Gå till innehåll

Typ, potodds?


XaaL

Recommended Posts

Kolla denna hand.

På floppen vet jag att jag sätter färgen där lite mer än var tredje gång, då får jag också nöten. Nu undrar jag: för att syna hans all in på floppen på $1.72, ska jag då veta att jag kommer att plussa minst (3x1,72=5,16)5,16 när jag sätter färgen - eller att själva potten ska bli minst 5,16?

Jag är inte helt hundra på det här.

Sen på Turn där missar färgen, och han bettar mycket bra, precis vad han ska göra när han leder. Även fast jag bara sätter färgen var femte gång här så synar jag för jag vet att jag får syn på min all-in när den sitter. Var inte synen på turn fel?

Förklara gärna det här för mig så jag inte har någon som helts tvekan!

 

Inledande spel 404206612.

MAX6 sitter vid 0 med 33,20$.

paoli sitter vid 1 med 8,65$.

Xeretas sitter vid 2 med 3,29$.

vincescoto sitter vid 3 med 2,89$.

Salan sitter vid 4 med 7,14$.

spike12 sitter vid 5 med 1,82$.

Dealern sitter vid 4.

spike12 lägger en blind på ,05$.

MAX6 lägger en blind på ,10$.

(Salan ges Ak 2k.)

Före floppen:

paoli synar med ,10$.

Xeretas synar med ,10$.

vincescoto synar med ,10$.

Salan synar med ,10$.

spike12 synar med ,05$.

MAX6 checkar

Floppen kommer upp

10k 6r 5k.

spike12 går all-in med 1,72$.

MAX6 foldar.

paoli synar med 1,72$.

Xeretas foldar.

vincescoto foldar.

Salan synar med 1,72$.

Turnkortet kommer upp Js.

paoli satsar 2,05$.

Salan synar med 2,05$.

Riverkortet kommer upp 9k.

paoli satsar 1,40$.

Salan går all-in med 3,27$.

paoli synar med 1,87$.

Kortvisning:

Salan visar Ak 2k.

Flush, Ess högt - Ak 10k 9k 5k 2k

spike12 visar 10s 3h.

Par i tior - 10k 10s Js 9k 6r

paoli visar Ks 10h.

Par i tior - 10k 10h Ks Js 9k

Salan vinner potten på (5,53$).

Salan vinner potten på (10,22$).

 

Total pott:15,75

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Potten skall bli 5,16. Jänkarna och många pokerböcker beskriver gärna vinst/förlustförhållandet, dvs om du vinner en tredjedel har du 2 mot 1. Alltså, du förlorar 2 och vinner 1 om samma hand spelas 3 gånger (i genomsnitt).

 

Samma förhållande eller bättre måste du då ha mot potten för att en syn skall vara vinstgivande, i given hand isåfall 3,44 redan i potten mot 1,72 att syna (vilket ger en totalpott på 5,16).

 

Ungefär en tredjedel dyker ju även upp för stegdrag, så det är ju bra att ha i ryggmärgen att det redan skall finnas minst dubbelt så mycket i potten gentemot det belopp du har att syna all in på floppen.

 

I given hand har du alltså inte odds att syna hans all in. Dessutom finns det ju ytterligare en spelare kvar att agera efter dig, vilket åsidosätter potoddsberäkningens vikt.

 

Turn-spelet tycker jag är okay då din uppfattning är att han betalar av din eventuella färg med resten av din stack, vilket det också visar sig att han gör. Du har precis som du beskriver inte riktigt de direkta oddsen för att syna turn, 4 mot 1 och 7,81:2,05 för syn eller normaliserat 3,81:1, vilket är "nästan odds". Även om du inte skulle fått syn på din riverträff just den här handen så är "nästan odds" vinstgivande då fi kommer syna dig tillräckligt frekvent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I given hand har du alltså inte odds att syna hans all in. Dessutom finns det ju ytterligare en spelare kvar att agera efter dig, vilket åsidosätter potoddsberäkningens vikt.
För att syna på floppen måste jag alltså "veta" att potten bli, ja hur stor? - 3ggr 1,72 är den ju?

Ehh, hoppsan... jag misstolkade ordningsföljden lite. Jag fick tydligen för mig att du agerade direkt efter spelaren som gick all in.

 

Beräkningen i "det riktiga" fallet kan då inte heller göras som om det vore en all in. Dina odds för syn gäller bara fram till turn då du sätter färgen ca en femtedel av gångerna. Räknar man enbart pottodds måste då potten istället vara 4 ggr så stor som din syn, dvs $6,88 (totalt om du synar $8,60).

 

Då potten när du måste ta ställning är $4,04 så saknas alltså $2,84. Ditt beslut beror då på hur väl du känner din motståndare. Du måste, om du träffar på turn, kunna få av honom ytterligare dessa $2,84.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår det men det jag undrar är hur jag ska tänka där på floppen?

Ska jag endast syna om potten är 3ggr det jag lägger in?

Här ska jag calla 1,72 och då ska potten redan vara 5,16, annars foldar jag? Eller ska jag då veta att potten i slutet av handen ska vara över 5,16, kan jag calla då?

 

Alltså ska jag endast syna om potten ger mig rätt odds nu (om exempelvis en spelare till hade synat) - eller om jag vet att den kommer att bli mer än 5,16 senare?

Förklara det så förstår jag :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...