Gå till innehåll

Expressens auktionsmarknad, går det att slå den?


Recommended Posts

Det hade varit intressant om det hade rört dyra saker, men med överkomliga priser på dessa

 

Peugeot 206 Sport 1,6

 

Ordinarie pris i handeln: 130000 kr

Maxpris i auktionen: 10000 kr

Auktionens vinnare sparar minst: 120000 kr

Maximalt antal bud i auktionen: 29000

 

Kanske isf?

 

Är det 15:- det kostar med sms ? 15x29000= 435.000:-....som sagt skaplig affärside.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Det här med SMS-avgifterna är ju bara steg1. I england finns motsvarande "lotteri" utan extra-avgift på SMS (dvs bara det som operatören tar för ditt SMS-skickande).

 

Där får dom i stort sett prylarna från tillverkaren eftersom det fungerar som ett billigt sätt att göra reklam. Eller så betalar tillverkaren för att få auktionera ut sina prylar.

 

Till det kommer diverse andra reklamintäkter i form av banners och liknande.

 

Tanken är att dom där 15 kronorna i Sverige också ska bort så småningom. Det måste bara bli lite mer utbrett först.

 

Så ge det lite tid så blir det nog ganska bra EV på det här.

 

 

Vet att nån gök i London ropade in en Ferrari 360 Spider för typ £1100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon frågade om detta, så jag hittade följande på Bidplayers FAQ:

 

Vad händer om det inte finns några unika bud?

Denna situation är osannolik, men skulle det inträffa så räknar vårt system automatiskt ut det lägsta budet med exakt två bud. Den första personen som lagt budet vinner då auktionen. Om det inte finns något lägsta bud med två lika låga bud kommer det lägsta bud som har tre bud att antas enligt samma procedur och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur, men en kompis till mig fann ett system för det där när det var nytt för ett år sedan, hon vann allt hon nu har i lägenheten typ, TV, I-pod, bärbar dator och mycket saker till köket. Enligt henne har de nu täppt till det lilla felet som hon utnyttjade.

Skulle vara intressant att få veta vilket fel det var. Spontant tänker jag mig att det rörde sig om bråkdels kronor eller något sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vinna en av desa auktioner så måste man trots allt lägga ner lite pengar, det går inte att lägga 3 bud och tro man ska vinna.

Vi meckade lite med detta för några månader sen och vann bla en Xbox360.

Det vi gjorde var att vi kopplade en telefon till datorn och sen snodde ihop ett script som autobudade åt oss. Tex på Xboxen bestämde vi oss för att mellan 30-100 kr lägger vi våra bud.

Vi väntade tills mer än hälften av alla bud var lagda(detta kan man se på siten) sen så lade vi våra 70 bud. När det började närma sig slutet på auktionen så kröp vårat unika bud hela tiden uppåt och när vi hade typ 90 som lägsta unika så lade vi till 101-110kr för att vara på den säkra sidan. Vi vann autkionen för 98 eller nåt och hade lagt ut 80*15 på sms men den blev billigare än att köpa i affären iaf...

 

Första idén vi hade var inte vattentät då den gick ut på att buda typ 30 och sen så fort man inte hade lägsta unika bud så skulle scriptet lägga 31 tex. Det tog dock några sekunder att göra detta och rätt som det var hade auktionen tagit slut innan vi hann lägga ett bud till så den idén skrotades =)

 

Det borde vara nåt liknande de gjort som vunnit en massa auktioner..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade varit intressant om det hade rört dyra saker, men med överkomliga priser på dessa

 

Peugeot 206 Sport 1,6

 

Ordinarie pris i handeln: 130000 kr

Maxpris i auktionen: 10000 kr

Auktionens vinnare sparar minst: 120000 kr

Maximalt antal bud i auktionen: 29000

 

Kanske isf?

 

Är det 15:- det kostar med sms ? 15x29000= 435.000:-....som sagt skaplig affärside.

 

har för mig att själva auktionsidan får in prylarna gratis från respektive företag i form av reklam, så det blir 435.000 i vinst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EV+ om man lägger upp en strategi.

 

Innan de la upp detaljerad statistik över hur folk bjöd gjorde jag ett eget program som räknade ut ett antal intressanta värden som baserades på avslutade auktioner.

 

Strategin var väldigt enkel, man bjöd på ett visst intervall.

 

Jag genomförde bara denna strategi en gång, eftersom jag inte pallade köpa flera påfyllningar till kontantkortet.

 

Hur som helst bestämde jag mig för att bjuda på Acer Aspire 3003LMi som de värderat till 10K.

 

Jag bjöd på intervallet 50-150 (dvs 101 st SMS á 15kr, kostnaden blev således 1515 kr om man bortser från operatörsavgift).

 

Jag vann auktionen och en dator värderad till 10K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betänk att arrangören bara får en del (mindre än hälften) av det du smsar för. Ändå tjänar de grova pengar. Dina pengar rinner helt enkelt ut i sjön, kraftigt minus EV.

 

EDIT: Hur i hela världen skulle det bli EV+ bara för att man bjuder inom ett intervall? Lite martingalekänsla över hela idén...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det 15:- det kostar med sms ? 15x29000= 435.000:-....som sagt skaplig affärside.

 

har för mig att själva auktionsidan får in prylarna gratis från respektive företag i form av reklam, så det blir 435.000 i vinst!

