Gå till innehåll

Allt om Tour de France 2006!


Swalling

Recommended Posts

Nu har jag köpt Phonak Hearing Systems cykeltröja och byxor. Ska känna mig som Landis när jag drar iväg på racern...

 

Bara å stanna till hos läkaren på vägen hem för att få lite "götta". Nu väntar vi med spänning på b-prov och diverse suspekta förklaringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 92
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Colderose skrev:

Nu har jag köpt Phonak Hearing Systems cykeltröja och byxor. Ska känna mig som Landis när jag drar iväg på racern...

Bara å stanna till hos läkaren på vägen hem för att få lite "götta". Nu väntar vi med spänning på b-prov och diverse suspekta förklaringar.

 

hahah... :lol:

 

Tour de France, vilket skämt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahah... :lol:

 

Tour de France, vilket skämt...

Ungefär lika mycket som fotboll, friidrott och baseball, då. Fuskare finns överallt. Bra att dom åker fast och det som sker i cykelsporten för tillfället är att sponsorer, tevebolag, tävlingsarrangörer, stallen och idrottsmännen själva har fått nog och tar tydlig ställning mot (iaf dom flesta). Ser fram emot att detta ska börja ske även i andra sporter.

 

Tänk om man till exempel någon gång skulle få uppleva en vm-final i fotboll utan skallningar, tröjdragningar och filmningar.

 

Heja Oscar Pereiro 8-)

 

/DE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Landis prestation på den 17 etappen var fantastisk´, tydligen för fantastisk. Jag undrar om han tänkte "friskt vågat hälften vunnet" och sen tryckte in sprutan i låret eller vars fan man nu trycker in sprutor.. Inte som att det inte skulle upptäckas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken jävla rysare det här med Landis är.

 

Om B-provet visar samma sak så är det tidernas dopingskandal inom cykelsporten och det vill inte säga lite.

 

 

Seriöst? Landis som enskillt fall???? Är ju kanske en mil bakom fuentes-affären och festina skandalen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken jävla rysare det här med Landis är.

 

Om B-provet visar samma sak så är det tidernas dopingskandal inom cykelsporten och det vill inte säga lite.

 

 

Seriöst? Landis som enskillt fall???? Är ju kanske en mil bakom fuentes-affären och festina skandalen

 

Fuentes-affären har vi inte hört slutet av ännu, men jag pratar om historiens största dopingskandal med endast en cyklist inblandad. Det är första gången en Toursegrare ertappas som dopad (om nu B-provet visar samma sak).

 

Visst har andra Toursegrare även varit dopade, men inte att de blivit diskade efter att de vunnit loppet. Det mest kufiska exemplet är väl Pedro Delgado som kallades till urinprov efter en etapp av touren på åttiotalet. Han lämnade sitt urinprov, det analyserades och läkaren kommer fram till honom och säger: "Grattis, du är gravid!" Delgado hade helt enkelt lämnat sin frus urin i stället för sitt eget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär lika mycket som fotboll, friidrott och baseball, då. Fuskare finns överallt. Bra att dom åker fast och det som sker i cykelsporten för tillfället är att sponsorer, tevebolag, tävlingsarrangörer, stallen och idrottsmännen själva har fått nog och tar tydlig ställning mot (iaf dom flesta). Ser fram emot att detta ska börja ske även i andra sporter.

 

Tänk om man till exempel någon gång skulle få uppleva en vm-final i fotboll utan skallningar, tröjdragningar och filmningar.

 

Heja Oscar Pereiro 8-)

 

/DE

 

Det här inlägget var ganska roligt om du var ironisk. Annars var det ganska upprörande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär lika mycket som fotboll, friidrott och baseball, då. Fuskare finns överallt. Bra att dom åker fast och det som sker i cykelsporten för tillfället är att sponsorer, tevebolag, tävlingsarrangörer, stallen och idrottsmännen själva har fått nog och tar tydlig ställning mot (iaf dom flesta). Ser fram emot att detta ska börja ske även i andra sporter.

 

Tänk om man till exempel någon gång skulle få uppleva en vm-final i fotboll utan skallningar, tröjdragningar och filmningar.

 

Heja Oscar Pereiro 8-)

 

/DE

 

Det här inlägget var ganska roligt om du var ironisk. Annars var det ganska upprörande.

 

Då var det nog upprörande. Berätta gärna på vilket vis.

 

/DE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jämställa fotboll med cykelsport när det gäller doping är grovt felaktigt, förstår inte hur du ens kan komma på tanken att göra detta faktiskt. Detta är helt fel då hela cykeleliten är fullpumpad med doping, vilket fotbollen absolut inte är.

 

Hur tar TV-bolagen tydlig ställning mot dopingen inom cykelsporten skulle jag vilja veta?

 

Självklart tar sponsorer, stall m.m. tydlig ställning mot doping, men menar du seriöst att motsvarigheterna inom andra idrotter inte gör samma sak?

