Gå till innehåll

Hur mkt spelar IQ in i poker?


The__muse

Recommended Posts

  • Svars 109
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har tänkt på en sak o skulle vilja höra vad expertisen här anser om iq kontra poker. Dvs kan man bli "bra" på poker som lågbegåvad?

Finns det något samband mellan hög iq och framgångsrika pokerspelare?

Ange gärna er nivå samt iq så fixar vi lite stats ;)

 

klart det går hand i hand till viss del. poker är ju logiskt resonerande men även människokännande och psykologi.

 

 

nej vara allmänt kokad och bra på poker går ej ihop, bra pokerspelare eär nog smartare än genomsnittet med marginal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt på en sak o skulle vilja höra vad expertisen här anser om iq kontra poker. Dvs kan man bli "bra" på poker som lågbegåvad?

Finns det något samband mellan hög iq och framgångsrika pokerspelare?

Ange gärna er nivå samt iq så fixar vi lite stats ;)

 

klart det går hand i hand till viss del. poker är ju logiskt resonerande men även människokännande och psykologi.

 

 

nej vara allmänt kokad och bra på poker går ej ihop, bra pokerspelare eär nog smartare än genomsnittet med marginal.

 

Är man "allmänt kokad" så är man förhoppningsvis död, alternativt så mår man extremt dåligt och borde inte spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nivå: 999999999999999999

IQ: 999999999999999999

moget

 

DITO!

 

Näste korrelation vi kan undersöka är penislängen kontra nivå . Jag börjar igen.

 

Nivå: Högt sam f-n (Phil Ivey gråter)

Längd: Lång som f-n (John Holmes skulle ha varit arbetslös)

Helt ärligt var finns relevansen i dina sarkastiska kommentarer? Spelar du med din penis eller hjärna?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra flera IQ-tester på nätet kan vara ett bra sätt att hitta sin ungefärliga IQ-nivå, så länge man gör "rätt" tester.

De olika testerna jag gjort (6-7 st) visar ändå väldigt liknande resultat.

 

Att identifiera sina pokerskills är nog lite svårare. Finns väl en hel del faktorer att ta hänsyn till där. Blindsnivåer, bb/h, o.s.v

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt på en sak o skulle vilja höra vad expertisen här anser om iq kontra poker. Dvs kan man bli "bra" på poker som lågbegåvad?

Vad menar du med "lågbegåvad"?

 

Är det typ 90-100 så skulle jag tippa på att man knappast kommer bli särskilt bra. Menar du 100-120 så kan man säkert komma rätt långt om man har andra starka faktorer som hjälper en att bli bra så som spelberoende och tävlingsvilja.

 

Finns det något samband mellan hög iq och framgångsrika pokerspelare?

Så gott som säkert. Men jag skulle inte bli särskilt förvånad om antal speltimmar är ett starkare samband. Träning och rutin är sjukt viktiga faktorer för i stort sett alla mänskliga aktiviteter. Jag skulle lätt spela mot någon med 30 mer i IQ än mig i något spel om jag hade mycket mer än dubbla erfarenheten i spelet och ingen av oss spelat mer än något hundratal timmar.

 

Misstänkte åxå det! Med andra ord , innan man beslutar sig för att satsa på poker kan man göra ett iqtest för att bedöma sina möjligheter till att nå toppen ?!

Även om du har 160 i IQ eller något sånt så är dina möjligheter att nå den absoluta toppen rätt små. Men visst, testar du kring 100 eller så ska du nog behålla ditt dagjobb.

 

Skulle bli grymt förvånad om inte IQ-snittet är rätt högt bland framgångsrika spelare.

Vad menar du med "högt" bland pokerfolket jag känner är det mer folk med stark idrottsbakgrund än med stark akademisk bakgrund som är riktigt framgångsrik. Inte för att idrottsfolket är dumma eller så, men hög IQ är jäkligt långt ifrån någon garanti. Beachjohan eller någon sa att IQ-snittet bland stormästare i schack låg på 120 eller liknande, vilket visar att man kommer jäkligt långt på träning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle bli grymt förvånad om inte IQ-snittet är rätt högt bland framgångsrika spelare.

