också.

Tips & Idéer?

Postad

När du sitter i BB kan du ha vad som helst i denna situation i motståndarnas ögon. Floppad stege till exempel. Så om du bettar kommer du troligen bara få syn från sets. Möjligtvis synar nån med overpair men det kommer personen inte göra på alla gator.

Postad
Möjligtvis synar nån med overpair men det kommer personen inte göra på alla gator.

Du ska inte underskatta den kärlek som de flesta spelare på denna nivån känner till sin AA/KK/QQ/JJ

Postad

Tror nog spelare på ALLA nivåer känner en kärlek till höga pocketpar. Men dom höjer garanterat (i 90% av fallen iaf) preflop med dom. SÅ något sådant är nog inte att räkna med i den hör handen. Men att någon limpar in med A4s eller ett lågt par och har träffat en triss är däremot mera troligt.

Så spela handen försiktigt, mycket försiktigt. Inte läge att bli fattig i onödan..

Postad
Tips & Idéer?

Betta potten. Som BB brukar man få en hel del respekt med såna här floppar, så förhoppningsvis blir du bara synad av en (eller ingen). Med bara en motståndare är inte risken så stor att du blir utdragen (om du nu har bästa handen).

Drömmen är förstås att du blir synad av AK och att det kommer en K på turnen... :D

Möjligtvis synar nån med overpair men det kommer personen inte göra på alla gator.

"Möjligtvis"?... Ja, du menar att personer med överpar kommer att höja. Ja, det tror jag också. :)

Postad
Tror nog spelare på ALLA nivåer känner en kärlek till höga pocketpar. Men dom höjer garanterat (i 90% av fallen iaf) preflop med dom.

Jo de har du rätt i

SÅ något sådant är nog inte att räkna med i den hör handen. Men att någon limpar in med A4s eller ett lågt par och har träffat en triss är däremot mera troligt

Stege menar du va?

Postad

På er låter det som halva bordet skulle syna. För det första så är det inte troligt att någon annan sitter med en fyra så ingen borde sitta med stegdrag. Att nån synar med bara överkort tror jag inte heller. Visst är det rimligt att tro däremot att nån med overpair kommer syna/höja men om han höjer är det ju bara och höja igen. Nu går han bara med om han har set eller bättre.

Jag floppade stege en gång med 25s när jag synade en raise (från AA) preflop för jag satt i BB. 4 personer med till floppen. På floppen bettar jag ut och killen med AA synar, nästa snubbe har KK och synar han med och ytterligare en höjer mig(han sitter med nötsettet). Jag synar(vill ju få med mig både AA och KK) men både AA och KK foldade sina kort. Vi hamnar all in på turn och jag tar hem potten. I denna handen tyckte jag alla spelade rättså bra(KK undantaget möjligtvis). AA och KK förstod att deras par inte räckte mot en öppning plus en höjning. och de hade aldeles rätt.

Postad

Observera nu att det inte finns många spelare på denna nivån som ger extra respekt bara för att man är i BB. De flesta tror inte positionen har betydelse. Så du kan, som vanligt, räkna med syn från AA->37o. Med andra ord allt som connectar.