Gå till innehåll

Vad är 5-10 regeln?


jaha

Recommended Posts

har sett den nämnas lite här och var utan att den är förklarad.

 

Hur mycket (i procent) av din/motståndarens stack du kan syna preflop med ett lågt pocketpar för att träffa set och ha implicita odds.

Tror det var Brunson i Supersystem som skrev om den första gången.

Alltid under 5% men aldrig över 10%, därimellan får man köra på känsla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller även spekulativa händer i övrigt...

 

ok men med ett pocketpar träffar man set på flopp ca var 8:e gång.

 

67suited träffar väl inte hårt lika ofta och man är inte lika stor favorit med många träffar. borde väl 5% vara absolut max med dem, ej 10%. eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det man utgår ifrån med 5/10 regeln?

Att fi har högre par 100% av tiden?

Att fi har högre par 50% av tiden och höga kort 50% av tiden?

Uppenbarligen kan man ju syna hur mkt som helst med lågt pp om man på något sätt kan sätta honom på bluff eller höga kort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det man utgår ifrån med 5/10 regeln?

Att fi har högre par 100% av tiden?

Att fi har högre par 50% av tiden och höga kort 50% av tiden?

Uppenbarligen kan man ju syna hur mkt som helst med lågt pp om man på något sätt kan sätta honom på bluff eller höga kort

Torde väl vara att man själv tror att man behöver klonka ett set för att slå fi och att man får betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det man utgår ifrån med 5/10 regeln?

Att fi har högre par 100% av tiden?

Att fi har högre par 50% av tiden och höga kort 50% av tiden?

Uppenbarligen kan man ju syna hur mkt som helst med lågt pp om man på något sätt kan sätta honom på bluff eller höga kort

 

Torde väl vara att man själv tror att man behöver klonka ett set för att slå fi och att man får betalt.

 

 

att man ej får betalt ibland är väl med i regeln?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller även spekulativa händer i övrigt...

 

ok men med ett pocketpar träffar man set på flopp ca var 8:e gång.

 

67suited träffar väl inte hårt lika ofta och man är inte lika stor favorit med många träffar. borde väl 5% vara absolut max med dem, ej 10%. eller?

67s har större equity än 88 mot AA, men visst är det lättare när man träffar ett set direkt på floppen. Det lär ju hända oftare än de gånger man floppar stege eller färg och får betalt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller även spekulativa händer i övrigt...

 

ok men med ett pocketpar träffar man set på flopp ca var 8:e gång.

 

67suited träffar väl inte hårt lika ofta och man är inte lika stor favorit med många träffar. borde väl 5% vara absolut max med dem, ej 10%. eller?

67s har större equity än 88 mot AA, men visst är det lättare när man träffar ett set direkt på floppen. Det lär ju hända oftare än de gånger man floppar stege eller färg och får betalt ;)

 

 

ja precis, bättre equity om man får se 5kort. men ett set har väl större chans att träffa hårt på floppen?

med 67 vill man ju helst ha tvåpar, öppet straigthflush drag och par+drag är ju bara marginella favoriter mot ett överpar.

 

gäller sen samma regel på floppen? om man kan syna för 5% av det man har bakom sig eller om potten är 5%av det man har bakom sig(vad ska man gå efter) så ska man syna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller även spekulativa händer i övrigt...

 

ok men med ett pocketpar träffar man set på flopp ca var 8:e gång.

 

67suited träffar väl inte hårt lika ofta och man är inte lika stor favorit med många träffar. borde väl 5% vara absolut max med dem, ej 10%. eller?

67s har större equity än 88 mot AA, men visst är det lättare när man träffar ett set direkt på floppen. Det lär ju hända oftare än de gånger man floppar stege eller färg och får betalt ;)

 

Stämmer verkligen detta? Större chans att vinna handen med alla kort ute, men knappast högre förväntat värde mot AA? Träffar man med 6-7 och floppar 6-6-2 är det ju svårare att få betalt än om brädet kommer 2-3-8 och man sitter på 88..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller även spekulativa händer i övrigt...

 

ok men med ett pocketpar träffar man set på flopp ca var 8:e gång.

 

67suited träffar väl inte hårt lika ofta och man är inte lika stor favorit med många träffar. borde väl 5% vara absolut max med dem, ej 10%. eller?

67s har större equity än 88 mot AA, men visst är det lättare när man träffar ett set direkt på floppen. Det lär ju hända oftare än de gånger man floppar stege eller färg och får betalt ;)

 

Stämmer verkligen detta? Större chans att vinna handen med alla kort ute, men knappast högre förväntat värde mot AA? Träffar man med 6-7 och floppar 6-6-2 är det ju svårare att få betalt än om brädet kommer 2-3-8 och man sitter på 88..

 

 

ja allin preflop har 56s större chans men man tjänar nog mer pengar på 88 som du säger.

det är ju flop it or drop it som gäller.

 

ett set håller ju oftare och det är bara tvåparet som är väl dolt om man träffar med SC och många träffar med SC är man bara marginell favorit med, typ par+frägdrag, öppet frägstegdrag etc.

 

 

skulle också vilja veta hur ofta man floppar hårt med SC.

 

alltså, tvåpar, trips, öppet färgstegdrag, par+färgdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Set träffar man var 8e gång.

 

Men hur ofta träffar man, med en hand som 76s, något av följande: tvåpar, triss, fyrtal, par+drag eller str/flush-drag? Och hur räknar man ut det?

