Gå till innehåll

Icke-pokerböcker men bra pokerböcker ändå?


Clemens

Recommended Posts

Jisses, svårt att komma på en rubrik som passar, varsågod och pilla QoS så att det blir kort och speglande för texten :|

 

I den här tråden tänkte jag att man kan diskutera böcker som kan öka självkännedomen och kännedomen om människor överhuvudtaget, för att i slutändan kunna applicera kunskaperna i pokertänkandet.

 

Känner att det kan vara svårt att förstå vad jag menar så jag börjar direkt med några exempel:

 

Malcolm Gladwell - Blink: Den intuitiva intelligensen

 

text på bakpärmen:

 

Hur kommer det sig att vissa människor är skickliga beslutsfattare medan andra ständigt klantar till det?

Varför kan en del människor lyda sina instinkter och hamna rätt medan andra genast far vilse när de följer sina?

....

Blink bygger på de allra senaste rönen inom neurovetenskap och psykologi och är skriven på det spännande och underhållande sätt blablabla....

 

Ett annat exempel, kanske främst för livepoker

 

Allan & Barbare Pease - Att tala så det syns: En bok om att tolka kroppsspråk 325 sidor.

 

Text på bakpärmen:

 

...Upptäck hur du ska tolka gester, förstå underliggande tankar och känslor - dra riktiga slutsatser.

 

Ett tredje exempel när jag ändå är på gång:

 

Sharon Franquemont - Utveckla din intuition

 

Text från bakpärmen:

 

Intuitionen är ett av våra sinnen, precis som synen och hörseln, och i likhet med övriga sinnen förmedlar den viktig information. Den når oss som en inre lågmäld röst, en instinktiv handling, en plötslig ingivelse. Med ens vet vi något utan att vi tagit hjälp av vårt rationella förnuft. Intuitionen talar om för oss vad vi ska göra.

 

Framförallt sista exemplet är intressant då den boken enligt författarinnan hjälper en att träna upp intuitionen, något man använder i stort sett hela tiden då man spelar poker, även kallad ryggradskänsla.

 

Kan tillägga att jag inte läst dessa titlar och har således inga kommentarer till huruvida de är bra läsning eller inte.

 

Nu när jag klargjort lite mer vad jag menar undrar jag om ni andra läst någon icke-pokerbok som ni haft nytta av i pokerspelandet?

 

Vore kul med seriösa svar men jag misstänker att det här är en tråd som "lustigkurrar" kommer ta över.

 

:|

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir lite OT nu, men det är ju ok med rubriken.

 

Skulle tippa att böcker om konkret motivationsträning är bland de viktigare man kan läsa. Antagligen snarare idrottspsykologi än feel-good junk.

 

Är antagligen inte fel med lite spelteori, även om jag inte tror att det är så väldigt relevant för de flesta.

 

Angående sakerna du talar om så skulle jag tro att man har mer ut av att helt enkelt observera och umgås med människor än att läsa böcker. Exempelvis kan man sätta sig på en uteservering och noggrant föra anteckningar över exempelvis ett par eller en grupp för att studera dynamiken i denna. Vem talar mest, vem betalar notan, vem tittar på vem, etc.

 

Livepoker handlar trots allt en hel del om gruppdynamik. Vem är det som babblar och leker alfahanne, vem är det som undergivet viker gång på gång, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...