Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är lite av en nybörjare ju, så jag hoppas jag får posta här. :)

Scenario:

Turnering. Blindsen är 50/100. Snubben i SB lägger in 50. Snubban i BB har precis varit i en allin-konfrontation, så hon har bara 75 kvar, som hon lägger in.

Nu vill UTG-spelaren limpa in. Så vad är definitionen på att openlimpa? Är den att man synar BB's satsning, vilket innebär att man i detta fallet betalar 75, eller är definitionen att man betalar det egentliga värdet av BB (oavsett hur mycket marker spelaren i BB har), vilket skulle innebära att man betalar 100?

Vad gäller i ett CG, om det mot förmodan skulle förekomma där?

Postad

Måste man inte gå in med en hel BB? Stormörkens 0,75BB-andel hamnar väl direkt i en sidopott? Och är det ens tillåtet att spela en hand i ett cashgame med mindre än en hel BB? I så fall borde det väl vara samma sak där. Har faktiskt inte lagt på minnet hur det blir i sådana situationer, skulle inte heller förvåna mig om sajterna kör olika.

Postad

Vi har alltid i våra home games kört med varianten att bara behöva syna 75 (men att en höjning måste ske till minst 200). Fast nu när jag försöker hitta något som backar upp detta börjar jag inse att vi nog har fel... Mike Caro, som jag litar på om han inte har några uppenbara tells, skriver iallafall såhär på sin regelsida:

"If a player goes all in for a portion of the big blind, then subsequent action shall be made as if the player had posted the full big blind, requiring players to call the full amount of the big blind, raise or fold, regardless of whether the amount posted is more or less than half a bet. (Alternate Rule. A player who is obligated to post a blind must have the full amount of the blind to receive a hand.)"

Jag gissar att "Alternate Rule" ofta gäller i CG.

(Länk)