toppace Postad 28 Juni , 2006 Rapport Postad 28 Juni , 2006 Tja gubbar hoppas att ni alla mår bra! Toppace behöver lite hjälp som vanligt. Sedan förra gången jag skrev i augusti har jag hunnit med att ta 32 P på universitet vid sidan av mitt arbete. Uppgiften är att räkna ut hur lång tid det tar att uppnå ett värde: Solve for the unknown number of years in each of the following Vi har: nuvarande värde(PV) Framtida värde(FV) Ränta Antal år PV ........ Antal år ........ Ränta ......... FV 250........ .x....... . 6% ......... 1105 21320 ...... x ........ 14% ....... 387120 Jag vore tacksam för all hjälp med lösningar eller en formel. Tack! /Robban Citera
gdaily Postad 28 Juni , 2006 Rapport Postad 28 Juni , 2006 Vän, FV = PV*(1+r)^n Eller? Ja, och n=x i Topaces fall. Citera
toppace Postad 28 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 28 Juni , 2006 tack! jag är med på det men hur lösa ut t? Citera
thestonk Postad 28 Juni , 2006 Rapport Postad 28 Juni , 2006 Har du tabeller med slutvärdefaktorer kan du använda dem den hårda vägen, annars kan du logaritmera för att få ut antalet tidsperioder. Alltså: antingen leta efter faktorvärdet FV/PV i ränteraden, eller räkna t = ln(FV/PV)/ln(1+r) tack! jag är med på det men hur lösa ut t? Citera
Recommended Posts