Gå till innehåll

Tochi-san's Pokerdagbok


Tochi

Recommended Posts

:spade:Information :spade:

 

Tjena, Jag är en kille på 23 som bor tillsammans med min tjej i en lägenhet i Stockholm. För tillfället studerar jag och har ganska mycket tid över till att lira. Började spela poker live ganska regelbundet år 2000. sedan har det blivit en del tuneringar och anser mig själv vara väldigt bra på tuneringsspel. 2001 började jag lira online grindade mig upp från 50$ upp till 1600$+ för att sedan bränna allt på en allin preflopp med AA mot AKs (ni har säkert redan gissat på färg... grattis :P ) Men är inte så bitter pga detta utan anser att jag nog behövde det för att kunna bli en bättre spelare i framtiden. Ser på mitt spelade som väldigt långsiktigt och det är enormt viktigt för mig att spela rätt och att inte ta ett skott på högre nivå trotts att detta har inträffat historiskt :) Efter att ha gulat på UltimateBet så tog jag ett break från onlinespelandet. Ansåg att jag måste skaffa mig mer erfarenhet för att lira online. Har under denna tid läst en hel del böcker om Hold 'em och självklart spanat på pokerforum.nu i stort sätt varje dag. Eftersom jag började spela ett par år innan "pokerbomen" så var jag ofta duktigare än många andra när det började liras tuneringar överallt. Har på mitt livespel klarat mig väldigt bra och placerar mig väldigt ofta ITM när det gäller just tuneringar. Har också spelat en del på olika klubbar i Stockholm. Har under senaste året börjat spela online mer seriöst och lirat en del S&G's har gått helt ok och jag har byggt upp min bankrulle sakta men stadigt. Var tyvärr tvungen att ta ut allt i slutet av terminen i skolan. Spelade alldeles för mycket och hade inte tid över till mitt skolarbete.

 

Kommer att jobba väldigt mycket denna sommar och hoppas att jag inte tröttas ut av detta men när väl skolan kommer igång kommer jag ha bra med tid för att spela långa sessioner. Vet att all information angående Rakeback är strikt förbjuden i detta forum och kommer altså hålla tyst om den delen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

:spade:Spelstil :spade:

 

Använder Pokeroffice för att hålla koll på mitt spel och andras. Har hittills fått ihop 17.000+ händer med migsjälv.

Såhär ser min statistik ut just nu:

 

Tight Aggressive (preflopp) - Aggressive (post flopp)

 

Saw Flopp: 18.6%

Pre Flopp Raise: 10,4%

Flopp-Turn: 49.1%

Turn-River: 61,8%

 

Har inte kommit igång med detta riktigt så jag vet inte om detta är så speciellt bra, kom gärna med förslag hur min statistik och spel kan förbättras.

 

Försöker nå en spelstil som är väldigt tight/aggresiv och svårtläst.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

:spade:Nivå :spade:

 

Nivå: 0.1/0.2 NL SH (Hold'em)

Antal bord: 4-6

Kommer inte att byta nivå förän jag har rulle för det (minst 3000BB) och känner att jag är redo.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

:spade:Tillvägagångssätt :spade:

 

Använder 2st skärmar när jag lirar: 21" + 19". På detta sätt kan jag smidigt spela 4-6 bord och titta på film samtidigt som jag scrollar i pokeroffice. :) Håller på att titta runt på en bärbar dator som jag siktar på att köpa inom några månader. Letar efter en med 17" skärm och med upplösning på 1600x1200 så jag kan spela 4 bord utan överlappning. Om någon har några tips om detta så skulle jag vara grymt tacksam.

 

Kommer att föröka planera mina sessioner nogrant. Känna efter om jag är kapabel att spela bra eller om jag är för trött. Kommer också alltid försöka ha vatten vid datorn i denna sommarvärme. Kom gärna med mer tips som kan stimulera mig och att behålla koncentrationen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

:spade:Mål :spade:

 

Att långsiktigt och stabilt bygga en rulle utan att tilta. Går efter mottot "sakta men säkert" och skriver denna dagbok dels för att inte tilta.

