Gå till innehåll

Vart fan är min Cola?


mr.asdf

Recommended Posts

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

inte illa att den här tråden lever, den handlar ändå om en cola flaska/burk som någon lätt senil grindare virrat bort :D
Vänta nu! Försöker du förlöjliga vår diskussion om en cola? Vi är fullt allvarliga! Cola är inget man skojar om lixom :shock:
Klart bäst var XL cola när man var mindre, massa socker i den. Verkar inte finnas kvar längre :(
Vadå mindre? Du menar yngre? :roll: (nej jag har alltid varit samma storlek)

 

XL Cola funkade. Kinarestaurangen hemma i byn sålde XL Cola som Coca-Cola. Smart kines det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter just nu och avnjuter en 1,5 L's Coca-Cola ur PET-flaska och jag måste säga att jag väljer Pepsi framför Coca-Cola varje dag förutom söndag. Pepsi har en mer levande och friskare smak än vad Cola har, den är dessutom mindre sliskig och känns faktiskt nyttigare att dricka. Jag dricker ungefär 1 L läsk varje dag och borstar inte tänderna regelbundet, jag vet. Fast det är iofs en dryck vi snackar om och därmed en smakfråga.

 

Jag ber om ursäkt för din Coca-Cola, men jag måste säga att den var en aning varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är recepten olika eller bara du som dillar?

 

Dels kanske dom blandar upp svenska colan med godare vatten och sen har jag också hört att sockerhalten skiftar mellan olika länder.

Hört liknande att amerikansk Cola ska ha något annorlunda socker eller något socker substitut i sig, som ska vara orsaken till att den smakar sämre än svensk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepsi har en mer levande och friskare smak än vad Cola har,

Pepsi är faktiskt en aning sötare, vilket är orsaken till att den med några procentenheters övervikt brukar vinna smaktester. Om man inte utformar smaktestet som att dricka en relativt stor mängd, typ 33cl, då vinner CC eftersom många blir lessa på sötman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Särskilt tiltande är det när det är varmt och det bara finns varma burkar men kalla 0.5L:ers. Är ju bara så sadistiskt att ställas inför det valet.

 

Valet är ju ganska enkelt.

1. Ta fem burkar och lägg dem i frysen (alla butiker bör väl ha en frys)

2. Köp en kall 0.5 liters och drick upp den utanför butiken

3. Gå in igen efter 10-15 minuter, när du tömt din pet-flaska, och hämta dina fem kalla burkar från frysen. Köp ut dessa och kompensera ordentligt för traumat med 0.5:an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att cola från olika land smakar olika är inte så svårförståeligt, men finns det någon förklaring på att cola smakar bäst i glasflaska följt av burk, 1,5l PET och på delad sistaplats 2L och 0.5L PET.

 

Fel fel fel.

 

Burk först, sedan glasflaska. Sedan är det LÅNGT till Petflaskorna, men du har rätt om ordningen. Och det är ett långt hopp mellan 2-liters och 0.5 litersflaskorna.

 

Alltså jag har, törstig som satan, gått ur tomhänt ur en Pressbyråbutik för att de hade slut på burkar och bara hade halvlitersflaskor, och letat upp en butik som hade burkar.

 

Men vad är anledningen, för det stämmer, det vet ju alla. 2-litrarna är ju förresten dom allra sämsta, sämre än 0.5 och 1.5orna.

 

Kan tänka mej att burken ger en viss bismak, men annars har det kanske med mängden kolsyra, är väl mer i 1.5 å 2 för att den ska hålla även om man inte sveper alltihop på en gång.

 

haha, läste även om soda stream, den har väl kommit tillbaka på senare år (är bara osäker på om den någonsin försvann eller om intresset bara var så litet att ingen köpte in skiten), fan va äckligt allt blev i den där helvetesapparaten, var lite småsvårt val om någon erbjöd coca cola gjord i soda stream (eller om det var cuba cola som sålde essenser, ominns) eller att bli pissad i mun... avstår lika gärna från båda även i dagsläget. Skrattar dessutom åt alla som köpte den, iofs skulle man ju vilja kolsyra mer... och mjölk förstås... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valet är ju ganska enkelt.

1. Ta fem burkar och lägg dem i frysen (alla butiker bör väl ha en frys)

2. Köp en kall 0.5 liters och drick upp den utanför butiken

3. Gå in igen efter 10-15 minuter, när du tömt din pet-flaska, och hämta dina fem kalla burkar från frysen. Köp ut dessa och kompensera ordentligt för traumat med 0.5:an

Du överskattar både min förmåga att fatta den här typen av jobbiga beslut samt mitt tålad att vänta på något gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidernas colatilt utspelade sig tidigare i veckan då jag var på närmasta pizzeria och köpte mig en nyttig flottlunch att ta hem. Givetvis skulle det inhandlas dryck också, så jag betalade för en "stor cola" och hämtade ut en flaska från längst ner i kylen.