 

Hade ett gammalt PM om detta men hade visst raderat det... :roll:

 

Ställde samma fråga i höstats/vintras, har för mig att svaret var att du träffar hårt ca.5% =tvåpar/bättre.

 

Hur man räknar vet jag inte, jag är bara en sån som kollar i facit. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller även spekulativa händer i övrigt...

 

ok men med ett pocketpar träffar man set på flopp ca var 8:e gång.

 

67suited träffar väl inte hårt lika ofta och man är inte lika stor favorit med många träffar. borde väl 5% vara absolut max med dem, ej 10%. eller?

67s har större equity än 88 mot AA, men visst är det lättare när man träffar ett set direkt på floppen. Det lär ju hända oftare än de gånger man floppar stege eller färg och får betalt ;)

 

76s mot överpar har väldigt svårt att träffa hårt utan att det ser hotfullt ut för överparet. Även om man träffar ett dolt tvåpar så är det ganska sårbart mot ett överpar. Dessutom, om man floppar ett drag så kostar det att dra och man träffar inte tillräckligt ofta om det inte är ett kombodrag, men hur ofta får man det?

 

Kort sagt så blir det svårt att räkna på. Däremot är ett set ganska lätt att räkna på och man kan ofta få väldigt bra betalt mot ett överpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste också den där 5-10 regeln och brukade hänga med med suited connectors mot folk som antingen hade svårt att slänga överpar eller betade för lite efter flop. Eller ja det var vad jag intalade mig själv, mest följde jag med för att jag är en sån action junkie :)

 

I alla fall sen jag kollade in följande oddstaberllhttp://www.flopturnriver.com/Common-Flop-Odds.html blev jag något restriktivare med att följa med på suited connectors. Chansen att floppa tvåparet är bara 2%. I det läget är man ju dessutom ingen dunderfavorit mot överpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAr inte tid att kolla noga nu men om den där sidan stämmer är det väl ganska stor chans att träffa något av Kåk/Tvåpar osv om man räknar ihop dom menar jag.

 

/A

 

Du kan inte bara räkna ihop, det blir fel då.

 

Men jag håller med om att man nog inte bara ska titta på 2%-siffran och säga att man därför inte ska spela suited connectors.

 

Drag + par tycker jag är en tillräckligt stark hand för att motivera att man hamnar all-in på floppen, förutsatt att man har en gnutta folding equity också.

 

Är inte haj på matematiken här men:

 

Med 65 :s: har man 6 kort som ger en par på floppen (dvs x 3). Sedan behöver man träffa 1 av 11 :s: och därefter ytterligare en av 10 :s:, eller en av 4 åttor + en av 4 sjuor, eller en av 4 sjuor + en av 4 fyror, eller en av 4 fyror + en av 4 treor. Utan att veta hur jag ska räkna ut detta (ännu mindre om jag ska ta hänsyn till straightflushdrag och par+straightflushdrag) så vågar jag säga att man nog har bättre odds att träffa en hand som par+drag med en SC än vad man har att träffa set med ett pocketpar (2 outs x 3 på floppen).

 

Någon som klarar av att räkna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAr inte tid att kolla noga nu men om den där sidan stämmer är det väl ganska stor chans att träffa något av Kåk/Tvåpar osv om man räknar ihop dom menar jag.

 

/A

 

Du kan inte bara räkna ihop, det blir fel då.

 

Men jag håller med om att man nog inte bara ska titta på 2%-siffran och säga att man därför inte ska spela suited connectors.

 

Drag + par tycker jag är en tillräckligt stark hand för att motivera att man hamnar all-in på floppen, förutsatt att man har en gnutta folding equity också.

 

Är inte haj på matematiken här men:

 

Med 65 :s: har man 6 kort som ger en par på floppen (dvs x 3). Sedan behöver man träffa 1 av 11 :s: och därefter ytterligare en av 10 :s:, eller en av 4 åttor + en av 4 sjuor, eller en av 4 sjuor + en av 4 fyror, eller en av 4 fyror + en av 4 treor. Utan att veta hur jag ska räkna ut detta (ännu mindre om jag ska ta hänsyn till straightflushdrag och par+straightflushdrag) så vågar jag säga att man nog har bättre odds att träffa en hand som par+drag med en SC än vad man har att träffa set med ett pocketpar (2 outs x 3 på floppen).

 

Någon som klarar av att räkna?

Du måste ta hänsyn till hur stark ett set är jmf med ett par+drag inte bara hur ofta du träffar. Setet är mycket starkare. Med par+drag kan du nästan aldrig vinna mer än vad som ligger i potten på floppen. Även om du har 55% vinstchans med ditt par+ drag så vill du att fi ska lägga sig på en all in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAr inte tid att kolla noga nu men om den där sidan stämmer är det väl ganska stor chans att träffa något av Kåk/Tvåpar osv om man räknar ihop dom menar jag.

 

/A

 

Du kan inte bara räkna ihop, det blir fel då.

 

 

Nej det vet jag men du fattade vad jag menar iallafall. Borde gå att gör den uträkningen i det där poker programmet som kan spela tusentals händer i minuten som simulering.

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du har 55% vinstchans med ditt par+ drag så vill du att fi ska lägga sig på en all in.

Ehh, nej?

 

EDIT: Förstår vid närmare eftertanke att du menar att potten oftast är så stor att motståndare får pottodds för syn och att man då hellre ser att han lägger sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...