Gå till innehåll

Pushrange som 3:a på bubblan, nästan säkert ITM om fold?


eurythmech

Recommended Posts

Vanlig SNG, låg nivå (folk spelar i regel dåligt på bubblan, höjer för lite, synar för ofta - och limpar trots höga blinds).

 

200/400/50 (Anta för enkel hets skull att blindsen inte kommer gå upp förrän bubblan spruckit)

 

sb 8255

bb 3445

UTG 325

Hero (Button) 1475

 

UTG folds

 

Vilka händer trycker Hero med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot tänkande motståndare ställer vi nog med de flesta A och nästan alla par, de måste ju tro att du har en hand för att ställa i den situationen. Mot sämre motståndare (eller bara sånna som generellt vill syna mycket) måste vi nog ha ganska bra hand för att det ska vara $ev+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant känns det som AA och kanske KK. Orkar inte kolla i SnGPT eftersom det ändå inte funkar när folk har mindre än 1BB i stacken, men poängen är ändå att man måste vara löjligt tajt med en sån mini UTG.

 

Att föreslå any two här är antingen ett fånigt skämt eller ett bevis på att man inte fattar särskilt mycket alls om turneringsspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hatar uppenbarligen att vinna pengar också.

att komma 3:a, i fallet ovan ev. 2:a i en stn´go ger mig inte så mycket det måste jag erkänna

 

jag är ingen hejjare på sitn´go faktist :P

Det enda du riskerar med att gå in med any2 är att komma på fjärde plats. För du såg väll att det var fyra spelare kvar (tre får pengar)? och att UTG inte har stack så att det räcker till big blind?

 

Skulle trycka med KK eller AA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hatar uppenbarligen att vinna pengar också.

att komma 3:a, i fallet ovan ev. 2:a i en stn´go ger mig inte så mycket det måste jag erkänna

 

jag är ingen hejjare på sitn´go faktist :P

Det enda du riskerar med att gå in med any2 är att komma på fjärde plats. För du såg väll att det var fyra spelare kvar (tre får pengar)? och att UTG inte har stack så att det räcker till big blind?

 

Skulle trycka med KK eller AA

 

Skulle du seriöst folda QQ ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hatar uppenbarligen att vinna pengar också.

att komma 3:a, i fallet ovan ev. 2:a i en stn´go ger mig inte så mycket det måste jag erkänna

 

jag är ingen hejjare på sitn´go faktist :P

 

Prova att fokusera mer på $EV och mindre på vilken plats du hamnar på så blir du garanterat mer av en hejare på SnG's. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anta 5-3-2 prisfördelning

 

ITM fördelas 60% av totala prispoolen (3*2 enheter).

Därefter fördelas 40% (3+1 enhet)

 

Att ta en säker ITM är alltså viktigare än att öka förstaplatschansen med kanske 10%.

 

Jag håller med om att ITM är viktigare än förstaplatsen, och din beskrivning är ett enkelt sätt att förklara på, men inte helt korrekt. I en 6/5-seater med två prisplatser fördelas 60-70% av prispoolen först när en segrare har korats, och där är bubblan ändå i princip samma effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anta 5-3-2 prisfördelning

 

ITM fördelas 60% av totala prispoolen (3*2 enheter).

Därefter fördelas 40% (3+1 enhet)

 

Att ta en säker ITM är alltså viktigare än att öka förstaplatschansen med kanske 10%.

 

Jag håller med om att ITM är viktigare än förstaplatsen, och din beskrivning är ett enkelt sätt att förklara på, men inte helt korrekt. I en 6/5-seater med två prisplatser fördelas 60-70% av prispoolen först när en segrare har korats, och där är bubblan ändå i princip samma effekt.

 

a) Var inte det här en vanlig SnG?

 

b) Vad är det för fördelning i en 5/6-seater? 70/30 eller 80/20? Är det 70-30 så fördelas 60 proccent av prispoolen på plats två och resterande 40% på plats 1.