Vad menar du med "högt" bland pokerfolket jag känner är det mer folk med stark idrottsbakgrund än med stark akademisk bakgrund som är riktigt framgångsrik. Inte för att idrottsfolket är dumma eller så, men hög IQ är jäkligt långt ifrån någon garanti. Beachjohan eller någon sa att IQ-snittet bland stormästare i schack låg på 120 eller liknande, vilket visar att man kommer jäkligt långt på träning.

 

 

Är väl inte kvalificerad nog för att komma upp med någon siffra, men en bit över snitt iaf, vilket vi verkar överens om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt på en sak o skulle vilja höra vad expertisen här anser om iq kontra poker. Dvs kan man bli "bra" på poker som lågbegåvad?

Vad menar du med "lågbegåvad"?

 

Är det typ 90-100 så skulle jag tippa på att man knappast kommer bli särskilt bra. Menar du 100-120 så kan man säkert komma rätt långt om man har andra starka faktorer som hjälper en att bli bra så som spelberoende och tävlingsvilja.

 

Finns det något samband mellan hög iq och framgångsrika pokerspelare?

Så gott som säkert. Men jag skulle inte bli särskilt förvånad om antal speltimmar är ett starkare samband. Träning och rutin är sjukt viktiga faktorer för i stort sett alla mänskliga aktiviteter. Jag skulle lätt spela mot någon med 30 mer i IQ än mig i något spel om jag hade mycket mer än dubbla erfarenheten i spelet och ingen av oss spelat mer än något hundratal timmar.

 

Misstänkte åxå det! Med andra ord , innan man beslutar sig för att satsa på poker kan man göra ett iqtest för att bedöma sina möjligheter till att nå toppen ?!

Även om du har 160 i IQ eller något sånt så är dina möjligheter att nå den absoluta toppen rätt små. Men visst, testar du kring 100 eller så ska du nog behålla ditt dagjobb.

 

Skulle bli grymt förvånad om inte IQ-snittet är rätt högt bland framgångsrika spelare.

Vad menar du med "högt" bland pokerfolket jag känner är det mer folk med stark idrottsbakgrund än med stark akademisk bakgrund som är riktigt framgångsrik. Inte för att idrottsfolket är dumma eller så, men hög IQ är jäkligt långt ifrån någon garanti. Beachjohan eller någon sa att IQ-snittet bland stormästare i schack låg på 120 eller liknande, vilket visar att man kommer jäkligt långt på träning.

 

120 är väl riktigt högt iofs? 100 snitt och 150 geni? einstein 200+. fast 120 kanske är det 20.00-personen i klassen har.

 

sen testar ju IQ-test allmänt.

 

både schack och poker kräver väl rätt speciella egenskaper även om det ofta går hand i hand.

 

 

 

men du har nog rätt. många pokerspelare har väl varit duktiga idrottare. både gus hansen och patrik antonius har varit duktiga tennisspelare.

 

vilja och tävlingsinriktning soms sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort mensas test och en 6-7st andra på nätet, alla dem landar på rätt lika resultat.

 

IQ: 128-135

 

Men lika faaan ändå tiltar jag hela tiden!! =)

 

sedan har ni ju den där X22, dataingenjören som har rätt hög IQ, och han sitter och flummar och säger Quack-Quack varje gång han bettar multipel av 22. LOL

 

Så kan det bli....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

120 är väl riktigt högt iofs?

Inte särskilt, det är en förhållandevis stor del av befolkningen som ligger därikring. På gruppnivå kan det vara väldigt högt beroende på vilken sorts grupp det rör sig om, men det som förvånade mig är att det finns schacknissar som är väldigt duktiga som "bara" har runt 110 i IQ, alltså helt Svenssonaktiga. Är rätt säker på att detsamma gäller för pokerspelare, och det visar, i min mening, på att det finns en hög andra faktorer.