 

Tänker inte sätta någon summa att uppnå just nu, men det kommer komma lite senare. Kan inte göra det eftersom jag inte vet hur mycket tid jag kommer ha för att spela. Eftersom jag för tillfället jobbar på dagarna vet jag inte om jag är i form för att kunna spela ordentligt när jag komemr hem, det beror mycket på dagsformen helt enkelt :D

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

:spade:Bankrulle :spade:

 

300$

 

Vet att min rulle är endast 1500xBB och att 3000xBB rekomenderas. Anser dock att det skall räcka och om inte får jag reloada 300$ till :). Dollarn är förövrigt ganska billig just nu.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kom gärna med kommentarer kring mitt spel och tips hur jag kan förbättra det. Är väldigt intresserad av kontruktiv kritik och skriv gärna varför jag borde agera på ett annat sätt i olika situationer.

 

Shuffle up and deal me in! :spade::heart::diamond::club:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips, dom där siffrorna säger inget om du inte nämner vad du spelar? Antar att det är full ring no limit eller nåt sånt.. either way...

 

 

Nivån som jag spelar är NL20 som det står i min presentation under nivå. om det är fler som missat det så är det Shorthanded (6-manna) Texas Hold'em No Limit som gäller.

 

Nu börjar jag bli sjukt sugen på att lira...hmm..man kanske skulle gå lite tidigare från jobbet idag...:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Session 1

 

:spade: Spelade händer: 1069

 

:heart: Tid: 02:38h

 

:diamond: Resultat: +40$

 

:club: Bankrulle: 340$

 

Kommentarer

Spelade väldigt tight idag och provade mig runt lite, brukar normalt höja 5xBB preflopp med AJ, idag limpade jag in med dessa väldigt ofta för att inte förlora en stor pott om jag floppar A mot en högre kicker. hade en del oflytt med KK när jag höjde ordentligt preflopp och 2 går med och ser A på flopp, detta hände 2 ggr och jag la ner den handen ganska kvickt efter reraise. annars kändes det helt ok för denna gång. 40$ på 02:38h är iof inte speciellt bra timlön :D haha.

 

Här kommer en mindre rolig som spelades idag.

 

** Game ID 851344500 starting - 2006-07-06 18:36:00

** Orange Gladiator [Hold em] (0.10|0.20 No Limit - Cash Game) Real Money

- Actuarist sitting in seat 1 with $22.10 [Dealer]

- yido_1882 sitting in seat 2 with $11.94

- zyj77 sitting in seat 3 with $11.15

- corkbhoy sitting in seat 4 with $7.06

- Tochi sitting in seat 5 with $29.60

- Hypnoboon sitting in seat 6 with $18.70

yido_1882 posted the small blind - $0.10

zyj77 posted the big blind - $0.20

** Dealing card to Tochi: King of Hearts, Ace of Hearts

corkbhoy raised - $0.60

Tochi raised - $2.00

Hypnoboon folded

Actuarist folded

yido_1882 called - $2.00

zyj77 folded

corkbhoy went all-in - $6.46

Tochi went all-in - $27.60

yido_1882 went all-in - $10.04

** Dealing the flop: Queen of Clubs, 5 of Clubs, Jack of Hearts

** Dealing the turn: 2 of Spades

** Dealing the river: 3 of Diamonds

Tochi shows: King of Hearts, Ace of Hearts

yido_1882 shows: Jack of Diamonds, King of Diamonds

corkbhoy shows: Ace of Clubs, 2 of Diamonds

yido_1882 wins $21.08 from the main pot

yido_1882 wins $31.04 from side pot 1

End of game 851344500

 

 

På denna nivå vilka händer ska jag syna allin med över halvt inköp hos Fi...KK och AA spelar jag utan att blinka men QQ och AKs har jag börjat fundera mycket över...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:spade: Räknade lite igår och om jag räknat rätt med gårdagens statistik på 1069 händer på 2,5h så lirar jag ca 85 händer/bord/timme.

 

Håller på att kolla på laptop nu men det är inte lätt att hitta en med upplösning på 1600x1200. Dell och Sony vad jag kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

:spade: Har under en tid haft uppehåll men ska försöka komma igång med pokern igen så snart jag kan, Har jobbat otroligt mycket och har känt att jag inte kan spela bra när jag varit trött.

 

Har börjat komma igång lite smått och. Måste också erkänna att jag tiltat lite och förlorat en del av min rulle för en tid sedan. Men har efter detta spelat mer diceplinerat och sagta byggt upp den igen. :D.

 

Har idag provat att lira 8 bord och det känns helt ok. Förutan att datorn hela klienten segade ihop och när jag råkade ha KK och AA på 2 bord. man blir hyffsatt irriterad efter en sådan sak. hade en badbeat med allin preflopp med min AA och han träffade K med sin KK vilket svider lite menmen...vad ska man göra. bara att grinda vidare antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:spade: Här kommer en riktigt skön hand från gårdagen.. Enjoy!