Jag kan säga som så att den min som prydde mitt anlete när jag insåg att jag fiskade ut en trelitersflaska av märket "Hallo" var långt ifrån vacker. Dock ohyggligt vacker i jämförelse med min min då jag smakade på skiten i hemmets lugna vrå.

Det smakade alltså utspätt vatten med en svag ton av kaffe och socker.

 

Det var så illa att jag bara drack 3-4 klunkar och sedan sparade resten till morgondagen, då drycken ackompanjerade mitt förmiddagsgrindande.

 

Appropå cola i USA förresten, det ska finnas en cola där som heter coca cola classic och är jävligt god?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå cola i USA förresten, det ska finnas en cola där som heter coca cola classic och är jävligt god?

 

Vad jag vet är detta helt enkelt namnet på vanlig Coke som kom till på 80-talet när man lanserade "New Coke" (en variant med med Pepsi-lik smak som floppade).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå cola i USA förresten, det ska finnas en cola där som heter coca cola classic och är jävligt god?

 

Vad jag vet är detta helt enkelt namnet på vanlig Coke som kom till på 80-talet när man lanserade "New Coke" (en variant med med Pepsi-lik smak som floppade).

 

Boken "Den stora colamatchen, fördel Pepsi" handlar om kriget mellan Coca Cola och Pepsi och kampen om marknadsandelar. Pepsi kom ikapp när Coca Cola gjorde det fatala misstaget att ändra receptet. Classic blev namnet när men sedan var tvungen att återgå till det ursprungliga receptet. Pepsi anlitade Michael Jackson i historiens dyraste reklamkampanj, idag lär man inte ta i honom med tång ens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I misslyckade försök ifrån Coca cola får vi även räkna in vanilla coke, och den här nya coke lime. *urk*

 

Dessutom har ni glömt en variant på er lista. Pulverblandad restaurang cola, som borde klämmas in någonstans på skalan, personligen skulle jag säga något bättre än 2 liters PET (om inte stället fuskar med pulver eller kolsyra, då den rasar långt ner på listan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I misslyckade försök ifrån Coca cola får vi även räkna in vanilla coke, och den här nya coke lime. *urk*

 

Dessutom har ni glömt en variant på er lista. Pulverblandad restaurang cola, som borde klämmas in någonstans på skalan, personligen skulle jag säga något bättre än 2 liters PET (om inte stället fuskar med pulver eller kolsyra, då den rasar långt ner på listan).

 

För det första så var vanilla coke faktiskt riktigt god när man väl lärt sig dricka den. tom mer beroendeframkallande än vanlig cola.

 

För det andra så är "kartong colan" den överlägset sämsta varianten av vanlig cola. Den är fakltiskt så illa att jag vanligtvis beställer fanta istället vid exempelvis mcdonalds besök.

 

Och slutligen undra jag hur man överhuvudtaget kan försöka jämmföra olika colamärken? Coca Cola är så pass överlägset att alla rip-offs borde tvingas heta någonting som inte alls får en att associera till uttrycket Cola. Det verkar dock som om de enda som förstått detta är Pepsi - den enda konkurrenten vars dryck faktiskt är drickbar (den är tom godare när respektive dryck är varm).

 

//Killen som vaknade 09 imorrse efter att ha drömmt om cola - å det va fan inte första gången :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon dricker Cola till frukosten.

 

En polares standardfrukost var under en lång period en cigarett och ett stort glas O'boy. Hela kostcirkeln där.

 

Cherry-cola är ett pikant inslag som kan gå bra ibland, dock inte till mat.

 

Den smakar som att slicka på en gammal, jättedammig, heltäckningsmatta.

 

Jag går emot strömmen och gillar Vanilla Coke. Gärna till OLW's Creamy Cheese-chips, som ingen annan heller verkar gilla.

 

Att cola från olika land smakar olika är inte så svårförståeligt, men finns det någon förklaring på att cola smakar bäst i glasflaska följt av burk, 1,5l PET och på delad sistaplats 2L och 0.5L PET.

 

Cola på burk blir så jäklig skummig i munnen, om man dricker den direkt ur burken. Värst är Pepsi Max, som blir typ endast skum och ingen vätska. Som att vara 4 år och sitta i badkaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cherry-cola är ett pikant inslag som kan gå bra ibland, dock inte till mat.

 

Den smakar som att slicka på en gammal, jättedammig, heltäckningsmatta.

 

Jag går emot strömmen och gillar Vanilla Coke. Gärna till OLW's Creamy Cheese-chips, som ingen annan heller verkar gilla.

Jag vet inte om jag någonsin kommer att våga röra vid dig längre.

 

kanin_tveta.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...