 

Tänk om man till exempel någon gång skulle få uppleva en vm-final i fotboll utan skallningar, tröjdragningar och filmningar.

 

Du tycker alltså att det är ungefär samma sak att falla lite för lätt i en närkamp som att medvetet och systematisk försöka fuska sig till seger genom att lura fans, arrangörer, motståndare medvedet genom att ta strängt förbjudna preparat?

 

Vill tillägga att jag har varit cykelfan sedan 96 och jag har inget emot sporten i sig, men nu har det fan blivit för mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VA??? En cyklist som är dopad...??? Jag har väl aldrig hört på maken, kan detta vara möjligt??? :shock:

 

Börjar väl nästan bli dags att släppa dopnigen fri i denna sk. sport.

 

Hur löjligt kan det bli egentligen? Antingen är var och varannan inom cykelsporten dopad eller så är de jävligt kassa på att mörka att de knaprar/byter blod eller vad fan de nu pysslar med.

 

Hur kan man ta de på allvar undrar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jämställa fotboll med cykelsport när det gäller doping är grovt felaktigt, förstår inte hur du ens kan komma på tanken att göra detta faktiskt. Detta är helt fel då hela cykeleliten är fullpumpad med doping, vilket fotbollen absolut inte är.

Skulle vara intressant om du kunde berätta vad du baserar detta på. Fotbollens antidopningsarbete är ett enda stort skämt, så mycket att det är på gränsen att det ens får vara en olympisk sport. De fotbollsspelare som har åkt fast för dopning/otillåtna droger har fått rena symbolstraff av typen böter och ett par månaders avstängning maximalt.

 

Cykling är den sport där det utförs klart flest dopningstester och varje cyklist testas flera gånger per år. Men jag har inga som helst illusioner om att cykling (eller särskilt många andra sporter) skulle vara fri från dopning eller andra sorters fusk. Cykling råkar höra till de sporter där otillåtna medel ger störst potentiell "nytta" för fuskaren.

 

Hur tar TV-bolagen tydlig ställning mot dopingen inom cykelsporten skulle jag vilja veta?

Sista tre styckena. Kan inte påminna mig att något tv-bolag har vägrat visa os eller friidrotts-vm trots att var och varannan friidrottare är dopad.

 

Du tycker alltså att det är ungefär samma sak att falla lite för lätt i en närkamp som att medvetet och systematisk försöka fuska sig till seger genom att lura fans, arrangörer, motståndare medvedet genom att ta strängt förbjudna preparat?

Svårt att mäta grader i helvetet. Visserligen är dopning en allvarligare form av fusk, men å andra sidan går det inte att se fem minuters fotboll utan att se ett antal filmningar och andra "oskyldiga" regelbrott. En vältimad filming kan vara lika matchavgörande som en spruta i rumpan.

 

Kan tillägga att jag är större anhängare av fotboll är cykling, men tycker helt klart att hyckleriet kring dopning är större i den förra sporten.

 

/DE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nästan tappat lusten för cykelsporten nu..

 

Haha

Du har ju fortfande Andreas Klöden att hålla på, men han är väl inte lika kul att hålla på, då han inte kan göra samma omänskliga prestationer som Pantani, Armstrong eller Landis uppe i bergen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nästan tappat lusten för cykelsporten nu..

 

Haha

Du har ju fortfande Andreas Klöden att hålla på, men han är väl inte lika kul att hålla på, då han inte kan göra samma omänskliga prestationer som Pantani, Armstrong eller Landis uppe i bergen.

Frågan är om man kan vinna TdF eller vara världens snabbaste man utan att vara dopad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fotbollens antidopningsarbete är ett enda stort skämt, så mycket att det är på gränsen att det ens får vara en olympisk sport. De fotbollsspelare som har åkt fast för dopning/otillåtna droger har fått rena symbolstraff av typen böter och ett par månaders avstängning maximalt.

 

Cykling är den sport där det utförs klart flest dopningstester och varje cyklist testas flera gånger per år. Men jag har inga som helst illusioner om att cykling (eller särskilt många andra sporter) skulle vara fri från dopning eller andra sorters fusk. Cykling råkar höra till de sporter där otillåtna medel ger störst potentiell "nytta" för fuskaren.

 

 

Det verkar inte som att du har läst mitt inlägg/missförståt det. Jag har inte kritiserat cykelsportens antidopingpoliser någonstans så vitt jag. Det jag har kritiserat är att ALLA cykelsportens stjärnor och allas idoler med några få undantag har varit/är dopade!

 

 

Det var på tiden.

 

Svårt att mäta grader i helvetet.

 

Inte alls. Förstår du inte att det är ett allvarligare brott med doping än att filma så kan jag nog inte forsätta diskutera med dig. Ungefär som att jämföra mordbrand med snatteri.

 

 

Visserligen är dopning en allvarligare form av fusk, men å andra sidan går det inte att se fem minuters fotboll utan att se ett antal filmningar och andra "oskyldiga" regelbrott. En vältimad filming kan vara lika matchavgörande som en spruta i rumpan.