 

100 snitt och 150 geni? einstein 200+. fast 120 kanske är det 20.00-personen i klassen har.

Alltså, ta inte de där siffrorna på allvar. De säger inte särskilt mycket utan sammanhang och IQ-test i allmänhet fungerar inte alls väl för väldigt höga eller låga värden. Dessutom är det rätt löjligt att definiera genialitet genom IQ snarare än prestation. I allmänhet så är jag inte så mycket för att vara resultatsorienterad, men när det gäller att sätta någon i samma klass som Euler, Gauss, Bach, Picasso, etc så tycker jag inte att det är särskilt vettigt att gruppera in någon som fått högt på ett prov utan att prestera något. Är lite som att säga att någon är en världsstjärna i fotboll för att han kan springa jäkligt fort. Är lite mer än så som ska till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

120 är väl riktigt högt iofs?

Inte särskilt, det är en förhållandevis stor del av befolkningen som ligger därikring. På gruppnivå kan det vara väldigt högt beroende på vilken sorts grupp det rör sig om, men det som förvånade mig är att det finns schacknissar som är väldigt duktiga som "bara" har runt 110 i IQ, alltså helt Svenssonaktiga. Är rätt säker på att detsamma gäller för pokerspelare, och det visar, i min mening, på att det finns en hög andra faktorer.

 

100 snitt och 150 geni? einstein 200+. fast 120 kanske är det 20.00-personen i klassen har.

Alltså, ta inte de där siffrorna på allvar. De säger inte särskilt mycket utan sammanhang och IQ-test i allmänhet fungerar inte alls väl för väldigt höga eller låga värden. Dessutom är det rätt löjligt att definiera genialitet genom IQ snarare än prestation. I allmänhet så är jag inte så mycket för att vara resultatsorienterad, men när det gäller att sätta någon i samma klass som Euler, Gauss, Bach, Picasso, etc så tycker jag inte att det är särskilt vettigt att gruppera in någon som fått högt på ett prov utan att prestera något. Är lite som att säga att någon är en världsstjärna i fotboll för att han kan springa jäkligt fort. Är lite mer än så som ska till.

 

jo du har väl rätt.

världens smartaste man är dörrvakt. han skrev väl iofs någon bok om sin egen teori om universums uppkomst eller hur det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IQ har ju sina tillgångar i Poker. Men det garanterar just ingenting att man kan bli bra/bättre

 

Jag har märkt att ett stort utbud av spelfanatiker (tv-spel, magic the gathring osv) har också blivit "framgångsrika" pokerspelare.

 

Det handlar ju nästan om samma saker, fast i poker spelar du om pengar. När du spelar tv-spel så innefattar det just en hel del koncetration, nöta i timmar, överträffa sig själv. Hitta möjligheter osv.

 

Men enligt mig för att bli en bra pokerspelare är just att ha sin självdistans och självinsikt. För man spelar ju mot människor, och korten är ju bara redskapen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni läst Aftonbladets artikel om Stu Ungar? Om inte, här kommer den:

---

Pokerkungen dog ensam och utblottad

Här är historien om tidernas största pokergeni

Stuey Ungar vann poker-VM tre gånger.

Han hade en IQ på 183.

Han var ett matematiskt geni.

Men han kunde inte äta med kniv och gaffel, och var näst intill analfabet.

Söndag berättar den märkliga historien om geniet som blev miljonär men dog i misär.

 

Las Vegas 1997.

Poker VM.

Eliten har samlats. Det är dags för uppgörelse. Bland de kostymklädda, de cigarrökande, charmiga, slicka hajarna glider en skabbig figur in. Han ser ut som en uteliggare. Han stinker. Skjortan är skrynklig, håret ovårdat och bakom de tonade glasögonen irrar blicken. Ena näsborren är sönderfrätt av kokain.