 

Är det 80/20 så fördelas 40% av prispoolen på plats 2 och 60% på plats 1. Är det mer än 80/20 så går man back på andrapriset... och i så fall är andrapriset inte av intresse, då spelar vi bara för vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men mitt exempel (fördelningen 5-3-2) visar framförallt varför det först är viktigt att ta sig ITM, och sedan ta sig till förstaplatsen. Den som spelar fel och inte maximerar förstaprisplatschansen när man väl tagit sig ITM spelar fel, på andraplats ska man komma av misstag, inte spela "smart" och outlasta trean.

 

Skulle gissa att av de gånger man är i ITM, så ska fördelningen se ut 40-20-40 ungefär för att man spelar bra ITM, medan 33-34-33 visar på felaktigt ITM-spel.

 

Myssion, vad har du för siffror här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Myssion, vad har du för siffror här?

 

Sammanställning för maj/juni (1/5-21/6):

 

- 131 st $15+$1 (NLT) spelade

- 52 st ITM (23 - 13 - 16) = 39.69%

- Resultat $374.50

- ROI 17.87%

 

- 721 st $25+$2 (NLT) spelade

- 292 st ITM (95 - 88- 109) = 40.5%

- Resultat $2065.50

- ROI 10.61%

 

 

Resultat maj/juni: $2440

Uttag: -$2400 (varav 25% till PF.nu)

Bankrulle: $2040

 

Hittade själv dina siffror för maj/juni, ska bli intressant att se när du sammanställer för juli också.

 

Myssion har 34%, 29%, 36%(resterande procenten utspritt i avrundningsfel) om man summerar de båda nivåerna. Pekar på rätt ITM-taktik alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

b) Vad är det för fördelning i en 5/6-seater? 70/30 eller 80/20? Är det 70-30 så fördelas 60 proccent av prispoolen på plats två och resterande 40% på plats 1.

 

Är det 80/20 så fördelas 40% av prispoolen på plats 2 och 60% på plats 1. Är det mer än 80/20 så går man back på andrapriset... och i så fall är andrapriset inte av intresse, då spelar vi bara för vinst.

 

Ja det stämmer ju! Lyssna inte på mig, jag är från Vinslöv...

 

Skulle gissa att av de gånger man är i ITM, så ska fördelningen se ut 40-20-40 ungefär för att man spelar bra ITM, medan 33-34-33 visar på felaktigt ITM-spel.

 

Enligt Hjort så är det optimalt att ha en liten förskjutning åt tredjeplatsen, typ 38 - 20 - 42 eller något. Tror iofs att en jämnare fördelning, men fortfarande med förskjutning, är mer rimlig, liknande den jag har, fast något bättre (finns en hel del att slipa på för min del).

 

AA: ställ

 

Övrigt: fold

 

På tok för tajt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså. att vinna 2/3 headsup måste vara näst intill omöjlgt. Iaf i turbosar när man ofta hamnar headsup på 200/400 eller 300/600.

 

Tanken är väl att man ska komma in med en ledning i heads up. Har man 2:1 i marker vinner man ju 2/3 i snitt givet att motståndaren inte är bättre. Sedan är ju många också katastrofalt veka heads up.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså. att vinna 2/3 headsup måste vara näst intill omöjlgt. Iaf i turbosar när man ofta hamnar headsup på 200/400 eller 300/600.

 

Tanken är väl att man ska komma in med en ledning i heads up. Har man 2:1 i marker vinner man ju 2/3 i snitt givet att motståndaren inte är bättre. Sedan är ju många också katastrofalt veka heads up.

 

Jo men man kommer ju inte in med en sådan ledning varje gång, i synnerhet eftersom det är korrekt att spela konservativt på bubblan, därav den lilla viktningen mot tredjeplatsen.

 

 

Men hur mycket edge man har (utöver ICM alltså) över en fi som viker för mycket är jätteintressant, hade gärna simulerat det på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...