 

Okej. Så du blir lika upprörd när den största stjärnan i hela sporten blir avslöjad för doping som när en högerback "tjuvar" 5 meter på ett inkast?

 

"oskyldiga regelbrott" kommer alltid att finnas inom idrotten. Om du själv har idrottat på något annat än knattenivå vet du att mot en jämn motståndare MÅSTE man ligga på gränsen till vad man klarar prestationsmässigt. Då letar man efter olika sätt att få "edge" (för att använda ett pokeruttryck) för att besegra sin motsåndare. Om du inte kan tuppa av utan att se att någon försöker påverka domare, psykar motståndare eller annat fusk i "mildare grad" rekommenderar jag andra sporter eller nöjen, exemplevis schack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag har kritiserat är att ALLA cykelsportens stjärnor och allas idoler med några få undantag har varit/är dopade!

Alla? Säker på det. Kolla gärna upp hur många av exempelvis de 300 bästa cyklisterna i världen som har åkt fast för dopning. Dessutom, på vilket vis skiljer detta cykel från andra sporter? Varför skulle det vara vanligar med dopning i cykel än i de flesta friidrottsgrenar, längdskidåkning, tyngdlyftning eller någon annan huvudsakligen fysisk tävling. Skillnaden är snarare att fuskande cyklister har väldigt svårt att smita igenom nätet. Och de får det svårare och svårare för vart år som går.

 

Det var på tiden.

Instämmer!

 

Förstår du inte att det är ett allvarligare brott med doping än att filma så kan jag nog inte forsätta diskutera med dig. Ungefär som att jämföra mordbrand med snatteri.

 

Så du blir lika upprörd när den största stjärnan i hela sporten blir avslöjad för doping som när en högerback "tjuvar" 5 meter på ett inkast?

Jag jämför inte ett dopingbrott med en filmning. Vad är värst: en sport där en åker fast för dopning (visserligen vinnaren, men å andra sidan: om man inte vinner när man har dopat sig är man en riktigt stor loser), eller en sport där så gott som alla spelare filmar och drar sina motståndare i tröjan åtminstone någon gång i minuten, konstant, match efter match. Summan av de mänskliga lasterna är någorlunda konstant.

 

Om du inte kan tuppa av utan att se att någon försöker påverka domare, psykar motståndare eller annat fusk i "mildare grad" rekommenderar jag andra sporter eller nöjen, exemplevis schack.

Få "sporter" bjuder väl på lika fina möjligheter att psyka motståndaren som schack. Man sitter ju rakt emot varandra i flera timmar i sträck och stirrar varandra i ögonen.

 

Och anledningen till att jag tuppade av under fotbolls-vm var snarare alla 4-5-1-uppställningar :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan på rak arm nämna många av cykelsportens största stjärnor som åkt fast för doping.

 

Jan Ullrich

Ivan Basso

Richard Virenque

Laurent Brochard

Floyd Landis

Marco Pantani

Tyler Hamilton

Joseba Beloki

Roberto Heras

David Millar

Santiago Botero

Franciso Mancebo

 

LISTAN KAN GÖRA MYCKET LÄNGRE!

 

Dessutom är ju den kanske störste genom tiderna hela tiden ifrågasatt och anklagad för doping (vilket han har varit typ 6-7 år nu). Lance Armstrong ja.

 

Det skiljer sig från t.ex. fotboll som du jämförde med på så sätt att inom fotbollen åker inte t.ex. Wayne Rooney, Michael Ballack fast för doping. Dvs de bästa och de som vinner de största och mest prestigefyllda tävlingarna åkre helt enkelt inte fast för doping. Så ÄR det inom cykelsporten och det måste du inse!

 

 

Skillnaden är snarare att fuskande cyklister har väldigt svårt att smita igenom nätet. Och de får det svårare och svårare för vart år som går.

 

Vilket skämt. Skillnaden är att det är fler som fuskar inom cyklning.

 

man inte vinner när man har dopat sig är man en riktigt stor loser

 

Varför det? Möjligen är det så om ingen annan dopar sig...

 

 

Jag jämför inte ett dopingbrott med en filmning. Vad är värst: en sport där en åker fast för dopning (visserligen vinnaren, men å andra sidan: om man inte vinner när man har dopat sig är man en riktigt stor loser), eller en sport där så gott som alla spelare filmar och drar sina motståndare i tröjan åtminstone någon gång i minuten, konstant, match efter match. Summan av de mänskliga lasterna är någorlunda konstant.

 

Alltså, du jämför doping med regelbrott som händer under en match. Jag kan inte förstå hur du kan tycka att det är samma sak? Varför lägger du inte till sena glidtacklingar, offside, och byten (väldigt spelförstörande, bryter matchens tempo och vi vet ju alla att det tar längre tid än det blir tilläggstid) på din lista som jämställs med doping?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...