Han kan knappt prata utan sluddrar och är svårt märkt av sitt missbruk.

Pengarna som krävs för att få vara med från början - 10000 dollar - har han lånat sig till. Ändå är han de andra spelarnas skräck.

Han heter Stuey Ungar och är ett geni. Faktiskt, en av världshistoriens mest begåvade kortspelare någonsin.

I dag har han åter blivit ett hett namn i USA. Inte bara för att pokerindustrin exploderat. Nyligen kom biografin "One of a kind: The rise and the fall of Stuey 'the Kid' Ungar, the worlds greatest pokerplayer" ut. Här skriver Stueys gamle vän Nolan Dalla om det märkliga underbarnet. En film om Ungars liv är också på väg, av samme producent som stod bakom "Traffic" och "The aviator".

 

Pokervärldens Mozart

Tillbaka till Las Vegas.

Två gånger tidigare, 1980 och 1981, har Stuey Ungar vunnit titeln. Han sopade banan med sina konkurrenter. Nu vill han göra det igen. En sista gång. Få tror att han har nerver till det.

Men hans överlägsenhet är legendarisk.

Han visar att han gör skäl

för smeknamnet "pokervärldens

Mozart" och vinner VM för tredje gången.

-Det här var min största prestation någonsin, sade han när han log slappt mot kamerornas blixtrande sken.

Året efter hittades han död i en hjärtattack på ett sjabbigt hotellrum på Sunset Boulevard. Han hade kräkts på golvet. I tv:n rullade en porrfilm på hög volym.

Stuey var 45 och dog i misär. Från att ha varit mångmiljonär.

Han var en fantastisk pokerspelare. Det gick rykten om att han hade en näst intill clairvoyant förmåga att läsa sina motspelare och deras kort. Så var det förstås inte. Stuey var ett matematiskt geni och hade en IQ på 183.

Men att spela var det enda han kunde. Allt annat i livet misslyckades han med. Som någon sa:

-Att skaffa pengar var aldrig några problem för Stuey. Att behålla dem var det.

 

Föddes i slummen

Stuey föddes i New Yorks slum den 8 september 1953. Hans pappa, Isidor, var lånehaj och bookie med en liten bar i Lower East side. Kunderna var lokala gangsters och Stuey och hans äldre syster Judith brukade hänga här som små. Stuey var imponerad av skurkarna, ville lära sig att vara som de och prata som de.

-När jag firade bar mitzva var det så många gangsters där att FBI ville beslagta mitt fotoalbum efteråt, ska han ha skrutit inför Nolan Dalla.

Stuey var ett missanpassat barn. Han var överaktiv, mycket intelligent och älskade spel.

-Jag kunde spela innan jag ens kunde knyta mina jävla skosnören, ska han sagt.

Som barn spelade han monopol - med pengar som insats. Kicken fick han av att vinna pengarna. Men också av att förnedra och krossa motståndarna. Ett drag som skulle göra honom fruktad och stundom avskydd senare i livet, kring pokerbordet.

 

Hoppade av skolan

Hemma satt hans mamma som älskade att spela kort. Tyvärr var hon usel. Redan som sjuåring försökte Stuey ge henne råd, men det hjälpte inte.

När Stuey var fjorton dog hans pappa och den unge bångstyrige killen fick nu löpa vind för våg - hans mamma nonchalerade honom och var själv nere i sitt spelmissbruk där varje vaken stund ägnades åt att försöka vinna igen det hon förlorat.

Stuey hoppade av skolan och började som dealer på en illegal spelklubb. Han var nu en del av den värld som han älskade och aktade: gangstervärlden. Förmodligen var han så imponerad att han aldrig förstod hur utnyttjad han blev. Skurkarna gjorde sig en förmögenhet på Stueys spel. De ordnade tävlingar, Stuey vann, skurkarna tog stor procent av vinsten, resten tog oseriösa bookies.