 

** Purley [Hold em] (0.10|0.20 No Limit - Cash Game) Real Money

- rancidpunk sitting in seat 1 with $26.28

- ELEG13 sitting in seat 2 with $28.29 [Dealer]

- Tochi sitting in seat 3 with $18.35

- sexygrl sitting in seat 4 with $19.05

- kaiser2005 sitting in seat 5 with $27.45

- femke2002 sitting in seat 6 with $11.43

Tochi posted the small blind - $0.10

sexygrl posted the big blind - $0.20

** Dealing card to Tochi: 9 of Hearts, 9 of Clubs

kaiser2005 called - $0.20

femke2002 folded

rancidpunk called - $0.20

ELEG13 called - $0.20

Tochi called - $0.20

sexygrl checked

** Dealing the flop: 9 of Diamonds, 2 of Diamonds, 6 of Diamonds

Tochi checked

sexygrl checked

kaiser2005 checked

rancidpunk bet - $1.00

ELEG13 called - $1.00

Tochi called - $1.00

sexygrl folded

kaiser2005 called - $1.00

** Dealing the turn: 6 of Clubs

Tochi checked

kaiser2005 bet - $2.20

rancidpunk raised - $6.60

ELEG13 called - $6.60

Tochi called - $6.60

kaiser2005 called - $6.60

** Dealing the river: 7 of Hearts

Tochi went all-in - $10.65

kaiser2005 went all-in - $19.65

rancidpunk went all-in - $18.48

ELEG13 called - $19.65

kaiser2005 shows: Ace of Diamonds, 4 of Diamonds

ELEG13 mucks: 10 of Diamonds, Queen of Diamonds

rancidpunk shows: 6 of Hearts, 2 of Hearts

Tochi shows: 9 of Hearts, 9 of Clubs

rancidpunk wins $23.49 from side pot 1

Tochi wins $73.70 from the main pot

kaiser2005 wins $2.34 from side pot 2

End of game 880547136

 

:spade: måste säga att jag ändå var orolig när alla synade min allin på rivern...6666 floppade upp i min hjärna...men den höll..stor pott för min nivå... galet att 2 personer floppat färg och att den andra satte kåk på turn precis som mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Session 2

 

:spade: Spelade händer: 1650st @ 8 bord

 

:heart: Tid: 03:00h

 

:diamond: Resultat: +50$

 

:club: Bankrulle: 390$

 

Kommentarer

 

Vet inte om andra har samma problem men när jag börjar spela en session går det nästan alltid dåligt i början, tycker inte att jag spelar mer loose då...Men när man väl börjat få en större stack och dubblat på några bord kanske andra spelar ger en mer respekt. Eftersom jag använder Pokeroffice så vet man en del vinnande spelare och när man får en reraise av dem när man höjt ordentlig med KK preflopp kan man folda den?? Än så länge kan jag inte göra det men när jag väl trycker all in eller call så vet jag att han har AA. Frågan är kan man folda KK preflopp finns nån bra tell på detta?

 

Ska föröka ha som mål att vinna 100$ i veckan men det kommer nog bli lite tight då mycket annat tar min tid. kommer itne heller att stressa då risk för råtilt inte utesluts :D

 

 

Bjuder också på en mycket tursam hand :D

 

** Game ID 883103742 starting - 2006-08-03 23:08:03

** Claret Transformer [Hold em] (0.10|0.20 No Limit - Cash Game) Real Money

- cashinho123 sitting in seat 1 with $12.90

- julle013 sitting in seat 2 with $11.38

- otrebor74 sitting in seat 3 with $16.51

- SamFR sitting in seat 4 with $5.69 [Dealer]

- mustangone sitting in seat 5 with $16.68

- Tochi sitting in seat 6 with $32.90

mustangone posted the small blind - $0.10

Tochi posted the big blind - $0.20

** Dealing card to Tochi: Jack of Clubs, Jack of Hearts

cashinho123 raised - $0.40

julle013 called - $0.40

otrebor74 called - $0.40

SamFR called - $0.40

mustangone called - $0.40

Tochi called - $0.40

** Dealing the flop: 10 of Hearts, 5 of Diamonds, 5 of Hearts

mustangone checked

Tochi bet - $2.00

cashinho123 called - $2.00

julle013 folded

otrebor74 folded

SamFR folded

mustangone raised - $4.00

Tochi called - $4.00

cashinho123 folded

** Dealing the turn: 9 of Hearts

mustangone went all-in - $12.38

Tochi called - $12.38

** Dealing the river: Jack of Diamonds

mustangone shows: 10 of Diamonds, 5 of Clubs

Tochi shows: Jack of Clubs, Jack of Hearts

Tochi wins $36.86 from the main pot

End of game 883103742

 

