Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Väldigt vanligt att folk limpar in med höga blinds:

Level IV (50/100)

Seat 1: André83 (4205 in chips)

Seat 2: 1dev1 (2075 in chips)

Seat 3: Albinm (2500 in chips)

Seat 6: decm (1275 in chips)

Seat 7: Myssion (1265 in chips)

Seat 8: notsal (700 in chips)

Seat 9: 29scorpio (1480 in chips)

notsal: posts small blind 50

29scorpio: posts big blind 100

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion [:Xy: :Xy:]

André83: folds

1dev1: folds

Albinm: calls 100

decm: calls 100

Myssion: ?

Albinm har varit semitajt/passiv och limpat en del, decm har varit väldigt tajt/passiv och inte limpat lika mycket, men å andra sidan inte höjt heller.

Vilken stacksajs är lagom för att ställa här? Hur många motståndare? Ju färre fi, desto mindre risk för syn, men ju fler fi, desto mer pengar i potten. Vilken HD för ställ bör man ha?

Postad

Intressant situation, har också funderat mkt på det. Felet med ställ utan en hand är att fis, åtminstone på låga nivåer, ÄLSKAR att limpsyna sig allin med låga pockets, Ax, KQ-KJ.....att folk trappar med AA/KK är rätt ovanligt tycker jag. Med typ 7 BBs tycker jag dock man kan vara rätt aggro här då chansen för syn trots allt inte är jättestor och de gånger man blir synad är man oftast inte stor dog. med 12 BB i stacken vill jag dock gärna ha A9+, 77+, KQ....med de händerna är risken för att man är stor dog vid syn nästan obefintlig, vilket torde göra att spelet som helhet blir +$EV. Inte ens med ovan angivna HD pushar jag dock här jämt, tycker det finns mer EV att hämta på bra pushfold poker när blindsen gått upp lite...

Vore intressant med lite diskusion om detta läge dock..

Postad
Med typ 7 BBs tycker jag dock man kan vara rätt aggro här då chansen för syn trots allt inte är jättestor och de gånger man blir synad är man oftast inte stor dog. med 12 BB i stacken vill jag dock gärna ha A9+, 77+, KQ....

Tvärtom borde det väl vara. Med 7BB har du mycket lägre fold-equity varför du behöver en smalare HD än då du har 12BB.

Postad
med 12 BB i stacken vill jag dock gärna ha A9+, 77+, KQ....med de händerna är risken för att man är stor dog vid syn nästan obefintlig,

Med 12BB är man rätt stor hund om man får syn med din HD rätt ofta känns det som, 7BB kan folk syna med nästan vad som helst fast för 12BB tar de inte lika mycket chanser, förvisso vill man ju inte ha syn alls i de flesta av de fallen....

Postad

Fredyr: Med mindre stack är det ju mer värt att sno limparnas marker + blindsen. Med större stack har man råd att vänta lite längre på ett läge.

Skanke:

Jag vet inte riktigt det, enligt min erfarenhet har folk väldigt sällan en hand som dominerar de jag nämnde när de limpar. (Detta gäller dåliga lågnivåspelare, kan tänka mig att det är andra bullar när man går upp i nivå). Skillnaden mellan 7BB och 12 BB för de firrar som limpsynar sig all-in utan en traphand tror jag är rätt liten, de spelar bara sina kort...

Postad

Jag tycker nog nästan att den viktigaste faktorn efter effektiv stackstorlek (ca 7-13 bb) är deras vepipp...jag ställer nästan habituöst (är det ett ord? snälla säg att det är ett ord) mot folk med typ 40 VPIP 5-10 PFR över minst 40 händer.

Postad
Jag tycker nog nästan att den viktigaste faktorn efter effektiv stackstorlek (ca 7-13 bb) är deras vepipp...jag ställer nästan habituöst (är det ett ord? snälla säg att det är ett ord) mot folk med typ 40 VPIP 5-10 PFR över minst 40 händer.

Habituöst är inte ett ord.

8-)

Postad
eurythmech: Brukar inte de som limpar löst även calla pushar löst?

Inte enligt min erfarenhet (ivf inte löst nog för att mitt spel ska straffas). Men det finns ju så klart en risk för att mitt minne är selektivt här.

Satt faktiskt och funderade på det igår - vore kul att titta närmare på.

Om någon har tips för hur jag ska kunna (med hjälp av tourney manager eller pokertracker) få upp en hel radda händer av den här typen så vore det mycket välkommet.