På sjuttiotalet flyttade Stuey till Las Vegas. Här var spel inte olagligt. Dessutom hade han möjlighet att spela i större sammanhang. Stuey blev snabbt framgångsrik.

Utöver sin förmåga var han fullständigt orädd - självmordsbenägen är ett uttryck som används - när han satsade pengar. Utan att ens blinka kunde han höja insatsen med en miljon dollar.

Han hann under sin livstid vinna fantasibelopp. Men samtidigt som han var en vinnare vid bordet, var han en förlorare så fort han rest sig därifrån. I pokervärlden var de största stjärnorna också kända charmörer och förstod det sociala spelet och visste att föra sig i möblerade rum. Men inte Stuey the Kid. Han kunde inte ens äta med kniv och gaffel.

-Han var en odräglig vinnare och en usel förlorare, som en biograf beskrev honom.

 

Spottade på dealern

Ju mer han vann, desto vedervärdigare betedde han sig. Han ville inte bara vinna pengarna - han ville krossa och förnedra motståndarna. Fick han dåliga kort rev han sönder dem. Han spottade på dealern.

Pengarna han vann förvarade han i fickorna, väskor eller påsar. Under sitt korta liv hade han aldrig ett kreditkort, helt enkelt därför att han aldrig hade ett konto på banken.

En berömd historia är hur han, efter en vinst, köpte sig en splitterny Mercedes. Han betalade, givetvis, i kontanter. Efter en tid brakade bilen. Bilmekanikern bara skakade på huvudet. Oljan var helt slut, och nu hade motorn skurit.

-Varför i helvete berättade ingen för mig att man måste hälla olja i en bil? skrek Stuey.

Mike Sexton spelade mot Stuey flera gånger och lärde känna mirakelpojken:

-Det fanns dagar när Stuey hade två, tre miljoner i fickan, berättar Sexton för The New York Times. Samtidigt stängde elverket av ljuset i hans hem eftersom han inte betalat räkningarna.

Stueys verklighetsförankring var noll. Samtidigt har hans Forrest Gump-liknande inställning gjort honom till en kultfigur.

Hans dotter, Stefanie, 24 i dag, berättar i en intervju med brittiska tidningen The Independent, om hur hennes pappa blev bjuden till Vita huset av president Bush (den äldre).

-Jag frågade om han skulle gå och han svarade nej. "Men fattar du inte hur speciellt det är att bli bjuden av presidenten?" Han svarade bara: "Vad ska jag snacka med honom om? Vi har ju ingenting gemensamt..."

Stuey hade träffat Stefanies mamma, Madeleine Wheeler, på en bar i New York där hon var servitris. De gifte sig, men äktenskapet blev knappast lyckligt.

 

Ärvde bara skulder

Inte sällan gick han från pokerbordet till travbanan där det inte gick lika bra för honom. Han bollade vårdslöst med fantasisummor. Och när inte det räckte vände han sig till droger och sprit.

Hans liv mot slutet var en karusell av kokain, skulder och spel. Från att ha vunnit summor som skulle gjort honom och hela hans familj ekonomiskt oberoende för resten av livet, dog han ensam med bara en struntsumma kvar i byxfickan. Stefanie och Madeleine ärvde bara skulder. På Stueys begravning skramlade vännerna ihop pengar, så att hans änka skulle få några dollar efter hans död.

---

Det kan knappast vara en nackdel att ha hög IQ för pokerspelare iaf.

 

Personligen tror jag inte att jag har någon anmärkningsvärd avvikande IQ, varken upp eller ner. Däremot tror jag att min allmännbillning/social kompetens är klart över medel. Räcker det för att bli en pokermästare? Tjah, jag är inte världsmästare ännu trots att jag har flera likheter med tidigare världsmästare. Nåja, bara att kämpa på då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...