Jag borde raisat preflopp här...men var rädd att få så många calls...tycker att jag spelade handen uselt faktiskt. brukar inte göra såhär...

 

nu är det läggdags....natti natti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:spade: Variation

 

Kommer att variera mitt spel med att lira lite S&G's 10+1$. Är det någon som vet om det är stor skillnad mellan 10$ och 20$ S&G's?

Kommer iaf grinda några sådana för att få lite variation till CG. Postar mina resultat om ITM% mm senare. Vad brukar en bra spelat ha för ITM%??

 

Har dessutom lagt märke till att jag ändra spelstil något.

 

Tight Aggressiv (preflopp) - Agressiv (postflopp)

till nuvarande:

Tight Aggressiv (preflopp) - Neutral (postflopp)

 

Har börjat spela mindre aggressivt med AJ,AQ,KQ,KJ numera. för attt inte träffa toppar med sekundär kicker mot en callingstation....har ibland bara synat med AK då FI höjt 5xBB för att senare försöka träffa toppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Session 3

 

:spade: Spelade händer: 754st @ 8 bord

 

:heart: Tid: ca 01:30h

 

:diamond: Resultat: +80$

 

:club: Bankrulle: 470$

 

Kommentarer:

 

:spade: Som vanligt så förlorar jag alltid 1-2 buyins när jag börjar lira men sen spelar jag upp mig igen och börjar gå + igen. Börjar kännas bra med större Bankrulle nu om man skulle ha en dålig dag. Spelade inte så länge idag då jag var tvungen att sova lite också.

 

Session 4 kommer att liras lite senare idag. Postar så fort jag är klar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Session 4

 

:spade: Spelade händer: 773st @ 8 bord

 

:heart: Tid: ca 01:10h

 

:diamond: Resultat: +49$

 

:club: Bankrulle: 519$

 

Kommentarer:

 

:spade: Bra session med inga stora svängningar, började för ovanlighets skull bra och plussade direkt. hade pocket raketer ovanligt tätt några betalade andra inte. Lite senare idag kommer jag lägga upp lite mer uppdaterad statistik om min spelstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Session 5

 

:spade: Spelade händer: 2251st @ 8 bord

 

:heart: Tid: ca 03:10h

 

:diamond: Resultat: +-0$

 

:club: Bankrulle: 549$

 

Kommentarer:

 

:spade: Väldigt tråkig session och fick inte heller några roliga händer tro det eller ej :). hade KK mot AA preflopp en gång vilket sved. ska ta en paus nu och kanske köra en session lite senare. hade en del AA och KK men ingen betalade, satte ingen triss med mina par heller, ingen bra streak. här kommer lite statisik om min spelstil är några siffror helt åt skogen så är det bara att komma med tips om hur jag kan förbättra mig. :D

 

Number of hands 25019

Player Type: Tight Aggressive (pre flopp) - Neutral (post flopp)

 

Pre Flopp

Saw Flopp: 19.5%

Vol. Put $ In Pot 13.8%

Saw Flopp Not Blind 9.2%

 

Post Flopp

Flop-Turn 51.1%

Turn-River 62.8%

Went to showdown 5.2%

 

Aggression Pre Flopp

Pre Flopp Raise: 8.8%

First In Raise: 3.1%

Aggr Factor Pre Flopp: 1.4%

 

Aggression Post Flopp

Aggr Factor Flopp: 3.2

Aggr Factor Turn: 2.2

Aggr Factor River: 2.4

Aggr Factor Total Post flopp: 2.7

 

:spade: Är orolig för att jag inte försvarar min blind ordentligt. Hur tycker ni dessa siffror ser ut.