 

Snarare runt 200.000 efter operatörsavgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade en kompis som hackade en lowbid-sida i vawras. han sag hela tiden lagsta unika bud. nar det borjade narma sig slutet fick han lov att eliminera 4 bud for att kunna legga sig pa legsta budet. det roliga i kraksangen och varfor jag berattar detta ar att ett mkt lagre bud vann = siten fuskar. svart att maila dit och saga: "du jag vet att ni fuskar, for jag hackade er sida och sag alla buden osv"..

 

jaja.. lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade en kompis som hackade en lowbid-sida i vawras. han sag hela tiden lagsta unika bud. nar det borjade narma sig slutet fick han lov att eliminera 4 bud for att kunna legga sig pa legsta budet. det roliga i kraksangen och varfor jag berattar detta ar att ett mkt lagre bud vann = siten fuskar. svart att maila dit och saga: "du jag vet att ni fuskar, for jag hackade er sida och sag alla buden osv"..

 

jaja.. lycka till

 

 

:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade en kompis som hackade en lowbid-sida i vawras. han sag hela tiden lagsta unika bud. nar det borjade narma sig slutet fick han lov att eliminera 4 bud for att kunna legga sig pa legsta budet. det roliga i kraksangen och varfor jag berattar detta ar att ett mkt lagre bud vann = siten fuskar. svart att maila dit och saga: "du jag vet att ni fuskar, for jag hackade er sida och sag alla buden osv"..

 

jaja.. lycka till

 

 

va babblar du om!

 

varför skulle siten fuska med att låta ett mkt lägre bud vinna, sidan förlorar ju bara pengar på det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade en kompis som hackade en lowbid-sida i vawras. han sag hela tiden lagsta unika bud. nar det borjade narma sig slutet fick han lov att eliminera 4 bud for att kunna legga sig pa legsta budet. det roliga i kraksangen och varfor jag berattar detta ar att ett mkt lagre bud vann = siten fuskar. svart att maila dit och saga: "du jag vet att ni fuskar, for jag hackade er sida och sag alla buden osv"..

 

jaja.. lycka till

 

"Hade en kompis"

End of discussion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan lova att det är komplett omöjligt att få +EV med de marginaler som de har.

Ja o de e omöjligt att tjäna pengar på poker, med de marginaler som huset har

 

Hade pokersajterna haft samma marginaler som dessa "auktioner" hade det varit komplett omöjligt att vinna på poker, ja. Så vad försöker du säga?

 

Dessutom är ju poker, till skillnad från det här, ett skicklighetsspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur, men en kompis till mig fann ett system för det där när det var nytt för ett år sedan, hon vann allt hon nu har i lägenheten typ, TV, I-pod, bärbar dator och mycket saker till köket. Enligt henne har de nu täppt till det lilla felet som hon utnyttjade.

 

Kan ändå omöjligen vara bättre än när man kunde spela livebetting (på onämnd bettingsida) på spel efter att respektive händelse hade hänt... surebetting till 2ggr pengarna liksom.. tack tack..

 

Vem gör första målet, måål av lag A... jasså, jag betar på .. lag A.. jaaa jag vann :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade pokersajterna haft samma marginaler som dessa "auktioner" hade det varit komplett omöjligt att vinna på poker, ja. Så vad försöker du säga?

 

Dessutom är ju poker, till skillnad från det här, ett skicklighetsspel.

Jag försöker säga just att detta är ett skicklighetsspel, precis som poker. Det gäller att använda sig av den information som finns tillgänglig för att sluta sig till vilka bud som är mest sannolika att bli lägsta unika. Det är inte alls helt slumpmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade en kompis som hackade en lowbid-sida i vawras. han sag hela tiden lagsta unika bud. nar det borjade narma sig slutet fick han lov att eliminera 4 bud for att kunna legga sig pa legsta budet. det roliga i kraksangen och varfor jag berattar detta ar att ett mkt lagre bud vann = siten fuskar. svart att maila dit och saga: "du jag vet att ni fuskar, for jag hackade er sida och sag alla buden osv"..

 

jaja.. lycka till

 

"Hade en kompis"

End of discussion

 

jag tänkte att de vann åt sig själva eller åt bekanta när jag såg det iof, tänkte att du som läsare skulle dra samma slutsats, fel av mig. annars kan de ha varit så smarta att de har "faketabeller" som hackare får gotta sig i med lägsta unika bud för tillfället osv. svart att tro det iof..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker säga just att detta är ett skicklighetsspel, precis som poker. Det gäller att använda sig av den information som finns tillgänglig för att sluta sig till vilka bud som är mest sannolika att bli lägsta unika. Det är inte alls helt slumpmässigt.

 

Men menar du alltså att den väldigt enkla informationen ska låta dig slå en 70%-ig rake? Det låter milt sagt optimistiskt.

 

Enda anledningen till att de ger ut den infon är ju att hetsa folk att smsa igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men menar du alltså att den väldigt enkla informationen ska låta dig slå en 70%-ig rake? Det låter milt sagt optimistiskt.

 

Enda anledningen till att de ger ut den infon är ju att hetsa folk att smsa igen.

Tja.. de låter iofs lite väl optimistiskt, ja.. Men det beror väl på hur dumma de andra "spelarna" är... Men då ska de vara rejält dumma oxo...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...