 

Stealing

Folded SB to steal 85.7%

Folded BB to steal 84.6%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Session 6

 

:spade: Spelade händer: 601st @ 8 bord

 

:heart: Tid: ca 01:00h

 

:diamond: Resultat: +23$

 

:club: Bankrulle: 513$

 

Kommentarer:

:spade: Var tvungen att lira lite CG innan läggdags, hade lite oflyt med tuneringarna men CG går stabilt som tåget just nu. inga speciella händer som jag behöver gå in på just nu. nu pallar jag inte mer, orkar inte ens följa svenskarna i Main Event. God Natt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man kan skotta iväg hela sin bankrulle på en enda hand övergår mitt, förvisso ringa, förstånd. ;)

 

Att lira sex bord och samtidigt kolla film, PO etc, tappar du inte fokus då? Skulle iaf jag göra. Anyway, good luck.

 

:spade: Nej det förbättrar faktiskt min fokus. Om jag bara skule lira 2 bord så skulle jag helt tappa tålamodet direkt och höja med sämre starthänder. Började gårdagen med att kolla nya Highstakes och lira 4 bord. Det är inga problem alls nu. Jag kommer adrig att kunna lira färre bord än 4 st nu jag är fast i "multi-tableträsket" kan man säga :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man kan skotta iväg hela sin bankrulle på en enda hand övergår mitt, förvisso ringa, förstånd. ;)

 

Att lira sex bord och samtidigt kolla film, PO etc, tappar du inte fokus då? Skulle iaf jag göra. Anyway, good luck.

 

:spade: Nej det förbättrar faktiskt min fokus. Om jag bara skule lira 2 bord så skulle jag helt tappa tålamodet direkt och höja med sämre starthänder. Började gårdagen med att kolla nya Highstakes och lira 4 bord. Det är inga problem alls nu. Jag kommer adrig att kunna lira färre bord än 4 st nu jag är fast i "multi-tableträsket" kan man säga :D

 

Nu är du nog inne med fel nick hörru, har du inte fått nåt morgonfika än? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gulligt att då funderar på att släppa KK preflop i spelet: NLH 20 6-max...

 

Du tror inte ditt spel funkar bättre på fullring eftersom du verkar så väldigt tight? Har försej inte superkoll på NL

 

:spade: Har länge funderat på det. Ska nog köra en test session full-table någon dag framöver, Jo jag vet det låter sjukt att släppa KK preflopp i NL20, men ibland så har jag bara vetat att han haft AA och betalat av. brukar reraisa ca 2-3x Fi's höjning och har han höjt mig då är det nog 50-50 att jag höjer eller synar.

 

10-manna kanske passar mig bättre eftersom jag då inte tvingas ge upp mina blinds lika ofta och sparar mycket på detta. ska ta till mig av detta och prova fulltable nån gång snart framöver. återkommer när jag gjort jämnförelsen och resultat :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Session 7

 

:spade: Spelade händer: ca 2000st @ 8 bord

 

:heart: Tid: ca 05:00h

 

:diamond: Resultat: -5$

 

:club: Bankrulle: 508$

 

Kommentarer:

:spade: Började dagen med att lira 6 st SnG's för variation. Blev sjukt frustrerad när jag gång på gång blev utragen...1 av 6 SnG ITM som jag vann men gick iaf back på det projektet. Efter detta så blev det dags att grinda cashgame, gick sådär...och här kommer min absolut jobbigaste streak i dagboken, mina AA träffar A på flopp och leder in med pottbet mot 3 spelare varav en synar runner runner inside straightdraw med pottbet hela vägen. hade också sköna tripps på flopp mot AA som träffar A på turn. listan kan göras lång. Det som jag verkligen har insett är att det är stor skillnad att spela nattetid då mindre svenskar spelar. många som lirar helt galet och bettar 15-20ggr BB preflopp. visst är det frustrerade att se sina QQ bli krossade på flopp av 99 men man måste inse att man fan ska vinna i längden.....eller? :D

 

Lyckade ändå rädda mycket av det som var förlorat till en början så gick inte back så mycket.

 

:spade: Måste säga att det var besvärligt att knäcka 600$ gränsen. hoppas detta kommer snart så man slipper hoppa upp och ner kring 500$. Men allt som behövs är bara en dag då jag vinner de flesta coinflipp och inte blir tok-utrdragen för mycket.

 

:spade: En annan "rolig" grej hände när jag floppar set på 2 bord samtidigt som hela klienten plötsligt dör....men blir superglad när man ser att fi sedan träffar färgen som leder till showdown mot en annan stor-stack samtidigt som du lungt och smidigt foldar din kåk....höll på att bli galen när detta hände...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...